Het is al bijna twee jaar geleden dat ik de draadloze JBL Live Pro 2 TWS in-ears mocht reviewen. Deze wisten meteen mijn toenmalige Sony WF-1000XM3 te vervangen. Nu kreeg ik de kans om de draadloze JBL Tour Pro 2 oortjes uit te testen. Of deze de Live Pro 2 gaan vervangen lees je hieronder.
Voor de Tour Pro 2 zal je met een prijskaartje van € 199 diep in je zakken moeten graaien, al is dit vandaag de dag wel de prijs voor de beste in-ears. Toch is dit een serieus prijsverschil met de Live Pro 2 die voor € 100 minder te verkrijgen zijn en meer dan zijn mannetje staan tussen de concurrentie. De Tour Pro 2 is beschikbaar in het zwart of in het grijs (ofwel champagne zoals ze het zelf adverteren).
De SilentNow-functie activeert noise cancelling en verbreekt de bluetooth-verbinding. Hiermee kun je de earbuds gebruiken om jezelf even van de wereld af te zonderen en tot rust te komen. Je stelt zelf in hoe lang je deze functie wilt gebruiken en of je een alarm wilt gebruiken wanneer deze functie tot zijn einde loopt. Deze smartcase heeft vele opties, al is het nu maar de vraag of je deze ook effectief vaak zult gebruiken, eenmaal alles naar believen is ingesteld en je het merendeel van de tijd je aan het luisteren bent toch je apparaat in de buurt hebt. Het is en blijft een bluetooth-toestel, dus je apparaat is zelden ver buiten handbereik.
De Active Noise Cancelling heeft daarentegen een welgekomen upgrade gekregen. Waar er vroeger een soort vertraging op zat, past deze zich nu instant en vlekkeloos aan wanneer er zich een luider geluid voordoet in je omgeving. Enkel de TalkThru-functie vind ik persoonlijk behoorlijk nutteloos. Dit zet je muziek op een bijna onhoorbaar volume en schakelt de microfoon in zodat je een gesprek kunt voeren. Echter duurt het langer om deze optie te activeren dan gewoon simpelweg je oortje er even uit te halen. Bellen gaat nog steeds vlekkeloos, zelfs met maar een oortje in. Met de VoiceAware-optie stel je in hoeveel van je eigen stem je te horen krijgt tijdens het bellen en elke earbud bevat opnieuw zes microfoons om je gesprek optimaal te laten verlopen.
JBL beweert een batterij te leveren van minimaal tien uur (maximaal +30 als je de volledige batterij van de smartcase erbij telt), of tot 8+24 uur wanneer True Adaptive Noise Cancelling is ingeschakeld. En als je batterij leeg dreigt te raken, levert vijftien minuten snelladen je vier uur extra luisterplezier op. Zelf heb ik nog kunnen bijhouden hoe lang ik per oplaadsessie kan luisteren, maar na twee dagen werken en tegelijk naar muziek te luisteren, blijft er nog ongeveer 30% batterij over in de smartcase. Tot nu toe zijn ze nog nooit uitgevallen wegens gebrek aan batterij. En na vijf minuten opladen kun je weer een uur verder.
Een aantal van de minpunten die ik opsomde wegen gelukkig niet op tegen de kwaliteit van klank die deze fijne oortjes produceren. JBL heeft opnieuw een prachtig paar earbuds geproduceerd die letterlijk als muziek in de oren klinkt. Ik lieg niet als ik bepaalde dingen in nummers hoor die me nooit eerder opvielen, zelfs na meer dan honderd keren datzelfde nummer eerder gehoord te hebben. Met de 5.3 versie van bluetooth is er de mogelijkheid om via multipoint gelijktijdig twee apparaten te koppelen en is er ditmaal geen sprake van de vertraging die ik voorhad met de Live Pro 2 wanneer ik naar een video keek in audiomodus. JBL spreekt zelf van een ‘legendarisch JBL PRO-geluid', dat onder andere bestaat uit een aanpasbare geluidservaring met Personi-fi 2.0 en JBL Spatial Sound. Met Personi-fi 2.0 doe je een gehoortest die een goede vijf minuten van je tijd inneemt. Op basis van die resultaten passen ze per oor de geluidsgolven wat aan voor een optimale geluidservaring.
