De SaGa is niet mijn favoriete Square Enix-franchise - die eer is nog steeds weggelegd voor Final Fantasy - maar sinds ik SaGa SCARLET GRACE: AMBITIONS ontdekte in 2018, ben ik wel steeds benieuwd wat deze games in huis hebben. Dat de franchise ooit begon als een spin-off van Final Fantasy, ooit onder de naam The Final Fantasy Legend bij ons in het westen, hielp natuurlijk om mijn interesse aan te wakkeren. De SaGa-spellen herbergen vaak interessante spelconcepten, maar toch wisten ze mij nooit omver te blazen. Het spel waarmee het het beste klikt bij mij was de remake van Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven die we vorig jaar voorgeschoteld kregen.
Toen deze remake verscheen, koos ik ervoor om het spel te spelen op de Nintendo Switch, dit omdat ik Romancing SaGa -Minstrel Song- Remastered ook op deze console had gespeeld. Achteraf gezien was dit misschien niet de beste keuze, omdat het spel te kampen had met een aantal technische mankementen, waaronder voornamelijk een zwakkere performance. Een snelle vergelijking met de demo op PlayStation 5 maakte dit al snel pijnlijk duidelijk. Intussen is de Switch 2 beschikbaar en net als voor een groot aantal andere Switch-spellen, is er intussen ook voor Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven een Switch 2-versie beschikbaar, naast een upgrade naar deze versie voor zij die de Switch-versie hebben. Ik dook met plezier opnieuw in het spel om te ontdekken of deze upgrade de moeite waard is.
Wat de Switch 2-upgrade met zich meebrengt, is een grote performance boost voor het spel op de nieuwe console van Nintendo. Op de originele Switch draaide het spel aan een vermoedelijke resolutie van 720p met een framerate van dertig frames per seconde. Deze upgrade brengt dit naar een vrij consistente zestig frames per seconde - ik heb tijdens het testen haast geen frame drops opgemerkt - en een resolutie van 1080p in handheld modus en een dynamische 4K-resolutie in docked modus. Dit brengt het spel in deze laatste modus min of meer op gelijke hoogte met de PlayStation 5-versie. Maar zelfs zonder deze vergelijking, zorgen deze hogere framerate en de hogere resolutie voor een veel aangenamere ervaring. Zowel in docked als in handheld modus zijn de beelden veel scherper en vloeiender, waardoor het spel nu een waar genot is om te spelen op de Nintendo-console. Bovendien heeft deze versie ook verbeterde laadtijden, wat je direct zal merken tijdens de laadschermen of de transities bij gevechten of het betreden van gebouwen. Een andere grote plus voor deze upgrade!
Nintendo Switch-versie vs Nintendo Switch 2-versie
Tot slot wil ik toch nog even de olifant in de kamer benoemen. De upgrade voor de eigenaars van de Switch-versie zal je een kleine tien euro kosten. Dit is natuurlijk niet de enige betalende upgrade op de Switch 2 en het is in lijn met bijvoorbeeld de upgrades voor Breath of the Wild en Tears of the Kingdom, al kreeg je hier ook een extra feature in de vorm van de Zelda Notes. Maar langs de andere kant kreeg Dragon Quest III HD-2D Remake op hetzelfde moment een gratis performance update die de resolutie een boost geeft en een Graphics- en Performance-modus toevoegt met respectievelijk een framerate van dertig frames per seconde en zestig frames per seconde. Op PlayStation krijg je bovendien ook zowel de PS4- als de PS5-versie samen als je het spel aankoopt. Maar langs de andere kant is het natuurlijk wel fijn dat je deze upgrade-optie krijgt en niet opnieuw de volle pot moet betalen, zoals Konami ons flikte met Suikoden I & II HD Remaster Gate Rune and Dunan Unification Wars. Een andere kleine misser voor de verzamelaars van fysieke spellen, is dat deze Switch 2-versie ook geen fysieke release kreeg en dus enkel digitaal beschikbaar is, dit terwijl de PlayStation- en Switch-versies wel fysiek verkrijgbaar zijn.
