Saigon 2.0: Afghanistan op de rand

Da's eigenlijk een interessant gegeven. Drugs etc. zijn verboden door de Koran; dewelke de salafisten letterlijk volgen. Salafi-jihadi nemen dan weer de wapens op om de Shar'ia in te voeren - terwijl andere Salafistische stromingen het bv. door politiek proberen in te voeren.

Dat de Taliban de productie verbiedt tijdens hun bewind is ergens logisch vanuit het standpunt van vrome moslims: de Koran verbiedt het immers. Maar tijdens de oorlog - zo weet iedereen - hebben ze miljoenen verdiend door de productie van diezelfde opium. Dat is tegenstrijdig natuurlijk.

Hier komen we dan op het interessante mechanisme dat dit mogelijk maakt, net zoals het mogelijk is om bv. Westerse technologieën te gebruiken.

In het Arabisch spreken we van bid'ah om innovaties te benoemen die tegen de leer zijn. Kort gesteld kunnen we zeggen dat opium bid'ah is omdat drugs 'inherently evil' zijn. (Technologische) innovaties om de leer van de Koran te verspreiden zijn echter toegestaan. Dient diezelfde opium dus voor Jihad te kunnen voeren? Dan is dat gewoon toegestaan. Jihad gedaan? Terug bid'ah.
Tinfoilhat maar is de CIA niet vies van een beetje drugsverkoop om hun clandestiene acties wat te financieren?
https://en.wikipedia.org/wiki/CIA_involvement_in_Contra_cocaine_trafficking
Die Gary webb heeft trouwens zelfmoord gepleegd met twee kogels. :unsure:

Om eerlijk te zijn. De gewone burger / Jan Modaal met de pet, is altijd overgeleverd aan de machthebbers van het land hé.
Stel nu dat morgen onze regering een deal sluit met de Taliban en ze zeggen: Je krijgt het land cadeau.

Denk je dan echt dat jij, ik, Stanneke of éénder wie hier in deze thread post, ook daar maar iets kan aan doen/veranderen?

Jaja, véél geblaat en hier komen verkondigen: Makila je vertelt onzin, ik ga dan echt protesteren en dat zal NIET waar zijn.
De praktijk? Véél geblaat, weinig wol, gewoon slikken en knikken.

75000 Talibanstrijders die de aanval inzetten op België? 1x raden of dat voldoende is om héél België te veroveren. Het antwoord = JA.

---

En je kan nu antwoorden met tientallen (of meer) redenen waarom bovenstaand scenario hier onmogelijk is. Daarop antwoord ik: Je hebt 100% gelijk, bovenstaande is fictie. Maar ik wil gewoon zeggen dat Jan Modaal zelf NIKS in de pap te brokken heeft, moest het gebeuren .. gewoon NADA. NIKS!

Er zijn talloze redenen (duizenden zeker?) waarom een Taliban regime momenteel niet zou werken in België. Maar bon, dat is een andere discussie ;)
Het grootste probleem is tot hier geraken, tenzij ze hier al zitten natuurlijk

Het grootste probleem is tot hier geraken, tenzij ze hier al zitten natuurlijk
Dat is de enige manier om hier op termijn ook een Islamitisch land van te maken hé (De sharia invoeren zal niet zo snel lukken of gewoon NOOIT, maar hier een Moslimland van maken? Dat is eigenlijk niet zo moeilijk hoor).

Gewoon zoveel mogelijk volk van ginder naar hier halen. Hier kweken gelijk konijnen. En dan via de politiek, de macht grijpen.
De kans is zeker reëel dat over 50 jaar, Islam de hoofd godsdienst zal zijn in België.

Maar goed, dat begint te veel off topic te worden ..

Het verhaal dat Amerika zogenaamd 20 jaar lang zijn uiterste best heeft gedaan en dat de Afghaanse bevolking de vele kansen laten liggen heeft, wordt nochtans sterk ontkracht door de getuigenissen van betrokken Amerikanen. Geen plan, geen einddoel, manipulatie van cijfers om aan te tonen dat er toch progressie werd geboekt...met als resultaat wat we vandaag de dag zien.

