Review: PowerA Nano Enhanced Wireless Controller voor Nintendo Switch

Vorig jaar besprak ik de PowerA Enhanced Wireless Controller, een fijne controller voor de Nintendo Switch die een degelijk alternatief vormt voor de Pro Controller van Nintendo zelf. Mits je de kleine mankementjes er voor lief bijneemt natuurlijk. Een opvallend element was dat deze controller iets groter was dan de Pro Controller. Ideaal voor zij met grote handen, maar de consoles van Nintendo zijn bij uitstek familieconsoles, waar ook kinderen graag mee aan de slag gaan. Gelukkig kwam PowerA hiervoor ook met een oplossing voor de dag.

Naast de Enhanced Wireless Controller, brachten zij ook de Nano Enhanced Wireless Controller op de markt voor de Nintendo Switch. Ideaal voor je kleine spruit die ook wil gamen, maar voor wie een normale controller toch nog net iets te lastig is. Je had met de Minibird uiteraard al een controller op kindermaat, maar met deze nieuwe controller wordt dit aanbod nu uitgebreid. En vooral voor de fans van Pokémon of Mario is dit goed nieuws, want van de vijf beschikbare designs zijn er twee met een Pokémon-motief en eentje met Mario.

IMG_20250627_161324103.jpg

Klein en stijlvol​

De controller waarmee ik aan de slag mocht gaan is die met Mario, Mario Victory genaamd. Het is alvast een kleurrijke controller met een juichende Mario. Het kleurenpalet combineert op een speelse wijze rood en geel, waarbij de linkerhelft rood is, maar met een geel D-pad, en de rechterhelft geel. Een snelle blik op de website laat zien dat de andere patronen ook in de smaak vallen, enkel de groenblauwe Spring Dream is minder mijn ding. Onze zoon is zowel fan van Mario als Pokémon, dus als je hem de keuze zou laten, zal hij wel rap iets naar zijn goesting vinden. Het aantal motieven bij de normale Enhanced Wireless Controller is echter nog steeds groter dan die van de Nano-versie.

Ideaal voor kleine kinderhanden.

Het grote verschil tussen de twee controllers is de grootte natuurlijk. Zo heeft de normale Enhanced-controller een hoogte van 11,43 cm terwijl dit bij de Nano-controller 9,5 cm is. Zoals de naam doet vermoeden is dit dus de Enhanced Wireless Controller in minivorm. Dit maakt de controller ideaal voor kleine kinderhanden, en ik merk duidelijk dat onze vijfjarige dochter veel makkelijker kan gamen met deze controller. Voor mijn grote handen is deze controller natuurlijk veel te klein, maar voor volwassenen zijn er meer dan genoeg opties op de markt en is er voor mij persoonlijk geen reden om af te stappen van Nintendo's eigen Pro Controller.

Matige features​

Buiten het verschil in afmetingen, is deze Nano Enhanced-controller eigenlijk zeer gelijkend op zijn grotere broer. De verschillende elementen lijken van dezelfde materialen gemaakt te zijn, al heb ik wel het gevoel dat de behuizing iets minder glad is dan die van de Pokémon Blossom Enhanced Controller, die ik ook mocht testen. Op de achterkant vind je ook twee programmeerbare schouderknoppen en een knop om dit te doen. De controller aansluiten doe je via de meegeleverde kabel of via Bluetooth 5.0-verbinding. Motion controls zijn ook aanwezig, net als een led-indicator voor wanneer je batterij bijna leeg is. Over batterij gesproken: een van mijn opmerkingen bij de Enhanced Controller was dat de batterij met zijn 900 mAh zwakker was dan die van de Pro Controller. Helaas boet je hier nog verder in wat betreft batterijduur want de Nano-controller komt met een batterij met een capaciteit van 600 mAh.

De joysticks lijken ook meer weerstand te bieden dan die van zijn grote broer - op de website wordt er ook geen melding gemaakt van anti-frictions rings, wat een mogelijke verklaring hiervoor biedt. Daarnaast is een van de grootste mankementen de afwezigheid van de trilmotor, en voor zij die hier gebruik van maken geen Amiibo- of IR-ondersteuning. Een vraag die je je vandaag de dag waarschijnlijk ook zal stellen, is of de controller compatibel is met de Nintendo Switch 2. Helaas is het antwoord hier neen; zowel de Enhanced als de Nano Enhanced Controller zijn niet compatibel met de Switch 2. Een laatste struikelblok is ook de prijs van deze controller. Hoewel je hem intussen kan kopen aan een prijs die lager is dan de adviesprijs, is deze adviesprijs dezelfde als die van de grotere Enhanced Controller. Dit ondanks de zwakkere batterij en het kleinere formaat. Gezien deze controller zich voornamelijk richt op de kleintjes, zou je toch net verwachten dat deze controller net zoals de Minibird eerder rond de € 40 zou liggen.

Conclusie

Speelt je kleine spruit graag op de Nintendo Switch en ben je op zoek naar een controller die makkelijk in de hand ligt voor hen? Dan is de PowerA Nano Enhanced Wireless Controller een goede, maar helaas niet perfecte oplossing. De leuke designs en het kleine formaat zijn ideaal voor kleine kinderen, en de controller komt zelfs met twee extra programmeerbare knoppen. De keerzijde is de mindere batterij en het feit dat er bijvoorbeeld geen rumble-functie is. De prijs van de controller is ook wat aan de hoge kant, gezien je dezelfde prijs betaalt als officiële Pro Controller of de normale Enhanced Wireless Controller van PowerA.

Pro

• Perfect voor kleine kinderhanden
  • Degelijke kwaliteit
  • Leuke designs

Con

• Geen rumble- en Amiibo-functie
  • Batterij kon beter
  • Prijs is wat aan de hoge kant
  • Niet comfortabel voor grote handen
  • Werkt niet op de Nintendo Switch 2
6

Over