Review: Teufel Airy Sports TWS 2

Ik heb altijd al een haat-liefderelatie gehad met in-ear oortjes ... om er mee te gaan lopen, moet de maat al perfect zijn of je oortjes vallen er bij de eerste grote inspanning en bijhorende zweetdruppels half uit je oorschelp. Om die reden heb ik dan ook verschillende oortjes voor elke gelegenheid. Bone conduction-oortjes om te lopen en de omgeving nog op te vangen, over-ear om te gamen en in-ear wired tijdens het werken. Teufel stuurt ons de Airy Sports TWS 2 oortjes op, en ik ben maar al te enthousiast om te kijken of deze onder elke situatie bestand zijn aan mijn verwachtingen. Je komt het snel te weten.

Teufel komt met een tweede generatie van de Airy Sports, namelijk de Airy Sports TWS 2. Deze kan je voorlopig enkel via de website van Teufel bestellen of je loopt er natuurlijk even om in een fysieke winkel (in Duitsland). We gingen eerder al aan de slag met de Teufel Airy TWS Pro, maar ik ben voornamelijk benieuwd of de sporteditie mij zal bekoren. Oortjes in, loopschoenen aan, muziek met de juiste beats en we lopen je snel door onze review!

20260131_191559.jpg

Technisch hoogstandje​

We krijgen van Teufel een kartonnen doosje toegestuurd, waarin de oplaadcase in een beschermpapiertje zit. De oplaadcase en oortjes komen in het klassieke Night Black wat een duidelijke neutrale look nastreeft. Verder komt de Airy Sports TWS 2 in de kleuren Moon Grey, Misty Green en Space Blue. De oplaadcase heeft een snellaadfunctie via USB-C en met een accucapaciteit van 750 mAh gaat deze zonder ANC-functie mee voor een 58 uur. Met een breedte van 7,1 cm, hoogte van 6,6 cm en diepte van 3,4 cm en totaalgewicht van 85 gram past deze zelf zonder problemen in je broekzakken. Zonder oplaadcase gaan de oortjes, met een 60 mAh, een 13 uur mee. IPX4-waterdicht moet voorkomen dat tijdens de regen of met een intensere zweetervaring de oortjes blijven functioneren. Met een gewicht van 7,4 gram droog aan het oor, merk je dit meergewicht niet.

De pairing met de Teufel Go-app op Android is probleemloos verlopen. In de app kan je het noise control level controleren en de ANC of transparantiemodus selecteren. Dit kan trouwens ook via de oortjes zelf, met een aantal simpele tikjes links of rechts. In de app krijg je nog de batterij niveaus van je linker en rechteroortjes te zien en kan je verder sleutelen aan de bas of treble. Je hebt in de equalizer ook de selectie tussen een aantal voorgeprogrammeerde sounds zoals Bass Boost podcast of techno. De Bluetooth 5.3 AAC (Advanced Audio Coding) levert een stabiele verbinding en koppelt voor de rest dus probleemloos. Maar hoe verhouden de technische specs zich nu als onmisbaar sportaccessoire zoals Teufel het op de markt brengt?

airy-sports-tws-2-gray-lifestyle-7919-motion-blur.jpg

Gehard in elke situatie​

Tijdens mijn eerste loopje met de Airy Sports TWS 2, vertrek ik met de standaard geïnstalleerde maat. De oortjes blijven ook goed zitten, wanneer er parelend zweet over mijn voorhoofd de oortjes opzoeken. "Leegaertzwieit, tzit zère grieit" weten ze bij 't Hof van Commerce maar al te goed. Ook na die eerste drie minuten blijven ze verrassend goed zitten, al had ik het gevoel dat dat voornamelijk was door de earhooks, die toch een solide pasvorm hebben. Tijdens de tweede en daaropvolgende runs heb ik een maatje kleiner gekozen, waarbij dit de selectie is die ook blijft zitten. Met in totaal vijf meegeleverde maten is er voor elk paar oren de juiste maat. Mocht het nodig zijn, dan kan je via de website de Airy TWS 2 eartips als reserve onderdeel aan kopen voor € 7,99.

