Review: Logitech G PRO X2 Superstrike

Een onmisbaar onderdeel van elke pc setup is ongetwijfeld een betrouwbare muis. Ook dat heeft Logitech goed gesnapt. Met de Logitech MX Master hebben ze al de meest populaire muis voor algemeen gebruik in handen, maar ook op de gaming-markt weten ze steevast te scoren. Met hun nieuwste creatie trachten ze echter de concurrentie volledig weg te blazen op de competitieve esports-markt. Na hun succesvolle Logitech G PRO X Superlight 2 brengen ze ons nu namelijk de Logitech G PRO X2 Superstrike, de naar eigen zeggen “snelste muis ooit gemaakt voor pro gamers”. Benieuwd of ze hun claim kunnen waarmaken? Ontdek het in onderstaande review!

Logitech lanceerde reeds in 2016 hun eerste pro-gamingmuis. Twee jaar later werd de Lightspeed technologie geïntroduceerd, waarna we in 2020 de Logitech G PRO X Superlight mochten verwelkomen. In 2023 volgde dan de alom geprezen Logitech G PRO X Superlight 2, waarvan we eerder de DEX-versie reviewden. Op 17 september 2025 kondigden ze de Logitech G PRO X2 Superstrike aan. Hoewel het geen vervanger is van de PRO X Superlight 2, zal je merken dat er op uiterlijk vlak heel wat gelijkenissen zijn. Onder de motorkap mogen we echter wel grotere aanpassingen verwachten, waarvan Logitech zelf hint dat het baanbrekend zal zijn binnen de gaming-industrie.

Superstrike 1.jpg

Designed with pros, engineered to win

Met de Logitech G PRO X2 Superstrike zet Logitech in op dé meest fundamentele functie van een muis, namelijk de ‘click’. Dit doen zij door middel van een nieuwe technologie, genaamd HITS, waarvan de patentaanvraag lopende is. HITS staat voor Haptic Inductive Trigger System, dat traditionele microschakelaars in de drukknoppen vervangt door een nieuw systeem, waardoor ‘clicks’ veel sneller worden geregistreerd. Vergelijk het met Hall Effect Switches op een toetsenbord, waarbij sensoren worden ingezet om input te registreren. Doordat het activeringspunt kan worden ingesteld, en met andere woorden de ‘keyplate travel’ kan worden verlaagd, kunnen gamers naar eigen voorkeur de gevoeligheid aanpassen. Het gevolg? Sneller klikken, lagere latency, alsook de mogelijkheid om de intensiteit van de ‘click’ aan te passen. Aangezien er niet effectief een microschakelaar wordt ingedrukt, werd ook haptic feedback geïntegreerd, zodat de ‘fysieke klik’ wel nog steeds duidelijk merkbaar is. Ook deze kan op verschillende niveaus van ‘niet voelbaar’ tot ‘overduidelijk voelbaar’ worden ingesteld. Voor de doorsnee gamer mogelijks geen must, maar voor pro e-gamers vermoedelijk wel een gamechanger.

Logitech houdt het niet bij loze claims, maar baseert zich op real world data, waarbij 220 pro gamers werden ingeschakeld om de muis uitgebreid te testen op verschillende competitieve game-events. Denk hierbij aan games zoals League of Legends, Valorant of Counter Strike 2, typisch spellen waarbij de reactiesnelheid uitermate belangrijk is. Op basis van deze testen konden ze een latency-reductie van zo’n 30 ms aantonen. Voor pro gamers dus zeker een significant verschil!

Superstrike 2.jpg

Haal het maximale uit je muis dankzij de G HUB software

Er valt dus wel wat in te stellen bij de Logitech G PRO X2 Superstrike. Dit kan je doen in de G HUB-software. Deze keer geen uitgebreide set aan RGB-kleuren, maar wel een resem aan performantieparameters. Naast de standaard DPI, die dankzij de HERO 2-sensor instelbaar is van honderd tot 44.000, en het toewijzen van acties aan de twee zijknoppen of het scrollwiel, mag je hier rekenen op een instelbaar activeringspunt (tien niveaus), rapid trigger (vijf niveaus) en klik haptics (zes niveaus) voor zowel de linker- als rechtermuisknop. De software zorgt er trouwens voor dat je voor al je favoriete games verschillende settings kan gebruiken.

Met de Logitech G PRO X2 Superstrike zet Logitech in op dé meest fundamentele functie van een muis, namelijk de ‘click’.

