Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Zelfverzekerd? Helemaal niet. Want zowel ik als jij weten niks van wat er achter de schermen gebeurd en wat de agenda inhoud, maar vooral, wat het niet is, is wat de media je wilt doen geloven, dat is het enige wat zeker is.Gezien uw aggressieve toon lijk je erg zelfverzekerd te zijn over wat het correcte antwoord is, of alleszins toch over wat het correcte antwoord níet is. In plaats van mensen uit te schelden, zou je misschien uw eigen visie op de situatie kunnen delen?
Mineralen? Hoeveel zijn de VS er uit Afghanistan gaan halen in die 20 jaar? En zijn ze nu vertrokken omdat de mineralen plots op zijn?Zelfverzekerd? Helemaal niet. Want zowel ik als jij weten niks van wat er achter de schermen gebeurd en wat de agenda inhoud, maar vooral, wat het niet is, is wat de media je wilt doen geloven, dat is het enige wat zeker is.
Ik zal een tip geven, voor de rest hou ik mij hierbuiten ik wou gewoon weten of hier iemand zit die buiten de media en verder kijkt dan zijn neus lang is, niks meer dan dat. Mijn excuses indien ik agressief ben overgekomen door vragen te stellen buiten jullie bubbel, zal het niet meer doen.
Mineralen.
Antwoorden op u vragen heb ik niet, misschien uw vragen eens naar de Amerikaanse Roverheid richten, hetzelfde hebben ze gedaan in Libië en Irak. Je mag er zeker van zijn, wanneer de Amerikanen betrokken zijn, is het voor hun eigen belang, niks anders dan dat.Mineralen? Hoeveel zijn de VS er uit Afghanistan gaan halen in die 20 jaar? En zijn ze nu vertrokken omdat de mineralen plots op zijn?
A recently unearthed 2007 United States Geological Service survey appears to have discovered nearly $1 trillion in mineral deposits in Afghanistan, far beyond any previously known reserves.
The previously unknown deposits — including huge veins of iron, copper, cobalt, gold and critical industrial metals like lithium — are so big and include so many minerals that are essential to modern industry that Afghanistan could eventually be transformed into one of the most important mining centers in the world. An internal Pentagon memo, for example, states that Afghanistan could become the “Saudi Arabia of lithium,”
During the chaos of the 1990s, when Afghanistan was mired in civil war and later ruled by the Taliban, a small group of Afghan geologists protected the charts by taking them home, and returned them to the Geological Survey’s library only after the American invasion and the ouster of the Taliban in 2001.
Dan zijn ze flink in hun opzet gefaald want veel mineralen zijn er niet ontgind in de periode dat de Verenigde Staten in Afghanistan zaten. De extractie van mineralen in Afghanistan is sterk gedecentralizeerd en gebeurt momenteel vnl. op lokale en illegale basis. Ghani en Trump hadden een akkoord gesloten in 2017 waarbij Amerikaanse bedrijven zouden helpen met de infrastructuur en andere investeringen om extractie mogelijk te maken. Al stonden toen al weinig bedrijven te springen om sterk te investeren in een van de minst geopolitiek stabiele regio's in de wereld.Zelfverzekerd? Helemaal niet. Want zowel ik als jij weten niks van wat er achter de schermen gebeurd en wat de agenda inhoud, maar vooral, wat het niet is, is wat de media je wilt doen geloven, dat is het enige wat zeker is.
Ik zal een tip geven, voor de rest hou ik mij hierbuiten ik wou gewoon weten of hier iemand zit die buiten de media en verder kijkt dan zijn neus lang is, niks meer dan dat. Mijn excuses indien ik agressief ben overgekomen door vragen te stellen buiten jullie bubbel, zal het niet meer doen.
Mineralen.
Nee, als ik een reden zou moeten geven voor de inval in Afhanistan dan lijkt het mij vnl. te gaan om electorale overwegingen en publieke druk. De aanslag op de WTC torens had de nationale trots en veiligheid van de Amerikanen gekrenkt en niet ten oorlog trekken had de toenmalige regering waarschijnlijk erg veel krediet gekost. In oktober 2001 stond 88% van de Amerikanen achter een militaire invasie. Lobbying van defence contractors zal vast ook meegespeeld hebben, eigenlijk de enige winnaar van dit conflict.Mike Harrowell, an analyst at research firm Harwind, based in Sydney, said attempting rare earths extraction in Afghanistan at the moment “makes no sense on almost any level” unless it were treated as a government-funded, nation-building project.
“It’s not a simple business, and the technology is quite tightly held. It costs a lot,” he said.
“There are so many well-studied projects in North America that were assessed during the rare earths boom after 2010 that still require funding. You would do any of those projects before you’d do one in Afghanistan”.
Blijkbaar begint er nu wel een verzet te komen in Afghanistan.
