Review: Pro Cycling Manager 2024

Sinds kort heeft de koersmicrobe mij ook te pakken. Wat begon als een manier om wat beweging te hebben en niet telkens naar de fitness te moeten, is al een kleine hobby geworden. Wat in eerste instantie vooral bedoeld was om thuis wat 'op de rollen' te rijden, is al snel uitgegroeid tot minstens wekelijks een ritje te doen met de kinderen. Wanneer mogelijk doe ik ook een langere rit alleen, als het weer dus wat meevalt. Jammer genoeg is dat de laatste tijd wat tegengevallen, zoals jullie vast wel gemerkt hebben.

Gelukkig zijn er ook wat games die hierbij kunnen helpen. Pro Cycling Manager 2024 tracht hier een steentje aan bij te dragen. Net zoals bij een gelijkaardige titel gericht op voetbal neem je de leiding over van een team. Het is aan jou om de taak van een manager zo goed mogelijk uit te voeren en je ploeg naar zoveel mogelijk overwinningen te loodsen. Of dit een geslaagde ervaring was zal ik je in deze review haarfijn uitleggen. Als het maar niet uitloopt op een sisser, een platte band of - nog erger - een valpartij met heel wat ravage tot gevolg.

ProCyclingManager2024-05.jpg

Welkom mr. de Manager​

Hoe anders kunnen we starten dan het kiezen van je team. Ga je direct voor een topploeg - met daarbij hoge tot zeer hoge verwachtingen -, een middenmotor of een zwak broertje om haarfijn tot de top te leiden? In de inleiding gaf ik al aan dat ik nog maar net gestart ben met de fietshobby. Uiteraard ken ik een aantal bekendere ploegen, waar de topvedetten de rol van kopman op zich nemen. Ik was aangenaam verrast door de verschillende mogelijkheden om te starten, maar was al gauw onder de indruk van de hoeveelheid renners die in elke ploeg aan de slag zijn. Eens je een keuze gemaakt heb is het toch een opdracht om je team in te schatten als je enkel de bekende namen herkent.

Dat brengt me al snel bij een moeilijkheid om als leek - want zo beschouw ik mij nog steeds - te starten. Er mist een eenvoudig overzicht om alle renners in te schatten, zonder ofwel door te klikken of er met de muis boven te blijven hangen. Laat staan dat ik dan onder de indruk was van de hoeveelheid verschillende wedstrijden die er zijn. Dankzij de planningsassistent wordt je leven op dat vlak toch heel wat eenvoudiger gemaakt. Maar als je hierop teveel leunt en gewoon telkens de suggesties volgt dan neem je al gauw zelf eigenlijk geen beslissingen meer. Ik raad dan toch aan om de belangrijkste en eventueel persoonlijke favorieten zelf te plannen, al maak je dan ongetwijfeld hier en daar een inschattingsfout.

Comfort of snelheid​

Elke ploeg koerst met een specifiek merk van wielen en fietsen. Eén van de keuzes die je maakt als leider van de ploeg is op welke zaken je onderzoek uitvoert op het gebruikte materiaal. Dit klonk als muziek in mijn oren, want eindelijk zouden de vele uurtjes opzoekingswerk die ik deed vooraleer mijn eigen koersfiets aan te schaffen zijn vruchten afwerpen. Bijvoorbeeld de verschillende types van versnellingen, kettingbladen, fietsframes, pedalen, stuurpennen, zadels en andere details die liefhebbers graag bekijken. Ook daar kwam ik van een kale reis thuis, want je krijgt maar enkele opties voorgeschoteld. Je beslist uiteindel enkel welk type wiel en frame verder verbeterd worden.

Meer diepgang dankzij de sponsors en hun doelstellingen.

Een belangrijk onderdeel dat dit jaar verder uitgebreid werd zijn de verschillende sponsormogelijkheden en bijhorende doelstellingen. Dit is wel een toevoeging dat veel meer diepte brengt betreffende de beslissingen die je doorheen het seizoen neemt. Je kiest bij de start de sponsor en dit bepaalt grotendeels welke ritten of tours prioriteit zullen krijgen. Een zéér belangrijke keuze en het is dan ook nodig om je team direct onder de loep te nemen. Neem hiervoor dus zeker je tijd, want ook al heb je meestal een paar kopmannen met verschillende specialiteiten, zonder een brede kern die de juiste ondersteuning kunnen bieden zullen de doelen moeilijk behaald worden.

Gokken op de spurt of een ontsnapping plannen​

Er zijn veel aspecten in het spel, zo kan je los van het management-aspect ook een rit live volgen en de mannen gericht aansturen. De tactiek live aansturen klinkt aanlokkelijk, maar dit is wel een moeilijk opdracht vind ik zelf. De typische orders zijn aanwezig: zo kan je aangeven om het tempo van het peloton te volgen, iemand te beschermen en uit de wind te zetten, een ontsnapping forceren, rouleren en nog wat meer. Het grafische aspect is niet echt verbeterd lijkt het ten opzichte van eerdere jaren. Voor mij stoort dit niet direct maar er is ook geen detectie van botsingen waardoor er in het peloton soms vreemde dingen gebeuren.

Er zijn een aantal zaken die zeker goed zijn in het spel, dat vooral de echte wielerliefhebbers zal aanspreken en de nodige voldoening zullen geven. Het scoutingsysteem heeft zo ook zijn nut, al is dat vooral op langere termijn belangrijker. Personeel aanwerven met de nodige kennis van verschillende werelddelen is een goede zet om zo snel mogelijk uit te voeren. Verrassend genoeg is er ook aandacht voor de stijlen voor de trainers. Sommige hebben een modernere, meer progressieve stijl waar andere een traditionele aanpak hebben. Dat kan al eens botsen met de renners, waardoor je genoodzaakt wordt een andere verdeling te maken van de trainingen of andere trainers aan te werven.

Conclusie

In vergelijking met vorige jaren is er in Pro Cycling Manager 2024 vooral gewerkt op het aspect van de sponsors en de bijhorende doelstellingen. De keuze van sponsor bepaalt het seizoen zo al eigenlijk van de start. Stem dit goed af op de mogelijkheden van de renners binnen je team en ook de ritten die ze graag willen rijden. Vergeet daarbij ook je eigen wensen niet want werken naar die doelstellingen vraagt de nodige voorzienigheid en planning. Als beginnende liefhebber mis ik een eenvoudig overzicht om de renners te kunnen inschatten. Ook de hoeveelheid aan vele ritten had mij wat verrast, samen met de hoeveelheid renners die een ploeg in dienst heeft om al die wedstrijden te rijden. Meer diepgang op vlak van materiaal en een bredere variëteit aan gebeurtenissen tijdens een seizoen hadden leuk geweest.

Pro

• Sponsors en doelstellingen brengen meer diepgang
  • Veel ploegen en ritten
  • Kleine details voor de liefhebbers

Con

• Moeilijk overzicht van de renners
  • Weinig variatie tijdens een seizoen
  • Moeilijk om als leek te starten
6.5

Over

Gespeeld op

1. PC