In de verpakking zit ook nog: USB type-C oplaadkabel en drie maten oordopjes
Voor de Tour Pro 2 zal je met een prijskaartje van € 199 diep in je zakken moeten graaien, al is dit vandaag de dag wel de prijs voor de beste in-ears. Toch is dit een serieus prijsverschil met de Live Pro 2 die voor € 100 minder te verkrijgen zijn en meer dan zijn mannetje staan tussen de concurrentie. De Tour Pro 2 is beschikbaar in het zwart of in het grijs (ofwel champagne zoals ze het zelf adverteren).
Groter en beter?
Wat me meteen opviel was de grootte van de case waar de oortjes in zitten. Deze smartcase heeft een 1,45"-kleuren touchscreen met toch een resem aan functies. Zo kun je niet alleen het afspelen en het volume bedienen, maar kun je ook je geluidsmodus (Active Noise Cancelling, Ambient Aware en TalkThru) aanpassen, switchen tussen je equalizer, oproepen beantwoorden, wekker zetten, Spatial Sound-modus (video, music en gaming) aanpassen, SilentNow activeren, Find my Earbuds gebruiken en inkomende berichten bekijken. Dit allemaal zonder dat je je apparaat (telefoon of computer) moet aanraken. Je kunt zelf een eigen achtergrondfoto toevoegen om je smartcase te personaliseren of de zaklampfunctie gebruiken die het scherm volledig wit maakt. Wie had ooit gedacht dat dit een gebruiksfunctie van een case van earbuds zou zijn? De smartcase is best groot en zit al snel in de weg in je broekzak. En zelfs al is er een ontgrendel-functie, toch slaagde ik erin mijn nummers per ongeluk te verzetten wanneer ik met mijn handen in mijn zakken liep.De SilentNow-functie activeert noise cancelling en verbreekt de bluetooth-verbinding. Hiermee kun je de earbuds gebruiken om jezelf even van de wereld af te zonderen en tot rust te komen. Je stelt zelf in hoe lang je deze functie wilt gebruiken en of je een alarm wilt gebruiken wanneer deze functie tot zijn einde loopt. Deze smartcase heeft vele opties, al is het nu maar de vraag of je deze ook effectief vaak zult gebruiken, eenmaal alles naar believen is ingesteld en je het merendeel van de tijd je aan het luisteren bent toch je apparaat in de buurt hebt. Het is en blijft een bluetooth-toestel, dus je apparaat is zelden ver buiten handbereik.
Can't touch this
De earbuds zijn wat korter dan die van de Live Pro 2, en zitten hierdoor een pak stabieler in mijn oren. Wel zitten ze zo compact in de case dat ik af en toe wat moeite heb met ze eruit te halen. Het kan natuurlijk aan de grootte van mijn vingers liggen of wanneer ze wat vettiger aanvoelen. Deze oortjes zitten verticaal in de case in tegenstelling tot de vorige die er horizontaal in lagen. Hierdoor lijkt mij dat er minder kans is dat de headphones niet goed genoeg in de case zitten waardoor ze niet opladen. Omdat deze earbuds kleiner zijn, hebben ze automatisch ook een kleiner touch oppervlak om de functies te bedienen. Meermaals per luistersessie heb ik moeilijkheden om het nummer te veranderen of om het volume aan te passen. De touch is een pak minder responsief dan de Live Pro 2, wat af en toe wel voor frustraties zorgt.De Active Noise Cancelling heeft daarentegen een welgekomen upgrade gekregen. Waar er vroeger een soort vertraging op zat, past deze zich nu instant en vlekkeloos aan wanneer er zich een luider geluid voordoet in je omgeving. Enkel de TalkThru-functie vind ik persoonlijk behoorlijk nutteloos. Dit zet je muziek op een bijna onhoorbaar volume en schakelt de microfoon in zodat je een gesprek kunt voeren. Echter duurt het langer om deze optie te activeren dan gewoon simpelweg je oortje er even uit te halen. Bellen gaat nog steeds vlekkeloos, zelfs met maar een oortje in. Met de VoiceAware-optie stel je in hoeveel van je eigen stem je te horen krijgt tijdens het bellen en elke earbud bevat opnieuw zes microfoons om je gesprek optimaal te laten verlopen.
Ik hoor bepaalde dingen in nummers die me nooit eerder opvielen.
JBL beweert een batterij te leveren van minimaal tien uur (maximaal +30 als je de volledige batterij van de smartcase erbij telt), of tot 8+24 uur wanneer True Adaptive Noise Cancelling is ingeschakeld. En als je batterij leeg dreigt te raken, levert vijftien minuten snelladen je vier uur extra luisterplezier op. Zelf heb ik nog kunnen bijhouden hoe lang ik per oplaadsessie kan luisteren, maar na twee dagen werken en tegelijk naar muziek te luisteren, blijft er nog ongeveer 30% batterij over in de smartcase. Tot nu toe zijn ze nog nooit uitgevallen wegens gebrek aan batterij. En na vijf minuten opladen kun je weer een uur verder.
