Relaties in het Midden Oosten zijn uiteraard wel complex en zeker nu de Taliban zal transformeren van een clandestiene organisatie naar een regime zal er ook wel wat bewegen op vlak van relaties.
Ik geloof nooit dat de Taliban nog de fout zal maken van 1996-2001. Uiteindelijk heeft hun TE extreem beleid, hun de macht / de kop gekost. En DE macht (en geld) is nog altijd het belangrijkste. Dus ik geloof de TOP van de Taliban wel als ze beweren dat ze nu gematigder willen zijn.
Dat de TOP gematigder wil zijn, wil wel nog niet zeggen dat de volledige Taliban gematigder zal zijn. In Kaboel gaat men dan vermoedelijk luisteren naar de TOP. Op het platteland en minder belangrijke steden, gaan de lokale leiders waarschijnlijk nog steeds strengere regels en schrikbewinden voeren. Het buitenland zal vooral toekijken op Kaboel, maar voor het overige worden zaken gewoon weggemoffeld.
Om geloofwaardig te zijn en om erkend te worden als een volwaardige Afghaanse regering, moeten ze zich ook gewoon iets gematigder opstellen (toch alvast op papier en ook wel in de grote steden). Hun strategische leider Baradar is ook slim genoeg om dat te beseffen, anders was hij géén goed strateeg (wat hij wel is).
Natuurlijk wil dat nog niet zeggen dat de Taliban naar Westerse normen, gematigd zullen zijn. Ze gaan een streng Islamitisch beleid voeren. Voor rechtbanken zullen horrorstraffen worden uitgesproken voor diegenen die de wetten niet zullen respecteren. (Dat gaat van handen afhakken voor diefstal tot iemand doodleuk ophangen aan de hoogste boom voor ...)
Vrouwen gaan (héél) misschien straks wel mogen werken, naar school kunnen gaan (beperkt en alleen in bepaalde richtingen) en buitenkomen, toch alvast in de hoofdstad en de grotere steden, ik geloof daar wel in, MAAR de beste jobs zullen ingevuld worden door de mannen. TV en internet terug bannen zoals in 1996 zie ik ook niet meer gebeuren. Maar ze kunnen wel bepaalde websites blokkeren voor de gewone bevolking (zoals oa ook China doet). Ook op TV alleen dat tonen wat ze wensen dat de mensen mogen zien.
Komen er opnieuw aanslagen? Het antwoord daarop: Zijn de aanslagen ooit gestopt? Officieel zal de Taliban niet langer Al Qaida, IS en andere extremistische organisaties toelaten zoals ze in 1996-2001 wel gedaan hebben. Maar off the record gaan ze zeker her en der een oogje dichtknijpen.
Nu goed, we zullen wel zien wat de toekomst brengt, maar dit is mijn algemene visie op de huidige toestand.