Review: Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition

We bevinden ons in het jaar 2054. Na een intergalactische oorlog is de aarde verwoest en is slechts een fractie van de mensheid kunnen ontsnappen. In gigantische arken, gebouwd onder Project Exodus, gaan mensen op zoek naar een nieuwe bewoonbare planeet. Ondanks dat de meeste schepen worden neergeschoten kunnen enkele het toch redden. Na twee jaar rond te dwalen in de ruimte, weten aliens het Amerikaanse schip de White Whale neer te halen en stort het neer op de planeet Mira. Gelukkig blijkt hier reeds een nieuwe kolonie, New Los Angeles, te zijn opgericht. Als één van de overlevenden zal je mee moeten helpen bouwen aan deze nieuwe thuis, al zal dit niet zonder uitdagingen zijn …

Xenoblade Chronicles X verscheen reeds in 2015 voor de Wii U. Tien jaar later, meer bepaald op 20 maart, verschijnt met Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition de titel nu ook voor de Nintendo Switch. Deze scifi openwereld actie-RPG van Monolith Soft, onder meer bekend van de overige Xenoblade Chronicles (het origineel waar reeds een Definitive Edition van werd gemaakt en opvolgers 2 en 3) en titels zoals Xenosaga, Baten Kaitos en Project X Zone, en uitgegeven door Nintendo, krijgt naast verbeterde high-definition graphics ook extra verhaalelementen toegevoegd. Hoewel Xenoblade Chronicles X door de liefhebbers doorgaans niet als de meest favoriete Xenoblade-titel wordt omschreven, heeft het zeker en vast zijn fans. Aangezien ik het origineel nooit eerder speelde op de Wii U, was ik eens te meer benieuwd of deze zou bevallen. Ik neem jullie alvast mee in mijn trip naar de planeet Mira!

Xeno 7.jpg

Ga op ontdekking in het reusachtige, maar wondermooie Mira

Het spel begint wanneer Elma, een inwoner van New Los Angeles, een neergestorte ontsnappingscapsule opent en de inzittende uit stasis haalt. De inzittende ben jij, beroofd van je herinneringen en verdwaasd door het jarenlange reizen. Nadat je je hoofdpersonage een naam en een gepersonaliseerd uiterlijk hebt gegeven, kan de uitdaging beginnen. In een twaalf hoofdstukken tellend hoofdverhaal zal je niet enkel de planeet ontdekken, maar ook kennismaken met zijn inwoners. En geloof mij, de planeet en zijn bijhorende gevaren zijn gigantisch! Gelukkig zal je dat niet alleen doen, maar samen met BLADE, een militaire organisatie waar je al snel deel zal van uitmaken. Hun doel is niet enkel de mensen te beschermen, maar ook om de planeet in kaart te brengen, de brokstukken van stukgeschoten arken bij elkaar te rapen en New Los Angeles als thuisbasis verder uit te bouwen. Hierbij zal je snel merken dat persoonlijke relaties belangrijk zullen zijn. Niet enkel om de planeet te leren kennen, maar ook om je team verder uit te breiden.

Waar bij Xenoblade Chronicles de nadruk eerder op het verhaal ligt, focust Xenoblade Chronicles X vooral op open wereld exploratie. Hoewel het verhaal zeker nog aanwezig is, ligt de sterkte van laatstgenoemde vooral in de uitgebreide en erg mooi vormgegeven wereld van Mira en zijn talloze mogelijkheden. Dit is niet enkel te zien aan de grootte van de map, maar ook aan de grote hoeveelheid zijmissies die het spel te bieden heeft. Geloof me vrij als ik zeg dat je voor het volledige spel toch al snel een paar honderd uurtjes zal moeten uitrekenen. Wie minder geduld heeft en enkel zal focussen op het hoofdverhaal zal nog steeds een zeventigtal uur zoet zijn. Ondanks de uitgebreidheid, raad ik toch aan om zijmissies niet links te laten liggen, aangezien deze ervoor zorgen dat zowel de relaties met andere personages verbeteren alsook zullen bijdragen aan een diepere karakter- en verhaalontwikkeling. Daarenboven zal je merken dat je ook al snel een aantal uren zal verliezen aan het optimaliseren van je uitrusting, het craften van nieuwe wapens en het levelen van je personages en hun bijhorende skills. Alsof dat niet genoeg is, zal je ook nog eens verschillende classes en speciale aanvallen (arts genaamd) moeten vrijspelen en zal je doorheen Mira moeten reizen om je FrontierNav-systeem uit te bouwen om geld en grondstoffen te verdienen. Een legio aan mogelijkheden die ervoor zorgen dat de instap vrij groot en overweldigend kan zijn. Gelukkig weten de makers alles te omvatten in een uitgebreid, maar overzichtelijk menu, waarbij je uiteraard ook steeds terug kan grijpen naar gameplay-tips en archieven met uitleg. Daarnaast worden missies steeds duidelijk weergegeven, kan je gebruik maken van een ‘Follow Ball’-functie die je de weg naar je geselecteerde missie toont, en bevat de wereld heel wat Fast Travel-opties om niet al teveel tijd te verliezen aan rondlopen naar eerder verkende gebieden. Het soort Quality of Life-functies die ik maar al te graag omarmde!

