Review: LEGO Party!

Hoewel er redelijk wat partygames beschikbaar zijn, zijn er weinigen die de ervaring van de Mario Party-games evenaren. Hoewel je het zou kunnen omschrijven als een verzameling van minigames, hebben ze bij Nintendo toch de magische formule gevonden dat dit type spellen zo aantrekkelijk maakt. Dit is natuurlijk geweldig voor zij die een Nintendo Switch of Switch 2-console hebben, maar als je minder fortuinlijk bent, dan moest je het tot nu voornamelijk doen met flauwe afkooksels zoals Marooners, Rabbits: Party of Legends of Garfield Lasagna Party - niets tegen Garfield natuurlijk, de Rabbits ... dat is een ander verhaal! Gelukkig schiet LEGO ons nu te hulp met LEGO Party!

Het heeft eigenlijk lang geduurd voordat we een titel zoals LEGO Party! kregen, want de iconische gele figuurtjes en de bouwblokjes lenen zich perfect voor de formule. Om dit spel vorm te geven, sloot LEGO de handen in elkaar met het Australische SMG Studio, die we kennen van de Moving Out-reeks en Death Squared, en Fictions - voormalig Private Division - als publisher. Samen brengen ze ons een feestelijke LEGO-ervaring, en omdat je een partygame natuurlijk het best samen speelt, namen we de titel met vier leden van de redactie onder de loep. Wat onze bevindingen zijn, lees je hieronder!

hva6hhMQ.png

Joeri​

Partygames heb je in alle soorten en maten, maar naar de bekendste franchise hoeven we niet ver te zoeken: Super Mario Party. Deze keer is het echter niet de nogal klein uitgevallen Italiaanse loodgieter die we gaan besturen, maar begeven we ons in een ander enorm populair universum: dat van LEGO. Niet alleen kinderen vinden de blokjes interessant, ook steeds meer volwassenen laten zich overhalen om wat sets in huis te halen. Ook in videogames is LEGO meer dan eens aanwezig, waarbij ik LEGO Dimensions nog steeds een van de leukste vind. Maar wist ook LEGO Party! me voor een aantal uurtjes bezig te houden? Absoluut!

Een partygame valt of staat uiteraard met het aanbod aan minigames en modi. Bij beide aspecten scoort LEGO Party! alvast goed. Met zestig minigames is er voor elk wat wils, waarbij spellen zelfs onderverdeeld zijn in categorieën. Zo kun je bijvoorbeeld spellen selecteren die eenvoudig te spelen en begrijpen zijn voor kinderen, of minigames waarin je het als team tegen een ander team opneemt. Ook over de modi klaag ik niet. En hoewel er een online mogelijkheid is, speelde ik voornamelijk offline met mijn twee kinderen, aangevuld met één computergestuurde tegenstander waarvan je de moeilijkheidsgraad kunt instellen. Je selecteert een modus, kiest een aantal minigames of kiest een van de ingestelde mogelijkheden en je kunt je volledig laten gaan. Sommige rondes leveren dubbele punten of, sommige zelfs een drievoud, maar het doel is eenvoudig: degene met de meeste muntjes wint de confrontatie. Zowel mijn kinderen als ik zijn fan.

telqRAOq.png

Killjoy​

Er zijn meerdere redenen waarom we tegenwoordig zo weinig traditionele partygames te zien krijgen. De meeste snotneuzen zitten tegenwoordig te trashtalken over elkaars moeder op Fortnite, tientallen sterke minigames uit je mouw schudden is geen sinecure en die loodgieter met zijn snor heeft al jaren de template in zijn gretige pollen. Elke partygame die op de markt gebracht wordt, gaat automatisch met Mario Party vergeleken worden. Dat betekent dat een nieuwe partygame verdomd beslagen op het ijs moet verschijnen om ook maar enige indruk te maken. In dat opzicht heeft LEGO Party uiteraard een paar blokjes voor. De Deense bouwsteentjes hebben van nature al een speels imago dat zich goed laat vertalen naar video games. Het idee van Mario Party, maar dan in LEGO, dat werkt wel. Vier spelborden en een race naar de gouden bricks in diverse in bouwsteentjes opgetrokken minigames. Meer hoeft het niet te zijn.

Nou is de omkadering allemaal wel leuk en aardig, maar het zou aanvoelen als een verdwaald steentje onder je blote voet als de spelletjes niet amusant zouden zijn. Dat zijn ze gelukkig wel. Het zijn er zestig, en nagenoeg allemaal zijn ze simpel genoeg om instant gesnapt te worden, maar diepgaand genoeg om de aandacht vast te houden. Een minigame waarop je aan het karten of snowboarden bent, wordt afgewisseld met een spelletje waarbij je een zo hoog mogelijke toren moet bouwen of waar je gaat touwtje springen met piraten. De variatie zit aardig goed, maar misschien nog belangrijker ... het draait grotendeels om skill. Bij games als Mario Party speelt geluk vaak een grote factor in het bepalen van de winst, maar in LEGO Party is het simpel: de beste speler wint. Dat zorgt voor een competitief kantje dat zich uitermate goed leent voor ouderwetse couch co-op.

LEGO Party! is een amusant steekspel waarbij de nodige sneren en verwensingen in het rond vliegen.