“We were devoid of a fundamental understanding of Afghanistan — we didn’t know what we were doing,” Douglas Lute, a three-star Army general who served as a war czar for Afghanistan under the George W. Bush and Barack Obama administrations, said in a 2015 interview, according to the Post.

Laatst bewerkt:
Unpopular opinion: Ik vind dat we alle lof moeten hebben voor de Westerse missie in Afghanistan:
  • Inval in Afghanistan was met een gegronde reden
  • Niet platbombarderen maar met precisiebombardementen en boots on the ground maximaal de burgerbevolking proberen ontzien.
  • Hoofd-target geslaagd: Bin Laden uitgeschakeld en top van Al Qaeda gedecimeerd
  • Poging tot nation building en (althans op papier) alle kansen gegeven aan de Afghanen om hun land te verdedigen tegen die barbaren

Maar zoals steeds weer opnieuw is het bon-ton om Amerika met de vinger te wijzen, en niet bijvoorbeeld het Afghaanse leger die jarenlang training hebben gekregen en het modernste materiaal om vervolgens als puntje bij paaltje komt geen schot te lossen.
Het is maar een suggestie, maar konden die Afghanen niet op voorhand zeggen dat ze eigenlijk geen goesting hadden om tegen de Taliban te vechten? De missie had zo'n 10 jaar kunnen ingekort worden, enkele honderden miljarden minder gekost en vooral enkele honderden mensenlevens minder gekost.
Om dan nu af te komen met "Het was maar om te lachen, we laten jullie wapens met plezier achter voor de Taliban!" :wtf:

Met die bullet point list ben ik het dus 100% eens, aangevuld met wat @Conradus al eerder zei: wordt Afghanistan opnieuw een vrijhaven voor terroristen die internationale aanslagen plegen? Dan mogen ze wat mij betreft gerust wél het land platbombarderen, of beter en meer hoogtechnologisch: drones inzetten en de leiders van de Taliban en Al Qaeda systematisch blijven uitmoorden. Colleteral damage? Jammer, dat hoort bij oorlog en grote delen van de bevolking steunen duidelijk de Taliban, want anders hadden die nooit zo'n snelle opmars gekend.

Dat is ook wat kort door de bocht, maar lijst anders eens op welke kansen de bevolking daar gegrepen heeft?
Als een land zo door oorlog wordt verscheurd, kan je toch moeilijk van die mensen verwachten dat ze op hun to-do list al verder zitten dan ervoor zorgen dat er eten, huisvesting en een ietwat normaal leven is voor hun gezin.

Met die bullet point list ben ik het dus 100% eens, aangevuld met wat @Conradus al eerder zei: wordt Afghanistan opnieuw een vrijhaven voor terroristen die internationale aanslagen plegen? Dan mogen ze wat mij betreft gerust wél het land platbombarderen, of beter en meer hoogtechnologisch: drones inzetten en de leiders van de Taliban en Al Qaeda systematisch blijven uitmoorden. Colleteral damage? Jammer, dat hoort bij oorlog en grote delen van de bevolking steunen duidelijk de Taliban, want anders hadden die nooit zo'n snelle opmars gekend.
Want moest de Taliban door jouw dorp razen zou je ze te lijf gaan? Ik heb hier alvast geen m16 liggen dus ik vermoed de gemiddelde Afghaan ook niet, en ik zie het niet zitten om met stenen te beginnen gooien naar die zotten dus ik vermoed de gemiddelde Afghaan ook niet.

Collateral damage is geen erg? Makkelijk praten als je duizenden kilometers van de gevarenzone verwijdert bent. Moesten ze je in jouw buurt drone strikes uitvoeren zou je hopelijk wel anders van gedacht zijn..

Eén van de belangrijkste oorzaken van deze problemen blijft ook al te vaak onbenoemd: men spreekt van fundamentalisme, extremisme of best-case van islamisme alsof dat iets anders is dan Islam. Alsof er een volledige dichotomie is tussen gematigde en radicale interpretaties. In tijden van pandemie is de verleiding héél erg groot tussen een analogie te maken met iets anders dat de actualiteit beheerst.

Het extreme kan in deze niet bestaan zonder het gematigde, en hoewel je in sommige gevallen nog kan argumenteren dat het gematigde een meerwaarde heeft, en het extreme daarbij een noodzakelijk kwaad is, ontgaat de "meerwaarde" van het gematigde me in deze volledig.
Je kan je zelfs afvragen wat nog "gematigd" is in zo'n discussie.

