Review: Football Manager 26

Eindelijk! Na de teleurstellende boodschap van vorig jaar dat Football Manager 25 het daglicht toch niet ging zien, werd er voor dit jaar wel een versie beloofd. Als liefhebber van de reeks was ik na twee jaar met dezelfde versie door te brengen toch aan wat vernieuwing toe. Met de extra tijd die de ontwikkelaar had, zal er vast heel wat nieuws te ontdekken zijn, toch? Toch? Voeg hier maar de bekende meme aan toe van Star Wars.

Mag ik al aanhalen dat ik jarenlang Football Manager speel, uitsluitend op pc? Management sims en consoles: het blijven voor mij twee zaken die niet bij elkaar passen. Komende van iemand die SimCity 2000 op Super Nintendo urenlang gespeeld heeft, wilt dat toch wat zeggen, niet? Gelukkig kunnen we tegenwoordig een toetsenbord en muis aansluiten op de moderne consoles.

FM26-01.jpg

Een uitgeklede ervaring​

Football Manager 26 werd voor deze review dus gespeeld op PlayStation 5, bij gebrek aan een beschikbare pc-testversie. Die keuze legt meteen een fundamenteel probleem bloot: deze editie voelt niet als een volwaardige Football Manager, maar als een sterk afgezwakte variant. Wat ooit bekendstond om zijn ongeëvenaarde diepgang en minutieuze controle, is hier herleid tot een oppervlakkige managementervaring die eerder aan een mobiele of tabletversie doet denken.

Essentiële details die vroeger het verschil maakten, ontbreken of zijn vereenvoudigd tot het punt waarop beslissingen hun gewicht verliezen. Alles voelt afgeslankt aan, alsof complexiteit bewust is vermeden. Voor een reeks die groot werd door detailfetisjisme en lange carrièresessies, is dat een pijnlijk gemis. Alles schreeuwt dat dit gewoon een mobiele versie is en dat de volwaardige game nog moet volgen. Het toevoegen van vrouwelijke teams en competities is maar een pleister op een houten been. De extra diepgang en opties die hiermee mogelijk zouden, zijn vallen dus ook mee in het water.

FM26-03.jpg

Interface, presentatie en identiteit​

Een van de grootste teleurstellingen is het volledig ontbreken van een ziel en een identiteit. In eerdere Football Manager-games voelde het echt alsof je een specifieke club leidde. Interface-elementen, kleurgebruik en presentatie sloten naadloos aan bij de club die je managede. Dat gevoel is in FM26 volledig verdwenen. Alles oogt generiek en afstandelijk, waardoor de emotionele band met je club vrijwel nihil is.

Voetbal is emotie: het tekort daaraan is pijnlijk duidelijk in deze versie.

Daarbovenop komt een interface die niet alleen onoverzichtelijk is, maar ook onlogisch aanvoelt. Functionaliteit is niet verdwenen, maar wel dieper en onnodig omslachtig verstopt. Dit is geen kwestie van gewenning, maar van slechte ontwerpkeuzes. Het geheel oogt alsof het ontwikkeld werd door mensen die de reeks niet door en door begrijpen, wat voor een serie als Football Manager moeilijk te verantwoorden is.

FM26-02.jpg

Verloren immersie en geschrapte features​

Wat Football Manager altijd zo sterk maakte, was hoe levendig en meeslepend de voetbalwereld aanvoelde. In FM26 ontbreken meerdere cruciale elementen die deze illusie moeten creëren. Momenten zoals Transfer Deadline Day, waarbij de klok genadeloos doortikte en last-minute deals voor pure stress zorgden, zijn simpelweg verdwenen. Hetzelfde geldt voor uitgebreide seizoensoverzichten, die ooit een hoogtepunt vormden aan het einde van elk jaar.

Deze schrappingen maken de spelwereld steriel en leeg. Er gebeurt van alles, maar je voelt het niet meer. Het managementproces wordt herleid tot een reeks abstracte menu’s zonder spanning of emotionele beloning, wat haaks staat op alles waar de reeks jarenlang voor stond. Voetbal is en blijft emotie: het gevoel je club vooruit te helpen door dik en dun, en nét dat is in deze versie ver te zoeken.

Conclusie

Football Manager 26 voelt niet als de langverwachte volgende stap, maar als een achteruitgang en een gemiste kans. Na jaren van beloftes en zelfs het schrappen van Football Manager 25, mocht verwacht worden dat dit de definitieve, verfijnde versie zou zijn. In plaats daarvan krijgen we een uitgeklede game die haar eigen identiteit lijkt te zijn kwijtgeraakt. Voor trouwe fans van de reeks is de conclusie onvermijdelijk: dit is niet de Football Manager waar men op zat te wachten. Net als vele anderen zal ik sneller Football Manager 24 opnieuw opstarten om daar mijn carrière voort te zetten.

Pro

• Eenvoudiger om te starten
  • Grote databank
  • Vrouwelijke teams en competities

Con

• Geen diepgang
  • Geen emotie
  • Afgevlakt
5.5

Over

Beschikbaar vanaf

4 november 2025

Gespeeld op

1. PlayStation 5

Beschikbaar op

1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S

Genre

1. Simulator
  2. Sport

Ontwikkelaar

1. Sports Interactive

Uitgever

1. SEGA

Ik kon er mijn vinger niet opleggen wat me zo tegenstak aan die nieuwe GUI.
Maar de review vat het perfect samen. Het speelt niet meer vlot en je mist elke binding met de club die je onder uw hoede neemt.

Terug
Bovenaan