Simracen kreeg tijdens de coronapandemie een serieuze boost, en surft voorlopig nog gewoon lekker verder op zijn momentum. Het is voor menig autoliefhebber dan ook de ideale solitair-sociale bezigheid. Logitech is echter al heel erg lang een gevestigde waarde in het wereldje, en stond in een ver verleden zelfs aan de top. Intussen zijn er erg veel concurrenten bij gekomen, en kijken de serieuzere simracers vooral naar merken als Fanatec en Moza. Toch zou je een serieuze vergissing maken om Logitech blindelings af te wimpelen, want sinds ze zich op de hardcore simfanaten hebben gericht met de Pro Racing reeks, kunnen ze kwalitatief moeiteloos hun mannetje staan. Logitech wordt dan ook nog eens geassocieerd met grote betrouwbaarheid (over G Hub gaan we nu even niet spreken), en net daar laat Fanatec bijvoorbeeld af en toe een steek vallen.
Het grootste obstakel voor Logitech, was echter Logitech zelf. Zo lieten ze veel te veel tijd gaan over het uitbouwen van hun modulair systeem, waardoor mensen hun geduld verloren, en naar concurrenten overstapten. Ikzelf ben nu al enkele jaren een trouwe gebruiker van de Pro Wheel, en met mondjesmaat lanceert Logitech toch af en toe iets nieuws, dus ik verwelkom deze gloednieuwe H-shifter alvast met open armen. De RS H-Shifter
is een logisch vervolg op de sequentiële versnellingspook en handrem die vorig jaar uitkwamen. De behuizing en het bevestigingssysteem van de nieuwe shifter zijn dan ook identiek gebleven. Het is dus wat er in het bakje zit dat nieuw is. Er hangt een adviesprijskaartje van € 159,99 euro vast, wat best een scherpe prijs is gezien het kwaliteitsvolle ding dat je ervoor krijgt.
Tenminste ... als alles naar behoren werkt en goed aanvoelt. En dat is voor het grootste deel gelukkig ook zo. Dit is al bij al topkwaliteit. De materiaalkeuze is goed (een mix van kwalitatieve plastic, aluminium en staal), en qua technologie zijn ze gegaan voor een hall effect-sensor. Dat deden ze eerder ook al bij de paddle shifters, en het zorgt ervoor dat er veel minder mechanische frictie tussen onderdelen ontstaat omdat magneten het grootste werk verrichten. Dat betekent in theorie een aanzienlijk langere levensduur dan bij shifters die op een klassieke manier gebouwd zijn, en Logitech benadrukt dan ook dat ze voor duurzaamheid gaan. Een pluspunt in deze wegwerpmaatschappij! Waarom zegt ik dan "voor het grootste deel"? Wel, het schakelen zelf voelt soms iets te klikkerig naar mijn zin. De weerstand is aan de zwaardere kant, wat ik goed vind, maar ze is niet aanpasbaar. Het schakelen voelt echter een beetje onnatuurlijk en weinig vloeiend aan. In een echte auto voelt het geheel wat 'doffer' aan en is er ook ruimte voor fouten als je niet netjes schakelt. Bij deze shifter voelt elke versnelling eerder als een harde aan/uit-knop en er bestaat geen 'tussenin'. Het is moeilijk uit te leggen, maar ik bleef dus ietwat op mijn honger zitten.
In de verpakking zit naast de shifter ook een zware, kwalitatieve tafelklem. Verder krijg je ook nog bouten en een inbussleutel om de shifter te bevestigen op het frame van je racestoel. In mijn geval betekende dat helaas dat ik nog een bijkomend onderdeel moest bestellen, maar dat is eerder een tekortkoming van de Playseat Trophy die ik gebruik. Toch enigszins ironisch, dat Logitech samenwerkte met Playseat om deze stoel te ontwikkelen, maar dat deze stoel in zijn standaarduitvoering eigenlijk niet voorzien is op uitbreidingen. Die moet je er apart bij kopen om zoals in dit geval een shifter te kunnen monteren. Maar niet getreurd, eens alles is vastgedraaid, staat het geheel als een huis. En mocht je willen, kun je ook de kop van de versnellingspook vervangen door een andere, zolang je eentje vindt met eenzelfde schroefdiameter, maar hier zijn ze conform de standaarden gebleven. De kop die er op zit is sober maar zeker functioneel, en heeft het subtiele blauwe lijntje dat een trademark is geworden voor deze Pro Racing-productlijn.
Het grootste obstakel voor Logitech, was echter Logitech zelf. Zo lieten ze veel te veel tijd gaan over het uitbouwen van hun modulair systeem, waardoor mensen hun geduld verloren, en naar concurrenten overstapten. Ikzelf ben nu al enkele jaren een trouwe gebruiker van de Pro Wheel, en met mondjesmaat lanceert Logitech toch af en toe iets nieuws, dus ik verwelkom deze gloednieuwe H-shifter alvast met open armen. De RS H-Shifter
Plug & Play?
