Review: JBL Pro Tour 3

Tijdens gamescom mocht ik een presentatie van JBL bijwonen waarbij de JBL Quantum 360 Wireless en de nieuwste versie van de JBL Quantum 100 werden voorgesteld. Gezien we aanwezig waren op het grootste gamingevent van de wereld, was het niet meer dan logisch dat JBL haar gaming headsets in de kijker zette. Maar er ging ook veel aandacht naar nieuwe ontwikkelingen in de audiowereld en welke rol A.I. hierbij kan spelen. Deze nieuwe technologische ontwikkelingen zetten de toon voor een ander product dat vervolgens op gamescom werd aangekondigd: de JBL Tour Pro 3. Alle aanwezigen kregen alvast een exemplaar mee van deze nieuwe generatie oordopjes van JBL en op deze manier kan ik ook mijn bevindingen met jullie delen.

Onlangs kon je nog de review van Karel-Jan van de in 2023 verschenen JBL Pro Tour 2 ontdekken, maar JBL heeft intussen natuurlijk niet stilgezeten en heeft haar vlaggenschip wat betreft de draadloze oordopjes voorzien van heel wat nieuwe technologische snufjes. Al dit nieuws zorgt er helaas wel voor dat het prijskaartje van € 299 voor de JBL Pro Tour 3 toch wel significant hoger ligt dan de Pro Tour 2, die met zijn prijs van € 199 al behoorlijk duur was. Maar wat je in ruil krijgt, is best wel indrukwekkend te noemen. De Pro 3 richt zich dus duidelijk op audiofielen die op zoek zijn naar een product van de hoogste kwaliteit, waar ze gerust wat meer voor willen betalen. De oordopjes zijn beschikbaar in het zwart en in een beige kleur die ze omschrijven als Latte. Zelf kreeg ik gelukkig de zwarte versie mee, want van de Latte-variant ben ik persoonlijk minder fan.

IMG_20241003_151911066.jpg

Audiokwaliteit voorop​

Na een dikke maand gebruik te maken van de JBL Pro Tour 3-oordopjes, kan ik alvast bevestigen dat zij garant staan voor de meest indrukwekkende audiobeleving die ik al heb ervaren met oordopjes en zij evenaart zowaar de kwaliteit van betere koptelefoons. De kwaliteit van de audio die deze oordopjes produceren is niet minder dan fenomenaal. Om dit geluid tot stand te brengen maken de oordopjes gebruik van een hybride dubbele driver, waarbij één driver de hogere tonen verwerkt, terwijl de 10.2 mm-armatuurdriver zorgt voor een heldere en krachtige bass, alsook zuivere stemmen. Je krijgt natuurlijk zelf de kans om de audio af te stellen met de equalizer, waarbij je ook enkele presets kan kiezen zoals studio, bass, club, extreme bass en vocal. Mijn voorkeur ging hierbij naar bass omdat deze een goede balans gaf tussen een stevige bass en zuiverheid van stemmen en andere klanken.

Er zijn uiteraard nog enkele andere features die de audiobeleving naar een hoger niveau tillen. Zo ondersteunen deze oordopjes Hi-res audio met dank aan LDAC, een lossless audio codec die toelaat om signalen van 990 kbps aan 32 bits/96 kHz via bluetooth door te sturen. Schakel je audio met hoge resolutie in, dan kan je echter geen gebruik maken van andere functionaliteiten zoals Personi-FI, Spatial Sound, laag volume-EQ of lekkagecompensatie. Bij die laatste worden de equalizer-instellingen automatisch aangepast op basis van hoe je oordopjes in je oren passen, terwijl laag volume-EQ hoge en lage tonen versterkt wanneer jij bij een laag volume luistert. De twee andere functies zijn echter interessanter. Met Personi-Fi worden dankzij een kleine gehoortest de geluidsgolven afgestemd op je oren voor een persoonlijke optimale geluidservaring. Daarnaast kan je via de app ook de geluidsbalans van de afzonderlijke oordopjes en het volume van gesprekken aanpassen. Verdere personalisatie is zelfs mogelijk dankzij de meegeleverde foam tips voor de oordopjes die zich zetten naar de vorm van je oorholte.

De kwaliteit van de audio die deze oordopjes produceren is niet minder dan fenomenaal.

