Saigon 2.0: Afghanistan op de rand

De problemen overal gaan veelal terug tot de kolonisering. Destijds heeft men met een lat de kolonies verdeeld zonder rekening te houden met de bevolking die daar woonde. Vervolgens heeft men een plaatselijke minderheid laten collaboreren. Zelf had men onvoldoende soldaten om zo een kolonie te controleren. Toen die kolonies onafhankelijk werden heeft men de macht gegeven aan die minderheidsgroepen. Gevolg binnen de kortste keer opstanden, genocides etc...

Komt daar nog bij dat men na 1945 afgesproken heeft dat grenzen onaantastbaar zijn. Uit eigenbelang. Want ook in het Westen heb je overal wel een minderheid die ook wel autonomie wil. Met Catalonië keek de hele EU ook naar de andere kant. Dan heb je zo landen gelijk Afghanistan dat eigenlijk geen land is. Men had dat eigenlijk moeten opdelen en elk volk zijn eigen land moeten geven. Nu had men daar een regeringsleger dat in feite etnisch een allegaartje was. Dat vecht niet. Voor zijn eigen volk wil men wel vechten. Hetzelfde zag je in Irak met IS. Regeringsleger sloeg in Mosul massaal op de vlucht. Uiteindelijk zijn ze vooral tegengehouden door de Koerden. Die vochten wel toen IS het Koerdisch gebied wilde binnentrekken.

In ons klein landje draait het al vierkant, laat staan in een land gelijk Afghanistan.
Ik vind eigenlijk niet dat ons land vierkant draait. Ja, er zijn zaken die veel beter moeten zoals de politiek en justitie, maar het systeem vind ik in het overgrote merendeel toch goed draaien.

Ik vind eigenlijk niet dat ons land vierkant draait. Ja, er zijn zaken die veel beter moeten zoals de politiek en justitie, maar het systeem vind ik in het overgrote merendeel toch goed draaien.

Dat is omdat je kijkt naar de uitkomst alleen, als je kijkt naar de ligging van ons land en het overheidsbeslag mag je je gerust de vraag stellen waarom we op bepaalde vlakken niet het niveau van de Scandinavische landen, Nederland, Duitsland of Zwitserland (meer) halen.

Blij mogen zijn met wat we hebben mag geen excuus zijn om toch niet continu verbetering te blijven nastreven. Globaal genomen draait ons land goed, maar dat lijkt mij vaak eerder ondanks een politiek die desondanks al eens vierkant draait of allesbehalve efficiënt is.

Ik denk dat we in ons land van geluk mogen spreken dat alles blijft draaien. Dat was ook al het geval toen de Duitsers ons land hebben bezet: de bureaucratie bleef gewoon verder werken. Daar is zeker ruimte voor verbetering in, maar we zijn op vlak van staatsstructuur géén failed state. Dat is altijd een leuke boutade om op café te vertellen: "Allez, wat voor een apenland is dat hier nu?", maar eigenlijk houdt dat geen steek. België is stabiel en veilig. Dat zijn grondvoorwaarden die Afghanistan niet heeft. Wij kunnen klagen en zagen over genderneutrale toiletten, de gemiddelde Afghaan is eerder bezorgd om een inkomen, brood op de plank en veilig over straat kunnen gaan.

Het enige dat echt schandalig is in België, is het wegennet. Als je vergelijkt met de ons omringende landen is dat een ramp. Natuurlijk is't nog altijd beter dan de wegen in Afghanistan. De fietspaden zijn dikwijls in zeer slechte staat, als er al fietspaden zijn. Ik ben een fietser daarmee dat ik mij daar enorm aan stoor natuurlijk. Ge moet niet alleen opletten voor wegversmallingen en verkeersdrempels overal, maar ook voor putten. En dan liggen de fietspaden vol steentjes. Sorry voor deze offtopic rant :)

Maar dan daarentegen ben ik van andere zaken verbaasd, zoals de vlotte vaccinatiecampagne (voor zo'n bureaucratisch land zoals België verloopt dat toch zeer vlot) en dan die evacuatieoperatie van Belgen uit Afghanistan hebben ze precies toch niet slecht gedaan. Er zullen daar ook profiteurs tussen zitten en zo, maar anderzijds kan je die mensen daar ook moeilijk laten stikken vind ik.

Laatst bewerkt:
Het enige dat echt schandalig is in België, is het wegennet. Als je vergelijkt met de ons omringende landen is dat een ramp. Natuurlijk is't nog altijd beter dan de wegen in Afghanistan. De fietspaden zijn dikwijls in zeer slechte staat, als er al fietspaden zijn. Ik ben een fietser daarmee dat ik mij daar enorm aan stoor natuurlijk. Ge moet niet alleen opletten voor wegversmallingen en verkeersdrempels overal, maar ook voor putten. En dan liggen de fietspaden vol steentjes. Sorry voor deze offtopic rant :)

Maar dan daarentegen ben ik van andere zaken verbaasd, zoals de vlotte vaccinatiecampagne (voor zo'n bureaucratisch land zoals België verloopt dat toch zeer vlot) en dan die evacuatieoperatie van Belgen uit Afghanistan hebben ze precies toch niet slecht gedaan. Er zullen daar ook profiteurs tussen zitten en zo, maar anderzijds kan je die mensen daar ook moeilijk laten stikken vind ik.
En toch vind ik dat er kritiek mag zijn op hoeveel mensen daar zitten met een Belgisch paspoort , het beeld van Afghanistan " hell on earth " mag ook de vuilbak in .

