Saigon 2.0: Afghanistan op de rand

Ook mijn denkwijze. Dat opdringen van onze 'perfecte' Westerse waarden en gebruiken en politiek systeem is zo'n fout gedachtengoed. Alsof wij telkens aan de 'achterlijke' wereld moeten gaan uitleggen hoe ze hun samenleving beter kunnen organiseren.
Let op, ik keur niet goed wat de taliban met vrouwen uitstak, maar ik heb er als westerling geen behoefte aan om mij daar te gaan moeien om de inheemse bevolking te gaan vingerwijzen dat het zus moet en zeker niet zo.
Dat werkte niet in zwart Afrika, dat werkte niet in Noord-Afrika, dat werkte niet in Zuid-Oost Azië en dat zal zeker nooit werken in het Midden-Oosten. En telkens gaat het eigenlijk in wezen over gebieden die rijk zijn aan (zeldzame) grondstoffen onder het mom van nation building zeker?
Ik ben het zeker met je eens dat we ons niet militair moeten bemoeien in buitenlandse waarden en normen maar op diplomatisch vlak zouden we toch bepaalde zaken mogen aankaarten.

Zeker als ze lid willen zijn van de UN, het is hypocriet dat een land vrouwen verbiedt naar school te gaan of homo’s stenigt maar dan wel lid is van de organisatie die notabene de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens bedacht heeft. Dit geldt uiteraard niet uitsluitend voor Afghanistan.

Natuurlijk in dit geval is het even de kat uit de boom kijken en de Taliban het voordeel van de twijfel gunnen helaas.

Nogal een sterk geromantiseerde voorstelling van de geschiedenis maar dat lijkt me buiten het bestek van dit topic te gaan. Ik wil alleen maar zeggen dat de redenen achter het feit dat wij in een liberale democratie leven en dat het Midden-Oosten zoveel autoritaire en theocratische regimes kent, heel wat complexer zijn dan jouw voorstelling.
Aan de basis ligt al een veel sterker belang van geloof. Uiteindeljk wie zijn wij om te zeggen dat hun geloofsovertuiging en hun handelen naar het goeddunken van die godsdienst verkeerd is?
Het probleem schuilt zich erin dat het meegaan in die extreme vorm van godsdienstbeleving is dat de grenzen vervagen en je uiteindelijk u de vraag kan stellen wat er nu nog effectief met godsdienst te maken heeft.

Wij als westerse samenleving moeten niet oordelen over hoe hun vrouwen en kinderen behandeld worden. Maar als hun vrouwen en kinderen gebukt gaan en luidkeels verkondigen dat zij niet gelukkig zijn, moeten wij dan wegkijken en zeggen dat we ons niet moeten mengen? Of moeten we dit veroordelen? Zolang het binnen hun landsgrenzen blijft moeten we dan ingrijpen? Of grijpen we pas in als het escaleert en er buitenslands slachtoffers vallen of als we gebukt gaan onder massale migratie van daar?

Ik ben het zeker met je eens dat we ons niet militair moeten bemoeien in buitenlandse waarden en normen maar op diplomatisch vlak zouden we toch bepaalde zaken mogen aankaarten.

Zeker als ze lid willen zijn van de UN, het is hypocriet dat een land vrouwen verbiedt naar school te gaan of homo’s stenigt maar dan wel lid is van de organisatie die notabene de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens bedacht heeft. Dit geldt uiteraard niet uitsluitend voor Afghanistan.

Natuurlijk in dit geval is het even de kat uit de boom kijken en de Taliban het voordeel van de twijfel gunnen helaas.
En... als we ze nu is de world cup zouden laten organiseren ?

Blijkbaar zou de vice-president zich nu ook als president hebben geuit, en zou hij ergens in een bergregio zitten met een Massoud(zoon van een strijder tegen de Sovjets nog of Taliban de eerste keer) . Dus toch al iets van verzet .

Of het heft in eigen handen moeten nemen net zoals wij dit in de Middeleeuwen of zelfs 19de eeuw hebben moeten doen als er sprake was van ongelijkheid. Dit is misschien een "interne discussie" die zij moeten oplossen.

Kan je eens concreet aangeven over welke gebeurtenissen uit de middeleeuwen of 19de eeuw je het hebt?

Als de burgers & militairen de taliban zomaar laten doen, wil het ook wel zeggen dat ze niet volledig tegen hun gedachtengoed zijn. Anders zou er veel meer gestreden zijn, niet? :smile:

Zomaar laten doen. Ja jongens, het is duidelijk dat wij hier al 80 jaar geen oorlog van dichtbij meer hebben gezien hoor. Het is geen videospel of heroïsche film he mannekes.

