We spreken maart 2021. Niet enkel de frontpage van BeyondGaming zag rond die tijd het levenslicht, maar ook het langverwachte vervolg op Little Nightmares. Dat vervolg kreeg de toepasselijke toevoeging "II" achter de titel en was zelfs de allereerste review op onze website. Met die nostalgische gedachte ging ik dan ook maar al te graag aan de slag met het derde deel. Men zou nog denken dat ik horror tof begin te vinden ...
Net zoals ik reeds vermeldde in de review van Little Nightmares II, was horror in alle vormen een gegeven dat niet voor mij was bestemd. Films laat ik nog steeds links liggen, maar ik durf het tegenwoordig al eens vaker aan om het duistere op te zoeken in videospellen. En nu opnieuw in Little Nightmares III
, dat voor de verandering door een andere ontwikkelstudio werd gemaakt. De originele studio, Tarsier Studios, werd namelijk overgenomen door Embracer Group. De franchise Little Nightmares is echter eigendom van uitgever Bandai Namco Entertainment en die uitgever zag er wel wat in om de reeks verder uit te bouwen, dus zat er niets anders op dan een andere ontwikkelstudio te zoeken. En die vond men in Supermassive Games. In korte tijd zijn zij uitgegroeid tot een productieve studio die overweg kan met horror, met spellen zoals Until Dawn, de diverse spellen uit de The Dark Pictures Anthology en The Quarry. Maar ... kunnen ze ook overweg met een game zoals Little Nightmares? Je komt het te weten in deze review.
Die voorwerpen kun je voor diverse interacties gebruiken. Zo spreekt het voor zich dat je de pijl en boog kunt hanteren om vijanden uit te schakelen, al verdoof je die daar in veel gevallen enkel mee. De moersleutel wordt dan weer gebruikt om die bewusteloze vijanden echt een kopje kleiner te maken. Daarnaast wordt die moersleutel ook gebruikt om tandwielen of machines te bedienen of door barricades te beuken, terwijl de pijl en boog ook nuttig is om door touwen te schieten, waarbij dan bijvoorbeeld een kist naar beneden valt. Meer dan eens moeten Low en Alone hun krachten bundelen, om bijvoorbeeld een zware kist te verplaatsen of door een geblokkeerde muur te geraken. Samenwerken is een must, en dat geldt ook voor de diverse puzzels die op je pad komen.
Die puzzels zijn een van de sterkere aspecten aan Little Nightmares III, zeker nu je online coöperatief aan de slag kunt gaan. Hersenkrakers zullen het nooit worden, maar het zijn wel toffe raadsels die toch enige vorm van uitdaging bieden. Ook hier geldt dus de nood aan samenwerking, maar ook het gebruik van zowel de pijl en boog als de moersleutel om vooruitgang te boeken. Little Nightmares III doet wat ervan wordt verwacht, waarbij alle elementen een mooi geheel vormen. Het verhalende aspect - ook al wordt er niet gesproken - de puzzels, het verkennen van de diverse gebieden, het soms opgejaagd worden door de personages uit je nachtmerries ... Het draagt allemaal bij aan wat de Little Nightmares-franchise zo populair maakt.
Waar ik ook verrast door werd, was door de diverse gebieden. Low en Alone verkennen heel wat verschillende levels en die zijn heel afwisselend, elk met hun eigen eigenheid en sfeer. Van een verlaten woestijn waar de wind nogal hard waait, tot niet zo verlaten, donkere huizen waar het gevaar om elke hoek schuilt. Ook de kermis is een interessant iets en hier breng je best wel wat tijd door. Het ziet er door de verlichting best wel gezellig uit, maar laat je hierdoor niet misleiden. Er schuilt uiteraard heel wat gevaar in wat in de eerste plaats op een gezellig dagje uit zou lijken.
Wat de sfeer ook een handje helpt, is het grafische gedeelte. Ook hier werd sterk werk geleverd, met ondermeer de belichting die het niveau omhoog krikt. In veel secties zie je meer dan genoeg, waarbij je kunt genieten van heel wat details. In andere segmenten is het een stuk donkerder, met flikkerende lampen en amper belichting. En ja, dan krijg je soms een koude rilling over je rug omdat je niet direct ziet wat je te wachten staat. Een punt waarmee ik het wat moeilijker had, en dat was in de voorganger eigenlijk ook, is de besturing. Voornamelijk in secties waarbij je vijanden te lijf moet gaan, moet de druk op de knop op het juiste moment gebeuren. Zo zat ik nog geen half uur ver in het spel al een kwartier vast op hetzelfde punt, omdat de timing maar niet lukte. Laten we het maar op de leeftijd steken ...
Net zoals ik reeds vermeldde in de review van Little Nightmares II, was horror in alle vormen een gegeven dat niet voor mij was bestemd. Films laat ik nog steeds links liggen, maar ik durf het tegenwoordig al eens vaker aan om het duistere op te zoeken in videospellen. En nu opnieuw in Little Nightmares III
Een nieuw duo in de gevarenzone
Vergeet de personages die je leerde kennen in de eerste twee games. Die maken plaats voor een nieuw duo, bestaande uit de beste vrienden Alone en Low. Zij bevinden zich in een eenzame nachtmerrie, maar je bent in Little Nightmares III natuurlijk niet altijd alleen. Allereerst kun je op elkaars hulp rekenen en als speler heb je hierbij twee keuzes. Ofwel ga je online aan de slag, waarbij een andere speler de andere helft van het duo op zich neemt. Ook kun je ervoor kiezen om het spel alleen te spelen, waarbij je dan wordt bijgestaan door de AI gestuurde compagnon. Hoe dan ook heb je elkaars hulp nodig, want elk beschikken ze over een uniek voorwerp dat meer dan één doel dient. Eerstgenoemde heeft een moersleutel bij, terwijl Low een pijl en boog kan gebruiken.Supermassive Games zet met Little Nightmares III de franchise met succes verder.
