Het wordt ongetwijfeld een van de kaskrakers van dit jaar en de cinema's zullen komende weken een pak volk trekken. Niet alleen Disney-klassieker Vaiana 2 is ondertussen in de bioscopen te zien, woensdag komt er nog een andere musical naar het witte doek. Ik heb het uiteraard over de op de Broadway musical gebaseerde film Wicked. Twee musicalfilms op een week tijd. Het leven is zo schoon ...
Ja, ik steek niet onder stoelen of banken dat ik een zwak heb voor musicals. Met zo'n tien musicals per jaar gaat er een grote hap uit het budget naar die vorm van ontspanning, maar het blijft niet enkel bij theatervoorstellingen. Ook films waarin gezongen wordt kan ik meer dan smaken, dus gaf ik mezelf op om zowel naar de persvisie van Vaiana 2 als Wicked te gaan. En hoewel ik van Vaiana 2 genoten heb, kan ik nu al verklappen dat Wicked de betere van de twee is.
Wicked vertelt dus het oorsprongsverhaal van de twee heksen. De Slechte Heks van het Westen is namelijk dood en dat wordt gevierd door de inwoners van Munchkinland. Glinda de Goede Heks (Ariana Grande) verkondigt dit goede nieuws. Wanneer gevraagd wordt of beide heksen vrienden waren, bevestigt Glinda dat ze elkaar kenden en vertelt ze het verhaal van Elphaba de Slechte Heks (Cynthia Erivo). Elphaba werd namelijk geboren als buitenechtelijk kind met een groene huid, waardoor ze door haar vader, toen gouverneur, werd afgewezen. Een niet zo aangename jeugd is het gevolg, waarna een sprong gemaakt wordt naar de tijd op Shiz University. Daar zet Elphaba haar verlamde zus af, waarna ze per ongeluk haar magische krachten toont. Madame Morrible stelt voor om haar privélessen te geven, waar ze mee instemt. Ze hoopt namelijk dat het een stap in de richting van de Wizard of Oz is, waarbij hij haar huidskleur zou kunnen veranderen.
Er gebeurt uiteraard nog een pak meer, maar ik heb best al wat prijsgegeven. En hoewel de film na twee uur en veertig minuten z'n einde kent, is het verhaal van Wicked daarmee nog niet verteld. Zoals reeds gezegd volgt volgend jaar het tweede deel, waarbij het verhaal van de musical dan volledig verteld zal zijn. Bij een musical horen natuurlijk een heleboel liedjes en op eentje na vond ik ze allemaal geweldig. En hoewel Ariana's acteerprestaties niet de beste zijn die ik al gezien heb, weet ze haar liedjes in Wicked wel overtuigend te brengen. Een grotere pluim geef ik aan Cynthia Erivo die de rol van de groene heks vertolkt. Ook zij heeft een prachtige stem en weet haar personage echt ontzettend veel diepgang te geven. Je voelt als het ware haar gekwelde geest.
Ook de choreografieën zijn in veel gevallen geweldig en je waant je zo in een musicalspektakel. Leuk gebrachte nummers, een sterke cast, vocaal sterke acteurs, ... Het draagt er natuurlijk allemaal toe bij dat Wicked een film is die gezien moet worden. Zelf heb ik de musical trouwens nog niet gezien, maar nu ik de film gezien heb, is mijn interesse wel gewekt. Helaas is de musical zelden in onze contreien te vinden en is daarvoor een reisje naar Londen vereist. Wel zal ik volgend jaar op de eerste rij staan om het vervolg te ontdekken.
Ja, ik steek niet onder stoelen of banken dat ik een zwak heb voor musicals. Met zo'n tien musicals per jaar gaat er een grote hap uit het budget naar die vorm van ontspanning, maar het blijft niet enkel bij theatervoorstellingen. Ook films waarin gezongen wordt kan ik meer dan smaken, dus gaf ik mezelf op om zowel naar de persvisie van Vaiana 2 als Wicked te gaan. En hoewel ik van Vaiana 2 genoten heb, kan ik nu al verklappen dat Wicked de betere van de twee is.
Groen lachen
Wicked is origineel een Broadway-musical die vanaf 2003 loopt en wereldwijd nog altijd ontzettend veel gespeeld wordt. Die musical is gebaseerd op de roman Wicked: The Life and Times of the Wicked Witch of the West van auteur Gregory Maguire en het verhaal ervan vindt plaats voor het eigenlijke verhaal van The Wizard of Oz. Het volgt twee heksen, Glinda de Goede Heks van het Noorden en Elphaba de Slechte (Wicked) Heks van het Westen. Ook deze nieuwe film van regisseur Jon M. Chu volgt datzelfde verhaal, al werd de keuze gemaakt om de film, net zoals bij Dune, in meerdere delen te splitsen. Vanaf deze week kun je dus het eerste deel zien. Volgend jaar in november volgt dan het tweede en tevens laatste deel. Samen goed voor meer dan vijf uur aan muzikaal entertainment.Wicked wordt voor mij dé film van dit jaar.
