Als je net zoals mij beschikt over een goede laptop en geen desktop, dan heb je op zich geen nood om een los toetsenbord in huis te halen. Tenzij je werkt met een dockingstation dat is aangesloten op een monitor natuurlijk, dan zal je wel baat hebben bij een extra toetsenbord. Gezien ik al een groot aantal jaren pc games speel op mijn laptop, heb ik eigenlijk nooit zo'n fancy gamer keyboard kunnen gebruiken. Recent mocht ik nu de GXT 868 Torix Wireless Mechanical Keyboard van Trust in ontvangst nemen om aan een test te onderwerpen. Ik was alvast benieuwd hoe de ervaring me zou bevallen.
Gezien Trust eerder gekend staat als een prijsbewust merk, waarbij je geen high end accessoires aan een hoge prijs moet verwachten, leek de GXT 868 Torix
mij een goed instapmodel om kennis te maken met een gaming toetsenbord. Een snelle blik op het internet leert me immers dat zo'n model al snel een € 200 kost en met een gemiddelde prijs van € 89,99 hoef je dus geen gat in je portefeuille te vrezen. Al zijn er ook goedkopere modellen te vinden natuurlijk. Wat je voor deze prijs in huis haalt, ontdek je in deze review.
Wat de functionaliteiten betreft, zit het bij de GXT 868 Torix ook best snor. Je krijgt immers een volwaardig toetsenbord, wat wil zeggen dat er ook een numeriek klavier aanwezig is. Onder de Fn-functies vind je verder hotkeys om snel je instellingen te openen, maar ook bijvoorbeeld je file explorer, je default Internetbrowser en zelfs je mediaspeler, of zelfs de mogelijkheid om de Windows-key te vergrendelen. Het volume regel je dan weer met de handige draaiknop. Met behulp van de bijhorende applicatie kan je in principe zelf je macro's instellen en instellingen regelen voor het toetsenbord. Om de één of andere reden kreeg ik de app echter niet aan de praat. Er zijn namelijk twee drivers, één voor Europa en één voor US/NL, maar ongeacht welke ik installeerde, kreeg ik steeds de boodschap "Please connect the device!", zelfs als het keyboard aangesloten was.
De keys zelf hebben een geadverteerde levensduur van vijftig miljoen toetsaanslagen, wat uiteraard niet min is, en de aanslagen zelf voelen ook best fijn aan. Doordat je te maken hebt met een keyboard met een laag profiel met lineaire mechanische switches, is de key travel immers laag, waardoor je toetsaanslag al bij een lichte aanraking wordt geregistreerd. Voor iemand die het gewoon is om met een laptop te gamen en werken is dit ideaal natuurlijk, want laptopkeyboards zijn low profile. Waar ik wel aan moest wennen, is dat de toetsaanslag vrij luid is in vergelijking met wat ik gewend ben van mijn laptops. Tijdens het typen van een tekst stoorde mij dit niet echt, maar tijdens het gamen (zonder headset) was dit toch een ander verhaal. De GXT 868 Torix is dus niet geschikt voor iemand die een stil toetsenbord verkiest.
Het gebruik van de RBG-verlichting heeft natuurlijk zijn effect op de batterijduur van dit draadloze toetsenbord, maar dankzij de capaciteit van 2000 mAh kan je toch heel wat uurtjes verder zonder op te laden. De fabrikant geeft zelfs een duur aan van honderd uren voor één oplaadbeurt, wat me wel correct leek, want tijdens het testen heb ik zelf maar één keer het toetsenbord moeten laden. Wat ik echter wel als een nadeel heb ervaren, is dat het toetsenbord geen knop heeft om het uit te schakelen. Dit wil zeggen dat als je jouw computer afsluit het keyboard nog een tijdje opgelicht zal blijven. Zelfs als je de RGB-verlichting uitschakelt, zal je nog steeds één lichtje zien knipperen gedurende een aantal minuten. Dit lichtje zal vervolgens bijvoorbeeld ook oplichten bij onbedoelde aanrakingen op het keyboard.
