Er is iets aan het thema van Viticulture dat meteen een bepaald gevoel oproept. Denk aan zonovergoten wijngaarden, rijen druiven die klaar zijn om geoogst te worden en dat typische vakantiegevoel ergens op het Franse platteland, waar alles net iets meer à l'aise mag zijn. Een goed glas wijn op tafel, wat luchtig geroezemoes op de achtergrond en vooral geen stress. Het is zo’n spel dat je al in de juiste stemming brengt nog voor je echt begonnen bent. Ik was dan ook benieuwd wat de nieuwste uitbreiding, Bordeaux, daarmee zou doen, of diezelfde relaxte vibe zou blijven hangen of er toch iets meer spanning, strategie en tactisch denkwerk aan te pas zou komen.
Viticulture gaat intussen al een tijdje mee. Het oorspronkelijk spel, ontwikkeld door Jamey Stegmaier en Alan Stone, kwam uit in 2013. Iets later, in 2015, werd een Essential Edition van het spel uitgebracht waarbij de leukste spelmechanieken van de oorspronkelijke Tuscany uitbreiding mee werden opgenomen in de basisgame. Met een rating van 8.0 op BoardGameGeek en een ranking op plaats 44 kan je wel spreken van een gevestigde waarde in de bordspelwereld. Met de uitbreiding Bordeaux reizen we naar het zuiden van Frankrijk en krijg je nog meer wijnmakerijplezier gepresenteerd.
Wat meteen opvalt, is dat Bordeaux het spel niet gewoon groter maakt, maar vooral slimmer. Het nieuwe bord geeft je veel meer controle over wat je doet en wanneer je dat doet. Die openliggende kaarten zijn daar een goed voorbeeld van: in plaats van blind te trekken, krijg je vanaf nu de keuze om openliggende kaarten te trekken. Dat klinkt op papier als een klein detail, maar in een spel als Viticulture kan zo'n verandering heel wat frustratie verminderen wanneer je pech hebt met het trekken van de gewenste kaarten. Bordeaux voelt ook niet aan alsof het de basisgame in de kern verandert, het breidt gewoon de goede aspecten nog meer uit. Je krijgt meer opties om uit te voeren, meer keuzes om te maken en meer manieren om te scoren. De spelregels zelf veranderen echter niet. Zodoende is het heel gemakkelijk om deze uitbreiding op te pikken.
Daarnaast maakt Bordeaux het spel voor mij ook gewoon interessanter van beurt tot beurt. De trade market, de wake-up bonuses en de gewijzigde acties zorgen ervoor dat je minder snel in een vast patroon vervalt. In de basisgame kon ik soms het gevoel krijgen dat ik al snel wist welke wake-up actie vaak de meest opportune voordelen gaf maar Bordeaux laat je verder nadenken aangezien de bonussen over vier seizoenen verdeeld worden. Dat dwingt je als speler om minder op automatische piloot te spelen.
Daarnaast verliest het bord voor mij een stukje van de charme van de basisgame. Bordeaux is zeker functioneel en goed geïmplementeerd, maar tegelijk maakt het de game een stukje complexer. Ik vond het net fijn dat Viticulture interessante keuzes aanbiedt zonder ooit echt een gigantische hersenkraker te worden. Bordeaux legt er een extra laagje over wat de diepgang verruimt maar ook het luchtig gevoel van het basisspel een beetje teniet doet.
Viticulture gaat intussen al een tijdje mee. Het oorspronkelijk spel, ontwikkeld door Jamey Stegmaier en Alan Stone, kwam uit in 2013. Iets later, in 2015, werd een Essential Edition van het spel uitgebracht waarbij de leukste spelmechanieken van de oorspronkelijke Tuscany uitbreiding mee werden opgenomen in de basisgame. Met een rating van 8.0 op BoardGameGeek en een ranking op plaats 44 kan je wel spreken van een gevestigde waarde in de bordspelwereld. Met de uitbreiding Bordeaux reizen we naar het zuiden van Frankrijk en krijg je nog meer wijnmakerijplezier gepresenteerd.
