Review: Little Nightmares VR: Altered Echoes

• Onderwerp starter Onderwerp starter zaj
  • Startdatum Startdatum
Little Nightmares VR: Altered Echoes is een nieuwe stap voor de reeks. Waar de eerdere delen al uitblonken in sfeer, schaal en ongemak, trekt deze VR-spin-off je voor het eerst echt de nachtmerrie in. Je beleeft het avontuur in eerstepersoonsperspectief, als Dark Six, terwijl je door een vervormde wereld trekt waarin puzzels, dreiging en verwarring voortdurend hand in hand gaan. Op PS5 Pro met PS VR2 zorgt dat voor een versie van Little Nightmares die intenser aanvoelt dan ooit, en precies daardoor ook een stuk intenser binnenkomt.

Die overstap naar virtual reality werkt ook best goed. Little Nightmares VR: Altered Echoes behoudt de beklemmende stijl van de reeks, maar voegt daar een nieuw niveau van spanning aan toe omdat je niet langer vanop afstand toekijkt. Je staat er middenin. Elk gangetje voelt smaller, elke vijand groter en elk geluid zit dichter op je huid. Alleen is er ook een duidelijke keerzijde. Deze trip is erg kort, want na ongeveer drie uur rolden de credits over het scherm, en niet elke speelsessie was even aangenaam voor mijn hoofd dat eigenlijk niet zo getraind is in VR.

nightmares2.jpg

Een wereld die je opslokt

Wat Little Nightmares VR: Altered Echoes bijna meteen goed doet, is je overtuigen dat deze reeks eigenlijk altijd al gemaakt leek voor VR. De wereld is vreemd, scheef en er hangt een constante dreiging in de lucht, maar in virtual reality krijgt dat veel meer effect. Je kijkt niet langer naar een klein figuurtje dat door een enge omgeving loopt. Je bent zelf dat breekbare wezen dat voorzichtig rondtast, op zoek naar een uitweg die misschien niet eens bestaat. Dat maakt zelfs simpele momenten spannend. Een deur openen, rond een hoek kijken of een trap afdalen voelt hier zelden veilig aan. Er hangt altijd iets in de lucht. Het spel speelt daar slim mee door je geregeld te laten twijfelen of het gevaar echt voor je staat, of gewoon ergens in je verbeelding meeloopt.

Visueel is dit bovendien een bijzonder knappe VR-titel. De kunststijl van Little Nightmares blijft overeind, ook van dichtbij. Integendeel zelfs, pas in VR valt echt op hoeveel detail er in die vervormde omgevingen zit. Muren lijken te ademen, voorwerpen ogen net niet menselijk en kamers voelen alsof ze door iemand zijn gebouwd die het begrip logica ooit gehoord heeft, maar bewust naast zich neerlegt. Op PS5 Pro oogde alles scherp genoeg om die sfeer maximaal te laten renderen, zonder dat de droomachtige look verloren ging. Ook het geluid verdient lof. Fluisteringen, gekraak, verre dreunen en kleine geluidjes ergens buiten je blikveld maken van bijna elke ruimte een potentiële valstrik. Het resultaat is een van de mooiste en meest sfeervolle VR-ervaringen die ik de laatste tijd gespeeld heb, en eentje die perfect begrijpt dat echte horror vaak niet schreeuwt, maar zachtjes dichterbij komt.

Te snel terug wakker

Net omdat de sfeer zo sterk is, voelt het eens zo spijtig aan dat Altered Echoes zo snel voorbij is. Na ongeveer drie uur had ik het avontuur afgerond, en dat is simpelweg te weinig voor een spel dat zo hard inzet op opbouw, mysterie en onderhuidse spanning. Er zitten goede ideeën in deze reis, en sommige stukken laten duidelijk zien hoeveel potentieel er in Little Nightmares als VR-reeks zit, maar het geheel voelt meer als een compacte, erg verzorgde ervaring dan als een volwaardige topper die je lang bijblijft. Tegen dat het spel echt volledig in je systeem zit, is het eigenlijk al klaar. Dat haalt onvermijdelijk wat gewicht weg bij de grote momenten, omdat er te weinig tijd is om bepaalde locaties, dreigingen of verhaallijnen echt te laten nazinderen. Ook ben je redelijk beperkt in je vrijheid om door de levels te navigeren. Net zoals in de vorige games van de reeks, is er veel trial and error waardoor je bepaalde stukjes vaak opnieuw moet spelen om het exact juist te doen zoals de ontwikkelaars het willen.

Een schitterende VR-nachtmerrie die je stevig vastgrijpt, maar veel te snel weer loslaat.

Wat mijn ervaring extra bemoeilijkte, is dat ik geregeld last kreeg van hoofdpijn tijdens het spelen. Dat is natuurlijk persoonlijk, maar ik geef het maar mee. Misschien komt het door de combinatie van de beklemmende omgevingen, het onrustige cameragevoel en de constante visuele spanning, maar ik kon zelden lang aan een stuk doorspelen. Mijn advies is om even wat minder intense VR games te spelen om je lichaam te laten wennen aan VR, bij mij was het ondertussen bijna twee jaar geleden dat ik die bril van onder het stof haalde.

Mooie stap voor de reeks, maar geen klassieker

Toch wil ik niet de indruk wekken dat Little Nightmares VR: Altered Echoes een teleurstelling is, want dat is het absoluut niet. Integendeel, dit is een erg mooie zijstap voor de reeks en eentje die op haar beste momenten toont hoe sterk het universum van Little Nightmares nog altijd is. De officiële achtergrond rond Dark Six, Six en de Transmission geeft het spel bovendien genoeg haakjes om vertrouwd aan te voelen voor fans, zonder dat je de vorige games gespeeld moet hebben om het echt te snappen. De puzzels zijn degelijk, het tempo zit meestal goed en de confrontaties met grotere dreigingen slagen erin om dat typische hulpeloze gevoel van de reeks perfect te vertalen naar VR. Alleen is het gewoon te kort. VR-titels hoeven geen twintig uur te duren, maar een uurtje of vijf had toch wel leuk geweest.

Uiteindelijk belanden we hier dus in “ok” territorium. Dit is een knappe, sfeervolle en technisch overtuigende VR-ervaring die geregeld indruk maakt en bewijst dat Little Nightmares in virtual reality een toekomst heeft. Alleen is het ook een game die te snel voorbij is en die, zeker voor wie gevoelig is aan hoofdpijn of wagenziekte, niet altijd even vlot verteerbaar blijkt. Wie vooral op zoek is naar pure sfeer, sterke beeldtaal en een paar memorabele zenuwmomenten, gaat hier veel moois in vinden. Wie hoopt op een langere, comfortabelere en echt voldragen topper, zal met een licht wrange nasmaak achterblijven.

Conclusie

Little Nightmares VR: Altered Echoes is een knappe en bijzonder sfeervolle VR-ervaring die geregeld indruk maakt, vooral dankzij de sterke vormgeving. Jammer genoeg is het avontuur met zo’n drie uur speelduur erg snel voorbij, Daardoor blijft dit een mooie, intense trip die veel potentieel toont, maar net tekortschiet om echt een absolute aanrader te zijn.

Pro

• Sfeervolle setting
  • Grafisch heel knap voor VR

Con

• Te kort
  • Beperkte vrijheid
7

Over

Beschikbaar vanaf

24 april 2026

Gespeeld op

1. PlayStation VR2