Logitech zelf raadt aan om de shifter eerst via USB aan je pc te koppelen om de laatste firmware te installeren. Zoals gebruikelijk doe je dat via G Hub, als die niet in een rebelse bui is. Vervolgens is het gelukkig effectief gewoon plug & play als je een Pro DD11-base of RS50-base hebt. Je kunt deze shifter ook gebruiken op de oudere stuurwielen die nu eerder als instapmodellen worden beschouwd, maar dan heb je een adapter nodig die ook nog eens bijna vijftig euro kost. De vraag is dan of dat de investering nog wel waard is, maar de mogelijkheid is er dus. Ik ging helaas nog een halve verbouwing tegemoet. Omdat ik tot voor kort enkel nog paddle shifters gebruikte, had ik de rem- en koppelingspedaal van plaats gewisseld, zodat met de linkervoet remmen net iets comfortabeler was. Nu mocht ik heel het pedaalsysteem even terug demonteren en alles netjes op zijn oorspronkelijke plaats zetten, maar goed, niet getreurd, want zo een shifter brengt dan weer meer dan voldoende extra raceplezier mee.Tenminste ... als alles naar behoren werkt en goed aanvoelt. En dat is voor het grootste deel gelukkig ook zo. Dit is al bij al topkwaliteit. De materiaalkeuze is goed (een mix van kwalitatieve plastic, aluminium en staal), en qua technologie zijn ze gegaan voor een hall effect-sensor. Dat deden ze eerder ook al bij de paddle shifters, en het zorgt ervoor dat er veel minder mechanische frictie tussen onderdelen ontstaat omdat magneten het grootste werk verrichten. Dat betekent in theorie een aanzienlijk langere levensduur dan bij shifters die op een klassieke manier gebouwd zijn, en Logitech benadrukt dan ook dat ze voor duurzaamheid gaan. Een pluspunt in deze wegwerpmaatschappij! Waarom zegt ik dan "voor het grootste deel"? Wel, het schakelen zelf voelt soms iets te klikkerig naar mijn zin. De weerstand is aan de zwaardere kant, wat ik goed vind, maar ze is niet aanpasbaar. Het schakelen voelt echter een beetje onnatuurlijk en weinig vloeiend aan. In een echte auto voelt het geheel wat 'doffer' aan en is er ook ruimte voor fouten als je niet netjes schakelt. Bij deze shifter voelt elke versnelling eerder als een harde aan/uit-knop en er bestaat geen 'tussenin'. Het is moeilijk uit te leggen, maar ik bleef dus ietwat op mijn honger zitten.
Geen speelgoed meer
Hoewel de voorgaande paragraaf op een eerder negatieve noot eindigde, kan ik toch concluderen dat deze shifter nog voor lange tijd een vaste waarde zal zijn op mijn sim-rig. Perfect is hij zeker niet, maar je vergeet de tekortkomingen al snel als je in een hectische race zit. Door de solide bouwkwaliteit kun je met veel geweld de pook van de ene in de andere versnelling rammen, en als je hem goed hebt vastgeschroefd geeft het geheel geen krimp. En om even de vergelijking te maken met de oudere Driving Force-versnellingspook die ten tijde van onder andere de G29 werd uitgebracht: het verschil is werkelijk dag en nacht. Waar de oude shifter eerder als goedkoop speelgoed aanvoelde, is hier deze keer absoluut geen sprake van. Ten opzichte van de voorganger is er ook nog een versnelling bij gekomen, wat noodzakelijk was. We hebben nu zeven versnellingen en uiteraard een achteruit. Die laatste zit samen met de zevende versnelling aan de uiterst rechtse kant, en wordt beschermd door nog een serieuze extra weerstand, om te voorkomen dat je per ongeluk van vierde naar zevende versnelling gaat. Of nog erger: in achteruit in plaats van naar de zesde versnelling.Ik kan concluderen dat deze shifter nog voor lange tijd een vaste waarde zal zijn op mijn sim-rig.
In de verpakking zit naast de shifter ook een zware, kwalitatieve tafelklem. Verder krijg je ook nog bouten en een inbussleutel om de shifter te bevestigen op het frame van je racestoel. In mijn geval betekende dat helaas dat ik nog een bijkomend onderdeel moest bestellen, maar dat is eerder een tekortkoming van de Playseat Trophy die ik gebruik. Toch enigszins ironisch, dat Logitech samenwerkte met Playseat om deze stoel te ontwikkelen, maar dat deze stoel in zijn standaarduitvoering eigenlijk niet voorzien is op uitbreidingen. Die moet je er apart bij kopen om zoals in dit geval een shifter te kunnen monteren. Maar niet getreurd, eens alles is vastgedraaid, staat het geheel als een huis. En mocht je willen, kun je ook de kop van de versnellingspook vervangen door een andere, zolang je eentje vindt met eenzelfde schroefdiameter, maar hier zijn ze conform de standaarden gebleven. De kop die er op zit is sober maar zeker functioneel, en heeft het subtiele blauwe lijntje dat een trademark is geworden voor deze Pro Racing-productlijn.
Conclusie
We hebben er lang op moeten wachten, maar hier is ie eindelijk. Een volwaardige versnellingspook die compatibel is met de direct drive-stuurwielen van Logitech. Daarmee bouwen ze hun modulair simrace-systeem stilaan uit naar een volwaardig gamma. Deze shifter is perfect te combineren met de eerder uitgebrachte handrem (het montagesysteem op de tafelklem is daar zelfs op voorzien), en het geeft het racen in oudere of tragere wagens net die extra dimensie waardoor manueel schakelen zo leuk en verslavend wordt. Je zult er je rondetijd niet mee verbeteren, maar als je voor je plezier wil rondscheuren, is het moeilijk om deze shifter nog weg te denken. Je gaat vlot en intuïtief van de ene naar de andere versnelling. Hij kan echter niet ten volle de verwachtingen inlossen. Het is moeilijk om de harde klik die elke versnelling teweegbrengt te negeren, en qua opties krijgen we het absolute minimum. Zo kun je de weerstand niet aanpassen en ontbreekt de mogelijkheid om hem in sequentiële modus te zetten, wat bij sommige concurrenten wel kan.
Pro
- Duurzaamheid
- Topkwaliteit
- Combineerbaar met handrem
- Sober maar functioneel uiterlijk
Con
- Schakelen voelt iets te hard aan
- Mist opties zoals sequentieel schakelen
7.5
Over
Fabrikant
- Logitech