Review: Fatal Frame II: Crimson Butterfly Remake

Fatal Frame II: Crimson Butterfly Remake opent nog altijd met een van de sterkste premissen uit het horrorgenre. De tweelingzussen Mio en Mayu keren terug naar een plek uit hun jeugd. Wat begint als een melancholisch bezoek, kantelt al snel in een nachtmerrie wanneer Mayu verdwaalt door een rode vlinder te volgen en zo verdwijnt in Minakami Village, een dorp dat letterlijk van de kaart verdwenen is. Daar botsen de twee zussen niet alleen op een eindeloze nacht en wraakzuchtige geesten, maar ook op de echo’s van een verboden ritueel, een tragedie uit het verleden en een plek waar zowat elke steen doordrenkt lijkt van verdriet, waanzin en dood.

Dat verhaal werkt vandaag nog altijd even goed als in 2003, net omdat het niet moet vertrouwen op enkel luide schrikeffecten. Fatal Frame II is horror die langzaam onder je huid kruipt; die je niet enkel bang maakt, maar je ook het gevoel geeft dat je een vervloekte geschiedenis laag per laag aan het openleggen bent. De remake houdt zich opvallend trouw aan dat fundament en kiest er bewust voor om het origineel niet te herschrijven, maar vooral sterker, mooier en moderner speelbaar te maken. Dat levert een remake op die inhoudelijk erg dicht bij het bronmateriaal blijft, maar tegelijk ook duidelijk maakt waar de prioriteiten lagen: betere besturing, een modernere cameravoering en een grafische opfrisbeurt. Officieel werd ook het verhaal verrijkt met extra elementen, al blijft dit grotendeels vooral dezelfde klassieker, opnieuw verteld voor een nieuw publiek.

2026-03-09 13_53_41-.jpg

Een remake die vooral bewaart wat al werkte

Laat ons met het belangrijkste beginnen: Fatal Frame II: Crimson Butterfly Remake is nog steeds even eng en gruwelijk als het origineel. Dat is niet vanzelfsprekend, want veel remakes proberen een klassieker groter, spectaculairder of drukker te maken, en verliezen onderweg precies datgene wat het origineel zo krachtig maakte. Hier gebeurt dat gelukkig niet. Minakami Village voelt nog altijd aan als een plek waar elk huis, elk steegje, elke gang en elke kamer een eigen litteken draagt. Je wandelt niet zomaar door een decor, maar door een dorp dat al lang dood had moeten zijn en toch nog altijd weigert om te verdwijnen. De remake maakt het dorpje wel een klein beetje groter en geeft sommige stukken meer context, maar verwacht geen drastisch uitgebreide heruitvinding. Dit is geen remake die plots een open wereld of een hoop nieuwe systemen toevoegt om modern aan te voelen. Het is een bijzonder trouwe herwerking, eentje die vooral inzet op sfeerbehoud en het gladstrijken van de speelervaring. Het gevolg is dat oude fans zich meteen thuis zullen voelen, terwijl nieuwkomers een versie krijgen die minder stroef aanvoelt dan het origineel, zonder dat hetgeen verloren gaat wat het originele zo speciaal maakte.