Op vlak van hardware mogen we rekenen op dezelfde voordelen van de Logitech G PRO X Superlight 2. Denk hierbij aan een draadloze snelheid tot 8 kHz, een ergonomisch design en een laag gewicht van 61 gram. Daarenboven wordt net als bij de andere pro-muizen grip tape meegeleverd om de muis nog comfortabeler te maken, al zal iedereen voor zichzelf moeten uitmaken of dat een meerwaarde is. Zelf vond ik de muis zo al erg goed in de hand liggen. Ook met zweetpollekes was deze nog erg goed bedienbaar en niet te glad. Op vlak van autonomie mogen we rekenen op zo’n negentig uur. Verder komt de Logitech G PRO X2 Superstrike in één kleur, namelijk wit met zwarte accenten. Wat mij betreft een goede keuze die niet enkel de pro-uitstraling kracht bijzet, maar ongetwijfeld ook in elke gaming setup past.

Superstrike 3.jpg

Een moeilijk te kloppen muis voor competitieve e-gamers!

Jullie lezen het goed, maar ik ben erg positief over deze PRO X2 Superstrike. Toegegeven, ik ben ver van een pro-gamer, maar mijn ervaring in snellere games zoals Valorant en Solo Leveling Arise: Overdrive waren alvast erg positief. Of ik er een betere gamer ga van worden, betwijfel ik, maar voor de competitieve e-gamers kan ik me de meerwaarde echt wel voorstellen. In MMORPG’s miste ik de extra knoppen van mijn Razer Naga V2 HyperSpeed, maar dat is uiteraard niet het doelpubliek van deze muis. Het instellen van de click haptics was wat mij betreft wel een must. Hoewel ik deze in het begin had uitgeschakeld, kon ik het echter niet gewoon worden. Daarenboven lag de muis ergonomisch erg goed in de hand en vond ik het gebruikte materiaal erg fijn aanvoelen. Een bijkomend voordeel is uiteraard dat het klik-geluid nagenoeg niet aanwezig is. Wie dus fan is van ‘silent’ muizen, zal ook bij deze PRO X2 Superstrike aan het juiste adres zijn. Enkel de twee zijknoppen voelden iets te soft aan, al zal dat voor de meeste mensen geen dealbreaker zijn. Verder werkte de muis gedurende mijn testperiode feilloos. Zowel op vlak van hardware als de software-integratie via de G HUB viel er dus niets op aan te merken.

Dit competitiebeest komt uiteraard met een prijskaartje. Met een retailprijs van € 179,99 valt deze in het duurdere, maar te verwachten segment van competitieve gaming-muizen. Als we echter rekening houden met het feit dat de Logitech G PRO X Superlight 2 aan dezelfde retailprijs wordt aangeboden (hoewel deze ondertussen hier en daar wel goedkoper te vinden is), krijgen we toch wel wat extra waar voor ons geld. Voor de meeste gamers onder ons zal de muis mogelijks wat overkill zijn, maar ben je als pro gamer op zoek naar de snelste muis op de markt? Dan zal deze Logitech G PRO X2 Superstrike vermoedelijk moeilijk te kloppen zijn!

Conclusie

Dat Logitech topmuizen maakt, wisten we al langer. Naast de meest populaire muis ooit, de MX Master, wordt het merk ook erg gewaardeerd door competitieve e-gamers. Met de Logitech G PRO X Superlight 2 wisten ze al menig pro gamer te overtuigen, maar met de Logitech G PRO X2 Superstrike trachten ze daarin nog een stapje verder te gaan. Ook voor deze uitvoering mogen we rekenen op een erg ergonomisch en vederlicht design. Maar dankzij het bijna gepatenteerde HITS (Haptic Inductive Trigger System), weet Logitech daarenboven de snelste muis ooit op de markt te brengen. Dit doen ze door traditionele microschakelaars te vervangen door een inductief systeem, vergelijkbaar met Hall Effect Switches op een toetsenbord, waardoor een ‘click’ nog nooit zo snel werd geregistreerd. Ondanks dat er wel een prijskaartje aan deze muis hangt en het voor de meeste casual gamers overkill zal zijn, wordt dit vermoedelijk toch de te kloppen referentie voor pro gamers. Een absolute aanrader voor wie net dat verschil wil maken.

Pro

• Zeer licht, waardoor deze met gemak over de muismat glijdt
  • Heeft een echte pro-uitstraling en past in elke setup
  • Ligt erg goed in de hand
  • Grip tape wordt meegeleverd
  • Gebouwd voor competitieve gamers

Con

• Niet voor alle games, zoals bv MMORPG's (al is de muis daar niet specifiek voor bedoeld)
  • De zijknoppen voelen iets te soft aan
9

Over

Fabrikant

1. Logitech

Terug
Bovenaan