Hoeveel succesvolle, moderne Islamitische democratieën zijn er waar de Islam vredelievend samenleeft met andere religies? Nation-building willen doen in Afghanistan, tja, je kan ook proberen te zaaien in een onvruchtbare bodem, maar dan moet je geen hoge verwachtingen koesteren op korte termijn.

Cru geformuleerd maar om de toekomst van Europa te beschermen zouden we net beter zo weinig mogelijk vluchtelingen uit Afghanistan moeten opvangen, tenzij ze hun religie volledig afzweren - iets wat moeilijk te controleren valt helaas - en ze laten opvangen in landen als Pakistan - mede verantwoordelijk voor de opmars van de Taliban - of in Saudi-Arabië.

en grote delen van de bevolking steunen duidelijk de Taliban, want anders hadden die nooit zo'n snelle opmars gekend.
Niet noodzakelijk. In Wit Rusland heeft de president alle steun van de bevolking verloren. Toch blijft hij aan de macht, ..
Zolang je voldoende financiële draagkracht hebt, .. (dankzij Poetin, want het water stond hem weldegelijk aan de lippen) ..

Want moest de Taliban door jouw dorp razen zou je ze te lijf gaan? Ik heb hier alvast geen m16 liggen dus ik vermoed de gemiddelde Afghaan ook niet, en ik zie het niet zitten om met stenen te beginnen gooien naar die zotten dus ik vermoed de gemiddelde Afghaan ook niet.

De V.S. heeft het Afghaanse leger wel degelijk goed bewapend, ruim voldoende om op papier de Taliban te verslaan, die hadden dus gerust meer weerstand kunnen bieden en de gemiddelde Afghaan had deel kunnen uitmaken van dat leger mochten ze willen.

Zoals iemand in deze thread schreef, lijkt mij dat ze ervoor gekozen hebben om terug onder een Islamitische theocratie te gaan leven en hun moeders, zusters en dochters terug in een burka te stoppen en/of binnenshuis op te sluiten.

Collateral damage is geen erg? Makkelijk praten als je duizenden kilometers van de gevarenzone verwijdert bent. Moesten ze je in jouw buurt drone strikes uitvoeren zou je hopelijk wel anders van gedacht zijn..

Ik zeg niet dat het niet erg is, ik zeg dat het jammer is. Wat mij betreft nog steeds te vermijden indien mogelijk, maar als boots on the ground gefaald hebben, wat kan je dan nog meer verwachten van de V.S. of het Westen wanneer de Taliban andermaal een vrijhaven gaan bieden aan jihadisten/terroristen? We kunnen hopen dat ze hun lesje geleerd hebben natuurlijk en dat niet meer zullen doen.

Het is hier al lang een moslimland. Ooit al in Brussel geweest?
Ik moet u helaas gelijk geven...

Ik werk al een jaar voor een bedrijf in Brussel, maar door corona sinds opstart voltijds remote gewerkt... De laatste 2 maanden ga ik 1 dag per week on-site werken en neem dan soms de auto... Toen ik rond reed in Brussel, had ik ook het gevoel dat ik in een "moslimland" was.

Ik moet u helaas gelijk geven...

Ik werk al een jaar voor een bedrijf in Brussel, maar door corona sinds opstart voltijds remote gewerkt... De laatste 2 maanden ga ik 1 dag per week on-site werken en neem dan soms de auto... Toen ik rond reed in Brussel, had ik ook het gevoel dat ik in een "moslimland" was.
Hier moet er veel meer controle zijn op de koranscholen , je kan niet toelaten dat die daar eender wat vertellen .

Ik denk dat Westerse waarden gewoon haaks staan met de Islam , democratie proberen te installeren in een Islamitisch land? Nice try .
Ik heb niks tegen Islamieten. Als je de geschiedenis er even bijneemt, dan hebben de Christenen ook vele miljoenen mensen vermoord onder het mom van de godsdienst.