Die trouw heeft echter ook een keerzijde. Omdat deze remake zo dicht tegen het origineel blijft hangen, voel je soms ook dat het avontuur inhoudelijk niet noemenswaardig groter of ambitieuzer is geworden. Net daarom komen de technische verbeteringen des te meer onder een vergrootglas te liggen. En daar zit het spel voor mij in een vreemde positie. Op bepaalde momenten ziet Fatal Frame II er ronduit prachtig uit. De belichting, bebloede decors, de natte houten vloeren, het flakkerende schijnsel van je zaklamp, de misvormde gezichten van de geesten ... het werkt allemaal geweldig wanneer alles samenvalt. Maar tegelijk kampt deze remake ook met die typische Unreal Engine 5-kwaaltjes waar je intussen bijna op begint te rekenen. Voor een game die zich voor meer dan 50% van de tijd in first person modus afspeelt, voelt een vaste grens van dertig frames per seconde gewoon te laag. Bovendien zorgt PSSR af en toe voor grafische foutjes. Het is weliswaar minder storend dan in Silent Hill 2, een game in dezelfde engine met dezelfde stijl, maar het blijft zichtbaar dat Sony’s PSSR moeite heeft met heel donkere beelden, zware korrelfilters en fijne details in schaduwen. Vooral die korrelfilter is voor mij een grote misser. Het staat veel te sterk afgesteld en wordt op sommige momenten zelfs storend. In verschillende scènes zijn objecten, doorgangen of details nauwelijks zichtbaar, zelfs met de zaklamp aan. Op mijn LG G4 OLED met 100% oled helderheid, heb ik in de game zelf de helderheid effectief moeten aanpassen om sommige stukken zichtbaar te houden, ten koste van slechter zwaardwaarden. Dat haalt je uit de ervaring, zeker in een horrorgame waar zichtbaarheid en spanning net zorgvuldig in balans zouden moeten blijven. Het voelt alsof de HDR-implementatie niet helemaal goed zit, want in de trailers ziet het er allemaal zo donker niet uit, en dat is zonde. Onder al die technische ruis schuilt immers wel degelijk een visueel erg sterke remake.

Een veeleisend gevechtssysteem​

De grootste inhoudelijke vernieuwing zit in en rond de Camera Obscura, nog altijd het kloppende hart van Fatal Frame. In theorie is dit een duidelijke stap vooruit. Je hebt nu meer controle over hoe je geesten fotografeert, met zaken als focus, zoom, filters, Shutter Chance, Fatal Frame en Fatal Time die samen van elk gevecht een veel technischer duel maken dan vroeger. Daarbovenop is er een aparte wilskrachtmeter naast je levensbalk, kan je uitwijken voor aanvallen, kan je geesten van je afschudden wanneer ze je grijpen, en krijg je extra spanning via kijkaanvallen, grijpaanvallen en vijanden die plots 'aggravated' worden. Op papier klinkt dat als een geslaagde modernisering, en in de eerste uren vond ik het ook oprecht interessant hoeveel gelaagder het systeem geworden is. Alleen botst die rijkdom al snel op een probleem: de game legt het allemaal niet goed genoeg uit.

Op de normale moeilijkheidsgraad heb ik verrassend lang gesukkeld om de Camera echt te gebruiken zoals het hoort. Met één vijand op het scherm lukt het nog wel om ritme te vinden, om je moment voor een Fatal Frame af te wachten en om bewust met film en filters om te springen. Zodra er echter twee of meer geesten opduiken, verandert dat vaak in pure chaos. En vanaf het moment dat er ook nog eens één of twee 'aggravated' vijanden tussen zitten, wordt het systeem ronduit frustrerend. Dit is wat mij betreft de zwakste 'verbetering' van de remake. Ze straft je namelijk af wanneer je voorzichtig en zuinig probeert te spelen. Hoe langer een gevecht duurt, hoe groter de kans dat een vijand sterker wordt, sneller gaat aanvallen en die levensbalk terug vol loopt. Dat betekent in de praktijk dat spaarzaam omgaan met je betere filmrolletjes je net benadeelt, omdat een gevecht daardoor langer aansleept en de kans op escalatie alleen maar toeneemt. Op een bepaald moment heb ik zelfs even naar de laagste moeilijkheidsgraad moeten overschakelen om terug voldoende film te verzamelen en genoeg upgrades vrij te spelen zodat het zwakste, oneindige filmrolletje eindelijk bruikbaar werd zonder dat elke ontmoeting met een geest meer dan een kwartier duurde. De remake geeft je dus meer mogelijkheden, maar het voelt niet altijd alsof ze je ook eerlijk leert hoe je die moet benutten.

Elke meter van Minakami Village ademt de nasleep van een gruwelijk ritueel, waardoor het dorp even tragisch als angstaanjagend aanvoelt.

