Review: Shuten Order (Switch 2)

Visual novels … het is een genre waarin ik niet meteen thuis ben. Ik had zelf nog nooit een game in het genre gespeeld en deze titel zei me ook niet meteen iets. Toen ik echter hoorde dat één van de lead developers ook verantwoordelijk was voor Danganronpa, ging er toch een belletje rinkelen. Deze franchise gaat al sinds de PSP-tijden mee en toch is wel een commercieel succes. Met hoge verwachtingen begon ik dus aan Shuten Order, hopelijk een even groot succes als zijn spirituele voorgangers.

Shuten Order is een visual novel met als thema een 'murder mystery'. Heel veel gameplay is er dus niet echt en Shuten Order moet het vooral hebben van zijn presentatie, voice acting en verhaal. Dit zit dan ook grotendeels goed, al zijn er zeker wat pacing issues. De graphics zijn zeer stijlvol en slagen erin om dat manga-gevoel over te brengen naar het scherm. Dat is ook nodig, want de game duurt zo’n dertig uur. Om die dertig uur aan verhaal interessant te houden, heeft de ontwikkelaar ervoor gekozen om elke 'route' (vaste waarde in een visual novel) op te delen in verschillende genres. Elk van die routes heeft zijn eigen unieke gameplay-elementen en minigames die uniek zijn aan die route.

ss_ffa3b4bc0e5a9ca018b9d85b40f74e43001c579a.1920x1080.jpg

Je eigen moord oplossen?​

Het verhaal kort samengevat: de wereld staat op het punt om eraan te gaan, de Shuten Order (een doomsday cult die het land regeert) groeit razendsnel, en tijdens een groot festival wordt de leider vermoord. Jij wordt daarna wakker als een soort herrezen versie van diezelfde leider, zonder herinneringen, met een beperkte tijd om je eigen moord op te lossen.

De twist is dat je al snel richting vijf hoofdverdachten wordt geduwd: vijf ministers, elk met hun eigen route, eigen sfeer en eigen gameplaygenre. En ja: als je écht de waarheid wil ontdekken, moet je ze uiteindelijk allemaal spelen om de finale, en echt wel beste route vrij te spelen. Dat klinkt als veel en dat is het ook. Elke route geeft je andere puzzelstukjes, andere perspectieven en een andere speelstijl, al mocht het soms wel wat korter. Er zit soms net iets te veel gebabbel in het spel. Persoonlijk mocht het spel van mij een derde korter zijn. Als het tempo hoog ligt bij het begin of einde van een route heb je echt moeite om het spel neer te leggen, maar dan zijn er vaak stukken van twee tot drie uur waarbij er wat te veel rond de pot gedraaid wordt, of waarbij je flashbacks krijgt van dingen die enkele minuten eerder gebeurd zijn, om nog maar eens te benadrukken hoe belangrijk of schokkend die gebeurtenis was.

De routes (spoilervrij)

Ministry of Education (dating sim)
Deze route is meteen de vreemdste: los een moord op door … te flirten. De game steunt hier op een dating sim-structuur, waarbij je gesprekken, keuzes en timing moet gebruiken om iemand te doorgronden. Het blijft Shuten Order, dus verwacht geen cozy high-school romance, maar eerder sociale spanning en psychologische spelletjes. Het leuke is dat de route je dwingt om anders te lezen: je let meer op subtekst, op intenties, op wat iemand niét zegt. En omdat keuzes hier harder aanvoelen dan in de gemiddelde VN, want Shuten Order kan best brutaal zijn en er vallen vaak lijken.

Ministry of Health (escape room)
Dit is eigenlijk een SAW-film met wat meer escape room-achtige puzzels. Je krijgt hier veel puzzels met een tijdslimiet en een soort dodelijk spelgevoel waarbij je vooral vooruit wil zonder fouten te maken. Het tempo ligt hoger dan in de andere routes: minder gebabbel, meer doen. De puzzels beginnen heel makkelijk, maar worden later best moeilijk, zeker als je soms te koppig bent om hints te gebruiken.

