Saigon 2.0: Afghanistan op de rand

Je hebt het dan over uw echte neef of nicht? Dus de zoon of dochter van uw moeder of vader zijn broer of zus?
Dat dit voorkomt daar twijfel ik niet aan, dat dit normaal is daar twijfel ik immens aan.
Net even gegoogled en dat komt eigenlijk nog best veel voor in de wereld.
Het risico voor het nageslacht liggen ook niet zo extreem hoog: 4 - 6 % dat er iets mis is met het kind. (Bij ongerelateerde ouders is dat 2-3%) Kans is natuurlijk wel groter dat een bepaalde genetische ziekte in een familie zit en dat dan beide partners daar ook drager van zijn en dit zullen doorgeven. Maar als er geen specifieke genetische ziekte is, is er dus zelfs weinig risico als ze aan kinderen willen beginnen. Een achternicht/neef trouwen is gelijk aan een ongerelateerde partner hebben.

In Belgie is het trouwens niet verboden. In NL moeten beide partners verklaren dat ze uit vrije wil trouwen.

En eigenlijk is vooral ons Westers denkbeeld daarrond veranderd. Als je wat teruggaat in de tijd merk je dat er zelfs een aantal beroemde personen (Charles Darwin, Albert Einstein, Edgar Allan Poe en koningin Victoria) met hun nicht/neef zijn getrouwd. Dus toen vonden we het blijkbaar ook niet zo erg.

Net even gegoogled en dat komt eigenlijk nog best veel voor in de wereld.
Het risico voor het nageslacht liggen ook niet zo extreem hoog: 4 - 6 % dat er iets mis is met het kind. (Bij ongerelateerde ouders is dat 2-3%) Kans is natuurlijk wel groter dat een bepaalde genetische ziekte in een familie zit en dat dan beide partners daar ook drager van zijn en dit zullen doorgeven. Maar als er geen specifieke genetische ziekte is, is er dus zelfs weinig risico als ze aan kinderen willen beginnen. Een achternicht/neef trouwen is gelijk aan een ongerelateerde partner hebben.

In Belgie is het trouwens niet verboden. In NL moeten beide partners verklaren dat ze uit vrije wil trouwen.

En eigenlijk is vooral ons Westers denkbeeld daarrond veranderd. Als je wat teruggaat in de tijd merk je dat er zelfs een aantal beroemde personen (Charles Darwin, Albert Einstein, Edgar Allan Poe en koningin Victoria) met hun nicht/neef zijn getrouwd. Dus toen vonden we het blijkbaar ook niet zo erg.

Ons denkbeeld daarin is niet veranderd, het is verbeterd. Ik wil je gerust nog een paar zaken uit de 19e eeuw opsommen die we nu niet meer doen.

Die paar percent extra kans op een genetische ziekte, dat gaat wel om een potentieel mensenleven dat geruïneerd kan worden daardoor. Onderschat niet hoeveel mensen drager zijn van bepaalde ziektes, muco is dacht ik zelfs 1/20, en de kans dat neef-nicht beiden drager zijn is dan uiteraard groter dan een willekeurige "paring". Bovendien zoals ik in mijn post al zei: die paar percent extra kans is voor één genetische ziekte, maar er zijn meerdere genetische ziekten.

Een enkel neef-nicht huwelijk (tussen volle neven en nichten) is overigens nog steeds héél wat anders dan herhaaldelijk die "tactiek" toe te passen. Om gewoon een fragmentje van Wikipedia te citeren:
Marrying a close relative significantly increases the chance that both parents carry recessive genes, which can carry defects and diseases. While babies of Pakistani heritage accounted for roughly 3.4% of all births in the UK (2005), "they had 30% of all British children with recessive disorders and a higher rate of infant mortality," according to research done by the BBC.[51]
Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Cousin_marriage_in_the_Middle_East#Biological_impact

We doen het nog wel he. Het is zelfs toegelaten in Belgie en ook in NL (zie mijn link in de vorige post).
En voor mij is het een verandering. Een verbetering is enkel te bewijzen aan de hand van keiharde data en hier zijn studies niet zo vernietigend (anders had het bijv. in NL al wel verboden geweest). Toch niet in geval van eenmalige gebeurtenis binnen een familie. Verbetering is dus hier uw zienswijze.

