Ik heb altijd een zwak gehad voor horrorfilms die niet alleen mikken op goedkope jumpscares, maar vooral inzetten op sfeer en spanning waarbij je haar gaat rechtstaan. Voor mij werkt het genre op zijn best wanneer een film de tijd neemt om een beklemmende wereld op te bouwen en je als kijker echt onder te dompelen in het onheil dat op de loer ligt. Een goed afgewerkte horrorfilm draait voor mij om immersie: subtiele geluiden, dreigende stiltes en beelden die nog lang blijven nazinderen. Met die ingesteldheid ging ik ook The Conjuring: Last Rites tegemoet.
Het universum van 'The Conjuring' gaat al een tijdje mee. De allereerste film kwam intussen al zo'n dertien jaar geleden uit. De eerste telg in de franchise kon rekenen op heel wat positieve reacties en de film werd dan ook een staple in de verzameling van moderne horrorfilms. Ook The Conjuring 2, het rechtstreekse vervolg, nam de toorts met veel trots over. De spinoffs zoals Annabelle en The Nun werden iets minder enthousiast onthaald. Met The Conjuring: The Last Rites
wordt het verhaal van de familie Warren officieel afgesloten. Gelukkig houdt dit niet perse in dat er geen enkele film meer verschijnt in de franchise, al zal dat waarschijnlijk met een nieuwe cast zijn.
Na deze gebeurtenis pikt het in vanaf het moment dat Ed gezondheidsproblemen heeft gehad en het echtpaar eigenlijk heeft besloten het rustiger aan te doen. Hun pensioen wordt echter onderbroken wanneer de Smurl-familie in Pennsylvania hen om hulp vraagt vanwege verontrustende paranormale verschijnselen in hun huis. Al snel komt aan het licht dat de familie wordt geteisterd door dezelfde kwaadaardige kracht als degene die voor die ene traumatische gebeurtenis heeft gezorgd.
Van zodra de Warrens, waarbij ook Judy mag meegeteld worden, deelnemen in het verdrijven van de demon in het huis, schiet de actie de hoogte in en krijg je een zeer intense exorcisme-achtige confrontatie te zien.
Persoonlijk had ik het interessanter gevonden mocht de film wat meer ingezoomd hebben op de eerste kennismaking met de duistere entiteit. Daar zat volgens mij meer potentieel om de dreiging sterker en beklemmender neer te zetten. Nu blijft dat stuk wat onderbelicht, terwijl net daar de basis van de spanning ligt.
Vanaf de tweede helft, wanneer de actie eindelijk op gang komt, wordt de film gelukkig wel een pak beter. Het tempo ligt hoger, de spanningsopbouw is veel beter en de confrontaties brengen eindelijk de intensiteit die je van een Conjuring-film verwacht. Jammer genoeg moet je daar als kijker wel vrij lang op wachten.
De diepere zwarttinten en het sterkere contrast zorgen ervoor dat donkere scènes veel meer detail behouden. Schaduwen ogen voller en meer aanwezig, subtiele bewegingen in het duister vallen beter op en de sfeer voelt daardoor een pak benauwender aan. Daardoor word je als kijker nog meer meegezogen in de film en werkt de spanningsopbouw een stuk immersiever.
Wat de audio betreft, komt de 4k UDH Blu-ray met een Dolby Atmos-track (TrueHD 7.1-compatibel). Zelf heb ik geen fancy audio set-up maar toch vielen de heldere dialogen en subtiele geluidseffecten zoals fluisteringen, krakende geluiden, en waaiende wind heel positief op. Bij de meer intense momenten kwam de muziek met kracht tot leven en alles samen zorgt dit voor een zeer solide en sfeervolle luisterervaring die perfect aansluit bij de beklemmende toon van de film.
Op de 4K Ultra HD Blu-ray van The Conjuring: Last Rites vind je een eerder bescheiden set bonusmateriaal van in totaal iets meer dan twintig minuten. De schijf bevat drie korte featurettes: “Last Rites: Een tijdperk komt ten einde”, een terugblik op de franchise; “The Conjuring: Angst zaaien”, over het maken van de enge scènes; en “Michael Chaves: Gelovige”, een korte blik op de visie van de regisseur. Leuk voor fans, maar inhoudelijk blijft het extra-aanbod vrij beperkt.
Het universum van 'The Conjuring' gaat al een tijdje mee. De allereerste film kwam intussen al zo'n dertien jaar geleden uit. De eerste telg in de franchise kon rekenen op heel wat positieve reacties en de film werd dan ook een staple in de verzameling van moderne horrorfilms. Ook The Conjuring 2, het rechtstreekse vervolg, nam de toorts met veel trots over. De spinoffs zoals Annabelle en The Nun werden iets minder enthousiast onthaald. Met The Conjuring: The Last Rites
Een duister verleden keert terug
In The Conjuring: Last Rites wordt de kijker in de intro meegenomen naar één van de allereerste zaken van Ed en Lorraine Warren. Lorraine was op dat moment in verwachting van Judy, hun enig kind. Bij een interventie in een huis loopt het mis: Lorraine en Ed stoten op een enorme duistere kracht waardoor ze met spoed naar het ziekenhuis moet. Deze zaak blijft voor de Warrens een uiterst traumatische ervaring en ze hopen deze uiteindelijk te vergeten.Na deze gebeurtenis pikt het in vanaf het moment dat Ed gezondheidsproblemen heeft gehad en het echtpaar eigenlijk heeft besloten het rustiger aan te doen. Hun pensioen wordt echter onderbroken wanneer de Smurl-familie in Pennsylvania hen om hulp vraagt vanwege verontrustende paranormale verschijnselen in hun huis. Al snel komt aan het licht dat de familie wordt geteisterd door dezelfde kwaadaardige kracht als degene die voor die ene traumatische gebeurtenis heeft gezorgd.
