Review: Taxi Chaos 2

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tova
  • Startdatum Startdatum
Taxi Chaos 2 is een arcade taxi-racegame in een stad die wordt overgenomen door AI-gestuurde taxi's. De gelijkenissen met Crazy Taxi zijn, buiten de AI-gestuurde taxi's, alvast moeilijk te ontkennen. En laat Crazy Taxi nu net een core memory arcade-ervaring zijn voor mij. De game werd uitgebracht in 1999, wanneer ik als kleine achtjarige op knoppen duwde van de arcadekast terwijl de klok genadeloos wegtikte. We zijn ondertussen zeventwintig jaar verder en bevinden ons nu in San Valeda. TaxiBot Corp beheerst de straten, blokkeert routes en jaagt klanten op. Een verhaal dat enigszins steek houdt, maar waar ik voornamelijk met een arcade mindset en veel verlangens op terugblik.

Taxi Chaos 2 werd ontwikkeld door FocusPoint Games, een Nederlandstalige ontwikkelaar die al meer dan honderd verschillende games en ports heeft uitgewerkt. Na NASCAR: Arcade Rush en Cyber Clutch: Hot Import Nights was het tijd om Taxi Chaos 2 vorm te geven. Wie twee zegt, zegt uiteraard ook één. De originele Taxi Chaos werd uitgebracht in 2021, weliswaar door een andere uitgever genaamd Team6 Game Studios. Ondanks een sterke focus op de Nintendo Switch, werd Taxi Chaos ook ontwikkeld voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Nieuwe platformen en nieuwe uitdagingen komen nu in Taxi Chaos 2 op ons af. Ik speelde de game op PlayStation 5, maar kwam dit tweede deel ook naar Xbox Series X|S - naast pc en Nintendo Switch uiteraard. Geen arcade knoppen en joystick deze keer dus, maar een oerdegelijke controller. Hoewel Taxi Chaos 2 al een tijdje beschikbaar is, krijgt het vandaag ook een een fysieke release, ideaal voor zij die de titel graag aan hun collectie toevoegen. Benieuwd of deze crazy racer iets voor jou is en het sentiment ingelost kan worden? Lees gerust verder!

Campagne of Arcade? Arcade!​

Starten doen we in het zonnige San Valeda, wanneer Vinnie op de luchthaven arriveert. Hij heeft al snel door dat de AI-antagonist H.A.N.K. de stad heeft overgenomen met zelfrijdende TaxiBots. Met TaxiBot Corp geeft het spelnatuurlijk een kwinkslag aan wat er in Amerika gebeurt met de zelfrijdende taxi's. Vinnie raakt veilig en wel op zijn bestemming, waar hij Cleo ontmoet. Zij heeft ons uitgenodigd om de stad San Valeda te redden van de TaxiBot Corp. Al krijgen we eerst wat matige cutscenes op ons af. Naast een houterige Vinnie en Cleo worden we hierbij getrakteerd op goedkope oneliners en asynchrone lip sync. Het ontbreken van de skip-knop werkt hier niet bevorderlijk.

Taxi Chaos 2 laat zich het beste spelen in korte arcadesessies.

Je hebt natuurlijk ook de mogelijkheid om in arcademodus San Valeda te ontdekken, maar starten doe ik toch met de campagnemodus. Vinnie tekent snel een contract bij Cleo en zal als oude rot in het taxivak de strijd aangaan met de TaxiBot Corp. De campagne bestaat uit verschillende shifts van elk twaalf minuten, waar we San Valeda op verschillende tijdstippen onder ons rubber krijgen. Je dient een aantal klanten te vervoeren, bepaalde sommen geld te verzamelen of een speciale klant naar de juiste locatie te brengen in elke shift. San Valeda verandert tijdens de verschillende shiften van uiterlijk en je krijgt her en der een blokkade of een nieuwe toegangsweg voorgeschoteld. De verschillende cutscenes tussen die shiften door zijn gelukkig niet al te lang en brengen doorgaans goedkope oneliners naar het scherm.