Toen deze remake verscheen, koos ik ervoor om het spel te spelen op de Nintendo Switch, dit omdat ik Romancing SaGa -Minstrel Song- Remastered ook op deze console had gespeeld. Achteraf gezien was dit misschien niet de beste keuze, omdat het spel te kampen had met een aantal technische mankementen, waaronder voornamelijk een zwakkere performance. Een snelle vergelijking met de demo op PlayStation 5 maakte dit al snel pijnlijk duidelijk. Intussen is de Switch 2 beschikbaar en net als voor een groot aantal andere Switch-spellen, is er intussen ook voor Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven een Switch 2-versie beschikbaar, naast een upgrade naar deze versie voor zij die de Switch-versie hebben. Ik dook met plezier opnieuw in het spel om te ontdekken of deze upgrade de moeite waard is.
Een broodnodige upgrade
De kern van het spel blijft hetzelfde en het verhaal en de gameplay zijn natuurlijk ongewijzigd, maar zij komen dankzij de upgrade op de Switch 2 alvast beter tot hun recht. Wel kwam deze nieuwe versie met de 1.1.0 patch die beschikbaar werd gesteld voor alle platformen. Wat deze patch allemaal toevoegt, kan je ontdekken in de patch notes, maar het gaat onder meer om Abilities die werden gefinetuned, nieuwe opties voor New Game+, het versnellen van het reizen per schip, de mogelijkheid om motion blur aan of uit te zetten en het vergemakkelijken van enkele platforming-secties. Het gaat dus voornamelijk om wat verdere balancing, wat het spel verder verfijnt samen met de vorige update.Wat de Switch 2-upgrade met zich meebrengt, is een grote performance boost voor het spel op de nieuwe console van Nintendo.
Wat de Switch 2-upgrade met zich meebrengt, is een grote performance boost voor het spel op de nieuwe console van Nintendo. Op de originele Switch draaide het spel aan een vermoedelijke resolutie van 720p met een framerate van dertig frames per seconde. Deze upgrade brengt dit naar een vrij consistente zestig frames per seconde - ik heb tijdens het testen haast geen frame drops opgemerkt - en een resolutie van 1080p in handheld modus en een dynamische 4K-resolutie in docked modus. Dit brengt het spel in deze laatste modus min of meer op gelijke hoogte met de PlayStation 5-versie. Maar zelfs zonder deze vergelijking, zorgen deze hogere framerate en de hogere resolutie voor een veel aangenamere ervaring. Zowel in docked als in handheld modus zijn de beelden veel scherper en vloeiender, waardoor het spel nu een waar genot is om te spelen op de Nintendo-console. Bovendien heeft deze versie ook verbeterde laadtijden, wat je direct zal merken tijdens de laadschermen of de transities bij gevechten of het betreden van gebouwen. Een andere grote plus voor deze upgrade!
Nintendo Switch-versie vs Nintendo Switch 2-versie
Conclusie
Met de Switch 2-versie krijgt Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven een welverdiende performance boost op Nintendo's console, waardoor het spel er niet alleen veel beter uitziet, maar ook veel fijner speelt. Switch-eigenaars en JRPG-liefhebbers die twijfelden om de game in huis te halen vanwege de zwakkere prestaties, kunnen met een gerust hart met deze nieuwe versie aan de slag gaan. Voor de verzamelaars van fysieke spellen is het enkel spijtig dat deze Switch 2-versie alleen digitaal verschijnt en helaas is de upgrade voor bestaande eigenaars ook betalend, maar liever dat dan het spel volledig opnieuw te moeten kopen natuurlijk.
Pro
- Fel verbeterde laadtijden
- Vloeiende gameplay dankzij de zestig frames per seconde
- Hogere resolutie zorgt voor scherpere beelden
Con
- Betalende upgrade voor Switch-eigenaars
- Enkel digitaal verkrijgbaar
8.5
Over
Beschikbaar vanaf
31 juli 2025
Gespeeld op