Persoonlijk zou ik dan wel bij wet van hen verlangen dat bij huwelijk tussen neef-nicht er ook een checkup moet gebeuren van de meest voorkomende genetische ziekten.
En het zou inderdaad geen standaard praktijk mogen zijn. Wat eigenlijk wel doenbaar moet zijn om hier in een wet te gieten. vb. Indien ouders neef-nicht zijn, mogen de kinderen niet meer binnen de familie trouwen.

Ons denkbeeld daarin is niet veranderd, het is verbeterd. Ik wil je gerust nog een paar zaken uit de 19e eeuw opsommen die we nu niet meer doen.

Die paar percent extra kans op een genetische ziekte, dat gaat wel om een potentieel mensenleven dat geruïneerd kan worden daardoor. Onderschat niet hoeveel mensen drager zijn van bepaalde ziektes, muco is dacht ik zelfs 1/20, en de kans dat neef-nicht beiden drager zijn is dan uiteraard groter dan een willekeurige "paring". Bovendien zoals ik in mijn post al zei: die paar percent extra kans is voor één genetische ziekte, maar er zijn meerdere genetische ziekten.

Een enkel neef-nicht huwelijk (tussen volle neven en nichten) is overigens nog steeds héél wat anders dan herhaaldelijk die "tactiek" toe te passen. Om gewoon een fragmentje van Wikipedia te citeren:

Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Cousin_marriage_in_the_Middle_East#Biological_impact
30% van van alle kinderen met recessieve aandoeningen zegt weinig als je het totaal niet kent. Dat kan verwaarloosbaar weinig zijn. Da's ook wat ik uit andere artikels versta: Dat er wel degelijk verhoogde risico's zijn uitgedrukt in procenten maar dat het aantal effectieve casussen zo laag is dat het amper de moeite is om er naar te kijken.

Neen inderdaad, ik moet mijn statement herzien. Biden heeft basically Trump zijn plan uitgevoerd.
Dus Trump had ook geen gelijk.
Maar ik zou toch graag Soenens eens horen zeggen dat Biden een flatertje heeft begaan.

We doen het nog wel he. Het is zelfs toegelaten in Belgie en ook in NL (zie mijn link in de vorige post).
En voor mij is het een verandering. Een verbetering is enkel te bewijzen aan de hand van keiharde data en hier zijn studies niet zo vernietigend (anders had het bijv. in NL al wel verboden geweest). Toch niet in geval van eenmalige gebeurtenis binnen een familie. Verbetering is dus hier uw zienswijze.

Persoonlijk zou ik dan wel bij wet van hen verlangen dat bij huwelijk tussen neef-nicht er ook een checkup moet gebeuren van de meest voorkomende genetische ziekten.
En het zou inderdaad geen standaard praktijk mogen zijn. Wat eigenlijk wel doenbaar moet zijn om hier in een wet te gieten. vb. Indien ouders neef-nicht zijn, mogen de kinderen niet meer binnen de familie trouwen.
In Nederland heeft men al meerdere malen dit proberen te verbieden. Het probleem is dat veel inwoners dat nog een normale gang van zaken vinden.

Ik denk dat we toch op dezelfde golflengte zitten als ik zeg dat dit gewoon een ongewenste en ongezonde manier van relaties hebben is. Meestal omdat dit gedwongen relaties zijn.

Neen inderdaad, ik moet mijn statement herzien. Biden heeft basically Trump zijn plan uitgevoerd.
Dus Trump had ook geen gelijk.
Maar ik zou toch graag Soenens eens horen zeggen dat Biden een flatertje heeft begaan.
Eigenlijk is Bush de kadee die ermee is begonnen. Obama en Trump schoven de exit gewoon door naar de volgende president. Onder Trump was de uittocht niet minder chaotisch verlopen (zonder de Afghaanse regering een deal maken met de Taliban was zijn lumineus idee), maar hij had er wel zijn eigen draai aan gegeven. Murricah first!

Pakkend beeld in De Standaard vanochtend. Wat een nachtmerrie moet dit allemaal zijn voor de Afghaanse jeugd.

aa7c682e-0199-11ec-87ab-fcc011ccba32_web_scale_0.1430104_0.1430104__.jpg

Heerlijk toch ? Beetje verlof voor iedereen dan die naar het journaal kijkt.
Stel u voor dat ie zou moeten toegeven dat Biden verkeerd zit *edit*

Ja het is mij een oprechte vraag.
Ik merk zeer weinig kritiek op de reactie van Biden, ook dat interview bij ABC waar hij geen al te beste indruk maakte en ook gewoon loog:

Terwijl hem dat dus wel gezegd is:

The president’s top generals, including Chairman of the Joint Chiefs of Staff Army Gen. Mark Milley, urged Mr. Biden to keep a force of about 2,500 troops, the size he inherited, while seeking a peace agreement between warring Afghan factions, to help maintain stability.

