Ik ben het zeker met je eens dat we ons niet militair moeten bemoeien in buitenlandse waarden en normen maar op diplomatisch vlak zouden we toch bepaalde zaken mogen aankaarten.Ook mijn denkwijze. Dat opdringen van onze 'perfecte' Westerse waarden en gebruiken en politiek systeem is zo'n fout gedachtengoed. Alsof wij telkens aan de 'achterlijke' wereld moeten gaan uitleggen hoe ze hun samenleving beter kunnen organiseren.
Let op, ik keur niet goed wat de taliban met vrouwen uitstak, maar ik heb er als westerling geen behoefte aan om mij daar te gaan moeien om de inheemse bevolking te gaan vingerwijzen dat het zus moet en zeker niet zo.
Dat werkte niet in zwart Afrika, dat werkte niet in Noord-Afrika, dat werkte niet in Zuid-Oost Azië en dat zal zeker nooit werken in het Midden-Oosten. En telkens gaat het eigenlijk in wezen over gebieden die rijk zijn aan (zeldzame) grondstoffen onder het mom van nation building zeker?
Zeker als ze lid willen zijn van de UN, het is hypocriet dat een land vrouwen verbiedt naar school te gaan of homo’s stenigt maar dan wel lid is van de organisatie die notabene de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens bedacht heeft. Dit geldt uiteraard niet uitsluitend voor Afghanistan.
Natuurlijk in dit geval is het even de kat uit de boom kijken en de Taliban het voordeel van de twijfel gunnen helaas.
(Mijn mening)
)