Saigon 2.0: Afghanistan op de rand

Hier een paar artikels over de nieuwe (echte) leider van de Taliban

Iedereen sprak altijd over Mullah Omar (overleden aan een ziekte) en Bin Laden. Maar Mullah Baradar is gewoon de schoonbroer van .. en medeoprichter van de Taliban hé.

Gewoon 20 jaar geduldig wachten en op het juiste moment toeslaan (zonder enige haast te hebben) - zo doe je dat dus ..
(En tussendoor een overeenkomst tekenen met Trump)

Laatst bewerkt:
Unpopular opinion: Ik vind dat we alle lof moeten hebben voor de Westerse missie in Afghanistan:
  • Inval in Afghanistan was met een gegronde reden
  • Niet platbombarderen maar met precisiebombardementen en boots on the ground maximaal de burgerbevolking proberen ontzien.
  • Hoofd-target geslaagd: Bin Laden uitgeschakeld en top van Al Qaeda gedecimeerd
  • Poging tot nation building en (althans op papier) alle kansen gegeven aan de Afghanen om hun land te verdedigen tegen die barbaren

Maar zoals steeds weer opnieuw is het bon-ton om Amerika met de vinger te wijzen, en niet bijvoorbeeld het Afghaanse leger die jarenlang training hebben gekregen en het modernste materiaal om vervolgens als puntje bij paaltje komt geen schot te lossen.
Het is maar een suggestie, maar konden die Afghanen niet op voorhand zeggen dat ze eigenlijk geen goesting hadden om tegen de Taliban te vechten? De missie had zo'n 10 jaar kunnen ingekort worden, enkele honderden miljarden minder gekost en vooral enkele honderden mensenlevens minder gekost.
Om dan nu af te komen met "Het was maar om te lachen, we laten jullie wapens met plezier achter voor de Taliban!" :wtf:
Je hebt wel een punt, maar ik denk ook dat de Afghanen ook gewoon niet in staat waren om tegen die bedreiging iets te doen, en dat Amerika dat niet zag inkomen is hun fout. Het gebrek aan langetermijnvisie is ook een punt. Maar het is niet allemaal alleen Amerika's fout uiteraard. Klopt.

Ze hebben niet gevochten omdat ze wisten dat ze gewoon het onvermijdelijke zouden uitstellen, en het alleen maar meer mensenleed zou veroorzaken.

1. So? Het was Bin Laden en Al-Quada en Afghanistan van waaruit de dreiging kwam, niet Pakistan. Het zou mij niet verbaasd hebben mochten ze Bin Laden ergens op een tropisch, Aziatisch eiland hebben opgepakt ergens in een bunker.
2. Niet akkoord, wat had het Westen dan nog meer moeten doen? Ze hebben nu al zoveel voor hun gedaan, op een gegeven moment gaan ze op eigen benen moeten kunnen staan.
Letterlijk alle belangrijke leiders van Al Qaida zaten in Pakistan. Afghanistan had daar quasi niks mee te maken. De US is toen gewoon het verkeerde land binnengevallen, maar dat nooit durven toegeven.

Er zijn zelfs claims trouwens dat de Taliban qua manschappen vier keer zo groot zijn dan als in 2001 voor de aanslagen.

The number of people in the Taliban’s fighting forces is difficult to determine precisely, but a variety of sources give an estimate of 60,000 core fighters, give or take 10-20 percent.12 b The most systematic public study of the Taliban’s size (from 2017) concluded that the group’s total manpower exceeds 200,000 individuals, which includes around 60,000 core fighters, another 90,000 members of local militias, and tens of thousands of facilitators and support elements.13 These numbers are considerable increases over official U.S. estimates of around 20,000 fighters that were provided in 201414 and illustrate the group’s ability to recruit and deploy new fighters in recent years. They also illustrate the Taliban’s ability to withstand significant casualties—estimated to be in the range of thousands per year.15 As a Taliban military commander recently commented, “We see this fight as worship. So if a brother is killed, the second brother won’t disappoint God’s wish—he’ll step into the brother’s shoes.”16
45.000 total manpower in 2001, nu dus 200.000 (en dat is eigenlijk 2017).

Letterlijk alle belangrijke leiders van Al Qaida zaten in Pakistan. Afghanistan had daar quasi niks mee te maken. De US is toen gewoon het verkeerde land binnengevallen, maar dat nooit durven toegeven.
Tis nu idd niet dat de Amerikaan bekend staat om zijn geografische kennis 😅 maar toch , pijnlijke vergissing dan wel

Beledigende taal verwijderd.
Ja maar het is de manier waarop hé.