Zoals de gemiddelde Belg, of beter Vlaming, ben ik één van de personen die dagelijks de oorzaak is van de files in het Vlaamse landschap. Daar baad ik in het comfort van bijhorende Carplay, maar once in a blue moon trek ik via de trein naar Brussel. Tijdens één van deze treinritten werd ook een deel van de review geschreven, met de Airy Sports TWS in de oortjes. Focusmuziek om te werken en de bijhorende ANC (Active Noise Cancelling) doen dienst om me te behoeden van de writer's block. Volledig afgesloten van de buitenwereld en zoevend over het landschap brengen de Teufel Airy Sports TWS2 muziek richting Hell Hole Brussel.

De Teufel Airy Sports TWS 2 positioneert zich als een goede all-rounder.

Maar ook thuis tijdens het opruimen van de rommel na een lange werkdag positioneert de Teufel Airy Sports TWS 2 zich als een goede all-rounder. Enkel wanneer mijn collega's, die duidelijk het nut niet van focus time en bijhorende oortjes willen snappen, me blijven aanspreken wordt de ANC-functie niet actief genoeg gevonden. Telefoongesprekken werden probleemloos overgenomen en door de tegenpartij als geruisloos gevonden. Ook in het werkveld dus meer dan positief bevonden.

teufel.jpg

Looks, feels and sounds

Estetisch komt de Airy Sports TWS 2 goed naar voren en de earhooks houden hun pasvorm én zijn flexibel. De bediening van de oortjes laat je toe om van nummer te wisselen, het volume aan te passen of te switchen tussen ANC of transparantiemodus. Ook het aannemen van je inkomende telefoontjes verloopt via een simpele touch, waarbij de muziek het snel weer overneemt. Maar ook via je smartphone kan dit allemaal bediend worden natuurlijk. Het minpuntje hierbij is misschien dat je standaard wel aan de bediening komt wanneer je je oortjes wil uithalen. Bij het beluisteren van je podcasts niet zo handig om je timeslot terug te vinden of als je net opgaat in je favoriete muziek, geraak je even uit je vibe. Wanneer je zoals ik ook een aantal telefoons opneemt in het station Brussel-Noord, worden de vele achtergrondgeluiden wel opgepikt door de Airy Sports TWS2, maar in een bureauomgeving waar de collega's eerder aan het slapen zijn, kan je probleemloos telefoneren of je afzonderen. De Active Noise Cancelling doet het wel echt goed, maar vergt wat batterijduur. De levensduur van 13h wordt natuurlijk verlengd doordat je de oortjes in hun oplaadcase bewaard. Zonder oplaadcase, in het puur hypothetische geval dat je vrouw deze ergens in een kast wegsteekt, heb je wel geen enkele mogelijkheid om je oortjes op te laden.

En dan nog even kort het belangrijkste aspect: de sound. Bij telefooncalls en podcasts worden de stemmen helder overgebracht, bij techno komen de bassen bij de standaard instellingen al diep je trommelvlies tegemoet. Pas je dan nog eens naar de techno-instelling, dan nemen de diepere bassen het over. Ideaal om in de juiste setting te komen. De Teufel Airy Sports TWS2 komen met een adviesprijs van €119,00 wat niet weinig is, maar een zeer eerlijke prijs is voor deze all-rounder. De Sports-benaming van de Airy Sports TWS2 leveren ook wel echt in aan de verwachtingen en stuwen je via pompende beats naar de juiste mindset.

airy-sports-tws-2-black-lifestyle-8296.jpg

Conclusie

Teufel komt met de Airy Sports TWS 2 met oortjes die vanaf nu tot je standaarduitrusting van je sportsessie zullen horen. Een stabiele pasvorm, stabiele verbinding en stabiel in elke omstandigheid, vormen deze draadloze oortjes een valabel alternatief. Met Active Noise Cancelling, bediening via de oortjes en een bijhorende oplaadcase krijg je een gebruiksvriendelijk product dat muziekliefhebbers en sportievelingen zeker kan bekoren.

Pro

• Eenvoudige bediening
  • Lange batterijduur via oplaadcase
  • De earhooks laten je toe om te sporten

Con

• Bij het wegnemen van je oortjes, zal je waarschijnlijk je muziek bedienen
9

Over

Fabrikant

1. Teufel

Terug
Bovenaan