Als slager heb je vlijmscherpe messen nodig, een timmerman kan niet zonder boor- en zaagmachines en een loodgieter gaat nooit op pad zonder zijn trouwe waterpomptang. Kortom, elke vakman heeft nood aan deftig werkmateriaal. Als game reviewer hebben we hopelijk nooit nood aan de voornoemde zaken, maar wat steevast onontbeerlijk is, is een deftige game controller! Het hoeft niet te verwonderen dat mijn interesse gewekt was wanneer een bedrijf claimde ’s werelds snelste controller op de markt te brengen, en dat voor een adviesprijs van slechts € 34,99. Ik heb het over de GuliKit ES PRO, een draadloze controller voor pc, mobile, Nintendo Switch en Switch 2. Kan GuliKit zijn claim hard maken of blijft het bij loze marketingbeloftes? Ik zocht het graag voor jullie uit!
GuliKit is geen onbekende als het aankomt op game controllers en accessoires. Het in Shenzhen, China, gebaseerde technologiebedrijf staat vooral bekend om hun innovaties op vlak van driftvrije Hall Effect- en TMR-joysticks, waarbij prestaties, duurzaamheid en gebruiksgemak belangrijke kernwaarden zijn voor hun producten. Zo ook in de recent uitgebrachte GuliKit Elves 2, GuliKit Elves 2 PRO, GuliKit ES en GuliKit ES PRO controllers. Collega FreakyJP was in zijn review alvast voorzichtig positief over zijn ervaringen met de GuliKit Elves 2, waardoor ik eens te meer nieuwsgierig was naar de grotere broer, de GuliKit ES PRO
.
Vergeleken met een Xbox controller is de GuliKit ES PRO iets kleiner en iets lichter. Iets wat voor sommige mensen als voordeel zal worden beschouwd, maar voor mezelf gaf ik toch lichtjes de voorkeur aan de iets grotere vleugels van de Xbox controller. Niet dat de ES PRO niet goed in de hand ligt, integendeel, maar vooral bij langere gamesessies bleek het bereik van de L- en R-knoppen nét iets anders, waardoor mijn wijsvingers een minieme inwaartse beweging moesten uitvoeren en dat net iets minder comfortabel aanvoelde. Dat zal uiteraard voor iedereen anders zijn, waardoor ik hier niet al teveel aandacht aan besteedde.
Waar de GuliKit ES PRO mijn inziens wel scoort, is het gevoel van het D-pad, de joysticks en de actieknoppen. Veel controllers maken doorgaans een ‘clicky’ geluid, maar bij de ES PRO kunnen we eerder spreken van een ‘thocky’ aanslag, die naar mijn mening erg comfortabel aanvoelde. Vooral bij de D-pad en de L- en R-knoppen viel dit enorm op. Ook de textuur van de controllervleugels voelde best oké aan. Als iemand die nogal snel last heeft van zweetpollekes bleek dat bij de ES PRO dus nagenoeg geen issue te zijn. Enkel wat de textuur van de joysticks betreft, geef ik zelf de voorkeur aan een iets ‘ruwere’ afwerking, waarbij GuliKit koos voor een afwerking met concentrische lijnen. Opnieuw, puur een persoonlijke voorkeur.
Daarenboven bevat de controller heel wat leuke functionaliteiten die handig zullen zijn voor specifieke situaties of games. Zo kan je de gevoeligheid van de joysticks aanpassen, kan je switchen tussen 4-direction D-pad of 8-direction D-pad, bevat de controller een Aim Assist voor FPS games en kan je een Continuous Fire-setting instellen. Ook kan je dode zones programmeren voor de joysticks, kan je de vibratiesterkte aanpassen en kan je de A-B en X-Y knoppen wisselen als je van Nintendo Switch naar pc gaat. Helaas levert GuliKit geen dedicated software mee, waardoor aanpassingen steeds dienen te gebeuren op het toestel zelf door specifieke toetsencombinaties in te drukken. De handleiding erbij houden is met andere woorden de boodschap. Ook wat firmware updates betreft dien je een specifieke procedure te volgen. Zo moet je een bestand downloaden op pc, vervolgens je controller in USB-modus zetten, waarna deze als ‘harde schijf’ wordt aanzien en je tenslotte het bestand in een folder op de controller moet kopiëren. Misschien niet erg van deze tijd, al moet ik zeggen dat eenmaal je de handleiding volgt, alles wel meteen correct werkte.