De Afghaan op mn werk probeert nu ook zijn familie over te krijgen naar hier , hij probeert dat al jaren maar die familie wou dat zelf nooit , ze vonden het daar veilig .

Goedkoop is duurkoop hé. Dat geldt zeker voor onze wagen.
Ze gebruiken hier bijvoorbeeld goedkope brol voor de fietspaden en wegen ...

Nederland staat op nummer 5 ivm kwaliteit wegen. Belgie op nummer mmm ... (2018 .. ondertss is NL nummer 2 en BE is nog verder weggezakt)
Dat is toch iets dat voor buitenlanders een heel andere indruk zou geven van ons land, moesten er deftige wegen zijn.
En toch vind ik dat er kritiek mag zijn op hoeveel mensen daar zitten met een Belgisch paspoort , het beeld van Afghanistan " hell on earth " mag ook de vuilbak in .

De Afghaan op mn werk probeert nu ook zijn familie over te krijgen naar hier , hij probeert dat al jaren maar die familie wou dat zelf nooit , ze vonden het daar veilig .
Ja, dat zijn dan ook fouten die ze in het verleden gemaakt hebben, door corrupte politici die stemmen wilden ronselen. Ondertussen is het onheil geschied natuurlijk.

Nu ja dit is ergens wel logisch. Als jij verzetstrijder bent, ga je dan helemaal op je ééntje ergens staan kakken en zeker sneuvelen tegen de Taliban? Of ga je naar Panshjir om daar met verenigde krachten te strijden tegen de Taliban en enige kans te maken?

Waarschijnlijk heeft het volledige verzetsleger zich gegroepeerd op die ene locatie.

De Taliban kunnen zeker Pansjhir veroveren maar dan gaan er eerst duizenden Taliban en verzetsstrijders sneuvelen. Je moet letterlijk door een hinderlaag lopen. Dus we zullen wel zien of ze voor de politieke oplossing kiezen of voor 'véél doden'.

Als dit Pansjhir niet onder Taliban bestuurd wil worden, en ze zich niet Afghaan voelen maar Tadzjiek, zijn de Taliban dan ook kolonisten als ze dat district veroveren en met geweld onderdrukken en deel doen uitmaken van Afghanistan? :thinking:

Dat is net zoals in Afghanistan toch gewoon de weerspiegeling van de cultuur van een volk?

Net zoals de meerderheid daar de Taliban steunt, is voor de meerderheid van de Belgen de staat van het wegennet best OK. Uiteraard wil iedereen hier Nederlandse wegen, alleen ga je maar weinig mensen vinden die daar voor willen betalen.

De overgrote meerderheid van de Afghanen die in ons land de voorbije jaren asiel hebben aangevraagd, waren zeer jonge volwassenen toen ze hier toekwamen. Vaak hadden ze er een lange, dure en zware reis op zitten, die ze enkel op eigen houtje konden doen. De meesten probeerden daarna hun gezin te laten overkomen, of gingen een paar maanden per jaar terug naar Afghanistan om daar te trouwen en aan kinderen te beginnen
En de werkende Vlaming mag het betalen

Dat is net zoals in Afghanistan toch gewoon de weerspiegeling van de cultuur van een volk?

Net zoals de meerderheid daar de Taliban steunt, is voor de meerderheid van de Belgen de staat van het wegennet best OK. Uiteraard wil iedereen hier Nederlandse wegen, alleen ga je maar weinig mensen vinden die daar voor willen betalen.
Steunt de meerderheid daar de Taliban? Het is niet omdat het leger daar naar de Taliban overgelopen is, dat dat ook de wil van >50% van het volk is :)

Trouwens, we betalen hier belastingen genoeg om deftige wegen te hebben ...

En de werkende Vlaming mag het betalen

Straf eigenlijk, ik zou het me niet kunnen veroorloven om een paar maanden per jaar naar het buitenland te trekken, wie zou hier m'n lening betalen? Wat met je job? En dan nog eens reizen naar een land waar je zogezegd bent moeten uit wegvluchten?

Ik wil het aantal gevallen van uitkeringsfraude onder die terugkerende Afghanen die we nu ook nog eens repatriëren op kosten van de belastingsbetaler, wel eens tellen.

Als ons land al maanden een negatief reisadvies geeft voor een land, zou je voor de reddingsfactuur eigenlijk zelf verantwoordelijk mogen gesteld worden.

Tolken, fixers, etc. die ons geholpen hebben zijn een ander verhaal natuurlijk.

Als een land veilig genoeg is om enkele maanden per jaar naar toe te trekken om een vrouw te vinden en aan kinderen te beginnen, is het veilig genoeg om het niet te moeten ontvluchten in de eerste plaats. Dan ben je dus een economische migrant en moet je op andere waardes beoordeeld worden.

