Review: HyperX Pulsefire Fuse Wireless

Hoewel HyperX het levenslicht zag als een submerk van Kingston, gericht op gaming accessoires, werd het enkele jaren geleden overgekocht door het bekende computermerk HP. Zelf leerde ik HyperX pas kennen door het reviewen van de Omen 16, omdat deze laptop werd geleverd met de HyperX Cloud II, wat in mijn ogen best wel een leuk concept was. Intussen heeft HP HyperX volledig omgedoopt tot haar ‘gaming brand’, wat wil zeggen dat de Omen-laptops en -desktops intussen ook de noemer HyperX dragen.

Zoals je weet beperkt het segment van gaming accessoires zich niet tot headsets en vind je zowat alles afgestemd op onze geliefde, al dan niet uit de hand gelopen hobby. Het zal dan ook niet verbazen dat HyperX ook muizen, toetsenborden, earbuds, microfoons en controllers op de markt brengt. Vandaag neem ik een kijkje naar de HyperX Pulsefire Fuse , een nieuwe gaming muis die de fabrikant op de markt heeft gebracht.

IMG_20260412_115304650.jpg

Stijlvol en licht​

Zodra ik de Pulsefire Fuse uit haar verpakking haal, waarbij er trouwens gebruik werd gemaakt van een minimum aan plastic - een plusje dus op het vlak van duurzaamheid - is het eerste dat opvalt hoe licht de muis is. Met een gewicht van slechts 75 gram behoort de muis inderdaad tot de lichtgewichten, al zijn er natuurlijk nog lichtere muizen op de markt. Voor mij persoonlijk voelt 75 gram alvast goed aan en ligt hij fijn in de hand. Als design werd er gekozen voor een stijlvolle zwarte uitvoering, met het logo op de muis en enkele RGB-lichtaccenten rond de scroller en de achterkant van de muis. Door de vorm en dit minimum aan visuele elementen ziet de muis er alvast subtiel genoeg uit om niet raar te worden bekeken als je de muis bovenhaalt op je werk.

Wat de vorm betreft, werd er gekozen voor een zogenaamd 'ambidextrous' design, waardoor de muis geschikt is voor zowel rechts- als linkshandigen, alsook elk type handgreep. Al dient voor linkshandigen hier wel de opmerking te worden gemaakt dat de zijknoppen niet wisselbaar zijn, wat bijvoorbeeld bij de Corsair M75 Wireless wel het geval is, wat deze muis voor hen toch net iets minder geschikt maakt. Met zijn afmetingen van ongeveer 12,5 x 6,5 x 4 cm is de muis net voldoende groot voor mij. Kleiner had echt niet gemoeten, want dat zou ten koste gegaan zijn van het comfort. Vooral voor mensen met grote handen en een grote palmgreep zal de muis toch wat te laag zijn.

IMG_20260412_115530007.jpg

Functionaliteit​

Als we naar de knoppen kijken, dan krijg je met de Pulsefire Fuse een vrij standaard setup. Dit wil zeggen: je rechter- en linkermuisknop, een indrukbaar scrollwiel en twee zijknoppen. Onderaan de muis vind je een drukknop om te schakelen tussen vier DPI-standen en een schuifknop om de muis uit te zetten of te verbinden door middel van Bluetooth of wireless 2,4 Ghz. De dongle hiervoor vind je opgeborgen in de muis zelf, in het compartiment waar je ook de batterij vervangt. Persoonlijk vind ik dit handiger dan zo’n vakje onderaan de muis, waar de dongle makkelijk uit kan vallen. En geloof me, dit kan daadwerkelijk gebeuren, want ik ben zo de dongle van mijn Corsair M75 Wireless kwijtgeraakt.

De specificaties zijn vrij standaard voor dit type muis en zorgen voor soepele en snelle muisbewegingen.

De muis komt inderdaad met een vervangbare batterij in plaats van een oplaadbare lithium-ion-batterij. Je hebt dus best wat AAA-batterijen in huis. Met één AAA-batterij haal je in theorie volgens de fabrikant zo’n tachtig uur uit de muis. In de praktijk moest ik de batterij na ongeveer twee weken vervangen, dit na gebruik met de verlichting aan en voornamelijk via de wireless dongle. Je kan natuurlijk argumenten voor en tegen het gebruik van gewone alkalinebatterijen maken, maar persoonlijk verkies ik er toch voor om de muis aan de kabel te hangen dan om de zoveel tijd de batterij te moeten vervangen.

Prestaties​

Laatst, maar daarom niet minder belangrijk, is hoe de muis zelf presteert natuurlijk. Dankzij de skates (voetjes) die gemaakt zijn van PTFE glijdt de muis alvast heel soepel over de meeste oppervlakken. Wat de DPI betreft, komt de muis met vier profielen, zijnde 400, 800, 1600 en 3200 DPI, al heeft de sensor wel een maximale resolutie van 12 000 DPI. De polling rate van de muis is dan weer maximaal 1000 Hz via de wireless dongle, de acceleratie, belangrijk voor snelle veranderende bewegingen, is 35 G en de volgsnelheid is 300 IPS. Deze specificaties zijn vrij standaard voor dit type muis en zorgen voor soepele en snelle muisbewegingen, maar in vergelijking met meer premium muizen, waar je natuurlijk ook een meer premium prijs voor betaalt, bevinden we ons toch eerder aan de lagere kant.

Wil je de gevoeligheid wat fijner afstellen naar je voorkeur, dan kan je dit doen in de NGENUITY-app, waar je ook de mogelijkheid hebt om de RGB-verlichting en de knoppenfuncties in te stellen. Dankzij de knop onderaan de muis wissel je vervolgens vlot tussen de verschillende standen, afhankelijk van waarmee je bezig bent op je computer. Ook hier kan je voor- en nadelen geven voor de plaatsing van de DPI-knop, maar persoonlijk verkies ik onderaan. Bewust wisselen midden in een sessie doe ik persoonlijk niet zo vaak, en het is al voorgekomen dat ik per ongeluk de DPI-knop indrukte als die zich aan de bovenkant bevindt, wat in het heetst van de strijd wel eens nefast kan uitpakken. De switches van de linker- en rechtermuisknop ten slotte zijn mechanische Kailh-switches met een levensduur van ongeveer twintig miljoen kliks. Je zal dus heel wat baddies kunnen neerschieten voordat deze muis het begeeft.

Conclusie

De HyperX Pulsefire Fuse Wireless is een degelijke en stijlvol vormgegeven standaard gamingmuis zonder al te veel franjes. Het 'ambidextrous' ontwerp maakt de muis voor heel wat spelers geschikt en ze ligt lekker in de hand, al zal hij voor grote handen soms wat te klein zijn en voor linkshandigen is hij ook niet helemaal geschikt. Voor een richtprijs van vijftig euro krijg je uiteindelijk een muis met degelijke specificaties, maar verwacht geen topprestaties. Het blijft ten slotte een budgetmuis, maar wel eentje die doet wat het belooft.

Pro

• Comfortabel en licht
  • Goede batterijduur ...
  • Degelijke prestaties
  • Stijlvol design

Con

• Voor sommigen waarschijnlijk wat te klein
  • ... maar AAA-batterij in plaats van oplaadbare batterij
8

Over

Fabrikant

1. HyperX