Ze zouden al enkele disctricten verloren zijn. Ook zouden veel mensen nog met de Afghaanse vlag rondlopen of uithangen.
Dit gaat richting burgeroorlog maar volgens mij de enigste manier om effectief en efficient de taliban te bestrijden.

Mineralen.
.Licht sarcastisch inderdaad.
Je zou nog denken dat Trump de deal heeft gesloten met Taliban tijdens zijn ambtsperiode en dit ZONDER afghaanse regering erin te betrekken.
Je zou nog durven denken dat in die deal de deadline voor vertrek in mei 2021 was en Biden dit nog heeft uitgesteld. Je zou ook nog durven denken dat Trump dit allemaal goed wist toen hij z'n speech gaf.
En deze deal is goedgekeurd door senate (republikeinse meerderheid) met grote meerderheid dus Biden had geen keus om het uit te voeren.
Kritiek dat je kan geven op Biden dat de evacuatie totaal verkeerd is aangepakt. En dit ook doordat de Taliban verkeerd is ingeschat.
Licht sarcastisch inderdaad.
Je zou nog denken dat Trump de deal heeft gesloten met Taliban tijdens zijn ambtsperiode en dit ZONDER afghaanse regering erin te betrekken.
Je zou nog durven denken dat in die deal de deadline voor vertrek in mei 2021 was en Biden dit nog heeft uitgesteld. Je zou ook nog durven denken dat Trump dit allemaal goed wist toen hij z'n speech gaf.
En deze deal is goedgekeurd door senate (republikeinse meerderheid) met grote meerderheid dus Biden had geen keus om het uit te voeren.
Kritiek dat je kan geven op Biden dat de evacuatie totaal verkeerd is aangepakt. En dit ook doordat de Taliban verkeerd is ingeschat.
Het is OK (en zelfs nodig) om als journaal beiden aan bod te laten, hoor.
Half Afrika heeft nog veel onontgonnen mineralen maar geen infrastuctuur en geen stabiliteit, maakt het quasi onmogelijk.
Als het echt ging om mineralen, dan hadden Obama, Trump en Biden niet iedere keer beloofd om zo snel mogelijk terug te trekken.
Mineralen?
Ik denk dat de hele context van de koude oorlog ook wel best niet vergeten wordt, menig regime dat te ver overhelde naar links en de invloedssfeer van de Sovjet-Unie werd toen ook aangepakt. Afghanistan werd binnengevallen door de SU, na een hoop politieke problemen en een halve burgerloorlog met de lokale communistische partij als oorzaak. Uiteraard kon dat niet zomaar toegelaten worden.Maar in Afrika zitten ze al met China die daar constant geld en middelen in pompt. Mr. Xi Jinping zou eens raar kijken moest Amerika alle middelen die ze in Afghanistan pompen plots in Kenia beginnen te investeren...
Misschien ... Misschien ook niet...
Het is onmogelijk de directe aanleiding te achterhalen volgens mij.
Mineralen zullen misschien héél lang geleden wel meegespeeld hebben.
Tijdens de Afghaanse oorlog in 1979 heeft de VS wapens (er was sprake over een miljard dollar aan wapens) aan de Afghanen geleverd om de Sovjet buiten te krijgen. Waarom deden ze dit? Naar mijn buikgevoel had deze beslissing wel te maken het "potentieel". Ze wisten toen al heel goed dat Afghanistan letterlijk op een berg geld ligt.
Similar met Vietnam he, ze wilden vermijden dat Vietnam een communistisch bolwerk werd en zo een domino effect zou veroorzaken waardoor nog meer aziatische landen een communistisch regime zouden installeren (hoe dom die redenering in hindsight ook is).Ik denk dat de hele context van de koude oorlog ook wel best niet vergeten wordt, menig regime dat te ver overhelde naar links en de invloedssfeer van de Sovjet-Unie werd toen ook aangepakt. Afghanistan werd binnengevallen door de SU, na een hoop politieke problemen en een halve burgerloorlog met de lokale communistische partij als oorzaak. Uiteraard kon dat niet zomaar toegelaten worden.
Maar in Afrika zitten ze al met China die daar constant geld en middelen in pompt. Mr. Xi Jinping zou eens raar kijken moest Amerika alle middelen die ze in Afghanistan pompen plots in Kenia beginnen te investeren...
Misschien ... Misschien ook niet...
Het is onmogelijk de directe aanleiding te achterhalen volgens mij.
Mineralen zullen misschien héél lang geleden wel meegespeeld hebben.
Tijdens de Afghaanse oorlog in 1979 heeft de VS wapens (er was sprake over een miljard dollar aan wapens) aan de Afghanen geleverd om de Sovjet buiten te krijgen. Waarom deden ze dit? Naar mijn buikgevoel had deze beslissing wel te maken het "potentieel". Ze wisten toen al heel goed dat Afghanistan letterlijk op een berg geld ligt.
.
.