Een ander punt waar GuliKit, terecht, mee uitpakt is de aanwezigheid van TMR joysticks. Deze staan erom bekend ongevoelig te zijn voor drift en worden verondersteld duurzamer te zijn en een hogere precisie te hebben. Hoewel ik dit op korte tijd moeilijk kan beoordelen, kan ik wel al meegeven dat deze erg comfortabel en precies aanvoelden. Of dit na lange tijd nog steeds zo zal zijn, valt af te wachten. Wie de GuliKit ES of de GuliKit Elves 2 zou overwegen, moet er rekening mee houden dat daar Hall Effect Joysticks worden gebruikt. Verder kan de ES PRO rekenen op een batterij die zo’n dertig uur meegaat en eenmaal leeg op tweeënhalf tot drie uur opnieuw is opgeladen. Voldoende voor de langere gamesessies!
GuliKit is geen onbekende als het aankomt op game controllers en accessoires. Het in Shenzhen, China, gebaseerde technologiebedrijf staat vooral bekend om hun innovaties op vlak van driftvrije Hall Effect- en TMR-joysticks, waarbij prestaties, duurzaamheid en gebruiksgemak belangrijke kernwaarden zijn voor hun producten. Zo ook in de recent uitgebrachte GuliKit Elves 2, GuliKit Elves 2 PRO, GuliKit ES en GuliKit ES PRO controllers. Collega FreakyJP was in zijn review alvast voorzichtig positief over zijn ervaringen met de GuliKit Elves 2, waardoor ik eens te meer nieuwsgierig was naar de grotere broer, de GuliKit ES PRO
Een premium gevoel voor een lage prijs
Waar de GuliKit Elves 2 eerder leek te focussen op de retroliefhebber, krijgen we met de GuliKit ES PRO een moderner, bekender design, dat zowel in een witte als een zwarte versie op de markt komt. In deze uitvoering maken de symmetrische joysticks plaats voor de asymmetrische variant zoals we die kennen bij de Xbox controllers. Hoewel mijn initiële vrees was dat de controller te plastiekerig zou aanvoelen, bleek dat bij het uitpakken al meteen onterecht. Toegegeven, de uitstraling zelf doet anders vermoeden, maar eenmaal in de hand voelt de controller meer premium aan dan de lage prijs zou doen vermoeden.Vergeleken met een Xbox controller is de GuliKit ES PRO iets kleiner en iets lichter. Iets wat voor sommige mensen als voordeel zal worden beschouwd, maar voor mezelf gaf ik toch lichtjes de voorkeur aan de iets grotere vleugels van de Xbox controller. Niet dat de ES PRO niet goed in de hand ligt, integendeel, maar vooral bij langere gamesessies bleek het bereik van de L- en R-knoppen nét iets anders, waardoor mijn wijsvingers een minieme inwaartse beweging moesten uitvoeren en dat net iets minder comfortabel aanvoelde. Dat zal uiteraard voor iedereen anders zijn, waardoor ik hier niet al teveel aandacht aan besteedde.
Waar de GuliKit ES PRO mijn inziens wel scoort, is het gevoel van het D-pad, de joysticks en de actieknoppen. Veel controllers maken doorgaans een ‘clicky’ geluid, maar bij de ES PRO kunnen we eerder spreken van een ‘thocky’ aanslag, die naar mijn mening erg comfortabel aanvoelde. Vooral bij de D-pad en de L- en R-knoppen viel dit enorm op. Ook de textuur van de controllervleugels voelde best oké aan. Als iemand die nogal snel last heeft van zweetpollekes bleek dat bij de ES PRO dus nagenoeg geen issue te zijn. Enkel wat de textuur van de joysticks betreft, geef ik zelf de voorkeur aan een iets ‘ruwere’ afwerking, waarbij GuliKit koos voor een afwerking met concentrische lijnen. Opnieuw, puur een persoonlijke voorkeur.
Heel wat functionaliteiten onder de motorkap
Wat de ES PRO erg aantrekkelijk maakt, naast zijn democratische prijs, zijn de uitgebreide mogelijkheden die de controller weet te bieden. Zo kan de controller zowel met pc, mobile als Nintendo Switch (2) worden verbonden en kan je middels een schuifschakelaartje makkelijk wisselen tussen de pc/mobile-stand en de Nintendo Switch-stand. Daarenboven bevat de GuliKit ES PRO, net als de Elves 2 (PRO), een wake-up functie voor de Nintendo Switch (2), iets wat in nog geen enkele andere third party controller mogelijk is. Hoewel het initieel opzetten van de verbinding enigszins omslachtig was, bleek deze functionaliteit na het succesvol koppelen, verder vlekkeloos te werken. Helaas geen back buttons of een C-knop voor GameChat, al zal dat voor veel mensen vermoedelijk geen dealbreaker zijn. Built in vibraties en een gyroscoop zijn uiteraard wel aanwezig, waarbij je voor de vibraties kan kiezen tussen vier standen (hard, harder, hardst of uit), en je de gyroscoop, net als de joysticks trouwens, indien nodig kan kalibreren.De GuliKit ES PRO kan op heel wat functionaliteiten rekenen die doorgaans enkel in duurdere controllers beschikbaar zijn.