"Noone is being killed right now."

Komt hier toch redelijk weinig kritiek op vind ik, toch zeker tijdens het journaal heb ik de indruk.

Eigenlijk is Bush de kadee die ermee is begonnen. Obama en Trump schoven de exit gewoon door naar de volgende president. Onder Trump was de uittocht niet minder chaotisch verlopen (zonder de Afghaanse regering een deal maken met de Taliban was zijn lumineus idee), maar hij had er wel zijn eigen draai aan gegeven. Murricah first!
Bush Jr leek me achteraf niet de allerslechtste kadee maar miste precies wel wat ruggengraat. De rol van Donald Rumsfeld onder andere lijkt mij dan niet te onderschatten.

Ja het is mij een oprechte vraag.
Ik merk zeer weinig kritiek op de reactie van Biden, ook dat interview bij ABC waar hij geen al te beste indruk maakte en ook gewoon loog:

Terwijl hem dat dus wel gezegd is:

"Noone is being killed right now."

Komt hier toch redelijk weinig kritiek op vind ik, toch zeker tijdens het journaal heb ik de indruk.

Bijzonder moeizame indruk die Biden hier maakt. Je merkt toch een zekere disconnect.

De VS heeft ergens wel gelijk dat ze niet kunnen blijven strijden in de Afghanen hun plaats. De Taliban heeft nu eenmaal draagvlak onder de bevolking. Waarschijnlijk bekijk ik het te simpel maar wat als ze Afghanistan nu eens in twee verdelen. Een stuk onder leiding van de Taliban en een stuk voor degenen die niet onder het Talibanregime willen leven. En maak deze grens open (gecontroleerd door een neutrale macht bv de VN) zodat mensen vrij kunnen kiezen waar ze willen wonen en landgenoten in het andere stuk vrij kunnen bezoeken. Iedereen blij.

Ze hebben alle 4 zitten liegen en een fantasiebeeld opgeworpen van wat er gebeurt in Afghanistan.

Waarschijnlijk bekijk ik het te simpel maar wat als ze Afghanistan nu eens in twee verdelen. Een stuk onder leiding van de Taliban en een stuk voor degenen die niet onder het Talibanregime willen leven. En maak deze grens open (gecontroleerd door een neutrale macht bv de VN) zodat mensen vrij kunnen kiezen waar ze willen wonen en landgenoten in het andere stuk vrij kunnen bezoeken. Iedereen blij.
Ik snap de theoretische aantrekkingskracht van dergelijk voorstel, maar welke landen gaan die grenstroepen leveren in de wetenschap dat ze voortdurend een doelwit zullen zijn voor de Taliban? En waarom zouden de Taliban dat überhaupt toestaan? Iemand zal eerst zijn handen weer moeten vuil maken om hen terug te dringen.

Ik snap de theoretische aantrekkingskracht van dergelijk voorstel, maar welke landen gaan die grenstroepen leveren in de wetenschap dat ze voortdurend een doelwit zullen zijn voor de Taliban? En waarom zouden de Taliban dat überhaupt toestaan? Iemand zal eerst zijn handen weer moeten vuil maken om hen terug te dringen.
Een ander voorstel zou kunnen zijn een deal te maken met Pakistan. De mensen die niet onder de Taliban willen leven laten wonen in Pakistan, een land met een gelijkaardige cultuur. Uiteindelijk heeft Pakistan de Taliban laten groeien op hun grondgebied dus zou dat land nu ook een deel van de oplossing kunnen leveren. En ook hier weer vrij verkeer tussen beide landen toelaten. Grensposten gecontroleerd door de VN die volgens mij geen doelwit zou mogen zijn van de Taliban.

De mensen die niet onder de Taliban willen leven laten wonen in Pakistan, een land met een gelijkaardige cultuur. Uiteindelijk heeft Pakistan de Taliban laten groeien op hun grondgebied dus zou dat land nu ook een deel van de oplossing kunnen leveren.
Waarom zouden Afghanen die opgejaagd worden door de Taliban wel zorgeloos in Pakistan kunnen leven? Dat is gewoon van de regen in de drop.

Terug
Bovenaan