Van zodra de Warrens, waarbij ook Judy mag meegeteld worden, deelnemen in het verdrijven van de demon in het huis, schiet de actie de hoogte in en krijg je een zeer intense exorcisme-achtige confrontatie te zien.
Te trage opbouw maar een sterke tweede helft
Naar mijn gevoel heeft de film een veel te trage opbouw. Er zitten nogal wat overbodige scènes in die het tempo nodeloos naar beneden halen en dat komt de spanningsfactor niet ten goede. Het duurt vrij lang vooraleer het verhaal echt op gang komt. Een voorbeeld daarvan is de scène waarin vriendje Tony dochterlief Judy Warren ten huwelijk vraagt. Dat moment voelde eerder als opvulling dan als een essentieel onderdeel van het verhaal en haalde mij een beetje uit de sfeer.Vanaf de tweede helft van de film ligt het tempo hoger, is de spanningsopbouw veel beter en brengen de confrontaties eindelijk de intensiteit die je van een Conjuring-film verwacht
Persoonlijk had ik het interessanter gevonden mocht de film wat meer ingezoomd hebben op de eerste kennismaking met de duistere entiteit. Daar zat volgens mij meer potentieel om de dreiging sterker en beklemmender neer te zetten. Nu blijft dat stuk wat onderbelicht, terwijl net daar de basis van de spanning ligt.
Vanaf de tweede helft, wanneer de actie eindelijk op gang komt, wordt de film gelukkig wel een pak beter. Het tempo ligt hoger, de spanningsopbouw is veel beter en de confrontaties brengen eindelijk de intensiteit die je van een Conjuring-film verwacht. Jammer genoeg moet je daar als kijker wel vrij lang op wachten.
Technisch sterk, extras beperkt
Ik heb het genoegen gehad om de film in de 4K Ultra HD-versie te bekijken, en dat geeft de kijkervaring toch een duidelijke meerwaarde. Zoals je mag verwachten van een Conjuring-film speelt een groot deel van de actie zich af in bijna pikzwarte omgevingen of in scènes die net op de rand van zichtbaar balanceren. Net daar komt de kracht van de 4K-presentatie echt tot zijn recht.De diepere zwarttinten en het sterkere contrast zorgen ervoor dat donkere scènes veel meer detail behouden. Schaduwen ogen voller en meer aanwezig, subtiele bewegingen in het duister vallen beter op en de sfeer voelt daardoor een pak benauwender aan. Daardoor word je als kijker nog meer meegezogen in de film en werkt de spanningsopbouw een stuk immersiever.
Wat de audio betreft, komt de 4k UDH Blu-ray met een Dolby Atmos-track (TrueHD 7.1-compatibel). Zelf heb ik geen fancy audio set-up maar toch vielen de heldere dialogen en subtiele geluidseffecten zoals fluisteringen, krakende geluiden, en waaiende wind heel positief op. Bij de meer intense momenten kwam de muziek met kracht tot leven en alles samen zorgt dit voor een zeer solide en sfeervolle luisterervaring die perfect aansluit bij de beklemmende toon van de film.
Op de 4K Ultra HD Blu-ray van The Conjuring: Last Rites vind je een eerder bescheiden set bonusmateriaal van in totaal iets meer dan twintig minuten. De schijf bevat drie korte featurettes: “Last Rites: Een tijdperk komt ten einde”, een terugblik op de franchise; “The Conjuring: Angst zaaien”, over het maken van de enge scènes; en “Michael Chaves: Gelovige”, een korte blik op de visie van de regisseur. Leuk voor fans, maar inhoudelijk blijft het extra-aanbod vrij beperkt.
Conclusie
The Conjuring: Last Rites sluit het Warren-hoofdstuk degelijk af, maar weet helaas niet over de hele lijn te overtuigen. De film heeft te kampen met een te trage opbouw en enkele overbodige scènes die de spanning niet ten goede komen, al maakt de sterke tweede helft veel goed. Technisch zit de 4K-uitgave goed in elkaar, met sterke beelden en sfeervol geluid, al blijft het bonusmateriaal aan de magere kant. Voor fans van de reeks zeker het bekijken waard, maar verwacht geen absolute hoogvlieger.
Pro
- Sterke, intense tweede helft
- Waardig slot voor de Warren-verhaallijn
- Goede beeldkwaliteit
- Immersieve audio
Con
- Te trage opbouw
- Overbodige scènes die weinig tot niets toevoegen
- Beperkt bonusmateriaal
6.5
Over deze film
Beschikbaar vanaf