Review: Friends (blu-ray)

Oh God, wat heb ik me op de hals gehaald. Toen de vraag vanuit de redactie werd gesteld of iemand eventjes de blu-raybox van alle tien seizoenen van de iconische sitcom Friends wilde reviewen, kwam mijn kleine egootje (lees: groot) zeggen dat ik dit klusje wel even zou klaren. Ja, niet dus. Blijkt dat ik even mijn sociaal leven, mijn gezin en de job die ik niet heb, even opzij moest schuiven om de avonturen van mijn nieuwe vrienden Rachel, Ross, Phoebe, Monica, Chandler en Joey te bingen.

En daar was ik duidelijk niet op voorbereid. Want de (hoofd)redactie heeft maar liefst een - sorry! - klein jaar (of was het langer?) op deze recensie moeten wachten. Je aan alle seizoenen van Friends (en de fikse overload aan extra's op de blu-rays) zetten doe je dan ook niet meteen in één-twee-drie, zo bleek al snel toen de rationaliteit indaalde over de overschatting van mijn eigen kunnen.

Friends 2.png

Ups en downs

Friends kijken is namelijk net zo intensief als waar Friends over gaat: het leven. Terwijl je de groep vrienden in New York volgt die zich door de korte tijd die we hebben op deze aardbol trachten te worstelen, zie je alle ups en downs die bij een mensenleven horen. Friends is een levensstijl die je consumeert, die je deugd doet, die je ontroert, die je doet lachen. Die je tien seizoenen aan een stuk aan je scherm gekluisterd doet zitten. Maar evengoed als ideaal achtergrondgeluid en -beeld kan dienen wanneer je je waagt aan die gigantische hoop hemden die nog gestreken moet worden.

Friends is evengoed ideaal achtergrondgeluid en -beeld wanneer je je aan die gigantische hoop strijk waagt.

Het is die multi-inzetbaarheid en variabiliteit die Friends meer maakt dan een typische sitcom. Voor wie alle afleveringen van deze Amerikaanse hitserie heeft bekeken, is er geen weg meer terug. Er is namelijk een leven vóór en een leven ná Friends. Zowel als kijker, maar zeker ook in het tv-landschap. Velen hebben geprobeerd in de voetsporen van Friends te treden, maar hoewel hun pogingen zeker niet onverdienstelijk waren, hebben ze niet zo'n directe impact op het televisielandschap gehad. 'How I Met Your Mother', 'The Big Bang Theory', 'Modern Family', 'New Girl', 'Community', 'Brooklyn Nine-Nine', ... Zonder Friends waren ze waarschijnlijk niet gemaakt of had men er zelfs niet aan durven denken om deze uit te brengen.

Friends 3.png

Memorabel, much?​

En dan heb ik het nog niet eens gehad over de karrenvracht aan memorabele momenten die de revue passeerden. De "Pivot!" van Ross, de mislukte spray tan van Ross, Joey die alle kledij van Chandler aantrekt, Phoebe's Smelly Cat, ... Tot en met de laatste aflevering heb je het gevoel dat je naar televisiegeschiedenis aan het kijken bent. Wat het uiteraard ook is. Elke acteur die een van de hoofdpersonages vertolkt, kunnen we tot op vandaag - hoewel ze verwoede pogingen hebben ondernomen om dat beeld na Friends bij te stellen - vereenzelvigen met die ene rol uit Friends. Het is onmogelijk voor hen om dat beeld van zich af te schudden omdat alle puzzelstukjes in dat stukje geschiedenis allemaal op het juiste moment op de juiste plaats in elkaar vielen.

Ik kan dan ook met alles in mijn wezen als enige zeggen dat Friends voor de gemiddelde televisiekijker noodzakelijk is. Van jong tot oud, anno 2025 heeft Friends nog niets van zijn charme, humor en hart verloren. Dit is must see tv. Laat deze show zich maar tot in de oneindigheid herhalen en vele woonkamers verblijden met haar rol als ultieme comfort food op je beeldscherm. De thema's blijven universeel, de personages blijven uniek en extreem likeable, de humor blijft scherp en de show heeft een blijvende culturele invloed. En wij blijven kijken.

Friends 4.png

Conclusie

Friends ís zoals vriendschappen. Ze evolueren naarmate de tijd vordert, ze worden sterker of net niet, ze lossen op of er komt een extra laag bij kijken. Het kijken van Friends is dan ook een must voor elke rechtgeaarde televisiekijker. Van een puisterige puber tot een kranige oude dame, iedereen haalt hier wel iets uit en beseft hoe iconisch deze sitcom wel is geweest en nog altijd is. Ik kan me dan ook voor de rest van mijn leven geen betere vriend dan deze blu-raybox van alle seizoenen van Friends voorstellen. Streamingdiensten komen en gaan, maar in mijn verzamelkast zal deze box altijd fier staan.

Pro

• Chemie onder de acteurs
  • Nog steeds even relevant en tijdloos
  • Deze show laat je hardop brullen, maar evengoed snikkend wenen
  • Memorabele momenten uit de tv-geschiedenis
  • Eindeloos herkijkbaar

Con

• /
10

Over deze serie

Genre

1. Drama
  2. Komedie
  3. Romantiek

Speelduur

5316 minuten

Cast

Jennifer Aniston, Courteney Cox, Lisa Kudrow, Matt LeBlanc, Matthew Perry, David Schwimmer,...

Uitgever

Warner Home Video

Terug
Bovenaan