Review: PowerA Wired Earbuds for Nintendo Switch

Terwijl we steeds meer en meer draadloos gaan, vergeet je soms wel eens hoe handig een bedraad randapparaat kan zijn. Terwijl ik al lang overgestapt was op wireless earbuds, kwam er met de release van de 30th Anniversary Edition van de PlayStation Portal hier eindelijk zo'n toestel in huis. Een opvallend kenmerk hieraan is dat je deze handheld niet kan gebruiken met de gemiddelde Bluetooth-earbuds, maar enkel via de eigen PlayStation Link-technologie. Beschik je niet over een headset of earbuds met deze technologie en is het niet nodig dat iedereen in de kamer je digitale escapades meevolgt, dan dien je in se gebruik te maken van een audiotoestel met een 3,5 mm-aansluiting. Gelukkig had ik hier nog een paar bedrade earbuds liggen die ik van PowerA ontving voor een review. Twee vliegen in één klap!

De oordopjes die ik mocht testen zijn de PowerA Wired Earbuds for Nintendo Switch . Deze earbuds zijn officieel gelicentieerd door Nintendo, wat wil zeggen dat ze aan de kwaliteitsvereisten van het Japanse bedrijf voldoen. Bovendien hebben deze earbuds dankzij deze samenwerking ook een leuk motief dat helemaal in thema is van enkele populaire spellen. Mijn exemplaar betreft de Mario Kart Motors-versie, maar daarnaast heb je ook nog als thema Peely van Fortnite en Pikachu Blossom, uiteraard van Pokémon. De Mario Kart-versie heeft een strak rood-zwart design met twee leuke motieven op de oordopjes en ze worden bovendien geleverd met een handig opbergzakje dat ook volledig in het thema is.

IMG_20250815_123302848.jpg

Degelijke kwaliteit, met een kanttekening​

De earbuds vonden al snel hun weg naar de slaapkamer, want naast de PlayStation Portal gebruik ik regelmatig ook handhelds zoals de Steam Deck of de Nintendo Switch en Switch 2. De oordopjes zijn dan wel in thema van Nintendo, maar je kan ze natuurlijk perfect gebruiken voor elk toestel dat een 3,5 mm-aansluiting heeft. Het gemak van zo'n bekabelde earbuds is natuurlijk dat ze plug & play zijn. Geen gedoe met pairing, gewoon in het toestel steken en gamen maar. Je hoeft je ook geen zorgen te maken over het opladen van de earbuds, want er is uiteraard ook geen batterij aanwezig. De kabel zelf is niet gevlochten, maar gewoon een standaard plastic kabel die op zich van degelijke kwaliteit is.

Op de kabel vind je ook een microfoon die je met de bijhorende schakelaar aan of uit kan zetten. Verwacht hier geen topkwaliteit, het ding doet gewoon wat het moet doen: je hoorbaar maken. Waar ik op zich wel aangenaam verrast door was, is de audiokwaliteit van deze oordopjes. Het geluid wordt tot leven gebracht dankzij de dynamische 8 mm-drivers. Ze leveren niet meteen het meest volle en bass heavy geluid, maar voor earbuds die verkocht worden aan een adviesprijs van € 19,99 klonk het geluid alvast aangenaam. Op dit vlak stelde deze earbuds dus niet teleur.

Voor earbuds die verkocht worden aan een adviesprijs van € 19,99 klonk het geluid alvast aangenaam.

Waar ik helaas minder over te spreken ben, is de vorm van de earbuds. Zij hebben namelijk een vrij onconventionele pasvorm, waarbij de tip lichtjes gebogen is ten opzicht van het dopje zelf, dat bovendien ook redelijk groot is - dit waarschijnlijk om de artwork op het dopje voldoende tot uiting te laten komen. Deze combinatie zorgde er voor mij echter voor dat deze earbuds helemaal niet comfortabel in mijn oren zaten. De oordopjes worden geleverd met drie verschillende opzetstukjes zodat ze goed in je oren passen, maar helaas biedt dit geen soelaas als dat verdomde stuk rood plastic waaraan de tips verbonden zijn niet fijn in je oorschelp zitten. Op vlak van ergonomie laten deze earbuds dus helaas wat te wensen over.

Conclusie

Ben je op zoek naar bedrade earbuds, dan krijg je met de PowerA Wired Earbuds for Nintendo Switch schappellijk geprijsde oordopjes die niet teleurstellen wat betreft de geluidskwaliteit. Bovendien krijg je ook keuze uit drie leuke designs gebaseerd op populaire games, en krijg je er een fijn opbergzakje bij, ideaal voor onderweg. Door hun opvallende vorm valt de ergonomie van de oordopjes wel tegen en vond ik ze helemaal niet aangenaam in de oren zitten. Comfort is uiteindelijk belangrijk bij earbuds, waardoor de positieve aspecten van dit product helaas wat in het water vallen.

Pro

• Degelijke geluidskwaliteit voor een zacht prijsje
  • Leuk design
  • Opbergzakje

Con

• Ergonomie laat zwaar te wensen over
6

Over

Fabrikant

1. PowerA

Laatst bewerkt:
Terug