Daarenboven bevat de controller heel wat leuke functionaliteiten die handig zullen zijn voor specifieke situaties of games. Zo kan je de gevoeligheid van de joysticks aanpassen, kan je switchen tussen 4-direction D-pad of 8-direction D-pad, bevat de controller een Aim Assist voor FPS games en kan je een Continuous Fire-setting instellen. Ook kan je dode zones programmeren voor de joysticks, kan je de vibratiesterkte aanpassen en kan je de A-B en X-Y knoppen wisselen als je van Nintendo Switch naar pc gaat. Helaas levert GuliKit geen dedicated software mee, waardoor aanpassingen steeds dienen te gebeuren op het toestel zelf door specifieke toetsencombinaties in te drukken. De handleiding erbij houden is met andere woorden de boodschap. Ook wat firmware updates betreft dien je een specifieke procedure te volgen. Zo moet je een bestand downloaden op pc, vervolgens je controller in USB-modus zetten, waarna deze als ‘harde schijf’ wordt aanzien en je tenslotte het bestand in een folder op de controller moet kopiëren. Misschien niet erg van deze tijd, al moet ik zeggen dat eenmaal je de handleiding volgt, alles wel meteen correct werkte.
Wat met de performance?
Een controller is uiteraard maar goed als hij ook effectief weet te presteren. Herinner u de claim van ’s werelds snelste controller op de markt te zijn. Als we kijken naar de specificaties, dan lijken die alvast erg indrukwekkend. Denk hierbij aan Bluetooth polling rates van 730 Hz met een minimale latency van 3.25 ms, welke bedraad nog iets indrukwekkender worden met respectievelijk 1000 Hz en 1.87 ms. Of je dat als casual gamer zal merken is maar de vraag, maar voor wie op zoek is naar een controller voor competitieve gaming, kan dat alvast tellen. Zelf ben ik niet aan de slag gegaan met testsoftware om na te gaan of deze claims wel kloppen, maar ik kan wel meegeven dat deze wat mij betreft heel erg responsief en performant aanvoelde en ik nooit enige vorm van instabiliteit of slechtere connectie ervaarde. Hou er wel rekening mee dat de ES PRO niet over een 2.4GHz connectie beschikt.Een ander punt waar GuliKit, terecht, mee uitpakt is de aanwezigheid van TMR joysticks. Deze staan erom bekend ongevoelig te zijn voor drift en worden verondersteld duurzamer te zijn en een hogere precisie te hebben. Hoewel ik dit op korte tijd moeilijk kan beoordelen, kan ik wel al meegeven dat deze erg comfortabel en precies aanvoelden. Of dit na lange tijd nog steeds zo zal zijn, valt af te wachten. Wie de GuliKit ES of de GuliKit Elves 2 zou overwegen, moet er rekening mee houden dat daar Hall Effect Joysticks worden gebruikt. Verder kan de ES PRO rekenen op een batterij die zo’n dertig uur meegaat en eenmaal leeg op tweeënhalf tot drie uur opnieuw is opgeladen. Voldoende voor de langere gamesessies!
Conclusie
GuliKit staat garant voor innovatieve ontwikkelingen op vlak van game controllers en accessoires. Dat bewijzen ze ook opnieuw met deze GuliKit ES PRO. Deze premium aanvoelende controller zit prijs/kwaliteit erg goed en kan bovendien op heel wat functionaliteiten rekenen die doorgaans enkel in duurdere controllers beschikbaar zijn. Daarenboven bevat deze erg kwalitatieve TMR joysticks en is deze makkelijk te switchen van pc/mobile naar Nintendo Switch (2). De GuliKit controllers zijn op vandaag trouwens de enige third party controllers die gebruik kunnen maken van de Nintendo Switch (2) wake-up functie. Hoewel er ook enkele aandachtspunten zijn, zoals het gebrek aan dedicated software om makkelijk settings aan te passen, kan ik niet anders dan deze controller volmondig aanbevelen. Of het daadwerkelijk de snelste controller ter wereld is, durf ik niet met honderd procent zekerheid zeggen, maar dat het verdomd goed gerief is voor een zacht prijsje, dat staat sowieso vast!
Pro
- Prijs/kwaliteit niet te kloppen
- Premium gevoel
- Heel wat functionaliteiten
- Nintendo Switch (2) wake-up functie
- De knoppen voelen erg goed aan
- Gyro Motion Aim
- TMR joysticks
- Erg snelle controller
Con
- Geen dedicated software waardoor het uitvoeren van updates en aanpassen van settings nogal omslachtig is
- Geen C-knop voor GameChat, 3.5mm audiojack, NFC- of Amiibo-ondersteuning
- Niet de meest duidelijke handleiding
8
Over
Fabrikant
- GuliKit