Na 20 jaar zegt de Amerikaan: OK en nu zijn we weg hé!
De Afghaan zegt: Ok wanneer ben je exact weg zodat ik mij erop kan voorbereiden.
De Amerikaan: Gisteren! Salukes hé! Véél succes!
Dit zohard, Biden heeft hiermee de grootste blunder uit de Amerikaanse geschiedenis begaan. Dat die nog dommer zaken dan Obama EN trump zou doen, onbegrijpelijk.

Vanavond toespraak, zal weer gebakken lucht zijn. Dit gaat de democraten nog decennia lang achtervolgen...

Laatst bewerkt door een moderator:
Er zijn zelfs claims trouwens dat de Taliban qua manschappen vier keer zo groot zijn dan als in 2001 voor de aanslagen.

45.000 total manpower in 2001, nu dus 200.000 (en dat is eigenlijk 2017).
Het valt inderdaad wel op dat voor de inval van de VS de Taliban eigenlijk niet heel Afghanistan in handen had (bvb Noordelijke alliantie). Na 20 jaar strijd met de VS/NATO zijn ze nu blijkbaar wel in staat om gebieden die ze voorheen niet hadden deze keer wel te controleren. Of zo lijkt het nu toch.

Dat wel, maar Trump wilde geen blinde datum pikken en eenzijdig terugtrekken. Enkel terugtrekken na overleg en akkoord

In February 2020, President Trump and NATO allies agreed to formulate a deal with the Taliban, allowing for a formal withdrawal of US combat forces from Afghanistan. Under the terms of the agreement, the Taliban promised "not to allow al-Qaeda or any other extremist group to operate in the areas they control." The deal, titled the "Agreement for Bringing Peace to Afghanistan", saw US and NATO forces withdrawing in earnest and set the deadline for a complete withdrawal of US forces by May 1, 2021.[31][32] Trump left open the possibility of a renewed war effort if the Taliban were to violate the terms of the agreement, promising that, if terms were broken, "we'll go back with a force like no-one's ever seen."[31]

en dit leuk detailtje

On March 1, 2020, the peace agreement hit a major snag when President Ghani stated during a press conference that the Afghan government, which was not a party to the deal,

Trump in februari 2020: Ik win de verkiezingen niet , ik voel dit al aan .. hoe kan ik Biden straks kloten?
Ah I got it! Ik teken een deal met de Taliban ... en ik trek al de troepen langzamerhand terug ..

Trump in augustus 2021: Wat een ongelooflijk demente en seniele mens is die Biden toch! Ik had NOOIT de troepen zo snel terug getrokken, no way! Een deal met de Taliban??? Ben je gek! Nooit van mijn leven! :sarcastic:

Trump bij de volgende verkiezingen:

Whatever, als we enkel deeltjes gaan quoten om dit toch van Biden op Trump te kunnen schuiven pas ik hier wel.
Geen zin in de zoveelste blinde Trump bashing discussie hier.

Er zijn nog een resem voorwaarden die niet volbracht zijn en dus een terugtrekking hadden moeten tegenhouden, maar Biden duwt toch door met de gevolgen van dien.

Trump is er in geslaagd een deal te maken die unaniem door de VN veiligheidsraad is goedgekeurd, das op zich al een unicum op zich.

jij komt hier met argument dat Trump dit niet zou doen terwijl hij de deal heeft gesloten met effectieve deadline erin en zonder de afghaanse regering er bij te betrekken

jij komt hier met argument dat Trump dit niet zou doen terwijl hij de deal heeft gesloten met effectieve deadline erin en zonder de afghaanse regering er bij te betrekken
Met voorwaarden, die voorwaarden zijn niet volledig nageleefd dus Trump zou nog niet teruggetrokken hebben.

Die datum in hun deal is duidelijk enkel van toepassing indien alle voorwaarden voldaan zijn.

Misschien kan jij even uitleggen waarom Biden toch terugtrekt ondanks dat de deal van Trump duidelijk nog niet rond was.

Sommigen hun blinde haat voor Trump hier is trouwens echt zielig. Bewust een deel van het akkoord negeren of weglaten om toch maar weer op Trump te kunnen bashen. Doe eens normaal.

Welke voorwaarden waren er niet voldaan?

Dit is trouwens gestemd geweest in Senate met grote meerderheid dus Biden had praktisch geen keuze of hij moest tegen Senate ingaan.

Terug
Bovenaan