Controle is goed, chaos is beter​

We krijgen doorheen het spel de mogelijkheid om punten - of beter munten - bij elkaar te verzamelen, wanneer we klanten van punt A naar punt B brengen. Die klanten staan in een gekleurde cirkel, meestal een blauwe als je een standaard klant zal vervoeren. Hoe sneller je de klant afzet en hoe minder vaak je botst, hoe voller de Customer happiness-meter is en hoe groter je bijhorende beloning zal zijn aan punt B. De TaxiBots zullen natuurlijk ferm in de weg rijden en de meter naar beneden brengen. Je hebt soms ook de opdracht om materiaal in een remorque mee te nemen, meestal naar de Construction Yard. Waar de verschillende taxi's zich al matig laten besturen, is het hek helaas helemaal van de dam wanneer een remorque aan je taxi hangt. Het voelt aan alsof er helemaal geen fysica meer aan te pas komt en waar ik vroeger door het landschap racete en via shortcuts door het stadscentrum vloog, voelt dit in Taxi Chaos 2 eerder een beetje chaotisch aan. Via een simpele knop heb je ook nog eens de mogelijkheid om je taxi te laten springen alsof een driejarige de file zou voorbij steken. En voor de rest is de houterige aanpak van de cutscenes doorgetrokken naar de controle van je taxi. Raak je toch even in een rivier of vergeetput, dan respawn je meestal op een plaats die er vlak voor ligt. Maar het zet je niet per se terug op de juiste baan. Die juiste baan krijg je via een GPS in de vorm van gele pijlen op de straat geprojecteerd. Geen nostalgische zwevende pijl hier, en soms is het ook vervelend aan het begin wanneer je de map nog niet kent en je niet kan anticiperen wanneer je bergop door de stad trekt.

Na één of twee shiften heb je met het transporteren van je klanten voldoende geld bij elkaar gespaard om een nieuwe wagen of upgrade te kopen. Dat lijkt misschien behoorlijk snel, maar in een wereld waar de chaos te veel ontbreekt, duurt het toch te lang. Je krijgt behoorlijk wat tijd voor je opdrachten en dit voelt dus niet als de uitdagende herinnering aan Crazy Taxi. Je moet al behoorlijk wat shiften van twaalf minuten rijden voor je enige progressie maakt in het spel. Wanneer een passagier trouwens in je taxi kruipt en je die niet meer naar zijn eindbestemming wil brengen, dan druk je simpelweg naar beneden op het D-pad. Kruipen doen ze trouwens soms letterlijk en ze springen minder gezwind dan verwacht in je taxi. Laat me toch afsluiten met enige positiviteit, want de arcade itch die ik had, is enigszins ingevuld. De gelijkenissen met Crazy Taxi zijn uiteraard herkenbaar en naar een hedendaags jasje gebracht, al voelt het toch alsof we moeten melden dat vroeger alles beter was. Taxi Chaos 2 laat zich het beste spelen in korte arcadesessies, maar zal je nooit volledig meenemen in zijn verhaal. De mogelijkheid om recent ook in coöperatief de Arcade-modus in te vliegen is een welgekomen afwisseling.

Conclusie

Taxi Chaos 2 is de moderne variant van Craxi Taxi, de klassieker uit 1999. Zelfrijdende AI-taxibots hebben deze keer de zonnige stad overgenomen en het is onze oeroude taxichauffeur Vinnie die de stad moet redden. Met de mogelijkheid tot korte arcadesessies krijg je deze game nog verkocht. De campagnemodus voelt echter als een noodzakelijk kwaad, en met zwakke cutscenes en veel oneliners zal het verhaal geen punten scoren. Ik zou meer plezier hebben gehaald uit een uitgebreidere Arcade-variant met verschillende mappen of verschillende chauffeurs om uit te kiezen. Maar als ik zie dat er recent nog een co-op modus werd toegevoegd, heb ik hoop dat FocusPoint hier mogelijk ook nog verder aan werkt. Taxi Chaos 2 zorgt dat de nostalgische bui uiteindelijk enigszins ingevuld wordt.

Pro

• Fysieke release
  • Nostalgische touch
  • Arcadesessies

Con

• Inhoudelijk weinig diepgang
  • Snellere progressie zou leuker zijn
6

Over

Beschikbaar vanaf

29 mei 2026

Gespeeld op