Wat erger is, is dat wij ons een beschaving noemen, we zelfs raketten naar Mars sturen. Maar dat 95% van de bevolking gewoon holbewoners zijn met het verstand in hun strontgat OF gewoon machtsgeile mensen die ne stijve krijgen van elke dollar op hun bankrekening. :cry:

Eigenlijk zijn wij gewoon een primitieve aapsoort. Niet meer en niet minder. Véél verschil is er eigenlijk toch (nog) niet?
(En dan spreek ik niet in naam van dit forum, de meesten hier behoren tot die 5% die nog wel iets meer verstand hebben)

Het is hier al lang een moslimland. Ooit al in Brussel geweest?
Ik zou eens beginnen met cijfers. Daaraan zie je tenminste iets. Want wat je nu vooral hebt, is dat iemand ergens een hoofddoek ziet, en al roept dat de sharia al is ingevoerd...

Je zou hier kunnen beginnen: https://journals.openedition.org/brussels/376.
En dan zag je daar dat 17% van de Brusselaren moslim is. Ja, blijkbaar één van de hoogste percentages in West-Europa, maar nog altijd absoluut geen "moslimland".

Dan zou je ook deze factcheck eens kunnen nalezen:

Waar netjes wordt uiteengezet dat die "meer dan 50% moslims" op niks slaat.
En dan zou je nog eens kunnen kijken naar de interne verschillen tussen die 160k moslims in Brussel en de talibanstrijders, maar dat wordt misschien een beetje te veel nuance.

Ik zou eens beginnen met cijfers. Daaraan zie je tenminste iets. Want wat je nu vooral hebt, is dat iemand ergens een hoofddoek ziet, en al roept dat de sharia al is ingevoerd...

Je zou hier kunnen beginnen: https://journals.openedition.org/brussels/376.
En dan zag je daar dat 17% van de Brusselaren moslim is. Ja, blijkbaar één van de hoogste percentages in West-Europa, maar nog altijd absoluut geen "moslimland".

Dan zou je ook deze factcheck eens kunnen nalezen:

Waar netjes wordt uiteengezet dat die "meer dan 50% moslims" op niks slaat.
En dan zou je nog eens kunnen kijken naar de interne verschillen tussen die 160k moslims in Brussel en de talibanstrijders, maar dat wordt misschien een beetje te veel nuance.
En die 17 procent zit dan altijd toevallig in de Nieuwsstraat als ik daar eens ga shoppen? Waar zitten die 83 procent andere nationaliteiten dan? Die durven niet buitenkomen zeker.

Anders kunnen we het VB-praatje voor een andere thread houden? Ik denk dat een land dat onderworpen wordt door fundamentalisten na een 20-jarige VN-missie nog iets anders is als "oh nee Moslims in Brussel".

Het verhaal dat Amerika zogenaamd 20 jaar lang zijn uiterste best heeft gedaan en dat de Afghaanse bevolking de vele kansen laten liggen heeft, wordt nochtans sterk ontkracht door de getuigenissen van betrokken Amerikanen. Geen plan, geen einddoel, manipulatie van cijfers om aan te tonen dat er toch progressie werd geboekt...met als resultaat wat we vandaag de dag zien.

Ja dit dus. De Afghanen met de vinger wijzen omdat de Amerikanen hun 'nation building' missie compleet gefaald was door totale incompetentie. Whut :crazy:

Dit scenario is toch heel gelijkaardig aan de opmars van IS in Irak, ook een land dat door Amerika zogezegd heropgebouwd was. Daar maakte zo'n ragtag groep van militanten ook een enorme opmars en gaven hele steden zich volledig over als die nog maar in de buurt kwamen. Dit omdat het Amerikaanse nation building project compleet gefaald was owv allerlei redenen waaronder een totaal gebrek aan inzicht in de lokale politieke en sectarische realiteit, oogkleppen voor de enorme corruptie die plaatsvind, ..

Afghanistan heeft nooit een democratische traditie gekend. Dat land is van monarchie naar communistische staat, naar burgeroorlog, naar Taliban-regering naar Amerikaans bezetting gegaan. Dan bouw je niet zomaar een democratie op door wapens en geld uit te delen aan een corrupte overheid.

Maar ja het is BG dus dat draait uiteindelijk weer uit in een rondje moslim bashing. Zelfs Brussel wordt er alweer bijgehaald in een topic over Afghanistan :unsure: (@mods: afsplitsen aub?)

Terug
Bovenaan