Saigon 2.0: Afghanistan op de rand

Zaken als deze doet je wel terug mijmeren naar de tijden dat Trump het nog voor het zeggen had.
Dezelfde Trump die deals sloot met de Taliban zonder de regering daarbij te betrekken, gevangenen vrijliet die nu Kaboel binnenvallen en zei dat de terugtrekdatum van Biden veel te laat was?

De manier waarop de evacuatie verloopt is een grote schande en Biden verdient zeer veel kritiek hiervoor maar ik zie geen enkele indicatie om aan te nemen dat dit onder Trump beter zou verlopen zijn.

Het is maar afhankelijk welke belofte ge kiest natuurlijk.

T'is ne politieker hé! Hoe dikwijls heeft bijvoorbeeld onze eerste minister De Croo gezegd dat hij iets ging doen of net niet doen, of zelfs beweren dat hij iets nooit gezegd had of zou zeggen, waarbij dan amper 1 seconde later door iemand anders aangetoond werd, dat hij gewoon staalhard loog of liegt.

Politiekers draaien continue hun kar naar waar de wind waait.

Hij heeft wel geen volledig ongelijk eh. Dat Afghaans grapje heeft de VS veel geld gekost en veel manschappen.
Dat dit op twee weken tijd terug naar af is terwijl je er zoveel moeite en geld hebt ingestopt is pijnlijk.
Hij heeft mss niet volledig ongelijk maar het is niet alsof iemand hen gevraagd heeft om daar hopen geld en manschappen in te steken natuurlijk.

Hij heeft mss niet volledig ongelijk maar het is niet alsof iemand hen gevraagd heeft om daar hopen geld en manschappen in te steken natuurlijk.

Ze hebben ook niet gevraag om aangevallen te worden door 2 vliegtuigen.
Mensen vergeten soms waarom ze ooit Afghanistan zijn binnengevallen hé. Dat was wel een legitiem reden. Irak niet maar wel daar.
Ja ze hebben Osama in Pakistan gevonden maar Al Qaida zelf zat ook grotendeels in Afghanistan met goedkeuring van de Taliban.
Enigste dat je kan zeggen is dat ze daar nooit hadden mogen blijven. Dat was een fout jaren geleden gemaakt.

Huidige afspraken met de taliban houdt in dat ze geen extremistische groeperingen mogen tolereren in Afghanistan.
De eerste jaren gaat dit normaal wel opgevolgd worden door de taliban.

Ze hebben ook niet gevraag om aangevallen te worden door 2 vliegtuigen.
Mensen vergeten soms waarom ze ooit Afghanistan zijn binnengevallen hé. Dat was wel een legitiem reden. Irak niet maar wel daar.
Ja ze hebben Osama in Pakistan gevonden maar Al Qaida zelf zat ook grotendeels in Afghanistan met goedkeuring van de Taliban.
Enigste dat je kan zeggen is dat ze daar nooit hadden mogen blijven. Dat was een fout jaren geleden gemaakt.

Huidige afspraken met de taliban houdt in dat ze geen extremistische groeperingen mogen tolereren in Afghanistan.
De eerste jaren gaat dit normaal wel opgevolgd worden door de taliban.
Daarom dat ik ook niet zeg dat het fout was om daar binnen te vallen, dat was een (imo) legitieme reactie. De manier waarop en de duur echter.. niet echt.

Letterlijk alle belangrijke leiders van Al Qaida zaten in Pakistan. Afghanistan had daar quasi niks mee te maken. De US is toen gewoon het verkeerde land binnengevallen, maar dat nooit durven toegeven.
Ze wisten dat goed genoeg dat Al Qaida in het gebergte aan de grens met Afghanistan en Pakistan zat. Maar Pakistan binnenvallen kan niet, want dat is een kernstaat. Pakistan speelt al jaren een dubbele rol waarbij ze de Taliban gedogen in de grensgebieden zolang ze maar aan de juiste kant van de zogenoemde Durand line blijven (https://www.nationalgeographic.org/article/durand-line/). Het alternatief voor Pakistan is een onwinbare oorlog tegen de Taliban. Pakistan heeft niet liever dat de Taliban zich terug verplaatst naar Afghanistan, dat verlicht de druk bij hen intern.

Het stond in de sterren geschreven dat de Taliban dus in hun grotten in Pakistan ging kruipen bij een inval in Afghanistan maar ik veronderstel dat de US dit ook wel wist. Alleen was dat ondergeschikt aan de wraak- en oorlogsbelangen van een post-9/11 USA.

Ze wisten dat goed genoeg dat Al Qaida in het gebergte aan de grens met Afghanistan en Pakistan zat. Maar Pakistan binnenvallen kan niet, want dat is een kernstaat. Pakistan speelt al jaren een dubbele rol waarbij ze de Taliban gedogen in de grensgebieden zolang ze maar aan de juiste kant van de zogenoemde Durand line blijven (https://www.nationalgeographic.org/article/durand-line/). Het alternatief voor Pakistan is een onwinbare oorlog tegen de Taliban. Pakistan heeft niet liever dat de Taliban zich terug verplaatst naar Afghanistan, dat verlicht de druk bij hen intern.

Het stond in de sterren geschreven dat de Taliban dus in hun grotten in Pakistan ging kruipen bij een inval in Afghanistan maar ik veronderstel dat de US dit ook wel wist. Alleen was dat ondergeschikt aan de wraak- en oorlogsbelangen van een post-9/11 USA.

Taliban of Al Qaida? Want het zijn nog altijd twee verschillende dingen.
Taliban heeft zich nooit in die 20 jaar volledig teruggetrokken. Ik dacht dat ze altijd ongeveer 1/3 van het land onder controle hadden.