De 2,4 Ghz-verbinding, waarbij je het keyboard aansluit met behulp van een USB-dongle, zorgt ten slotte voor een low latency-input, iets dat voor gamers natuurlijk een vereiste is, en het zorgt voor een proper bureau omdat je geen kabel hebt. Doordat je gebruik dient te maken van de dongle, kan je het keyboard echter niet verbinden met twee setups en zal je de dongle moeten versteken als je wil wisselen van apparaat. Het gebrek aan een Bluetooth-verbinding zorgt er verder ook voor dat je het keyboard niet kan aansluiten op je tablet of smartphone. Voor mij persoonlijk is dit geen cruciale functionaliteit, maar ik kan me inbeelden dat dit voor sommige mensen een minpuntje kan zijn.
Gezien Trust eerder gekend staat als een prijsbewust merk, waarbij je geen high end accessoires aan een hoge prijs moet verwachten, leek de GXT 868 Torix
Premium uitstraling
Het eerste dat me opviel wanneer ik het keyboard uit de doos haalde, is dat het best wel een stevig ding is. Met een gewicht van 826 gram is dit geen lichtgewicht, maar dit zorgt er wel voor dat het keyboard kwaliteitsvol aanvoelt. De bovenplaat die uit aluminium bestaat, draagt hier natuurlijk aan toe. De twee voetjes onderaan voelen ook stevig aan en konden toch wel enig geduw en getrek weerstaan. Bovendien hebben de voetjes twee standen, waardoor je kan kiezen uit verschillende hoogtes. De keycaps lijken me standaard plastic keycaps te zijn en op hun uiterlijk valt weinig aan te merken. Het enige nadeel is dat ze eigenlijk heel snel loskomen. Zo kwam het meermaals voor dat wanneer ik het keyboard vastpakte, er enkele van de bovenste keycaps loskwamen. Gelukkig kan je ze wel even snel terug op hun plaats zetten. Dit was eigenlijk wel handig, want bij ons is het keyboard enkel in QWERTY-formaat beschikbaar. Maar gezien ik al mijn hele leven met AZERTY werk, vond ik het fijn dat ik op deze manier toch enkele keys zoals de A, Q, W, Z en M kon wisselen van plaats, al kon ik niet alle keys 'corrigeren' natuurlijk op deze manier.Wat de functionaliteiten betreft, zit het bij de GXT 868 Torix ook best snor. Je krijgt immers een volwaardig toetsenbord, wat wil zeggen dat er ook een numeriek klavier aanwezig is. Onder de Fn-functies vind je verder hotkeys om snel je instellingen te openen, maar ook bijvoorbeeld je file explorer, je default Internetbrowser en zelfs je mediaspeler, of zelfs de mogelijkheid om de Windows-key te vergrendelen. Het volume regel je dan weer met de handige draaiknop. Met behulp van de bijhorende applicatie kan je in principe zelf je macro's instellen en instellingen regelen voor het toetsenbord. Om de één of andere reden kreeg ik de app echter niet aan de praat. Er zijn namelijk twee drivers, één voor Europa en één voor US/NL, maar ongeacht welke ik installeerde, kreeg ik steeds de boodschap "Please connect the device!", zelfs als het keyboard aangesloten was.
Een keyboard met een laag profiel met lineaire mechanische switches, waardoor je toetsaanslag al bij een lichte aanraking wordt geregistreerd.