Wicked vertelt dus het oorsprongsverhaal van de twee heksen. De Slechte Heks van het Westen is namelijk dood en dat wordt gevierd door de inwoners van Munchkinland. Glinda de Goede Heks (Ariana Grande) verkondigt dit goede nieuws. Wanneer gevraagd wordt of beide heksen vrienden waren, bevestigt Glinda dat ze elkaar kenden en vertelt ze het verhaal van Elphaba de Slechte Heks (Cynthia Erivo). Elphaba werd namelijk geboren als buitenechtelijk kind met een groene huid, waardoor ze door haar vader, toen gouverneur, werd afgewezen. Een niet zo aangename jeugd is het gevolg, waarna een sprong gemaakt wordt naar de tijd op Shiz University. Daar zet Elphaba haar verlamde zus af, waarna ze per ongeluk haar magische krachten toont. Madame Morrible stelt voor om haar privélessen te geven, waar ze mee instemt. Ze hoopt namelijk dat het een stap in de richting van de Wizard of Oz is, waarbij hij haar huidskleur zou kunnen veranderen.
Musical ten top
We krijgen nadien een kijkje in het studentenleventje van beide heksen. Ze delen samen een kamer en kunnen het in eerste instantie niet met elkaar vinden. Het duo clasht constant met elkaar. Glinda lijkt zichzelf graag in de schijnwerpers te stellen, terwijl Elphaba liever wat meer op de achtergrond blijft. Al trekt ze zich wel het lot van de dieren in Oz aan. Blijkbaar verliezen steeds meer dieren hun rechten en het vermogen om te spreken. Elphaba belooft aan professor Dillamond, een pratende geit, dit te onderzoeken en te bespreken met de Wizard of Oz, mocht ze ooit een ontmoeting met hem hebben. De professor wordt ontslagen, waarna professor Nikidik ten tonele verschijnt. Hij geeft een live demonstratie op een leeuwenwelp, waarbij Elphaba intervenieert. Er lijkt wel wat meer aan de hand te zijn in Oz en dus is de hulp van de tovenaar nodig. En dan volgt hetgeen waar Elphaba op hoopte: ze ontvangt een uitnodiging om naar de Wizard of Oz in Emerald City, waarnaar ze, vergezeld door Glinda, naartoe reist.Wicked doet wat een musicalfilm moet doen.
Er gebeurt uiteraard nog een pak meer, maar ik heb best al wat prijsgegeven. En hoewel de film na twee uur en veertig minuten z'n einde kent, is het verhaal van Wicked daarmee nog niet verteld. Zoals reeds gezegd volgt volgend jaar het tweede deel, waarbij het verhaal van de musical dan volledig verteld zal zijn. Bij een musical horen natuurlijk een heleboel liedjes en op eentje na vond ik ze allemaal geweldig. En hoewel Ariana's acteerprestaties niet de beste zijn die ik al gezien heb, weet ze haar liedjes in Wicked wel overtuigend te brengen. Een grotere pluim geef ik aan Cynthia Erivo die de rol van de groene heks vertolkt. Ook zij heeft een prachtige stem en weet haar personage echt ontzettend veel diepgang te geven. Je voelt als het ware haar gekwelde geest.
Ook de choreografieën zijn in veel gevallen geweldig en je waant je zo in een musicalspektakel. Leuk gebrachte nummers, een sterke cast, vocaal sterke acteurs, ... Het draagt er natuurlijk allemaal toe bij dat Wicked een film is die gezien moet worden. Zelf heb ik de musical trouwens nog niet gezien, maar nu ik de film gezien heb, is mijn interesse wel gewekt. Helaas is de musical zelden in onze contreien te vinden en is daarvoor een reisje naar Londen vereist. Wel zal ik volgend jaar op de eerste rij staan om het vervolg te ontdekken.
Conclusie
Wicked is een heerlijke musicalfilm die ongetwijfeld heel wat volk zal trekken. Ariana Grande is misschien niet de allersterkste actrice, toch zet ze haar personage overtuigend neer. Qua zang heb ik trouwens geen opmerkingen. Een sterke cast brengt de heerlijke nummers en de choreografieën zijn puur genieten. Meer van dit! Al is het wel wachten tot eind volgend jaar ...
Pro
- Sterke acteerprestatie van Cynthia Erivo
- Heerlijke nummers
- Plezante choreografieën
- Twee uur en veertig minuten puur genieten
- Er komt een tweede deel
Con
- Ariana Grande niet de sterkste actrice
- Wachten op het tweede deel
9
Over deze film
Beschikbaar vanaf
4 december 2024
Genre
- Avontuur
- Familie
- Fantasie
- Musical
Speelduur
160 minuten
Regie
Jon M. Chu
Cast
Cynthia Erivo, Ariana Grande, Jonathan Bailey, Ethan Slater, ...
Uitgever
Universal Pictures