Taliban of Al Qaida? Want het zijn nog altijd twee verschillende dingen.
Taliban heeft zich nooit in die 20 jaar volledig teruggetrokken. Ik dacht dat ze altijd ongeveer 1/3 van het land onder controle hadden.
Ik beschouw Al Qaida als de extreme en militaristische kant van de Taliban, of is dat te simplistisch?

Het is maar afhankelijk welke belofte ge kiest natuurlijk.

Maar hij neemt toch zijn verantwoordelijkheid op voor het Amerikaanse volk? In essentie is die speech hetzelfde als Trump zijn America First. Ze hebben in dat land niets te winnen en zijn het beu om middelen te dumpen in een bodemloze put. Het enige risico is meer moslimterreur. Wel weer veelzeggend dat de Russen en de Chinezen rustig in hun ambassades blijven zitten, zelfs onderhandelen en oogluikend het volk laten onderdrukken. Eigenlijk zou daar toch ook veel meer kritiek op mogen komen.

Ik beschouw Al Qaida als de extreme en militaristische kant van de Taliban, of is dat te simplistisch?
Iets te simplistisch toch. In se staan ze los van elkaar, waarbij de Taliban op Afghanistan gericht is en Al Quaida op aanslagen in het Westen of andere Westerse/niet moslim doelwitten buiten Afghanistan.

Dat de Amerikanen uit Afghanistan weg wilden kan je ze ook niet echt kwalijk nemen. 20 jaar lang arme sukkels opsturen naar de andere kant van de wereld om mogelijk gehandicapt of helemaal niet terug te komen. Eenmaal terugtrekken als een valide optie werd aangenomen, kreeg je het toch niet meer verkocht aan de kiezer denk ik.

Wat je ze wel kwalijk kan nemen is hoe het op die 20 jaar gelopen is, maar de vraag is natuurlijk of er ooit veel kans op succes was.
Waarom zijn het arme sukkels?
Hebben toch zelf gekozen om in dienst te gaan en uiteindelijk weet je de risico’s wel van oorlogsvoering.

Nee, jij gooit de zaken door elkaar. Amerika was daar inderdaad om Al-Qaeda en vooral dan Osama Bin Laden te neutraliseren en toen zijn ze daar door mission creep 20 jaar lang gebleven. Het was initieel helemaal niet de bedoeling om daar een 20 jaar lange bezetting te doen en het land om te vormen naar een liberale democratie, dat is pas later gekomen.
Dat was het doel niet en dat is het ook nooit geweest. Joe Biden licht dat vandaag nog maar eens toe voor wie het niet begrepen zou hebben:

Aangezien het Afghaanse leger zich gewoon heeft overgegeven, de Afghaanse regering gevallen is en Taliban nu dus het hele land terug in handen heeft terwijl Amerika nog niet eens volledig is teruggetrokken hebben ze dus duidelijk gefaald voor al die objectives.
Net niet, de terreurdreiging is volledig geneutraliseerd en de kans dat er vanuit Afghanistan nu nog een terreuraanslag in de USA zou plaats vinden is miniem.

Statement van Biden zegt het allemaal

American troops cannot and should not be fighting in a war and dying in a war that Afghan forces are not willing to fight for themselves.

Statement van Biden zegt het allemaal

American troops cannot and should not be fighting in a war and dying in a war that Afghan forces are not willing to fight for themselves.
Dan vraag ik mij wel af wat ze de afgelopen 60 jaar zijn gaan zoeken in alle landen waar ze zijn binnengevallen?

Hoe hard dit Biden gaat achtervolgen gaat toch puur een marketing zaak zijn?
Ik denk niet dat de gemiddelde Amerikaan er echt van gaat wakker liggen. Het hangt er imo vanaf hoe hard Trump daar gaat op inspelen en hoe goed hij het zelf gaat verkopen.

Wat ik me ook afvraag: was het ooit een optie om Afghanistan te splitsen?
Je leest dat er weinig cohesie is, veel aparte stammen, geen algemeen gedragen centrale regering. Was het dan geen optie om het op te delen in kleinere stukken, delen waar het centrale gedrag wel breder gedragen was?

Dan vraag ik mij wel af wat ze de afgelopen 60 jaar zijn gaan zoeken in alle landen waar ze zijn binnengevallen?

In sé waren ze wel altijd een groepering aan het helpen die ook meevochten. Vietnam, Kosovo, Koeweit, Syrië,...
Hier zag je gewoon iedereen alles opgeven en vluchten van zodra de Amerikaan z'n rug had gedraaid.

Ook is het de laatste jaren duidelijk dat de VS de rol van wereldpolitie niet meer wil opnemen. Op zich ook logisch want ze krijgen altijd de shit over hen als ze het doen.

Tja, Biden noch de soldaten die nu in Afghanistan zitten, zijn verantwoordelijk daarvoor, hè. Allee, ze moeten toch niet blijven sterven -zoals Biden zegt- omdat ze 60 jaar geleden hebben beslist om in Zuid-Amerika opstanden te steunen?

Net niet, de terreurdreiging is volledig geneutraliseerd en de kans dat er vanuit Afghanistan nu nog een terreuraanslag in de USA zou plaats vinden is miniem.

Die is ondertussen wel al enkele jaren geneutraliseerd dus je kan je afvragen waarom ze niet eerder vertrokken zijn.

Hoe hard dit Biden gaat achtervolgen gaat toch puur een marketing zaak zijn?
Ik denk niet dat de gemiddelde Amerikaan er echt van gaat wakker liggen.

Dat zal zeer beperkt zijn inderdaad zeker omdat al z'n voorgangers ook boter op het hoofd hebben.

Terug
Bovenaan