Controllers blijven toch een zwak puntje voor mij. De zoektocht naar een perfecte controller zal mij altijd blijven boeien en dus ga ik telkens graag aan de slag om ze uitgebreid te testen. Nu kreeg ik de kans om een nieuwe versie van de Fusion Pro-controller van PowerA te testen. Zij bieden een uitgebreid gamma aan en telkens ben ik benieuwd wat er deze keer mij zal overtuigen of misschien zal teleurstellen.
Specifieker eindigt de zoektocht naar een betaalbare maar serieuze “pro”-controller vaak in teleurstelling. Ofwel mis je functies, ofwel voelt de bouwkwaliteit niet overtuigend. PowerA probeert dat gat te vullen met de Fusion Pro 4 Wired Controller
: officieel gelicentieerd door Xbox, uitgerust met verstelbare sticks, trigger locks en mappable knoppen – en dat voor een prijs die fors onder de draadloze alternatieven ligt. Tijd om te kijken of dit model de balans écht weet te vinden tussen prijs, features en prestaties.
De actieknoppen zijn iets luider dan bij de officiële Xbox-controller, maar geven duidelijke, directe feedback. De vier schouderknoppen zijn mooi ingewerkt en hebben een lichte textuur. Dat voorkomt het per ongeluk indrukken, al kan de plaatsing voor sommige spelers wat wennen zijn. Algemeen vind ik de bouwkwaliteit iets beter dan verwacht in deze prijsklasse.
Op de achterkant vind je vier mappable Advanced Gaming Buttons, die je eenvoudig via de program button of via de PowerA Gamer HQ-app kunt instellen. De app laat je verder verschillende zaken instellen zoals deadzones aanpassen, vibratie finetunen en zelfs meerdere profielen opslaan – een toevoeging die de controller flexibel maakt voor verschillende genres.
Audio en communicatie zijn eveneens goed geregeld: de 3,5 mm-headsetjack wordt aangevuld met een regelknop om het volume aan te passen en een mute-functie met bijhorende rode LED-indicatie. Eenvoudig, al grijp ik toch nog sneller naar de volumeregeling op mijn toetsenbord. Op Xbox is het echter zeer handig om zowel het volume als de microfoon te kunnen aanpassen of uitzetten.
Specifieker eindigt de zoektocht naar een betaalbare maar serieuze “pro”-controller vaak in teleurstelling. Ofwel mis je functies, ofwel voelt de bouwkwaliteit niet overtuigend. PowerA probeert dat gat te vullen met de Fusion Pro 4 Wired Controller
Design en bouwkwaliteit
Visueel sluit de Fusion Pro 4 aan bij het vertrouwde Xbox-ontwerp, maar met duidelijke PowerA-accenten. De rubberen grips zijn niet alleen comfortabel, maar herbergen ook rumble-motoren die extra feedback geven. Opvallend detail: de grips zijn subtiel voorzien van kleine PowerA-logo’s, wat voor extra textuur zorgt. De controller ligt stabiel in de hand en is geschikt voor langere sessies, al raad ik het eerder aan voor kleinere handen. Mijn handen zijn van vrij normale grootte en het voelt soms wat op het nippertje.De actieknoppen zijn iets luider dan bij de officiële Xbox-controller, maar geven duidelijke, directe feedback. De vier schouderknoppen zijn mooi ingewerkt en hebben een lichte textuur. Dat voorkomt het per ongeluk indrukken, al kan de plaatsing voor sommige spelers wat wennen zijn. Algemeen vind ik de bouwkwaliteit iets beter dan verwacht in deze prijsklasse.
Features en functionaliteit
Het Quick-Twist thumbstick-systeem is de grote blikvanger: zonder extra onderdelen kun je de sticks in drie hoogtes instellen. Dankzij de Hall Effect-sensoren voor sticks én triggers is er nauwelijks slijtage en veel precisie, waardoor stick drift vrijwel uitgesloten is. De sticks bewegen bovendien soepel dankzij ingebouwde anti-friction ringen. De drieweg trigger locks (T1, T2, T3) bieden variatie van een korte klik tot volledige slaglengte. Handig bij shooters, maar ook bij racing games waarbij je volledige throttle control wilt. Via de program button kun je zelfs snel tussen profielen schakelen.
De Fusion Pro 4 voelt als een pro-controller voor de prijs van een normale controller – praktisch, compleet en gebouwd om lang mee te gaan.
Op de achterkant vind je vier mappable Advanced Gaming Buttons, die je eenvoudig via de program button of via de PowerA Gamer HQ-app kunt instellen. De app laat je verder verschillende zaken instellen zoals deadzones aanpassen, vibratie finetunen en zelfs meerdere profielen opslaan – een toevoeging die de controller flexibel maakt voor verschillende genres.
Connectiviteit en gebruik
Zoals de naam aangeeft, is dit een bedrade controller. De meegeleverde gevlochten USB-C-kabel van drie meter lengte voelt stevig aan en biedt voldoende bewegingsvrijheid in de meeste opstellingen. De afweging is echter duidelijk: geen draadloze vrijheid, maar ook geen latency, batterijproblemen of verbindingsstoringen. Persoonlijk kies ik toch steeds voor een bedrade controller, zeker wat competitieve games betreft. Al was het maar om dat innerlijke stemmetje in de kiem te smoren dat het precies toch iets trager is zo draadloos.Audio en communicatie zijn eveneens goed geregeld: de 3,5 mm-headsetjack wordt aangevuld met een regelknop om het volume aan te passen en een mute-functie met bijhorende rode LED-indicatie. Eenvoudig, al grijp ik toch nog sneller naar de volumeregeling op mijn toetsenbord. Op Xbox is het echter zeer handig om zowel het volume als de microfoon te kunnen aanpassen of uitzetten.
Conclusie
De PowerA Fusion Pro 4 Wired combineert features van duurdere pro-controllers met een prijskaartje van rond de zeventig euro. Voor dat bedrag krijg je verstelbare sticks, degelijke Hall Effect-technologie en slimme toevoegingen zoals trigger locks en mappable knoppen. Je levert RGB en draadloos in - wat natuurlijk positief of negatief kan zijn afhankelijk van je verwachtingen - maar in ruil daarvoor krijg je een solide, nauwkeurige en betrouwbare bedrade controller die uitstekend geschikt is voor zowel casual als competitief gebruik.
Pro
- Quick-Twist sticks
- Hall Effect-technologie
- 4 mappable back-buttons
Con
- Knoppen zijn hoorbaar luider
- Niet voor grotere handen
7
Over
Fabrikant
- PowerA