Rise of the Ronin, uitgegeven door KOEI TECMO en ontwikkeld door Team NINJA, bekend van onder andere Ninja Gaiden, de Nioh-franchise en Wo Long: Fallen Dynasty, maakte vorig jaar meteen indruk met zijn betoverende open spelwereld en prima combat, maar kende ook zijn mindere kanten. Na een jaar exclusiviteit op PlayStation maakt de actie-RPG nu de overstap naar pc.
Deze pc-port van Rise of the Ronin
verschijnt op 11 maart met diverse technische verbeteringen voor een geoptimaliseerde ervaring. De versie ondersteunt upscaling via NVIDIA DLSS (inclusief Reflex), AMD FSR en Intel XeSS, en biedt daarnaast 3D-audio, resoluties tot 8K, Ray Tracing, Frame Generation en volledige compatibiliteit met ultra-wide en super ultra-wide monitoren.
Wat betreft het verloop van het fictieve verhaal en de setting, stelt Rise of the Ronin echt niet teleur. De spelwereld kan te voet, te paard en zelfs via een grapple hook én per glider verkend worden, en zit natuurlijk volgepropt met Japanse lore. Er zijn daarnaast heel wat dialoogkeuzes beschikbaar die het boeiende plot helpen bepalen. Toch mist je protagonist(e) wat diepgang, want deze spreekt zelf amper, en een karakterschets wordt natuurlijk niet uitgediept door die typische, ietwat repetitieve (zij)missies. Waaronder dus het vrijwaren van talloze dorpjes van schurken, het plukken van planten voor medicijnen, het nemen van foto’s of het opsporen van vermiste personen – vaak voorgeschoteld door een al dan niet lusteloze NPC.
Ja, het uitgebreide vechtsysteem is duidelijk het sterkste punt van deze game, maar de besturing met zijn vele knoppencombinaties vereist zeker wat gewenning. Doordat er frequent nieuwe schermen verschijnen met alweer een te introduceren mechanic, kan het spel ook aanvoelen als een oneindige tutorial. Zelf had ik daar niet echt problemen mee, maar ik kan me inbeelden dat dit voor anderen ietwat overweldigend of langgerekt kan overkomen. Er schuilt ook een probleem bij de vijandelijke AI. Je tegenstanders achtervolgen je namelijk maar een bepaalde afstand, waardoor je ze nadien makkelijk kunt lokken naar de rand van hun actieradius, en ze daar telkens enkele rake klappen uitdelen. Zeker in de steden en op locaties waar er hoogteverschillen zijn zoals via trappen, valt deze flaw echt op, wat de immersie iets vermindert.
Aangezien de basisframerate al niet stabiel genoeg was, heb ik de beschikbare Frame Generation-technologie dan ook amper getest. Verder merkte ik af en toe tijdelijke freezes op die wel een kleine seconde durfden te duren en eenmalig zelfs leidden tot een crash van de game. Kortom, hopelijk wordt deze port nog verder geoptimaliseerd, want dat lijkt toch echt wel nodig.
Deze pc-port van Rise of the Ronin
Het shogunaat als de grote boosdoener, of toch eerder die zijmissies?
Rise of the Ronin speelt zich af in het 19e-eeuwse Japan, namelijk tijdens de Bakumatsu-periode, toen het land geconfronteerd met interne onrust en toenemende westerse inmenging. In de game draait alles rond de Blade Twins, broer en zus, die hun beide ouders verloren na een moordzuchtige actie van het shogunaat. Onder leiding van de mysterieuze Bladeswitch, leidster van de rebellengroep Veiled Edge, groeien ze uit tot volleerde huurmoordenaars. Hun missie: een cruciaal document bemachtigen op een zwaarbewaakt schip en ene Matthew Perry doden, de eerste stap in hun ultieme plan om het shogunaat omver te werpen. Plots raken ze van elkaar gescheiden en moet je met een van de twee, bijgestaan door wisselende ronins, beslissen of je blijft strijden tegen het shogunaat, of toch van kamp wisselt.Wat betreft het verloop van het fictieve verhaal en de setting, stelt Rise of the Ronin echt niet teleur. De spelwereld kan te voet, te paard en zelfs via een grapple hook én per glider verkend worden, en zit natuurlijk volgepropt met Japanse lore. Er zijn daarnaast heel wat dialoogkeuzes beschikbaar die het boeiende plot helpen bepalen. Toch mist je protagonist(e) wat diepgang, want deze spreekt zelf amper, en een karakterschets wordt natuurlijk niet uitgediept door die typische, ietwat repetitieve (zij)missies. Waaronder dus het vrijwaren van talloze dorpjes van schurken, het plukken van planten voor medicijnen, het nemen van foto’s of het opsporen van vermiste personen – vaak voorgeschoteld door een al dan niet lusteloze NPC.
