Wanneer ik tijdens gamescom dit jaar even rondliep in de bezoekershallen, viel mijn oog plots op GuliKit. Deze fabrikant pochte met een paneel waarop te lezen stond dat ze de snelste draadloze controller ter wereld hebben. Natuurlijk was mijn interesse direct gewekt en sloeg ik een praatje met een van de aanwezige medewerkers. GuliKit was zo vriendelijk om ons nadien twee controllers op te sturen voor een review. Op de review van de ES Pro, de zogezegde snelste controller ter wereld, zal je echter nog even moeten wachten, want die neemt mijn collega Sir. K onder de loep. Vandaag zal ik het hebben over de Elves 2, een controller die vooral opvalt door zijn vorm.
Het ontwerp van de GuliKit Elves 2
doet namelijk denken aan de oude Sega-controllers van weleer en voelt daardoor een vleugje nostalgisch aan. Al heeft de controller wel een meer modern knoppenschema en zijn er ook twee joysticks aanwezig. De standaardversie is beschikbaar in twee kleuren, namelijk roze en zwart, waarbij ik een zwart exemplaar in ontvangst mocht nemen. Er is daarnaast ook een Pro-versie beschikbaar, in het zwart of een kleurenschema dat doet denken aan de SNES. Helemaal retro dus. In deze review zal ik logischerwijze focussen op de normale Elves 2, geschikt voor pc, mobile en Nintendo Switch en Switch 2.
De plaatsing van de joysticks is trouwens symmetrisch, net zoals bij de PlayStation-controllers, waardoor het D-pad zich linksboven bevindt. Dit D-pad, dat ze zelf omschrijven als een 'classic floating D-pad', is trouwens een van de aandachtstrekkers van deze controller. Het D-pad voelt immers zeer accuraat en fijn in gebruik aan. Vooral fans van fighting games en klassieke 2D-platformers zullen dit D-pad weten te waarderen. De actieknoppen zelf voelen ook lekker snappy aan. Wat de triggers betreft, zal je appreciatie vooral van je eigen voorkeur afhangen. De Elves 2 heeft namelijk digital hair triggers. Dit wil zeggen dat ze slechts één stand hebben, maar dat je ze ook helemaal niet diep moet indrukken. Dit is uiteraard ideaal voor actiegames, en dan voornamelijk shooters. Geef je bijvoorbeeld gas met de triggers in racegames, dan kijk je toch liever naar een controller met analoge triggers. Bepaalde controllers, zoals de Nacon Revolution Pro 5, geven je de mogelijkheid om dit zelf in te stellen met een Trigger Blocker, maar hier is dit niet het geval.
Met de Elves 2 lijkt GuliKit dus voornamelijk in te zetten op de retroliefhebber, maar dit wil niet zeggen dat de controller geen andere moderne snufjes heeft. Zo heeft de controller een gyroscoop voor motion controls, iets dat ik direct mocht ondervinden bij het spelen van The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom, en zitten er ook dual-rotor vibration motors in die voor de nodige rumble zorgen. Deze rumble is niet zo fijn als in de Xbox-controller en uiteraard niet zo geavanceerd als in de DualSense-controller, maar je kan hem wel in drie standen instellen. Voor mij persoonlijk was de eerste stand ideaal, omdat je de trillingen anders te hevig voelt. En last but not least, de controller heeft ook een wake-up-functie voor zowel de Nintendo Switch als de Switch 2. Dit is een functie die vaak mist bij third-party controllers, dus ik ben echt blij dat dit hier aanwezig is. Een laatste functie die ook aanwezig is, is een Continuous Fire/Turbo-functie voor de verschillende actieknoppen en de rechter trigger, met twee modi, zijnde de knop ingedrukt houden of één keer indrukken om continuous fire te activeren en één druk om te stoppen.
