In de allerlaatste zin van mijn Mission: Impossible – Dead Reckoning-recensie schreef ik hoopvol dat de afsluiter van dit tweeluik een jaar later zou verschijnen. Ruim dubbel zo veel tijd én met een nieuwe titel later is het dan eindelijk zo ver. Of Mission: Impossible – The Final Reckoning de verwachtingen waarmaakt, lees je hieronder.
Let op: spoilers voor Dead Reckoning!
Sinds deel vijf van de franchise zit Christopher McQuarrie nog steeds in de regiestoel. Naast de vaste kern van Tom Cruise, Ving Rhames en Simon Pegg doen ook Hayley Atwell, Pom Klementieff en Esai Morales terug mee uit het vorige deel.
Mission: Impossible is al jaren een van mijn favoriete filmreeksen, en gelukkig ook een van de weinige franchises die – met uitzondering van deel twee – consistent kwaliteit weet te leveren. In retrospect was ik echter wat te mild met de 7,5 die ik twee jaar geleden aan Dead Reckoning gaf. Die film was veel te lang, viel in herhaling en had een flinterdun verhaal. Helaas geldt hetzelfde voor The Final Reckoning.
Waar het precies fout is gelopen, blijft onduidelijk, maar het voelt alsof er is gefilmd zonder een voltooid script. McQuarrie gaf na de release van Dead Reckoning zelfs toe nog niet te weten hoe het verhaal zou aflopen. De stunts mogen dan spectaculairder dan ooit zijn, als geheel is The Final Reckoning een rommelige bedoening geworden.
De film wil ons doen geloven dat alles in de reeks tot dit moment heeft geleid. We zien opnieuw het patroon van Ethan Hunt die alles op het spel zet om zijn dierbaren te redden – zelfs als dat de levens van miljarden bedreigt. Maar hoeveel keer kun je hetzelfde herhalen voordat het zijn effect verliest? Met een vermoedelijk budget van 400 miljoen dollar is het overduidelijk dat het grootste deel naar de stunts is gegaan, die inderdaad zowel letterlijk als figuurlijk adembenemend zijn. Het is enkel jammer dat de opbouw naar die stunts zo saai is.
Let op: spoilers voor Dead Reckoning!
Sinds deel vijf van de franchise zit Christopher McQuarrie nog steeds in de regiestoel. Naast de vaste kern van Tom Cruise, Ving Rhames en Simon Pegg doen ook Hayley Atwell, Pom Klementieff en Esai Morales terug mee uit het vorige deel.
Van spektakel naar stuurloos
Ethan Hunt heeft beide delen van de sleutel kunnen bemachtigen die toegang geven tot de broncode van de mysterieuze artificiële intelligentie The Entity. Die broncode ligt echter geborgen in de Sevastopol, een Russische onderzeeër die door middel van The Entity ergens op de bodem van de oceaan rust. Terwijl The Entity stelselmatig alle technologie in de wereld overneemt om het einde van de mensheid in te luiden, moet Ethan tegen de klok racen om zowel de AI zelf als zij die het als wapen willen inzetten, tegen te houden.Mission: Impossible is al jaren een van mijn favoriete filmreeksen, en gelukkig ook een van de weinige franchises die – met uitzondering van deel twee – consistent kwaliteit weet te leveren. In retrospect was ik echter wat te mild met de 7,5 die ik twee jaar geleden aan Dead Reckoning gaf. Die film was veel te lang, viel in herhaling en had een flinterdun verhaal. Helaas geldt hetzelfde voor The Final Reckoning.
Het voelt alsof er is gefilmd zonder afgewerkt script.
Waar het precies fout is gelopen, blijft onduidelijk, maar het voelt alsof er is gefilmd zonder een voltooid script. McQuarrie gaf na de release van Dead Reckoning zelfs toe nog niet te weten hoe het verhaal zou aflopen. De stunts mogen dan spectaculairder dan ooit zijn, als geheel is The Final Reckoning een rommelige bedoening geworden.
Veel verwijzingen, weinig vaart
Ter voorbereiding organiseerde ik thuis een marathon met alle voorgaande delen. Dat bleek zowel een goed als een slecht idee. The Final Reckoning verwijst naar personages, gebeurtenissen en voorwerpen uit bijna elk eerder deel – leuk voor de fans, maar het eerste uur zit tjokvol flashbacks en verwijzingen dat het tempo eronder te lijden heeft. Met een speelduur van 2 uur en 49 minuten is dit de langste film in de reeks, maar ook de film met de minste actie. Het verhaal is eigenlijk zo simpel, maar wordt op zo een omslachtige manier verteld, dat als je elk kwartier naar het toilet moet, je achteraf nog perfect kunt volgen. Twee uur lang wordt de kijker aan het handje gehouden om een gevoel van dreiging op te bouwen. Het resultaat? Voor het eerst heb ik me verveeld bij een Mission: Impossible-film.Hoeveel keer kun je hetzelfde herhalen voordat het zijn effect verliest?
De film wil ons doen geloven dat alles in de reeks tot dit moment heeft geleid. We zien opnieuw het patroon van Ethan Hunt die alles op het spel zet om zijn dierbaren te redden – zelfs als dat de levens van miljarden bedreigt. Maar hoeveel keer kun je hetzelfde herhalen voordat het zijn effect verliest? Met een vermoedelijk budget van 400 miljoen dollar is het overduidelijk dat het grootste deel naar de stunts is gegaan, die inderdaad zowel letterlijk als figuurlijk adembenemend zijn. Het is enkel jammer dat de opbouw naar die stunts zo saai is.
Conclusie
Hoewel The Final Reckoning nog steeds momenten van spektakel biedt en Cruise zich opnieuw volledig smijt in zijn rol, voelt deze achtste Mission: Impossible, gecombineerd met zijn voorganger, vooral aan als een gemiste kans. Waar eerdere films de lat telkens hoger legden, lijkt deze finale vooral te struikelen over zijn eigen ambities. Te lang, te rommelig en te weinig om het lijf. De vliegtuigstunt mag dan misschien wel de spectaculairste zijn die de reeks ooit heeft voortgebracht (Oscar voor beste stunt komt spijtig genoeg jaren te laat), het is jammer dat de rest van de film die hoogte nooit bereikt. Als dit effectief het slotstuk is van de franchise, dan eindigt Ethan Hunts missie helaas niet met een knal.
Pro
- Indrukwekkendste stunts
Con
- Flashbacks, flashbacks, flashbacks
- Herhaling, herhaling, herhaling
- Te lange speelduur
6
Over deze film
Beschikbaar vanaf
21 mei 2025
Genre
- Actie
Speelduur
169 minuten
Regie
Christopher McQuarrie
Cast
Tom Cruise, Ving Rhames, Simon Pegg, Haley Atwell, Pom Klementieff, Esai Morales
Uitgever
Paramount
Website
Laatst bewerkt: