Saigon 2.0: Afghanistan op de rand

Blijkbaar begint er nu wel een verzet te komen in Afghanistan.
Ze zouden al enkele disctricten verloren zijn. Ook zouden veel mensen nog met de Afghaanse vlag rondlopen of uithangen.
Dit gaat richting burgeroorlog maar volgens mij de enigste manier om effectief en efficient de taliban te bestrijden.

Hoe groot is eigenlijk de kans dat de Taliban, ene keer echt aan de macht, zichzelf opblaast in verschillende splintergroepen? Want uiteindelijk is dat ook dezelfde diverse en eerder ge-lieerde dan echt structureel hiërarchische groep/organisatie als de rest van Afghanistan. Tot nu toe is voor een groot deel de common enemy die hun samenhoudt en de strijd zelf die de leider helpt om de wat ... weerspannigere... elementen in gareel te houden.

Blijkbaar begint er nu wel een verzet te komen in Afghanistan.
Ze zouden al enkele disctricten verloren zijn. Ook zouden veel mensen nog met de Afghaanse vlag rondlopen of uithangen.
Dit gaat richting burgeroorlog maar volgens mij de enigste manier om effectief en efficient de taliban te bestrijden.
Afghanistan is ook een land met véél lokale machtige krijgsheren. Er lopen daar ook machtige religieuze figuren rond hé.
(Die NIET Taliban gezind zijn)

Dat zijn mensen die de Taliban niet zomaar opzij kan schuiven of zomaar kan vermoorden.

De Croo zijn verhaal over de reden waarom het allemaal zo lang duurt langs Belgische zijde kan dan ook weer helemaal naar de prullenmand verwezen worden. De Nederlanders slagen er in 2 vluchten in meer Belgen mee te pakken dan Belgie in 4 vluchten te samen. ' Van een goede voorbereiding' gesproken. Wat ik dan niet versta is dat wij Belgische vliegtuigen dan geen bondgenoten meepakken? Er zitten daar toch nog Franse, Duitse, Nederlanders of weet ik veel welke Europeanen? Net zoals de Nederlanders doen, zit er dan ene die niet gescreend bij is, mee op het zij zo.

Ik begrijp dat het heel gemakkelijk aan de zijlijn spreken is maar dit stond eerlijk gezegd in de sterren geschreven dat dit zo ging gebeuren. Die Ludovine, mag stilletjes aan wel eens echt haar verantwoordelijkheid nemen want sinds zij aan de macht is van defensie lopen de excessen volledig uit de hand. Maar dat gaat ze uiteraard niet doen...

Ik snap niet dat de taliban zich nu zo vijandig opstellen aan die luchthavens, als ze het nu een beetje tactisch zouden aanpakken dan zouden ze dit toch allemaal gedogen? Dan denk ik dat het westen en Amerika die hoge prijs wel willen betalen om de taliban Afghanistan te gunnen of Kahboel alleszinds om terug stabiel te worden, dit ten spijt van de vrouwenrechten en andere draconische Islamitische wetten die ze daar terug gaan invoeren. Laat ons op zijn minst hopen dat er dan toch nog onderhandeld kan worden om vrouwen te laten werken en naar het school te laten gaan. Dan kan je deze situatie ook het best vergelijken met Modagishu 2.0 en die waren toen wel te spreken over hun Islamitische clan, zij waren gewoon content dat er geen repressie was, geen gemoeial van buitenaf was en last but not least de welvaart terug vooruit ging door stabiliteit te creeëren. Het feit dat zij dan maar gesluierd moesten zijn dat namen ze er dan maar bij...Het zou van grote dedin zijn om vanuit het Westen over 2-3 jaar terug pogingen te doen en ons te gaan moeien....

Ik begrijp dat het heel gemakkelijk aan de zijlijn spreken is maar dit stond eerlijk gezegd in de sterren geschreven dat dit zo ging gebeuren. Die Ludovine, mag stilletjes aan wel eens echt haar verantwoordelijkheid nemen want sinds zij aan de macht is van defensie lopen de excessen volledig uit de hand. Maar dat gaat ze uiteraard niet doen...

Jij denkt dat dit het falen van Ludovine is? Wat je vandaag ziet is het gevolg van eindeloze besparingsrondes die door alle federale coalities zijn doorgevoerd in de voorbije 20 jaar. We slagen er niet in om mensen te ontzetten die op een dak in Luik zitten. Hadden we nu echt verwacht dat we op z'n Hollywood's een reddingsmissie gingen voeren naar Afghanistan?

Zoals ik al zei: shit is gonna hit the fan. De maskers vallen ondertussen af. De wreedheden stapelen zich op, nee dit ziet er allerminst goed uit.

Zoals ik al zei: shit is gonna hit the fan. De maskers vallen ondertussen af. De wreedheden stapelen zich op, nee dit ziet er allerminst goed uit.
Er is dus wel een mixed beeld.

Vrouwen die willen gaan werken worden voorlopig teruggestuurd en soms zelfs geslagen. (In de achtergrond ver weg van het publiek, zijn vrouwen nog altijd tweederangsburgers). (De vraag is wél wat de nieuwe overheid straks zal beslissen)

Maar dan zie je live op TV ineens een Afghaanse journaliste voor de camera iemand van de Taliban interviewen en die van de Taliban laat dit dan netjes toe en hij antwoordt dan ook vriendelijk (Logisch, want openlijk, voor de publieke opinie doen ze zich voor als de Taliban 2.0 dus die vrouw afranselen voor de camera's zoals vroeger, doen ze natuurlijk niet meer).