Ik haalde de plusdochter en haar knalroze DualSense-controller dan ook uit de kast, voor een stevig potje LEGO Party. Laat ons zeggen dat het niet enkel storm Amy buiten was die voor chaotische toestanden zorgde. Zeker wanneer beide spelers aan elkaar gewaagd zijn, is LEGO Party een amusant steekspel waarbij de nodige sneren en verwensingen in het rond vliegen. LEGO Party is een partygame in alle opzichten van het woord, maar je kan het ook wel op je eentje spelen. Maak in dat geval echter je borst maar nat, want de A.I. is op dit moment nogal uit balans. Zelfs op de medium difficulty kent LEGO Party geen genade, met A.I. die geen enkele steek laat vallen en je nog harder onder je kont schopt dan Hollow Knight. De boodschap is dus vooral: speel met je maatjes op de bank of online, de computer is namelijk niet onder de indruk wanneer je hun moeder in de discussie betrekt.

ez4e7Tgg.png

Sir. K​

Of ik voor een partygame te vinden ben? Absoluut! Met vrienden, gepaard met de nodige hapjes en drankjes, of gewoon gezellig met het gezin. Alles kan! Mijn ervaring leert echter dat de meeste partygames leuk zijn voor even, maar dat je nadien toch steeds teruggrijpt naar dezelfde klassiekers (I'm looking at you Mario!) Ik weet niet hoe jullie erover denken, maar een franchise als LEGO die zich achter een partygame schaart, het stemt mij alvast hoopvol! Benieuwd of de makers de verwachtingen kunnen inlossen.

De verschillende modi zijn leuk, maar waar voor mij vooral de sterkte ligt, is de Challenge Zone. In deze modus ga je met vier spelers de uitdaging aan om 'golden bricks' te verzamelen. Degene die aan het einde van het spel de meeste stenen heeft verzameld wint. Dit doe je door minigames te voltooien en door je voort te bewegen op een soort LEGO-gebaseerd bordspel, waarbij elk vak je voor- of nadelen kan opleveren tegenover je tegenstanders. In totaal zijn er vier verschillende zones. Deze zijn stuk voor stuk prachtig vormgegeven en leuk uitgewerkt. De basis van het spel blijft gelijk, maar de makers weten elke zone toch mooi zijn eigenheid te geven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een octopus die je zomaar naar een andere plaats kan katapulteren of een vuurspuwende draak die je het vuur aan de schenen legt. Toegegeven, sommige animaties nemen wel wat tijd in beslag of durven al eens repetitief te worden, waardoor je al snel zestig tot negentig minuten moet rekenen voor een spelletje. Daarenboven zitten er heel wat mogelijkheden in het spel, wat vooruitlopende tegenstanders bijbenen nog mogelijk maakt. Al hoort daar natuurlijk ook enige frustratie bij als je zelf degene bent wiens bricks gestolen worden.

Een partygame staat of valt uiteraard met de kwaliteit van de minigames. En ook daar scoort LEGO Party! erg goed. De zestig minigames zijn erg leuk en divers, zodat er zeker ook op dat vlak voor ieder wat wils in zit. Je merkt het al, maar wat mij betreft is LEGO Party! zeker een schot in de roos. Na Mario Party en Party Animals heb ik me in geen tijden nog zo geamuseerd met een partygame! Een absolute aanrader voor vriendenbendes of gewoon een leuke namiddag met het gezin. En oh ja, @FreakyJP, ik sta altijd open voor een rematch, just saying!

D6XjVFy3.png

FreakyJP​

Aan mij de eer om af te sluiten, maar wat valt hier nog te vertellen dat nog niet verteld is? De omkadering als TV-show is een leuke toets en gaandeweg zal je ook heel wat extra minifigs vrijspelen, waardoor het spel toch ook wat een verzamelaspect krijgt. De ervaring hoeft eigenlijk niet onder te doen voor de Mario Party-spellen en ik vond het vooral leuk dat het LEGO-thema ook werd doorgetrokken naar de minigames zelf. Voor de jonge fans is het natuurlijk geweldig om zich in dit LEGO-universum te begeven, met NINJAGO als hoogtepunt voor onze zoon. Uiteraard schuilt hier nog heel wat DLC-potentieel in. Een spelbord en minigames gebaseerd op Dreamzzz of Monkey Kid, of collabs met Harry Potter, Minecraft of Star Wars? Bring it on!

Tot slot wil ik toch enkele kleine minpuntjes aanhalen. Zo kan je de spelerskleur niet kiezen en zal de eerste speler bijvoorbeeld altijd rood zijn. Als je als speler je eigen kleur hebt bij (bord)spellen - zoals groen in mijn geval-, dan kan het soms wat verwarrend overkomen als je met een andere kleur moet spelen. Daarnaast had het ook fijn geweest als er toch enige vorm van matchmaking zou geweest zijn. Nu moet je altijd andere spelers bij de hand hebben en als je dan eens met drie speelt, dan zal de vierde speler altijd ingevuld moeten worden door een CPU. Wat langs de andere kant wel fijn is, is dat je lokaal en online kan combineren, waardoor bijvoorbeeld twee spelers uit hetzelfde huishouden kunnen samenspelen met twee online vrienden.

Conclusie

Hoewel Mario Party de koning van het genre blijft, heeft het met LEGO Party! alvast een te duchten tegenstander. Met zo'n zestig minigames en fijne spelmodi staat het spel garant voor uren spelplezier, waarbij je elkaar naar hartelust kan treiteren en vervloeken. Fans van LEGO kunnen zich bovendien verlekkeren op de vele verwijzingen naar de franchise en zich uitleven met het verzamelen van meer dan honderd minifigs. Wat wel welkom zou zijn is een mogelijkheid tot matchmaking zodat je ook tegen andere mensen kan spelen als je niemand in de buurt hebt of zonder CPU kan spelen als je met minder dan vier bent.

Pro

• Kwalitatieve minigames
  • Erg mooi vormgegeven
  • Heel wat personages vrij te spelen
  • Crossplay

Con

• Je kan je spelerskleur niet kiezen
  • Enige repetitiviteit in de commentaar
  • Geen matchmaking
  • Verplichte CPU-tegenstanders bij minder dan vier spelers
8.5

Over