Dat gevoel wordt nog versterkt door de stukken met onsterfelijke supergeesten, die je niet kan verslaan en enkel kan ontwijken door je te verstoppen. Opnieuw is het idee op zich niet slecht, dat past perfect bij de kwetsbare sfeer die Fatal Frame altijd zo goed neerzet. In de praktijk vond ik die segmenten echter vaak ronduit vervelend. De verstopplaatsen zijn erg specifiek, de game wordt tijdens zulke achtervolgingen nog donkerder dan normaal en je zaklamp werkt dan niet wanneer je ze het meest nodig hebt. Daardoor heb ik sommige stukken vijf tot tien keer opnieuw moeten doen omdat ik letterlijk verloren liep in de duisternis en gewoon niet zag waar ik mij moest verstoppen.

Sfeer, verdriet en folklore tillen alles weer omhoog

En toch, ondanks al die frustraties blijft Fatal Frame II: Crimson Butterfly Remake een game die ik moeilijk los kan laten. Dat komt omdat de sfeer hier werkelijk fenomenaal is. Dit is horror die niet enkel draait om wat er naar je toe stormt, maar vooral om wat er al lang gebeurd is. Elke geest draagt een verhaal met zich mee. Elke locatie voelt alsof er ooit mensen leefden, hoopten, leden en uiteindelijk ten onder gingen aan iets afschuwelijks. De remake slaagt er nog altijd in om van Minakami Village een personage op zich te maken, een plek die niet zomaar akelig is, maar ook tragisch. Je voelt constant dat er achter elke deur iets fout is gelopen, dat elke ontmoeting met een geest meer is dan een gevecht en dat het dorp zelf is gebouwd op schuld, rituelen en opgeofferde levens. Dat maakt het verkennen van de wereld zo sterk. Niet omdat je voortdurend beloond wordt met actie, maar omdat elke stap nieuwe context oplevert. Je leert de bewoners kennen, ontdekt waarom bepaalde geesten nog rondwaren, en ziet hoe het grotere plaatje steeds duisterder, gruwelijker en helderder wordt. Dat is voor mij de grootste sterkte van Fatal Frame II. De game is niet enkel eng, maar maakt je ook nieuwsgierig. Je wil verder omdat je wil begrijpen wat voor gestoorde plek dit is en hoe diep dat kwaad precies reikt.

Dat maakt ook dat ik veel kan vergeven. Nee, dit is geen remake die zich op elk vlak voorbeeldig modern laat spelen. Nee, niet elke nieuwe mechaniek werkt even goed. Nee, de technische presentatie is niet zo feilloos als ze had moeten zijn, zeker niet voor een game die zo hard leunt op zichtbaarheid, contrast en sfeer. Maar zelfs dan blijft dit een bijzonder waardevolle remake, omdat ze begrijpt wat ze absoluut niet mocht verliezen. De horror is intact. De tragedie is intact. De verstikkende sfeer van een dorp dat gevangen zit in een eeuwige nacht is intact. En vooral, de emotionele band van Mio en Mayu werkt nog altijd. Hun relatie geeft het hele gebeuren een menselijke ruggengraat die veel horrorgames missen. Daardoor blijft Fatal Frame II: Crimson Butterfly Remake, ondanks alle kanttekeningen, een remake die liefhebbers van het genre niet zomaar mogen negeren. Het is geen radicale heruitvinding en ook geen remake die het origineel overtreft door schaal of spektakel. Het is wel een respectvolle, vaak bloedmooie en nog altijd diep verontrustende terugkeer naar een van de meest memorabele plekken uit het survivalhorrorgenre. Eentje die je geregeld tegenwerkt, maar die je even vaak herinnert waarom deze klassieker al die jaren is blijven nazinderen, en dit zal blijven doen.

Conclusie

Fatal Frame II: Crimson Butterfly Remake is een bijzonder sfeervolle en trouwe remake die de kracht van het origineel bewaart, maar zichzelf soms in de weg zit met frustrerende gameplay-elementen en technische schoonheidsfouten. Toch blijft Minakami Village een plek die je niet snel loslaat met een verhaal en atmosfeer die maar weinig andere games kunnen evenaren.

Pro

• Bruist van de atmosfeer
  • Meeslepend, tragisch verhaal
  • Echt eng
  • Leuke sidequests

Con

• Technisch niet al te sterk
  • 'Aggravated' mechanic
  • Bijna onspeelbaar in HDR-modus
  • Te sterk aanwezig grain filter
8

Over