Die voorwerpen kun je voor diverse interacties gebruiken. Zo spreekt het voor zich dat je de pijl en boog kunt hanteren om vijanden uit te schakelen, al verdoof je die daar in veel gevallen enkel mee. De moersleutel wordt dan weer gebruikt om die bewusteloze vijanden echt een kopje kleiner te maken. Daarnaast wordt die moersleutel ook gebruikt om tandwielen of machines te bedienen of door barricades te beuken, terwijl de pijl en boog ook nuttig is om door touwen te schieten, waarbij dan bijvoorbeeld een kist naar beneden valt. Meer dan eens moeten Low en Alone hun krachten bundelen, om bijvoorbeeld een zware kist te verplaatsen of door een geblokkeerde muur te geraken. Samenwerken is een must, en dat geldt ook voor de diverse puzzels die op je pad komen.
Die puzzels zijn een van de sterkere aspecten aan Little Nightmares III, zeker nu je online coöperatief aan de slag kunt gaan. Hersenkrakers zullen het nooit worden, maar het zijn wel toffe raadsels die toch enige vorm van uitdaging bieden. Ook hier geldt dus de nood aan samenwerking, maar ook het gebruik van zowel de pijl en boog als de moersleutel om vooruitgang te boeken. Little Nightmares III doet wat ervan wordt verwacht, waarbij alle elementen een mooi geheel vormen. Het verhalende aspect - ook al wordt er niet gesproken - de puzzels, het verkennen van de diverse gebieden, het soms opgejaagd worden door de personages uit je nachtmerries ... Het draagt allemaal bij aan wat de Little Nightmares-franchise zo populair maakt.
Horror zoals het hoort
Horror heb je in verschillende versies. Een waar ik niet zo goed tegen kan, zijn de goedkope, te eenvoudige jump scares die amper meerwaarde bieden aan het geheel. Little Nightmares III doet hier gelukkig niet aan mee. Het horrorgedeelte gaat meer over het beangstigende gevoel dat je gedurende het volledige spel vasthoudt. Je hebt het gevoel dat er op elk moment wel iets onverwacht kan gebeuren, ook al is dat in veel gevallen niet zo. En hoewel ik er bij Little Nightmares III in eerste instantie wat schrik bij had, was die schrik nergens voor nodig. Supermassive Games heeft namelijk amper ervaring met iets als Little Nightmares, maar ze hebben wel schitterend werk geleverd en de sfeer die Tarsier Studios destijds ontworpen heeft perfect verdergezet.De sfeer zit er weer boenk op.
Waar ik ook verrast door werd, was door de diverse gebieden. Low en Alone verkennen heel wat verschillende levels en die zijn heel afwisselend, elk met hun eigen eigenheid en sfeer. Van een verlaten woestijn waar de wind nogal hard waait, tot niet zo verlaten, donkere huizen waar het gevaar om elke hoek schuilt. Ook de kermis is een interessant iets en hier breng je best wel wat tijd door. Het ziet er door de verlichting best wel gezellig uit, maar laat je hierdoor niet misleiden. Er schuilt uiteraard heel wat gevaar in wat in de eerste plaats op een gezellig dagje uit zou lijken.
Wat de sfeer ook een handje helpt, is het grafische gedeelte. Ook hier werd sterk werk geleverd, met ondermeer de belichting die het niveau omhoog krikt. In veel secties zie je meer dan genoeg, waarbij je kunt genieten van heel wat details. In andere segmenten is het een stuk donkerder, met flikkerende lampen en amper belichting. En ja, dan krijg je soms een koude rilling over je rug omdat je niet direct ziet wat je te wachten staat. Een punt waarmee ik het wat moeilijker had, en dat was in de voorganger eigenlijk ook, is de besturing. Voornamelijk in secties waarbij je vijanden te lijf moet gaan, moet de druk op de knop op het juiste moment gebeuren. Zo zat ik nog geen half uur ver in het spel al een kwartier vast op hetzelfde punt, omdat de timing maar niet lukte. Laten we het maar op de leeftijd steken ...
Conclusie
Little Nightmares III zet het succes van de eerste twee spellen verder. Ondanks de nieuwe ontwikkelstudio, mag je je opnieuw aan dezelfde sfeer verwachten zoals je gewoon bent van de franchise. Deze keer kun je coöperatief aan de slag, al kun je ook solo spelen waarbij je bijgestaan wordt door de computer. Hoe dan ook krijg je weer een zeer smakelijke ervaring voorgeschoteld waarbij de puzzels, de sfeer en de verhaalvertelling een mooi geheel vormen.
Pro
- Sfeer is weer top
- Twee personages met unieke vaardigheden
- Ziet er grafisch erg goed uit
- Afwisseling in gameplay
- Coöperatief te spelen
Con
- Timing van de besturing
- Solo toch minder leuk
- Geen offline co-op
8
Over