Review: Trust GXT 931 Ybar Multi Wireless Mouse

Trust lanceerde onlangs enkele nieuwe gaming accessoires, waaronder een nieuwe versie van haar populaire Ybar-muis, de GTX 931 Ybar Multi Wireless Mouse. Als merk richt Trust zich voornamelijk op mensen die geen honderden euro's willen uitgeven aan hun gaming uitrusting en ook deze nieuw muis past perfect binnen deze filosofie. De muis wordt immers aangeboden aan de adviesprijs van €39,99, waardoor je een betaalbare middensegmentmuis krijgt waarbij je toch zeker kan zijn dat je enigszins waar voor je geld krijgt. Wat je exact mag verwachten bij deze muis ontdek je in deze review.

Enkele weken geleden mocht ik immers een exemplaar van de Trust GXT 931 YBAR Multi Wireless Mouse ontvangen en intussen heb ik de muis uitvoerig kunnen testen. Hierbij heb ik de muis gebruikt zowel tijdens het gamen als tijdens het dagdagelijkse computergebruik, alsook tijdens het telewerken. Mijn grootste vraag was voornamelijk in welke mate deze muis beter zou zijn dan de Trust GTX 980 Redex die ik twee jaar geleden mocht reviewen, want deze muis had enkele duidelijke minpuntjes die voor verbetering vatbaar waren.

IMG_20241224_104123666.jpg

Design​

Wanneer je de doos in handen krijgt en je de muis eruit haalt, merk je zoals bij andere producten van Trust dat het bedrijf een duurzaam product aanbiedt. Zo bevat de verpakking nauwelijks plastic en is de muis zelf ook gemaakt uit 70% gerecycleerd materiaal, wat op zich natuurlijk al een pluspuntje is. Het toestel zelf is een stijlvolle zwarte muis, waarbij er twee elementen waren die mij direct in het oog sprongen. Zo hebben de rechter- en linkermuisknop een omranding die lichtjes uitsteekt. Ik had even schrik dat dit storend zou werken, maar gelukkig is dit niet het geval omdat je vingers hier normaal mooi tussen liggen. De verhoging aan de rechterkant van de linker knop kan je zelfs gebruiken als een soort van overbrugging om vlot de scroller te gebruiken. Het tweede element is een soort van mesh-structuur die je terugvindt op de zijkanten van de muis. Hoewel dit element waarschijnlijk toegevoegd werd om de grip te verhogen, was ik persoonlijk geen fan van hoe deze textuur voelt aan de vingers.

De vorm van de muis is vooral geschikt voor mensen met een palmgreep. Zelf ben ik iemand die ergens tussen palm en voornamelijk claw grip zit, dus voor mij voelde de muis redelijk comfortabel aan in gebruik, maar ze biedt toch nog niet het comfort van bijvoorbeeld mijn vaste muis, de Roccat Kone Pro Air. Met zijn gewicht van 94 gram is hij ook iets zwaarder, maar al bij al valt het gewicht eigenlijk goed mee. De muis is bovendien enkel bruikbaar voor rechtshandigen, iets dat voor linkshandigen toch ook wel belangrijk is om te weten. In vergelijking met de GTX 980 Redex is de vorm van de GTX 931 over het algemeen iets aangenamer, maar deze muis heeft wel minder RGB-elementen. Het typische GXTrust-logo dat verlicht is nog steeds aanwezig, maar dit is eigenlijk het enige verlichtte element. De Redex-muis had bijvoorbeeld ook verlichting rond de scroller en aan de onderkant achteraan. De RBG-verlichting kan je nog steeds makkelijk instellen via de app die je kan downloaden op de website. In totaal kan je hierbij kiezen uit vijf modi en kan je de intensiteit van het licht en de snelheid waarmee kleuren wisselen instellen. Onderaan vind je ten slotte ook nog twee vervangbare polyethyleen (UPE)-skates, waardoor de muis soepel over elk type oppervlak glijdt.