De meest indrukwekkende feature is echter Spatial Sound. Deze functie zorgt ervoor dat elk geluid wordt weergeven als ruimtelijk geluid, waardoor je de indruk krijgt dat het geluid uit de ruimte komt waarin je je bevindt in tegenstelling tot rechtstreeks uit je oortjes. Om het plaatje af te maken is er zelfs een optie om head tracking in te schakelen waardoor de geluidsweergave wordt aangepast als je je hoofd draait. Draai je bijvoorbeeld naar links, dan krijg je daadwerkelijk de indruk dat de geluidsbron zich links van je bevindt. Luister je naar een concertopname en doe je je ogen toe, dan zorgt dit wel voor een uniek gevoel. Maar als ik naar gewone muziek luisterde, dan verkoos ik toch om in hoge resolutie te luisteren. De meerwaarde van Spatial Sound liet zich vooral horen tijdens het gamen, het kijken naar een film of serie, of zelfs tijdens een online meeting.

IMG_20241003_152143119.jpg

Een waaier aan mogelijkheden​

We gebruiken onze oortjes natuurlijk voor meer dan enkel muziek en video. Het feit dat de oordopjes Zoom-gecertifieerd zijn, is een goede indicatie dat de JBL Tour Pro 3 zeer geschikt is om te bellen en videocalls mee te voeren. Hiervoor kan je rekenen op zes microfoons, drie per oortje, waarbij twee buitenmicrofoons je stem registreren met behulp van JBL's Crystal AI-algoritme, die je stem zo duidelijk mogelijk probeert weer te geven, en een derde binnenmicrofoon zorgt voor ruisonderdrukking. Verder kan je nog andere parameters instellen via de app zoals de toon van je stem en die van je gesprekspartners, maar je kan ook aanpassen in welke mate je jouw eigen stem hoort in gesprekken dankzij de VoiceAware-functie.

De meeste instellingen dien je zoals verwacht aan te passen in de JBL-app, maar net zoals de Tour Pro 2 wordt deze Tour Pro 3 uiteraard ook geleverd met een zogenaamde smartcase. De case bevat deze keer een 1,57"-touchscreen dat net iets groter is dan die van de Tour Pro 2. Op dit schermpje krijg je niet enkel notificaties te zien, al dan niet met een preview, wanneer je verbonden bent met een smartphone, maar kan je ook je muziek bedienen zoals het volgende liedje selecteren, het volume aanpassen, de equalizer kiezen. Daarnaast kan je de smartcase ook gebruiken als een kleine zaklamp, is er timer aanwezig en heb je een Find my Buds-functie. Een andere nieuwigheid is dat de smartcase ook als een soort van dongle kan werken. Zo kan je de smartcase via de meegeleverde USB-C en 3,5 mm-jack aansluiten op om het even welk apparaat, zelfs een oude CD-speler zonder USB of bluetooth of een vliegtuigentertainmentsysteem, om via je oordopjes te luisteren. Vervolgen kan je via Auracast dit signaal delen naar andere apparaten die dit protocol ondersteunen.

De smartcase is vooral een leuk hebbeding.

Een kleine opmerking bij deze smartcase is wel dat het door dit scherm groter en zwaarder is dan andere cases voor oordopjes. Dit maakt de case net iets minder handig om in je broekzak te steken. Verder is het design van de case niet echt gewijzigd ten opzichte van de Tour Pro 2 en de opmerking van Karel-Jan dat het lastig kan zijn om de oordopjes uit de case te halen (of in mijn geval er ook terug in te steken in het donker) hier nog steeds van toepassing is. Je moet de oordopjes er op een specifieke manier uithalen. Probeer je ze er met je vingers vanuit een andere hoek uit te halen, dan is dit lastig of lukt het zelfs niet. Dit is een groot contrast met mijn Sony WF-C500-oordopjes die ik hiervoor had voor alledaags gebruik. Dat gemak geef je natuurlijk op in ruil voor de functionaliteiten van de smartcase, die voor mij vooral nuttig waren om niet steeds in de app te zitten als je iets wil aanpassen of als je smartphone buiten handbereik ligt op te laden en je wil opnemen, een melding ontvangt of van liedje wil veranderen bijvoorbeeld. De smartcase is dus vooral een leuk hebbeding.