Andere aandachtspunten voor mij zijn de ergonomie en de bouwkwaliteit van de controller. De Elves 2 is namelijk beduidend kleiner dan andere controllers. Voor mensen zoals mij met grote handen, ligt de Elves 2 dus minder fijn in de hand. Mijn kinderen, zeven en vijf, vonden de controller dan weer geweldig, vooral dankzij zijn opvallende vorm. Dankzij het meer compacte design, neem je de controller ook misschien makkelijker mee als je onderweg bent, en hiervoor heeft GuliKit ook een plastic hardcase voorzien voor de controller. De case is wel beduidend minder appetijtelijk dan andere controller cases. Hoewel de controller op zich vrij robuust en kwaliteitsvol aanvoelt, heb ik op de eerste dag al meteen kunnen ondervinden dat deze case zijn nut kan hebben. Mijn zoon had de controller immers al snel laten vallen, vanop een hoogte van ongeveer 90 cm, met als resultaat dat drie van de vier schouderknoppen niet meer in te drukken waren. Na het nodige trek-, sleur- en duwwerk kreeg ik ze gelukkig terug goed, maar het deed me toch twijfelen over de bouwkwaliteit van de controller.
Tot slot, en dit was ik bijna vergeten omdat ik deze zelf helemaal niet gebruik eigenlijk, dien je er ook enigszins rekening mee te houden dat de controller geen 3,5 mm-audiojack heeft en een aantal Switch-features mist. Zo is er geen ondersteuning voor NFC en Amiibo, en is er ook geen C-knop voor de nieuwe GameChat-functie van de Switch 2. Het verandert weinig aan mijn persoonlijke perceptie van de controller, maar ik vermeld het omdat sommigen hier mogelijks wel belang aan hechten en dit zodoende een rol kan spelen in hun keuze voor een controller.
Het ontwerp van de GuliKit Elves 2
Knappe specs aan een zacht prijsje
Het eerste dat opvalt, is dat er in de behuizing een knap staaltje hardware schuilt, zeker voor een adviesprijs van € 29,99. De controller is namelijk uitgerust met Hall Effect-joysticks met anti-friction ringen, wat voor soepel bewegende, nauwkeurige en duurzame joysticks zou moeten zorgen. Bovendien zijn de thumbsticks zelf afneembaar en dus makkelijk te vervangen. De controller heeft een wired polling rate van 1000Hz (met andere woorden: elke milliseconde wordt er een signaal gestuurd) en via bluetooth 730Hz, wat voor een lage input latency zorgt. Ter vergelijking, de Xbox- en Switch 2 Pro-controllers hebben een bluetooth polling rate van 125Hz. De gemiddelde speler zal hier weinig van merken, maar voor wie elke milliseconde telt, is dit een significant verschil, al speel je dan best bedraad natuurlijk.Met de Elves 2 lijkt GuliKit voornamelijk in te zetten op de retroliefhebber.
De plaatsing van de joysticks is trouwens symmetrisch, net zoals bij de PlayStation-controllers, waardoor het D-pad zich linksboven bevindt. Dit D-pad, dat ze zelf omschrijven als een 'classic floating D-pad', is trouwens een van de aandachtstrekkers van deze controller. Het D-pad voelt immers zeer accuraat en fijn in gebruik aan. Vooral fans van fighting games en klassieke 2D-platformers zullen dit D-pad weten te waarderen. De actieknoppen zelf voelen ook lekker snappy aan. Wat de triggers betreft, zal je appreciatie vooral van je eigen voorkeur afhangen. De Elves 2 heeft namelijk digital hair triggers. Dit wil zeggen dat ze slechts één stand hebben, maar dat je ze ook helemaal niet diep moet indrukken. Dit is uiteraard ideaal voor actiegames, en dan voornamelijk shooters. Geef je bijvoorbeeld gas met de triggers in racegames, dan kijk je toch liever naar een controller met analoge triggers. Bepaalde controllers, zoals de Nacon Revolution Pro 5, geven je de mogelijkheid om dit zelf in te stellen met een Trigger Blocker, maar hier is dit niet het geval.
Met de Elves 2 lijkt GuliKit dus voornamelijk in te zetten op de retroliefhebber, maar dit wil niet zeggen dat de controller geen andere moderne snufjes heeft. Zo heeft de controller een gyroscoop voor motion controls, iets dat ik direct mocht ondervinden bij het spelen van The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom, en zitten er ook dual-rotor vibration motors in die voor de nodige rumble zorgen. Deze rumble is niet zo fijn als in de Xbox-controller en uiteraard niet zo geavanceerd als in de DualSense-controller, maar je kan hem wel in drie standen instellen. Voor mij persoonlijk was de eerste stand ideaal, omdat je de trillingen anders te hevig voelt. En last but not least, de controller heeft ook een wake-up-functie voor zowel de Nintendo Switch als de Switch 2. Dit is een functie die vaak mist bij third-party controllers, dus ik ben echt blij dat dit hier aanwezig is. Een laatste functie die ook aanwezig is, is een Continuous Fire/Turbo-functie voor de verschillende actieknoppen en de rechter trigger, met twee modi, zijnde de knop ingedrukt houden of één keer indrukken om continuous fire te activeren en één druk om te stoppen.
