Review: JBL Authentics 300

Een muziekje opleggen zonder een toestel handmatig te bedienen, blijft in theorie leuk klinken. Vandaar ook de opmars van speakers die ondersteuning bieden voor Google of Amazon. Ondertussen zijn er ook verschillende modellen op de markt, de één al mooier dan de andere. Daar ben ik al blij mee, want van de standaard Google Nest-speaker word je niet bepaald euforisch, toch niet wat het uiterlijk betreft door dat steriele, saaie wit.

Gelukkig straalt de JBL Authentics-reeks wel heel wat klasse uit, zeker als we de foto's mogen geloven. Geef toe, één ding is toch belangrijk voor een toestel dat toch mogelijks een centrale functie zal uitvoeren: past het in je interieur. De kwaliteit van het geluid is uiteraard niet onbelangrijk, maar wil je volop genieten van de functionaliteit, dan moet het toestel niet ergens in de gang staan waar niemand het ziet omdat het uitsteekt als een zweer bij je mooie meubels. Aan de slag dus met de JBL Authentics 300 !

JBLAuthentics300-08.jpg

Eerste indruk​

Bij het ontvangen van de doos ben je al direct onder de indruk. Als alles van die orde is, dan zal ik alvast niet teleurgesteld worden. En die verwachtingen worden ook ingelost, toch wat de gebruikte materialen betreft en gevoelsmatig voelt alles dan ook stevig en kwalitatief aan. Het uiterlijk is ook navenant en straalt geweldig veel klasse uit. Het is een eerder retro uiterlijk, wat vooral aan de voorzijde duidelijk is. Het leer voelt net echt aan, maar is het niet. Er werd gelet op heel wat details, maar vooral de knoppen springen in het oog en zijn ook van hoogwaardig materiaal.

Een kwaliteitsvolle en prachtige speaker!

Er zijn drie modellen beschikbaar in deze reeks: JBL Authentics 200, 300 en 500. Mij sprak de 300 het meeste aan wegens de draagbaarheid. De andere twee versies hebben namelijk geen handvat en zijn eerder bedoeld om op één plaats te laten staan. Al is het gewicht van dit model zeker niet te onderschatten met net geen vijf kilogram. In de praktijk stond deze vooral op dezelfde plek, maar het leent zich er toch gemakkelijker toe om eens te verplaatsen.

Laat er muziek zijn​

Door al deze pracht kon ik al niet meer wachten om de speaker uit te testen. Al snel ging ik dus aan de slag om alles aan de praat te krijgen. Zoals verwacht liep dit eigenlijk vlot, al was er een onvoorzien obstakel. Via de JBL One app kon ik eenvoudig het toestel terugvinden en koppelen met mijn draadloos netwerk. Maar om één of andere reden kon ik nadien Alexa of Google niet activeren om de stembediening in te stellen. Na wat onderzoek bleek mijn GSM verbonden te zijn via 5GHz en de speaker via 2,4Ghz, weliswaar op hetzelfde netwerk. Daarom dat ik dus vroeger twee verschillende draadloze netwerken had met verschillende namen om een onderscheid te maken. Los daarvan werkte alles feilloos en eenvoudig.

Dan was het eindelijk zover: tijd om het geluid eens aan grondige tests te onderwerpen. De eerste indrukken waren terug zeer positief. De knoppen om de treble en bass te regelen worden ook mooi omringd door een LED-licht in een cirkel rond de knop, net zoals bij de volumeknop. In totaal zorgen de twee tweeters van 25 mm en de 5,25 inch woofer voor 100 Watt aan kracht, meer dan voldoende voor huis-tuin-en-keukengebruik. Belangrijk nog, wie graag Dolby Atmos heeft zal wel het 500-model moeten aanschaffen want de andere modellen hebben hiervoor geen ondersteuning. De ingebouwde batterij kan het trouwens tot acht uur toe volhouden om muziek af te spelen, maar dat is wel onderhevig aan een aantal factoren zoals het volume.

Conclusie

Al van bij het ontvangen van de doos, tot het instellen en het gebruik van de speaker zelf: alles voelt héél kwalitatief aan. Het retro uiterlijk mag er ook zijn en zal in heel wat interieurs passen. Ik zal deze dan ook met spijt terug moeten bezorgen aan JBL, want ook vrouwlief vraagt regelmatig om deze aan te schaffen. De adviesprijs van € 356,99 blijft stevig, maar je krijgt er heel wat speaker voor terug. De JBL Authentics 200 is iets kleiner maar kan je al vinden voor 265 euro. Wie op zoek is naar een mooi model met heel wat functies kan ik deze reeks toch zeker aanraden!

Pro

• Uiterlijk
  • Hoogwaardige materialen
  • Oog voor detail
  • Prachtig geluid

Con

• Prijs
9

Over

Fabrikant

1. JBL

€360 valt toch nog best mee?
Ik heb deze speaker wel nog nooit horen spelen, maar het design is best mooi (retro)
Zelf ga ik binnenkort voor de b&o beosound A5, al is dat prijskaartje wel een stuk hoger

Terug
Bovenaan