Laag- of ongeschoolde economische migranten die de taal niet spreken, is niet echt het doelpubliek dat we nodig hebben in Europa.

Steunt de meerderheid daar de Taliban?

Trouwens, we betalen hier belastingen genoeg om deftige wegen te hebben ...
Ja, de meerderheid daar steunt de Taliban anders zou die daar gewoonweg niet zijn, zo simpel is het.

Als ik mijn auto laat wassen, heb ik hierover vaak diepe gesprekken met gewone Afghanen, mensen die dat aan de lijve ondervinden en de nuances begrijpen van dat probleem en niet de zoveelste expert op Terzake die denkt te weten hoe je daar een democratie moet opbouwen. Of wat had je gedacht dat jij en ik 300 jaar geleden toen koningen en keizers hier nog de scepter zwaaiden moest komen aandraven met vrouwen- of wat dan ook rechten?

Wat die BE belastingen betreft geef ik je gelijk, maar dat doet weinig terzake. Om die aftandse wegen te herstellen is er een plan en geld nodig, veel geld en dat haal je ofwel met nieuwe belastingen of bezuinig je elders. Om dat in perspectief te plaatsen, in NL geeft men 5x meer aan het onderhoud van wegen uit. Hoe dan ook als politici er niet in slagen om na 100 jaar met een plan en geld op de proppen te komen dan lijkt het mij een min of meer een feit dat de meerderheid van de Belgen gewoon geen betere wegen wil. Of zie jij dat anders?

Ja, de meerderheid daar steunt de Taliban anders zou die daar gewoonweg niet zijn, zo simpel is het.

Als ik mijn auto laat wassen, heb ik hierover vaak diepe gesprekken met gewone Afghanen, mensen die dat aan de lijve ondervinden en de nuances begrijpen van dat probleem en niet de zoveelste expert op Terzake die denkt te weten hoe je daar een democratie moet opbouwen. Of wat had je gedacht dat jij en ik 300 jaar geleden toen koningen en keizers hier nog de scepter zwaaiden moest komen aandraven met vrouwen- of wat dan ook rechten?
Kon je toen ook zeggen dat de meerderheid van de mensen hier de koningen en keizers steunden? Of "vrouwen- of wat dan ook rechten" niet wilden? Of dichter bij het heden: Toen de Duitsers hier zaten, steunde de meerderheid van de Belgen toen de Duitsers, en nog meer: Stond de meerderheid toen achter de politiek van de Nazi's?

Kon je toen ook zeggen dat de meerderheid van de mensen hier de koningen en keizers steunden? Of "vrouwen- of wat dan ook rechten" niet wilden? Of dichter bij het heden: Toen de Duitsers hier zaten, steunde de meerderheid van de Belgen toen de Duitsers, en nog meer: Stond de meerderheid toen achter de politiek van de Nazi's?

je had hier dan wel oftewel om de 20 jaar een revolutie die hardhandig werd aangepakt of om de zoveel jaar een nieuwe overheerser :D

Misschien in het zuiden, daar heb ik een minder goed beeld op, maar toen ik een paar jaar terug een (klein) stuk van het noorden heb bezocht, was daar duidelijk géén animo voor een machtsovername door de Taliban, en dat wordt alleen maar bevestigd door wat ik nu van mensen ter plaatse hoor. De lokale Kirgiezen hebben bijvoorbeeld geprobeerd en masse naar Kirgizië te vluchten.

De Bolsjewieken waren ook een radicale kleine minderheid, maar die hebben uiteindelijk ook de bovenhand genomen. Je geraakt niet enkel aan de macht op basis van een meerderheid, maar je kan de proletarische achterban wel snel vergroten door shock and awe. In die zin is het ideologische draagvlak van de taliban misschien niet zo groot, maar weten ze door hun optreden wel een groot deel van de bevolking onder de knoet te krijgen en houden. Steun van de meerderheid is inflatoir, dat kan zo inzakken. Maar door slim en pragmatisch op te treden kan je die zeepbel wel stabiel krijgen.

Geen idee, ik was toen nog niet geboren 😃, maar die genoten zonder twijfel brede steun, eventueel over een bepaalde periode.

Ik kan mij inbeelden dat die feodale tijden hier vergelijkbaar waren met de toestand in de Sovjet-republieken van vandaag. De lokale heerser (Putin) geniet steun bij brede lagen van de bevolking. Dat die heerser nu en dan een tegenstander (Navalny) uit de weg ruimt kan de meerderheid weinig of niets schelen. Dat is uiteraard tot die heerser uit de gratie valt (Lukashenko) en moet verdwijnen voor een vervangende heerser. Meestal vertrekt die niet zonder slag of stoot en voila de volgende revolutie is geboren en de geschiedenis herhaalt zich. Het is echter naief om te geloven dat dit een verlangen zou zijn naar een democratie naar Westers model.

Begrijp de analogie met de Nazi’s niet, Nazi-duitsland was een bezettingsmacht, de Taliban niet.

Terug
Bovenaan