Toch enkele kleine minpuntjes
Hoewel ik over het algemeen vrij lovend ben over de controller, komt hij toch met enkele caveats. Echt grote minpunten zijn dit niet, eerder enkele bedenkingen. Zo moet je een bepaalde procedure volgen om de wake-up-functie te activeren bij het pairen. Doe je dit niet, dan zal de wake-up niet werken. Ook het updaten van de controller was wat omslachtig, waarbij je een bestand moest downloaden en de controller in USB-modus moest zetten, om vervolgens dit bestand in een folder op de controller te kopiëren. Heel gebruiksvriendelijk voelde het allemaal niet. Maar eens het werkt, werkt het gelukkig naar behoren en dat is het belangrijkste.Andere aandachtspunten voor mij zijn de ergonomie en de bouwkwaliteit van de controller. De Elves 2 is namelijk beduidend kleiner dan andere controllers. Voor mensen zoals mij met grote handen, ligt de Elves 2 dus minder fijn in de hand. Mijn kinderen, zeven en vijf, vonden de controller dan weer geweldig, vooral dankzij zijn opvallende vorm. Dankzij het meer compacte design, neem je de controller ook misschien makkelijker mee als je onderweg bent, en hiervoor heeft GuliKit ook een plastic hardcase voorzien voor de controller. De case is wel beduidend minder appetijtelijk dan andere controller cases. Hoewel de controller op zich vrij robuust en kwaliteitsvol aanvoelt, heb ik op de eerste dag al meteen kunnen ondervinden dat deze case zijn nut kan hebben. Mijn zoon had de controller immers al snel laten vallen, vanop een hoogte van ongeveer 90 cm, met als resultaat dat drie van de vier schouderknoppen niet meer in te drukken waren. Na het nodige trek-, sleur- en duwwerk kreeg ik ze gelukkig terug goed, maar het deed me toch twijfelen over de bouwkwaliteit van de controller.
Tot slot, en dit was ik bijna vergeten omdat ik deze zelf helemaal niet gebruik eigenlijk, dien je er ook enigszins rekening mee te houden dat de controller geen 3,5 mm-audiojack heeft en een aantal Switch-features mist. Zo is er geen ondersteuning voor NFC en Amiibo, en is er ook geen C-knop voor de nieuwe GameChat-functie van de Switch 2. Het verandert weinig aan mijn persoonlijke perceptie van de controller, maar ik vermeld het omdat sommigen hier mogelijks wel belang aan hechten en dit zodoende een rol kan spelen in hun keuze voor een controller.
Conclusie
De Elves 2 van GuliKit is een controller die alvast de nodige curiositeit weet op te wekken. Het retro design springt meteen in het oog en onder de behuizing schuilt een knap staaltje technologie, en dit aan een niet te kloppen prijs. Het klonk haast te goed voor woorden, maar gelukkig stelt de controller over het algemeen niet teleur. Hoewel het geen controller is die mijn inziens je hoofdcontroller voor je pc of Switch (2) zal zijn, is het wel een ideale oplossing voor zij die op zoek zijn naar een kleinere controller voor hun kinderen of eentje die gewoon lekker retro uitstraalt. De controller komt wel met enkele aandachtspunten, maar gelukkig zijn deze in de meeste gevallen niet onoverkomelijk.
Pro
- Retro design
- Heel wat kwaliteit voor weinig geld
- Geweldig D-pad
- Switch (2) wake-up
- Lage input latency
- Voelt kwaliteitsvol aan
Con
- Digital hair triggers minder geschikt voor bijvoorbeeld racing
- Niet ideaal voor grote handen
- Updaten en pairen met wake-up enigszins omslachtig
- Enkele twijfels over bouwkwaliteit