Ik snap niet dat de taliban zich nu zo vijandig opstellen aan die luchthavens, als ze het nu een beetje tactisch zouden aanpakken dan zouden ze dit toch allemaal gedogen?
De Amerikanen (het leger) staan naar het schijnt gewoon achter/naast de Taliban?
De Taliban aan de luchthaven zijn voor zover ik begrepen eerder een beschermingsgordel om het niet uit de hand te laten lopen en om ervoor te zorgen dat de luchthaven niet overrompelt wordt.

Mensen worden wel eens geslagen, maar voor het overige wordt er vooral in de lucht geschoten. Mensen vermoorden lijken ze daar niet te doen.
(Verderop en op andere locaties hoor ik wel andere verhalen, met enorme wreedheden. Ik spreek hier alleen over de luchthaven).

Dus ik denk dat het gewoon niet zo simpel is om het allemaal te gedogen. Want dan word je als Taliban vertrappelt door een uitzinnige, paniekerige menigte.

Laatst bewerkt:
Welke contacten heb jij daar dan juist dat je zo'n verhalen hoort? O_O
hoor ik wel andere verhalen, met enorme wreedheden --> In de media hé (op TV, Radio ..) - Dit gaat niet over echte contacten. ;)
Ik hoor die verhalen met mijn oren lol ..

Momenteel is het gewoon nog een samenraapsel van zaken die je ziet op TV/radio en leest hé.
Sommige berichten in de media / social media enzovoorts blijken zelfs fake te zijn, anderen dan wéér niet, nog andere berichten zijn niet echt na te gaan ..

Mijn visie is nog altijd: Let us wait and see.

Jij denkt dat dit het falen van Ludovine is? Wat je vandaag ziet is het gevolg van eindeloze besparingsrondes die door alle federale coalities zijn doorgevoerd in de voorbije 20 jaar. We slagen er niet in om mensen te ontzetten die op een dak in Luik zitten. Hadden we nu echt verwacht dat we op z'n Hollywood's een reddingsmissie gingen voeren naar Afghanistan?
Erg veel is er niet bespaard, if anything hebben ze net veel meer geld uitgegeven dan voorheen (de overheidsschuld is enorm gegroeid om alle uitgaves te financiëren). Er is wel enorm veel geld verkwist aan de werking van dit land met de federale en regionale instellingen, wat niemand ten goede is gekomen.

Erg veel is er niet bespaard, if anything hebben ze net veel meer geld uitgegeven dan voorheen (de overheidsschuld is enorm gegroeid om alle uitgaves te financiëren). Er is wel enorm veel geld verkwist aan de werking van dit land met de federale en regionale instellingen, wat niemand ten goede is gekomen.

Een generaal van de Landcomponent heeft in Terzake geheel het tegendeel komen vertellen. Het Belgische leger gaat reeds jaren gebukt onder besparingen.

Een generaal van de Landcomponent heeft in Terzake geheel het tegendeel komen vertellen. Het Belgische leger gaat reeds jaren gebukt onder besparingen.
Het defensiebudget is gestegen van 2,8 miljard € naar 3,7 miljard €, ze zitten echt niet in een plaats om nu te gaan jammeren over hun beperkte budget. Die klaagzang hoor je evengoed als je mensen uit het onderwijs bezig hoort of van mensen uit justitie. Totdat je dan effectief de uitgaven erbij neemt en ze eens vergelijkt met andere landen.

En in april was Frankrijk al plannen aan het maken voor evacuaties en zijn sinds juni al aan het evacueren.

"Iedereen wist wat er zou gebeuren", zegt politicoloog Pakzad. "Begin juli hadden de Taliban al twee derde van alle districten in Afghanistan in handen. Toen wist iedereen dat de race gelopen was. Het was kraakhelder voor de Franse autoriteiten, ook in april al: Kabul zou in handen van de Taliban vallen."

Vraagje:

Iemand die kan uitleggen waarom de Amerikanen 20 jaar lang Afghanistan hebben bezet?

Ooit stonden er in New York twee torens... of de bezetting gedurende 20 jaar zinvol was, kan je gerust bediscussiëren, maar de start van de invasie in Afghanistan was perfect gerechtvaardigd.

Flame
Ooit stonden er in New York twee torens... of de bezetting gedurende 20 jaar zinvol was, kan je gerust bediscussiëren, maar de start van de invasie in Afghanistan was perfect gerechtvaardigd.
En u gelooft dat? Uiteraard hebben ze een reden bedacht om hun belangen te rechtvaardigen net zoals in Libië en Irak het geval was. Niemand die hier research doet en de waarheid begeert in plaats van blindelings buigt voor de media dan deze clown hier hierboven?

En u gelooft dat? Uiteraard hebben ze een reden bedacht om hun belangen te rechtvaardigen net zoals in Libië en Irak het geval was. Niemand die hier research doet en de waarheid begeert in plaats van blindelings buigt voor de media dan deze clown hier hierboven?
Ik was al aan het denken dat het een doorzichtige poging was om te komen preken. Allez, zeg het eens.

Nah, doe uw eigen research in plaats van blindelings te buigen voor de media, uw gedachtegang en reactie is duidelijk gevoed door niks anders dan de media, want.. uhm, preken?

Lijkt een moeilijke vraag te zijn, nogmaals een poging.

Iemand die kan uitleggen waarom de Amerikanen 20 jaar lang Afghanistan hebben bezet?

Nah, doe uw eigen research in plaats van blindelings te buigen voor de media, uw gedachtegang en reactie is duidelijk gevoed door niks anders dan de media, want.. uhm, preken?

Lijkt een moeilijke vraag te zijn, nogmaals een poging.

Gezien uw aggressieve toon lijk je erg zelfverzekerd te zijn over wat het correcte antwoord is, of alleszins toch over wat het correcte antwoord níet is. In plaats van mensen uit te schelden, zou je misschien uw eigen visie op de situatie kunnen delen?

Terug
Bovenaan