Wat Bordeaux toevoegt aan het basisspel
Viticulture: Bordeaux is geen kleine uitbreidingsset met wat extra kaarten, maar komt met een volledig alternatief spelbord voor Viticulture dat het hele ritme van de basisgame aanpast. Zo voegt deze uitbreiding een startvoordeel toe, vier volwaardige worker-placementseizoenen (in de plaats van de twee eventvolle seizoenen in het basisspel), een wake-up track met extra beloningen, een nieuwe expertactie, aangepaste bestaande acties, een trade market, openliggende vine- en wine-orderkaarten en een eindevaluatie waarbij druiven, wijn en munten nog omgezet kunnen worden in punten. Bordeaux is voor alle duidelijkheid geen standalone uitbreiding, dus de basisgame blijft wel nodig.Wat meteen opvalt, is dat Bordeaux het spel niet gewoon groter maakt, maar vooral slimmer. Het nieuwe bord geeft je veel meer controle over wat je doet en wanneer je dat doet. Die openliggende kaarten zijn daar een goed voorbeeld van: in plaats van blind te trekken, krijg je vanaf nu de keuze om openliggende kaarten te trekken. Dat klinkt op papier als een klein detail, maar in een spel als Viticulture kan zo'n verandering heel wat frustratie verminderen wanneer je pech hebt met het trekken van de gewenste kaarten. Bordeaux voelt ook niet aan alsof het de basisgame in de kern verandert, het breidt gewoon de goede aspecten nog meer uit. Je krijgt meer opties om uit te voeren, meer keuzes om te maken en meer manieren om te scoren. De spelregels zelf veranderen echter niet. Zodoende is het heel gemakkelijk om deze uitbreiding op te pikken.
Meer diepgang
Ik kan vrij kordaat zeggen dat ik Bordeaux echt een meerwaarde vind. De basisgame was al goed, maar Bordeaux geeft het geheel nog meer diepgang. Vooral die experten vind ik een leuke toevoeging. Hiermee kan je een actie permanent upgraden en elke actie kan maar verbeterd worden door één speler waardoor iedereen uiteindelijk andere voordelen krijgt. Dat zorgt voor een laagje asymmetrische gameplay waardoor iedere speler zijn of haar eigen richting uitgaat.Bordeaux voelt ook niet aan alsof het de basisgame in de kern verandert, het breidt gewoon de goede aspecten nog meer uit.
Daarnaast maakt Bordeaux het spel voor mij ook gewoon interessanter van beurt tot beurt. De trade market, de wake-up bonuses en de gewijzigde acties zorgen ervoor dat je minder snel in een vast patroon vervalt. In de basisgame kon ik soms het gevoel krijgen dat ik al snel wist welke wake-up actie vaak de meest opportune voordelen gaf maar Bordeaux laat je verder nadenken aangezien de bonussen over vier seizoenen verdeeld worden. Dat dwingt je als speler om minder op automatische piloot te spelen.
Kleine minpuntjes
Toch brengt Bordeaux ook wat kleine minpunten met zich mee. Het grootste minpunt hierbij is de speelduur. De basisgame kon sowieso al eens wat uitlopen, omdat je steeds je beurt probeert te optimaliseren. Met Bordeaux merk ik dat een spelletje nog gemakkelijker richting de lange kant schuift, en dan voel je die extra tijd soms iets te hard. Viticulture werd meestal afgerond na een dik uurtje spelen, afhankelijk van het aantal spelers maar met de toevoeging van Bordeaux mag je rekenen op bijna het dubbele van de tijd om een spel af te ronden. Daardoor wordt het een stuk moeilijker om het spel boven te halen voor een rondje.Daarnaast verliest het bord voor mij een stukje van de charme van de basisgame. Bordeaux is zeker functioneel en goed geïmplementeerd, maar tegelijk maakt het de game een stukje complexer. Ik vond het net fijn dat Viticulture interessante keuzes aanbiedt zonder ooit echt een gigantische hersenkraker te worden. Bordeaux legt er een extra laagje over wat de diepgang verruimt maar ook het luchtig gevoel van het basisspel een beetje teniet doet.
Conclusie
Viticulture: Bordeaux is een uitbreiding die duidelijk bedoeld is voor wie net dat tikkeltje meer uit het basisspel wil halen. Het voegt interessante keuzes, extra diepgang en meer variatie toe zonder de kern van het spel te verliezen. Daar staat wel tegenover dat de speelduur stevig omhoog gaat en het geheel iets zwaarder wordt. Voor mij vervangt dit het originele spel niet bij elke speelsessie, maar het is wel de versie die ik op tafel leg als ik zin heb in een meer uitgewerkte en strategischere sessie Viticulture.
Pro
- Voegt veel diepgang toe
- De nieuwe experten-actie
- Doorbreekt het gevoel van op automatische piloot te spelen
- Meer controle dankzij de openliggende kaarten
Con
- Speelduur wordt een stuk langer
- Het luchtige karakter van de basisgame gaat een beetje verloren
8
Over
Uitgever
- Stonemaier Games