Blijkbaar zou de vice-president zich nu ook als president hebben geuit, en zou hij ergens in een bergregio zitten met een Massoud(zoon van een strijder tegen de Sovjets nog of Taliban de eerste keer) . Dus toch al iets van verzet .
Tuurlijk zal er nog verzet zijn, want Afghanistan is geen monocultureel land en het verzet tegen de Pashtun-georiënteerde Taliban komt van bepaalde minderheden. Het is tekenend dat de leider van de Taliban opduikt in het Pashtun-dominante Kandahar, de voormalige hoofdstad van het vorige Talibanregime. Als de Taliban er echter voor kan zorgen dat de meeste mensen brood op tafel krijgen en veilig over straat kunnen wandelen, hebben ze al een belangrijke streep voor en zal het verzet weinig draagvlak krijgen en marginaal blijven.

Ik vind het heel verrassend hoe verzoenend de Taliban momenteel is. Een groot verschil met het vorige regime. De tijden zijn ook wel veranderd en er zijn bepaalde veranderingen gebeurt in de maatschappij waarvan zij beseffen dat die niet zomaar terug te draaien zijn. We moeten ook niet naïef zijn: het nieuwe Afghanistan zal geen modelstaat worden en ongetwijfeld gaan de duimschroeven later verder aangedraaid worden. De meesten (zoals ik) zijn hier te jong, maar de Iraanse Revolutie eindigde ook met verzoenende taal van Khomeini en we weten allemaal hoe dat is uitgedraaid. Leugens, leugens, leugens.

Maar ook in Iran zijn bepaalde zaken mogelijk die je niet zou verwachten. Toen ik daar was ben ik achter gesloten deuren ook op feestjes beland waarin jonge vrouwen rondhuppelden in zeer korte cocktailjurkjes, waar wild werd gedanst (want Perzen zijn levensgenieters en feestvierders) en veel werd gedronken. Zulke regimes kiezen voor de schone schijn en hebben een bepaalde gedoogtolerantie omdat de staat niet alles in het oog kan houden. De inwoners van Iran lopen de kantjes er dan ook van af (let bijvoorbeeld maar eens hoeveel haar sommige vrouwen laten zien in bepaalde wijken van Teheran, ondanks de hoofddoekplicht), al is dat zeker niet zonder risico wanneer het regime er soms voor kiest om weer wat strenger op te treden.

Ik vind het heel verrassend hoe verzoenend de Taliban momenteel is. Een groot verschil met het vorige regime. De tijden zijn ook wel veranderd en er zijn bepaalde veranderingen gebeurt in de maatschappij waarvan zij beseffen dat die niet zomaar terug te draaien zijn. We moeten ook niet naïef zijn: het nieuwe Afghanistan zal geen modelstaat worden en ongetwijfeld gaan de duimschroeven later verder aangedraaid worden. De meesten (zoals ik) zijn hier te jong, maar de Iraanse Revolutie eindigde ook met verzoenende taal van Khomeini en we weten allemaal hoe dat is uitgedraaid. Leugens, leugens, leugens.

In woorden misschien ja maar in daden...

Redelijk ironisch ook dat Twitter de leiders van de Taliban op Twitter toe laat maar Trump permanent banned. Of mensen banned die een man een man noemen.

Ook mijn denkwijze. Dat opdringen van onze 'perfecte' Westerse waarden en gebruiken en politiek systeem is zo'n fout gedachtengoed.
No offense, maar in die zin is de denkwijze van véél Moslims toch ook verkeerd ???

Haal eens een vrome Moslim voor de camera. Die mens wil maar één ding: Het opdringend van de perfecte waarden van Allah, de Sharia enzovoorts .. Wat wil zo iemand dan? Ah wel, de wereld zijn waarden opdringen, net zoals het Westen dat poogt te doen met landen zoals Afghanistan.

Elke mens, Moslim, Christene, Boedhist whatever ... die zijn geloof, waarden, manier van leven enzovoorts wil opdringen aan anderen, is gewoon VERKEERD BEZIG.

No offense, maar in die zin is de denkwijze van véél Moslims toch ook verkeerd ???

Haal eens een vrome Moslim voor de camera. Die mens wil maar één ding: Het opdringend van de perfecte waarden van Allah, de Sharia enzovoorts .. Wat wil zo iemand dan? Ah wel, de wereld zijn waarden opdringen, net zoals het Westen dat poogt te doen met landen zoals Afghanistan.

Elke mens, Moslim, Christene, Boedhist whatever ... die zijn geloof, waarden, manier van leven enzovoorts wil opdringen aan anderen, is gewoon VERKEERD BEZIG.
Dan is de mensheid al duizenden jaren verkeerd bezig.

In woorden misschien ja maar in daden...

Je KAN en zal waarschijnlijk grotendeels wel gelijk hebben (zie ook één van mijn vorige posts), maar bovenstaande voorbeelden tonen helemaal 'niets' aan.

Als Alexander De Croo morgen zou zeggen: Vrouwen mag je NIET slaan. Dan ben ik 100% zeker dat de media een artikel zal neerschrijven waarbij één of andere pipo dezelfde dag nog een vrouw heeft doodgeslagen. Zomaar .. omdat het kan ..