Strijd met je team tegen de sterkste tegenstanders

Dat Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition heel wat content bevat, staat vast. Gelukkig weten de makers ook een erg fijn en aantrekkelijk spel af te leveren. De wereld ziet er prachtig uit, de monsterdesigns zijn om vingers bij af te likken en ook aan de karakters en hun uitrusting werd de nodige aandacht besteed. Kortom, alles wat je van een scifi actie-RPG mag verwachten. Waar Xenoblade Chronicles X ook in uitblinkt, is zijn combat-systeem. Hierbij wordt een auto-attack afgewisseld door specifieke aanvallen met cooldown, ‘arts’ genaamd. Zo heeft ook elk personage zijn eigen aanvallen en afhankelijk van de class en de wapens die je kiest, kan je ook andere aanvallen selecteren. Aan afwisseling dus zeker geen gebrek. Zeker wanneer de Skells, een soort bewapende mechs, in play komen en later in het spel het Overdrive-effect beschikbaar wordt, worden de mogelijkheden nog veel uitgebreider. Daarenboven zal je merken dat er heel wat interactie is tussen de verschillende personages in je team. Teamgenoten kunnen namelijk vragen om bepaalde acties uit te voeren, wat in het spel het ‘Soul Voice’-systeem heet, waardoor je na deze succesvol uit te voeren ook bonuseffecten of levenspunten kan bijkrijgen. Iets wat, zeker bij de sterkere tegenstanders, broodnodig zal blijken.

Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition is wat mij betreft het soort actie-RPG die in geen enkele Switch-collectie mag ontbreken!

In tegenstelling tot de in 2015 uitgegeven versie, bevat de Definitive Edition ook een nieuwe feature, namelijk Quick Recast. Dit laat je toe om Arts die nog in cooldown zijn, toch te kunnen spelen. Een verbetering die het spel een stuk dynamischer maakt en waarbij je van een vlottere combat kan genieten. Het slim timen van je acties en inspelen op de Soul Voices zullen uiteraard nog steeds belangrijk zijn. Wat ik helaas zelf niet kan vergelijken, maar wat ook zou bijdragen aan de vlottere combat, is de manier waarop de UI is aangepast. De tekst zou niet enkel vlotter leesbaar zijn, maar ook de aanpassingen aan de overdrive timer, TP bars, XP bars, et cetera zouden een welkome verbetering zijn. Vanuit mijn belevenis vond ik de UI alvast duidelijk, al zullen nieuwkomers zeker een leercurve moeten doormaken.

Wat het spel ontbreekt aan diepte, maakt het goed op vlak van world building, gameplay en muziek

Uiteraard bevat het spel ook een aantal minpuntjes die ik niet kan ontkennen. Zo gaf ik al mee dat Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition zeker niet het meest uitgediepte verhaal bevat. Dit zorgde er enigszins voor dat ik nooit écht een diepe connectie voelde met één van de personages. Ook bleken niet alle zijmissies even interessant. Al lag dat regelmatig aan onnodig lange dialogen die naar mijn mening niet steeds bijdroegen tot het verhaal of de algemene karakterontwikkeling. Bovendien liep het spel tijdens mijn review een aantal keer vast en merkte ik ook af en toe een framerate drop. Zaken die hopelijk nog verbeteren bij de launch, al moet ik toegeven dat het wat mij betreft nooit écht stoorde en het spel zeker nooit onspeelbaar maakte.

Ondanks deze minpuntjes ben ik verder erg positief over Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition. Het is wat mij betreft het soort actie-RPG die in geen enkele Switch-collectie mag ontbreken! Doordat het spel losstaat van de overige Xenoblade Chronicles-games hoef je ook geen andere titels gespeeld te hebben om in te kunnen stappen. Dat de tijdsinvestering sommige mensen zal afschrikken, kan ik uiteraard begrijpen, maar doordat het spel niet enorm verhaalgedreven is, kan je ook snel een aantal zijmissies afwerken of Mira verkennen en monsters verslaan zonder al te veel in het verhaal te moeten duiken. Daarenboven waren het vooral de prachtige wereld, de gameplay en de muziek die mij steeds wisten te boeien en als het ware het spel ‘inzogen’. Wens je trouwens met andere mensen de uitdaging aan te gaan, dan kan dat ook in de online modus. Middels een Nintendo Switch Online-lidmaatschap laat deze optie je toe aan te sluiten bij een ‘squad’, een online groep van maximaal 32 spelers waarmee je samen missies kan voltooien en sterke monsters kan verslaan om sterkere uitrusting te vergaren. Kortom, heel wat mogelijkheden die het zeker en vast waard zijn om te verkennen!

Conclusie

Tien jaar na de lancering van Xenoblade Chronicles X, brengen ontwikkelaar Monolith Soft en uitgever Nintendo ons nu Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition, een geremasterde high-definition uitgave. Niet enkel op grafisch vlak werd het spel opgepoetst, ook de user interface kende een aantal welkome verbeteringen. Daarenboven voegden de makers een aantal nieuwe verhaal- en gameplay-elementen toe en hoewel het spel niet moet rekenen op een erg uitgediepte en meeslepende verhaallijn, maakt het dat meer dan goed op vlak van world building, gameplay en muziek. Laat je hierbij niet afschrikken door een overweldigende eerste indruk, want ondanks dat het spel een zekere leercurve kent, is het dat absoluut meer dan waard. Wat mij betreft een must-have voor fans van actie-RPG’s!

Pro

• Prachtige en erg uitgebreide open wereld
  • Leuk gevechtssysteem met heel veel mogelijkheden
  • Uren spelplezier
  • Nieuwe verhaal- en gameplay-elementen ten opzichte van het origineel
  • Mechs!

Con

• Een aantal vastlopers en framerate drops
  • Verhaal en karakterontwikkeling blijken niet de focus van het spel
8.5

Over

Beschikbaar vanaf