IMG_20241003_152328510.jpg

Stilte gevraagd!​

Van oordopjes in deze prijscategorie is er nog een laatste belangrijk aspect dat je kan verwachten en dat is natuurlijk Active Noise Cancelling (ACN). Net zoals de geluidskwaliteit is de kwaliteit van de ANC hier van een torenhoog niveau en het zorgt echt voor een wereld van verschil wanneer deze is ingeschakeld. Standaard zijn er drie modi beschikbaar met naast de normale ACN ook een Ambient Aware-modus, die handig is op straat bijvoorbeeld om je gewaar te zijn van auto's en fietsers, en TalkThru. Deze laatste is niet echt bedoeld om te gebruiken terwijl je naar iets luistert, want het volume wordt hierbij volledig op stil gezet. Deze modus zorgt voor noise cancelling terwijl je stemmen wel helder doorkrijgt, wat dus eerder bedoeld is voor gesprekken. Deze modus is vooral handig in combinatie met de SmartTalk-functie, waarbij Talkthru automatisch wordt geactiveerd enkele seconden nadat je begint te praten. Zo moet je niet op de pauzeknop drukken als je snel iets tegen iemand wil zeggen. Tot slot is er naast de drie basismodi ook nog de mogelijkheid om adaptive noise cancelling in te schakelen, waarbij het ANC-niveau automatisch wordt aangepast aan het niveau van het omgevingsgeluid.

Een andere interessante functie is de SilentNow-functie, waarbij je de ANC van de oortjes kan gebruiken los van een verbinding met een toestel. Hierbij kan je instellen wanneer SilentNow van start gaat, hoe lang deze duurt en of je een alarm wilt kort voor het beëindigen ervan. Dat deze functionaliteit zijn nut heeft werd al snel duidelijk wanneer mijn vrouw beslag legde op de oordopjes wanneer de kinderen weer wat te luid werden. Wie nood heeft aan wat ruste en stilte kan in de app ook relaxerende geluiden vinden waarbij de ANC in combinatie met bijvoorbeeld bos-, nacht- of zeegeluiden voor een momentje rust kan zorgen. Het gebruik van ANC heeft natuurlijk impact op de batterijduur, maar zelfs met ACN geactiveerd hebben deze oordopjes een uitstekende batterijduur. We spreken hier over elf uur zonder ANC en acht uur met, waarbij de smartcase nog eens drie volledige ladingen aanbiedt met een oplaadtijd van twee uur voor een volledige laadbeurt. Je zal de case met andere woorden niet al te vaak aan de kabel moeten hangen.

Belangrijkste specificaties​

Maat van driver10,2 mm + 5,1 mm x 2,8 mm gebalanceerd armatuur
Aantal microfonen6
Gevoeligheid van de driver bij 1kHz/1mW (dB)104 dB SPL@1 kHz
Dynamisch frequentiebereik20 Hz - 40 kHz
Impedantie (ohms)32
Gewicht van smartcase71,8 g
Gewicht per oordop5,6 g
IP-rating oordoppen (stof- en waterdichtheid)IP55
Bluetooth-profielenA2DP V1.4, AVRCP V1.6.2, HFP V1.8
Bluetooth-frequentie2,4 GHz - 2,4835 GHz
Bluetooth verzonden modulatieGFSK, π/4-DQPSK, 8DPSK
Uitgangsvermogen Bluetooth<13 dBm (EIRP)
Bluetooth-versie5.3
Oplaadtijd (in uren wanneer leeg)2 uren
Maximale muziekafspeeltijd met ANC uit11 uren
Maximale muziekafspeeltijd met ANC aan8 uren
Maximale afspeeltijd44 uren

Conclusie

De JBL Tour Pro 3 biedt je een superieure audiokwaliteit en active noise cancelling, en komt met heel wat andere features die zowel de bel- als luisterervaring naar een hoger niveau tillen. De smartcase lijkt in eerste instantie overbodige luxe, maar de mogelijkheid om bepaalde dingen te regelen zonder je toestel bij de hand te moeten hebben is best wel handig. Het ware potentieel van de smartcase schuilt echter in zijn functionaliteit als dongle die je zelf kan gebruiken voor apparaten zonder bluetooth- of USB-verbinding. Hieraan hangt momenteel wel een stevig prijskaartje, maar alles wat deze oordopjes te bieden hebben maakt deze investering wel waard voor zij die een premium en hoogwaardig product zoeken.

Pro

• Geweldige audiokwaliteit
  • LDAC-ondersteuning
  • Uitstekende Active Noise Cancelling
  • Heel wat interessante features
  • Personalisatiemogelijkheden
  • Batterijduur
  • Dongle-functie en Auracast-ondersteuning van de smartcase

Con

• Case zelf is niet zo praktisch
  • Prijzig
9