Prima combat, maar wispelturige vijandelijke AI
De kern van de combat in Rise of the Ronin - die lichtjes flirt met soulslike - draait om de Ki-kracht. Met je martial skills zet je jouw Ki in tegen de tegenstander, met als doel zijn stance te breken. Eenmaal gelukt, kun je een extra vernietigende aanval uitvoeren, omdat de opponent dan wat weerlozer is. Dit mechanisme is het meest effectief in combinatie met je Counterspark, een timing-gebaseerde parry die je idealiter voldoende afwisselt met je uithalen. Wanneer je sterft, start een Vendetta-mechanisme op: je moet je verloren karma terugverdienen door dezelfde vijand die je doodde, nogmaals proberen te verslaan. Faal je opnieuw, dan ben je het karma voorgoed kwijt.Het uitgebreide vechtsysteem is duidelijk het sterkste punt van deze game.
Ja, het uitgebreide vechtsysteem is duidelijk het sterkste punt van deze game, maar de besturing met zijn vele knoppencombinaties vereist zeker wat gewenning. Doordat er frequent nieuwe schermen verschijnen met alweer een te introduceren mechanic, kan het spel ook aanvoelen als een oneindige tutorial. Zelf had ik daar niet echt problemen mee, maar ik kan me inbeelden dat dit voor anderen ietwat overweldigend of langgerekt kan overkomen. Er schuilt ook een probleem bij de vijandelijke AI. Je tegenstanders achtervolgen je namelijk maar een bepaalde afstand, waardoor je ze nadien makkelijk kunt lokken naar de rand van hun actieradius, en ze daar telkens enkele rake klappen uitdelen. Zeker in de steden en op locaties waar er hoogteverschillen zijn zoals via trappen, valt deze flaw echt op, wat de immersie iets vermindert.
Technisch wisselvallig, met hoop op beterschap
Over de soundtrack en de 3D-audio heb ik alleen maar lof, maar grafisch presenteert de game zich als een wat gedateerde consolegame. Zeker qua fidelity, maar ook wel doordat de objecten die je vernietigt zoals tonnen, kasten of tafels, vreemd genoeg meteen verdwijnen. Daarnaast blijken de cutscenes gelimiteerd tot 60 FPS, terwijl de gameplay zelf gelukkig wel tot 120 FPS kan gaan. Qua globale performance presteert deze pc-port helaas nog niet op zijn beste niveau, zelfs niet op recentere pc-hardware zoals de AMD Ryzen 7800X3D en Nvidia RTX 4090 gebruikt voor deze review. Ook al is de framerate niet rampzalig te noemen, toch duiken de 1% low FPS-waarden soms tot diep in de 30, op de standaardinstellingen met Ray Tracing uitgeschakeld en de DLSS upscaling ingesteld op Quality, wat het beeld alsnog haperend doet overkomen.Qua globale performance presteert deze pc-port helaas nog niet op zijn beste niveau.
Aangezien de basisframerate al niet stabiel genoeg was, heb ik de beschikbare Frame Generation-technologie dan ook amper getest. Verder merkte ik af en toe tijdelijke freezes op die wel een kleine seconde durfden te duren en eenmalig zelfs leidden tot een crash van de game. Kortom, hopelijk wordt deze port nog verder geoptimaliseerd, want dat lijkt toch echt wel nodig.
Conclusie
Ook op pc is Rise of the Ronin natuurlijk die degelijke actie-RPG met een boeiend verhaal, gesitueerd in een authentieke en betoverende versie van het Japan van enkele eeuwen geleden. Het spel beschikt daarnaast over een prima soundtrack en vooral erg bevredigende combat. Echter, de soms wat repetitieve missies en wisselvallige AI halen de spelervaring iets naar beneden. Wat de performance van deze pc-port betreft tenslotte, kun je deze moeilijk dramatisch noemen, maar een schitterende prestatie is het evenmin. Hopelijk verandert dat snel, liefst al met een Day One-patch.
Pro
- Authentiek aanvoelende spelwereld
- Parry-gebaseerde combat ongetwijfeld als sterkste punt
- Constant evoluerende mechanics
Con
- Saaiere zijmissies
- Grafisch niet zo indrukwekkend in 2025
- Ook qua prestaties niet de meest beklijvende pc-port
7
Over
Beschikbaar vanaf
11 maart 2025