De keys zelf hebben een geadverteerde levensduur van vijftig miljoen toetsaanslagen, wat uiteraard niet min is, en de aanslagen zelf voelen ook best fijn aan. Doordat je te maken hebt met een keyboard met een laag profiel met lineaire mechanische switches, is de key travel immers laag, waardoor je toetsaanslag al bij een lichte aanraking wordt geregistreerd. Voor iemand die het gewoon is om met een laptop te gamen en werken is dit ideaal natuurlijk, want laptopkeyboards zijn low profile. Waar ik wel aan moest wennen, is dat de toetsaanslag vrij luid is in vergelijking met wat ik gewend ben van mijn laptops. Tijdens het typen van een tekst stoorde mij dit niet echt, maar tijdens het gamen (zonder headset) was dit toch een ander verhaal. De GXT 868 Torix is dus niet geschikt voor iemand die een stil toetsenbord verkiest.
Overal lichtjes
Een andere groot selling point is uiteraard de RGB-verlichting, een typisch kenmerk voor een gaming keyboard. Het keyboard komt met twintig vooraf ingestelde RGB-profielen, gaande van golvende effecten tot halve lichtshows en de mogelijkheid om toetsen afzonderlijk te laten oplichten als je ze indrukt. Via de app heb je opnieuw de mogelijkheid om dit verder in te stellen, maar door problemen met de app heb ik dit helaas niet verder kunnen testen. Op het keyboard zelf heb je natuurlijk functieknoppen om deze verlichting uit te schakelen en de lichtintensiteit en snelheid van de effecten aan te passen. Uiteindelijk zijn veel van deze effecten vooral esthetisch en niet zozeer functioneel, en de verschillende effecten waren vooral populair bij mijn twee kinderen.Het gebruik van de RBG-verlichting heeft natuurlijk zijn effect op de batterijduur van dit draadloze toetsenbord, maar dankzij de capaciteit van 2000 mAh kan je toch heel wat uurtjes verder zonder op te laden. De fabrikant geeft zelfs een duur aan van honderd uren voor één oplaadbeurt, wat me wel correct leek, want tijdens het testen heb ik zelf maar één keer het toetsenbord moeten laden. Wat ik echter wel als een nadeel heb ervaren, is dat het toetsenbord geen knop heeft om het uit te schakelen. Dit wil zeggen dat als je jouw computer afsluit het keyboard nog een tijdje opgelicht zal blijven. Zelfs als je de RGB-verlichting uitschakelt, zal je nog steeds één lichtje zien knipperen gedurende een aantal minuten. Dit lichtje zal vervolgens bijvoorbeeld ook oplichten bij onbedoelde aanrakingen op het keyboard.
De 2,4 Ghz-verbinding, waarbij je het keyboard aansluit met behulp van een USB-dongle, zorgt ten slotte voor een low latency-input, iets dat voor gamers natuurlijk een vereiste is, en het zorgt voor een proper bureau omdat je geen kabel hebt. Doordat je gebruik dient te maken van de dongle, kan je het keyboard echter niet verbinden met twee setups en zal je de dongle moeten versteken als je wil wisselen van apparaat. Het gebrek aan een Bluetooth-verbinding zorgt er verder ook voor dat je het keyboard niet kan aansluiten op je tablet of smartphone. Voor mij persoonlijk is dit geen cruciale functionaliteit, maar ik kan me inbeelden dat dit voor sommige mensen een minpuntje kan zijn.
Conclusie
Als gaming keyboard is de GXT 868 Torix een fijn instapmodel voor je gamende tiener of voor zij die op zoek zijn naar een goed toetsenbord zonder al teveel geld kwijt te zijn. Dit keyboard van Trust heeft een premium uitstraling, een fijne toetsaanslag en heel wat stijlvolle RGB-verlichtingseffecten. Dat je echter niet dezelfde kwaliteit krijgt als de exemplaren in een hoger segment, merk je aan enkele kleine minpuntjes die toch wel aanwezig zijn bij dit model.
Pro
- Voelt kwaliteitsvol aan
- Oogt stijlvol
- Functionaliteiten
- Low profile-toetsaanslag
- RGB-effecten
Con
- Geen Off-knop
- Keycaps komen snel los
- Enkel QWERTY
- Verbinden via bluetooth niet mogelijk
- Toetsaanslag is vrij luid