Prestaties​

Als je in de app duikt, dan vind je daar ook de optie om de prestaties van de muis te configureren, de functies van de verschillende knoppen aan te passen of de mogelijkheid om macro's aan te maken. Wat de prestaties betreft, heeft deze muis een optische laser met een DPI-waarde van maximaal 7200 DPI, waarbij je zes standen hebt die je kan instellen en waar je kan tussen wisselen met behulp van de knop onder de scroller. De polling rate van de muis is dan weer maximaal 1000 Hz. Dit zijn zeker geen topprestaties en bij de GTX 980 Redex was de DPI-waarde zelfs 10.000 DPI, maar voor normaal gebruik en voor dagdagelijks gaming volstaat deze muis zeker en vast. Wie op een hoger niveau gamet, kijkt langs de andere kant toch beter uit naar een andere muis.

De knoppen van de muis voelen op zich fijn aan, zeker de scroller en de Foward- en Backward-knop. Het klikken van de rechter- en linkermuisknop is echter wat stroever en luider dan wat ik gewoon ben, maar of je dit als storend zal ervaren is natuurlijk een kwestie van smaak. Onderaan vind je ten slotte een kleine switch waarmee je de muis uitschakelt of aanzet in 2.4 Ghz wireless-modus of bluetooth. De muis lost met andere woorden een van de grote minpunten op van de vorige Trust-muis die ik mocht testen door bluetooth toe te voegen. Hierdoor kan je de muis bijvoorbeeld met twee computers verbinden, maar is het ook gewoon handig als je zoals mij een laptop hebt met slechts twee USB-poorten. Je hebt immers geen nood om de adapter aan te sluiten en je kan deze mooi opgeborgen laten in het kleine compartiment onderaan de muis.

De muis biedt geen topprestaties, maar voor normaal gebruik en dagdagelijks gaming volstaat ze zeker en vast.

Twee puntjes die echter nog steeds niet zijn aangepakt, is het feit dat de je muis niet kan laden met om het even welke laadkabel en dat je de standby-modus niet kan uitschakelen. Je zal de muis niet al te vaak moeten laden, want de batterij gaat in principe zo'n vijftig uur mee (of dertig uur met bluetooth), maar als je het toch moet doen dan zorg je best dat je de meegeleverde kabel bij de hand hebt. Twee andere USB-C-kabels die ik heb geprobeerd, kon ik namelijk niet aansluiten. En hoewel ik zeker zie dat zo'n standby-modus handig kan zijn om bijvoorbeeld ongewenste klikken of bewegingen te vermijden (wanneer je bijvoorbeeld naar een film kijkt), blijf ik het vervelend vinden dat je een extra klik moet doen om de muis te "ontwaken' nadat je die ongeveer een minuut niet hebt gebruikt. Een optie in de app om deze functie uit te schakelen zou zeker welkom zijn.

Conclusie

Met de GXT 931 Ybar Multi Wireless Mouse brengt Trust een nieuwe muis op de markt die heel wat gamers zal aanpreken doorzijn degelijke prijs, stijlvol uiterlijk, oplaadbare batterij en verschillende features zoals de mogelijkheid om zowel bluetooth als een wireless dongle te gebruiken en de muis in te stellen via de app. Toch zijn er enkele kleine struikelblokken aanwezig en mag je van de muis geen topprestaties verwachten, maar voor zij die gewoon op zoek zijn naar een fijne basis gamingmuis zal de GTX 931 Ybar zeker volstaan.

Pro

• Duurzaam product
  • Stijlvol ontwerp
  • Oplaadbare batterij
  • Draadloos via bluetooth en USB-dongle
  • Configuratiemogelijkheden via app

Con

• Aantal designkeuzes zal niet iedereen aanspreken
  • Standby-modus niet uit te schakelen
  • Specifieke laadkabel vereist
  • DPI is maximaal 7200 en polling rate 1000 Hz
7