Review: Thank Goodness You’re Here!

Vorig jaar waren er op gamescom amper grote kleppers te spelen, waardoor ik genoodzaakt was ook de kleinere titels te proberen. En spijt heb ik daar niet van, want ik maakte kennis met een aantal verrassingen. Een van de toffere spellen die ik vorig jaar probeerde, was Thank Goodness You're Here! Zelf beschrijven de ontwikkelaars het als een slapformer en de reden waarom is bijzonder eenvoudig: in Thank Goodness You're Here! sla je op alles wat je tegenkomt. Benieuwd? Lees dan zeker onderstaande review.

Op Thank Goodness You’re Here! is het niet lang meer wachten, want de game vind je vanaf 1 augustus in de digitale winkelrekken voor PlayStation 5, PlayStation 4, Nintendo Switch en pc. De game neemt je als verkoper mee naar het bizarre Noord-Engelse stadje Barnsworth. Daar kom je te vroeg op je afspraak met de burgemeester, dus besluit je het stadje te verkennen en kennis te maken met de bewoners. En daar zitten enkele individuen tussen die wel een handje geholpen kunnen worden. Twijfelen doe je niet en je schiet meteen in actie. Wat volgt zijn een reeks absurde situaties die hooguit zo'n drie uur duren.

Welkom in Barnsworth​

Als speler kruip je in de huid van een klein, geel mannetje dat zoals reeds gezegd de stad verkent en kennismaakt met de inwoners. Het doel is je tijd te doden vooraleer je bij de burgemeester langsgaat. Al snel klampen buurtbewoners je aan, want ze hebben taakjes die ze blijkbaar zelf niet kunnen oplossen. Zo moet er gras afgereden worden, moet de waterkraan opengedraaid worden om de tuin te bewateren en meer. Dat klinkt niet bijzonder bevredigend, maar er zitten ook absurde taken bij. Naarmate je meer van die taken voltooit, speel je ook extra gebieden in het stadje vrij. Zo wordt het te verkennen gebied steeds groter en is er bijzonder veel om interactie mee te voeren. Barnsworth bevat namelijk een aantal winkels die toegankelijk zijn, maar ook vuilzakken, telefooncellen, en een hoop meer waarop je kunt slaan.

Thank Goodness You’re Here! is heerlijk absurd.

Het is door dat slaan, dat je vooruitgang boekt. Je kunt in Thank Goodness You’re Here! namelijk alleen maar bewegen met de linkerduimstick, springen en slaan. Wil je een gesprek aanknopen met een bewoner? Klop erop. Ligt er iets in de weg? Klop erop. Het kan maar zo eenvoudig zijn ... De inwoners van de stad kramen trouwens op regelmatige basis wat onzin uit, meestal geslaagde dubbelzinnigheden. Qua humor zit het alvast goed, al zitten er qua gameplay en tussenfilmpjes ook wat flauwere stukjes in die, voor mij althans, wat te vergezocht zijn.

TGYH4.jpg

Absurde toestanden​

Grafisch heeft Thank Goodness You’re Here! een speciale handgetekende stijl waar je voor moet zijn. Ik kon het alvast smaken. Een pluspunt, en dat vind ik toch opmerkelijk voor een kleinere game als dit, is dat alle dialogen ingesproken zijn. Op bepaalde momenten zit je dus naar een plezante tekenfilm te kijken, terwijl je enkele momenten later weer aan het spelen bent. De gameplay is trouwens erg basis. Ik sprak al over de eenvoudige besturing en de missies bestaan in veel gevallen uit iets als 'zorg eens hiervoor' of 'pik dit eens op voor mij'. Het is dan aan jou om uit te vogelen hoe je dat precies voor elkaar krijgt. Naar elk ander gebied is er namelijk maar één andere weg en die moet je natuurlijk vinden. Ook voor de taakjes zelf is het soms even zoeken, maar door alles grondig te verkennen boek je sowieso vooruitgang.

Die verkenning is ook handig als je enkele trofeeën wil binnenhalen, want naast enkele verhaalgerelateerde bekers, zijn er ook een aantal trofeeën te verdienen. Hierdoor wordt het verkennen en proberen van alles beloond. Vind je alle zingende ratten, bijvoorbeeld? Of klop maar eens op elke gesloten deur ... Daarnaast zijn er ook toffe details in Thank Goodness You’re Here! verwerkt. Zo vind je her en der kruipende wormen, slakken en rupsen en die kun je allemaal plattrappen. Is het nodig? Nee. Is het leuk? Zeker wel!

Conclusie

Ik ben aangenaam verrast door Thank Goodness You’re Here! Vorig jaar tijdens gamescom al en ook nu. Helaas heeft het avontuur maar een kleine drie uur geduurd, al ga ik het verhaal sowieso nog eens spelen om de overige trofeeën binnen te halen. Qua gameplay moet je niet veel meer verwachten dan lopen, springen en kloppen om je taakjes gedaan te krijgen, al krijg je er wel absurde situaties voor in de plaats. 't Was genieten.

Pro

• Absurd
  • Toffe grafische stijl
  • Alle dialogen ingesproken
  • Je mag op alles en iedereen kloppen

Con

• Kort
  • Op zich weinig gameplay
8

Over

Beschikbaar vanaf

1 augustus 2024