Een aantal van de minpunten die ik opsomde wegen gelukkig niet op tegen de kwaliteit van klank die deze fijne oortjes produceren. JBL heeft opnieuw een prachtig paar earbuds geproduceerd die letterlijk als muziek in de oren klinkt. Ik lieg niet als ik bepaalde dingen in nummers hoor die me nooit eerder opvielen, zelfs na meer dan honderd keren datzelfde nummer eerder gehoord te hebben. Met de 5.3 versie van bluetooth is er de mogelijkheid om via multipoint gelijktijdig twee apparaten te koppelen en is er ditmaal geen sprake van de vertraging die ik voorhad met de Live Pro 2 wanneer ik naar een video keek in audiomodus. JBL spreekt zelf van een ‘legendarisch JBL PRO-geluid', dat onder andere bestaat uit een aanpasbare geluidservaring met Personi-fi 2.0 en JBL Spatial Sound. Met Personi-fi 2.0 doe je een gehoortest die een goede vijf minuten van je tijd inneemt. Op basis van die resultaten passen ze per oor de geluidsgolven wat aan voor een optimale geluidservaring.
In de verpakking zit ook nog: USB type-C oplaadkabel en drie maten oordopjes
Overige specificaties
| Maat van driver | 10mm |
| Aantal microfonen | 6 |
| Gevoeligheid van de driver bij 1kHz/1mW (dB) | 100 dB SPL@1 kHz |
| Dynamisch frequentiebereik | 20 Hz - 20 kHz |
| Impedantie (ohms) | 16 |
| Gewicht van smartcase | 73g |
| Gewicht per earbud | 6,1g |
| Bluetooth-profielen | A2DP V1.3.2, AVRCP V1.6.2, HFP V1.7.2 |
| Bluetooth-frequentie | 2.4 GHz - 2.4835 GHz |
| Bluetooth verzonden modulatie | GFSK, π/4-DQPSK, 8-DPSK |
| Uitgangsvermogen Bluetooth | <15 dBm (EIRP) |
| Bluetooth-versie | 5.3 |
| Oplaadtijd (in uren wanneer leeg) | 2 uren |
| Maximale muziekafspeeltijd met ANC uit | 10 uren |
| Maximale muziekafspeeltijd met ANC aan | 8 uren |
| Maximale afspeeltijd | 40 uren |
Conclusie
JBL levert opnieuw puike noise cancelling earbuds die mijn vorige paar vervangen. Echter is niet elke aanpassing of toevoeging een succes in mijn ogen. De oortjes zitten stabieler in mijn oren maar zijn moeilijker uit hun smartcase te krijgen en het touch oppervlak is minder responsief dan de Live Pro 2. Ook neig ik nog steeds om eerder naar mijn smartphone te grijpen dan de functies van de smartcase te gebruiken. Ik zie het nut er niet meteen van in aangezien ik meestal toch mijn smartphone binnen handbereik heb, en die ook meer functies heeft dan de smartcase. Het forse formaat is toch wat te groot om aangenaam in je zakken te steken, laat staan het onbedoeld ontgrendelen en daardoor midden in je nummer van nummer te veranderen. Bellen gaat gelukkig nog steeds vlekkeloos, zelfs in luide of winderige omgevingen en de batterij heeft een inhoud die je uren lang zoet houdt. De audiokwaliteit, waar het uiteindelijk om draait, is fantastisch en de recentere Bluetooth-versie is een welgekomen toevoeging. De JBL Tour Pro 2 heeft een stevig prijskaartje van €199 waardoor je zelf zult moeten afwegen of deze in tegenstelling tot de Live Pro 2, die €100 minder kost, zijn prijs waard is.
Pro
- Audio is fantastisch
- Noise Cancelling beter dan ooit
- Bellen gaat vlot, zelfs met een oortje
- Bluetooth upgrade
- Batterij-inhoud
- Tal van functies via de smartcase ...
Con
- ... waarvan ik persoonlijk de meerwaarde niet echt van zie
- Smartcase is te groot
- Touch van de earbuds niet gevoelig genoeg
- Ik krijg de earbuds niet altijd gemakkelijk uit de smartcase