Ministry of Justice (courtroom + detective drama)
Als je ooit Ace Attorney of Danganronpa gespeeld hebt, dan ga je je hier meteen thuis voelen. Dit is de route waar Shuten Order het meest in zijn comfortzone zit: argumenten bouwen, inconsistenties vinden, gesprekken ontleden en dan op het juiste moment toeslaan. Het is ook de route die het meest aanvoelt als een klassieke mystery game, met de focus op logisch redeneren en confrontaties. Zonder spoilers: hier krijg je vaak de meeste “aha” momenten, omdat je echt het gevoel hebt dat je mee aan het puzzelen bent in plaats van gewoon tekst door te klikken.

Een sterke sfeer, goede twists, en routes die écht verschillen. Alleen de pacing had strakker gemogen

Ministry of Security (stealth + doolhof + horror)
Deze route is anders dan de rest, omdat het plots veel meer 'game' wordt in de traditionele zin. Je zit in top-down labyrint, moet switches of objecten vinden, en vooral niet gepakt worden. Je kan het heel droog omschrijven als door een labyrint navigeren, iets activeren of vinden, en dan je eindpunt halen terwijl een dreiging door de gangen schuifelt. Het is verre van een echte stealth game, maar als sfeerroute werkt het wel: je hebt dat constante gevoel dat je in cirkels loopt en dat het spel expres wil dat je twijfelt of je goed zit.

Ministry of Science (multi-perspective/ niet chronologisch)
De Science-route is het meest experimenteel qua vertelvorm. In plaats van één rechte lijn krijg je hier meer het gevoel dat je door scenario’s en perspectieven schuift, met een flowchart-achtige structuur waar keuzes en gebeurtenissen op elkaar inhaken. Het is ook de route waar Shuten Order het hardst speelt met informatie: niet alles komt in volgorde, en jij moet zelf betekenis geven aan wat je net gezien hebt.

Wat ik echt tof vind aan de routes in het algemeen: zelfs als een route niet jouw favoriete genre is, blijft het meestal wel interessant omdat je weet dat je telkens een nieuw stukje van de waarheid krijgt. En door de verschillende toon en mechanics is dit allesbehalve vijf keer hetzelfde herspelen. Elke route is compleet uniek en heeft zijn eigen uitkomst.

Switch 2 port: vlotter, scherper, minder wachten

Als je de originele Switch-versie al hebt, bestaat er een goedkope upgrade naar de Switch 2-versie. Het is verre van een generational leap, maar dat hoeft ook niet. Dit is vooral een ervaring, en die ervaring is beter op Switch 2. De Switch 2 Edition is in de eerste plaats vooral een kwaliteitsupgrade: betere performance, snellere laadtijden, en het voelt net iets vlotter aan dan zijn Switch-tegenhanger. In een game die veel tekst heeft en vaak van scènes wisselt, maken laadtijden verrassend veel uit, hoe kort ze ook zijn.

De soundtrack is dezelfde goede soundtrack als op de eerste Switch en daar valt weinig over te zeggen. Helaas zijn er wel nog bugs, zoals tekst die door de tekstballonnen loopt of afgekapt wordt omdat Engelse woorden langer zijn dan Japanse kanji. Best jammer, gezien dit al een minpunt was in de originele release en ze hier zeker de tijd voor hadden om dit nog op te lossen of te patchen.

Conclusie

Shuten Order op Switch 2 is zonder twijfel de betere versie van Shuten Order op de consoles van Nintendo. Een ideaal spel om zowel docked als handheld te spelen. Visual novels vind ik moeilijk te reviewen als videogame omwille van de beperkte gameplay. Het verhaal is bovengemiddeld, maar de gameplay-elementen zelf konden beter uitgewerkt worden. Wat het geheel wat naar beneden trekt is het feit dat het gewoon veel te lang is. Dit is geen game om op enkele dagen uit te spelen. De beste manier om het te spelen is om een route te kiezen, die uit te spelen en het enkele dagen of weken te laten liggen, en dan verder te spelen. Voor fans van het genre een aanrader, voor mij iets te langdradig, maar dat neemt niet weg dat ik me echt wel geamuseerd heb met deze titel.

Pro

• Mooie presentatie
  • Uitstekende voice acting en muziek
  • Goed verhaal

Con

• Gameplay mocht wat beter uitgewerkt zijn
  • Kleine bugs
  • Soms te langdradig
7.5

Over

Beschikbaar vanaf

27 november 2025