En dan zie je HLN'ers zeggen: Zie je wel! Allemaal leugens wat De Croo aan het lullen/zeveren was!

---

Ik ga uit van een (erg) streng beleid. Maar hoe het exact zal evalueren kan niemand nu al met 100% zekerheid zeggen hé.

1 van de uitdaging van de top van de Taliban zal ook zijn om echt de controle te verkrijgen over al hun troepen en echt een éénheid te creëren. Daar zitten ook gewoon stoere binken tussen -I am the man!- die blind beginnen rond te schieten op de menigte .. Zomaar .. omdat het kan ..

Als buitenstaander vind ik het onmogelijk om nu al te zeggen dat de top openlijk dit geweld afkeurt, om dan stiekem in het geheim de opdracht te geven aan hun troepen: 'Shttttt!!! Schiet ze allemaal dood hé! But keep this a secret! ...'

Laatst bewerkt:
Je KAN en zal waarschijnlijk grotendeels wel gelijk hebben (zie ook één van mijn vorige posts), maar bovenstaande voorbeelden tonen helemaal 'niets' aan.

Als Alexander De Croo morgen zou zeggen: Vrouwen mag je NIET slaan. Dan ben ik 100% zeker dat de media een artikel zal neerschrijven waarbij één of andere pipo dezelfde dag nog een vrouw heeft doodgeslagen. Zomaar .. omdat het kan ..

En dan zie je HLN'ers zeggen: Zie je wel! Allemaal leugens wat De Croo aan het lullen/zeveren was!

---

Ik ga uit van een (erg) streng beleid. Maar hoe het exact zal evalueren kan niemand nu al met 100% zekerheid zeggen hé.

1 van de uitdaging van de top van de Taliban zal ook zijn om echt de controle te verkrijgen over al hun troepen en echt een éénheid te creëren. Daar zitten ook gewoon stoere binken tussen -I am the man!- die blind beginnen rond te schieten op de menigte .. Zomaar .. omdat het kan ..

Als buitenstaander vind ik het onmogelijk om nu al te zeggen dat de top openlijk dit geweld afkeurt, om dan stiekem in het geheim de opdracht te geven aan hun troepen: 'Shttttt!!! Schiet ze allemaal dood hé! But keep this a secret! ...'

Goh ja, De Croo vergelijken met een terroristisch gewapend regime dat de sharia gewapender hand terug aan het invoeren is vind ik nu wel niet echt de juiste vergelijking.
Al ben ik nu ook gene fan van Alexander, dat vind ik nu toch wel wat ver :unsure:

Goh ja, De Croo vergelijken met een terroristisch gewapend regime dat de sharia gewapender hand terug aan het invoeren is vind ik nu wel niet echt de juiste vergelijking.
Al ben ik nu ook gene fan van Alexander, dat vind ik nu toch wel wat ver :unsure:
Je hebt gelijk! Vervang De Croo door Trump. Let's make Afghanistan GREAT again!

De getranscribeerde verklaring van de Taliban.

"within the framework of the Islamic Sharia laws" zie je vaak terugkomen. Je kan dat op tal van manieren interpreteren en op dit moment is er véél desinformatie op het internet. Zoals aangegeven in de verklaring kunnen ze vandaag nog niet alles verduidelijken en in een wet gieten, dat volgt later. Het stof moet eerst liggen. Alles wijst er wel op dat de taliban dit keer geen pariastaat meer wil worden, maar ik ben benieuwd in hoeverre Pakistan hiermee gemoeid is omdat zij historisch een duidelijk aandeel hebben in het bestaan van de taliban.

"Het voordeel van de twijfel" is gemakkelijk te declameren vanuit mijn bureaustoel in het veilige, stabiele Westen met meerdere opeenvolgende generaties zonder oorlog te kennen. Maar ik had van de taliban meer revanchisme verwacht en minder politiek realisme.

De getranscribeerde verklaring van de Taliban.

"within the framework of the Islamic Sharia laws" zie je vaak terugkomen. Je kan dat op tal van manieren interpreteren en op dit moment is er véél desinformatie op het internet. Zoals aangegeven in de verklaring kunnen ze vandaag nog niet alles verduidelijken en in een wet gieten, dat volgt later. Het stof moet eerst liggen. Alles wijst er wel op dat de taliban dit keer geen pariastaat meer wil worden, maar ik ben benieuwd in hoeverre Pakistan hiermee gemoeid is omdat zij historisch een duidelijk aandeel hebben in het bestaan van de taliban.

"Het voordeel van de twijfel" is gemakkelijk te declameren vanuit mijn bureaustoel in het veilige, stabiele Westen met meerdere opeenvolgende generaties zonder oorlog te kennen. Maar ik had van de taliban meer revanchisme verwacht en minder politiek realisme.
Dat lijkt me feitelijk nog het beste. Ik hoop enkel dat de democratie/vrijheden die in europese landen opgedaan wordt door migratie finaal wel zal doorstromen naar de landen in het M-O

Terug
Bovenaan