Review: Tour de France 2024

Menig wielerliefhebber zal vol spanning deze editie van de Tour de France gevolgd hebben. Een bittere strijd tussen de gedoodverfde favorieten is dan ook losgebarsten. Een fantastische tijdrit en een handvol overwinningen in de sprint hebben daarbij ons Belgenlandje nogmaals op de kaart gezet in wielerland. Al die inspanningen doen ons ook als gewone sterveling inzien dat die mannen toch van een ander hout gesneden zijn. Zeker als je zelf regelmatig een ritje doet dan kun je die buitengewone krachtmetingen vanuit een andere hoek bekijken en alleen maar respect opbrengen voor wat ze daar presteren.

Gelukkig hebben wij als gamer de kans om een digitale avatar in te zetten, zodat we onszelf niet in de vernieling hoeven te rijden. Vanuit een comfortabele pro-gaming bureaustoel ging ik dan ook die fenomenale uitdaging aan. Het gevoel van zo een inspanningen te leveren is vaak onbekend terrein voor een doorsnee mens, laat staan dat een computerspel zoiets moet overbrengen zonder geavanceerde technieken in de strijd te gooien. Hoe goed dit lukt, was voor mij wel één van de belangrijkste punten om rekening mee te houden. Dat is echter niet het enige dus liet ik met volle moed mijn virtuele renner de hoogmis van de wielersport beleven: welkom bij Tour de France 2024 !

Allez les gars

Om met de spreekwoordelijke deur in huis te vallen: ten opzichte van vorige editie is er niet heel veel veranderd. De grootste toevoeging is de Criterium-mode in multiplayer, waarbij je samen met vijf andere spelers speelt en iedereen bestuurt elk twee renners. Tijdens een rit worden er willekeurig zaken veranderd of toegevoegd waardoor je telkens moet inspelen op de gewijzigde situaties en snel de beste keuze moet maken. Een leuke toevoeging die toch wat variatie brengt en dankzij de vooruitgang dat je team race na race maakt ben je toch wat langer geboeid om verder te spelen.

Op lange termijn biedt de Criterium-mode de grootste mogelijkheden voor wielerfanaten.

Er zou ook meer aandacht geweest zijn deze editie om de AI te verbeteren, al is dat moeilijk in te schatten vind ik persoonlijk. Ook gravelritten en de bijhorende physics hebben meer liefde gekregen, maar dat is nu ook niet de grootste troef om naar huis over te schrijven. Sowieso bepalen de instellingen bij de start veel meer dan de moeilijkheid van de ritten zelf. Wil je realistischer rijden - lees: meer valpartijen of ziektes - dan moet je dat ook zo kiezen als je start en niet voor de veiligste instellingen gaan zonder valpartijen bijvoorbeeld. Er is nu ook meer rekening gehouden met de ernst van een valpartij, meer bepaald de tijd die je verliest om weer verder te kunnen.

En avant

Vooruit met de geit. Uiteindelijk is dit wel de leuze die het hardst weerklinkt als ik aan de slag ga met mijn virtuele renner. De meeste gamers zullen niet het geduld hebben om met de doelstelling van een sprinter te starten. Dat houdt in dat je voor het grootste gedeelte van de koers op veilig speelt en zo veel mogelijk krachten spaart. Je kan gelukkig vooruitspoelen tijdens de race, een functie die als een godsgeschenk komt als je geen engelengeduld hebt. De meeste ritten ga je dan ook graag snel van start om een voorsprong uit te bouwen. Een gouden tip is om dat niet alleen te willen forceren, maar zorg ervoor dat je kan ontsnappen met een aantal andere renners. Je eigen team kan je verschillende opdrachten geven om je bijvoorbeeld te helpen uit de wind te blijven of om samen te ontsnappen, wat natuurlijk helpt om de benen wat te ontzien.

De besturing kan trouwens alleen gebeuren met een controller, wat mij toch niet onmogelijk leek om voor de pc-versie ook ondersteuning voor toetsenbord te voorzien. De renner besturen gebeurt vrij intuïtief en is vrij geslaagd te noemen, al is het bij een snelle afdaling soms wat moeilijker in te schatten wat je snelheid is en hoe vlot je een bocht maar net kan nemen. Tenslotte had ik toch nu wat meer verwacht van de licenties die bij deze game horen. Zo missen er toch weer wat belangrijke ploegen die dan maar met wat alter ego's opdraven. Dat brengt mij altijd terug naar het tijdperk van Pro Evolution Soccer. Het blijft toch vooral een spel voor de echte wielerfanaten, die zich volgens mij vooral met wat vrienden in de nieuwe Criterium-mode wel best kunnen amuseren.

Conclusie

Tour de France 2024 leunt hevig op de voorgaande versie, met als gevolg dat de mindere punten ook gevolgd zijn. Ook qua licentie hadden we liever wat meer gezien. De mogelijkheid om vooruit te spoelen tijdens een etappe blijkt meer dan eens een godsgeschenk, al is dat eigen aan al die lange ritten die de Tour de France rijk is. Op korte termijn is dit even een vermakelijk spel, al is dat vooral voor de liefhebbers het geval. Die zullen zich dan ook op langere termijn kunnen uitleven in de nieuwe multiplayer-mode Criterium. Samen met wat gelijkgestemde zielen uit de wielerclub kan dit wel voor wat vermaak zorgen. De algemene uitwerking laat de gemiddelde gamer echter op zijn honger zitten.

Pro

• Criterium-mode
  • Tour de France naspelen

Con

• Licenties
  • Alleen voor de echte liefhebbers aan te raden
  • Grafisch geen vooruitgang ten opzichte van vorige editie
  • Vooruitspoelen is je beste vriend
4

Over

Beschikbaar vanaf

6 juni 2024