Reverz
Well-known member
Waarschijnlijk heb je gelijk... aan de andere kant hebben de Soviets ook al eens geprobeerd en ook dat was niet echt een succes. Het is dus niet alleen de American Way die niet werkt.Volgens mij hadden ze daar echt veel meer kunnen bereiken als ze het anders hadden aangepakt. Maar nee als zij het niet kunnen klaarspelen is het gewoon niet mogelijk tout court? Blèh.
Bijkomend heb je ook nog het probleem dat de Russen zeker nog wel hun connecties zullen hebben in Afghanistan en ook de invloed van buurland China bij bepaalde groeperingen zal zeker niet min zijn. Om nog maar te zwijgen van het geld dat er vanuit de golfstaten richting de Taliban wordt doorgesluisd.
Ik twijfel er niet aan dat bepaalde dingen misschien anders hadden kunnen aangepakt worden maar langs de andere kant moet je ook durven toegeven: je kan daar nog 50 jaar blijven zitten, volgens mij gebeurt gewoon exact hetzelfde. Er zijn gewoon veel te veel partijen die er baat bij hebben dat "het Westen" geen (permanente) voet aan de grond krijgt in Afghanistan. Het is absoluut schrijnend voor mensenrechten en vrouwenrechten specifiek maar als je onderstaand artikel leest van Dominique De Graaf van gisteren dan weet je dat het probleem veel dieper geworteld zit in de Afghaanse samenleving dan enkel maar bij de Taliban.
Deze quote zegt het eigenlijk allemaal.Nog voor de terugkeer van de taliban durfde het gros van de Afghaanse meisjes al geen authentiek Facebook-profiel aan te maken. Ze wisten dat ze zich er (te) kwetsbaar mee zouden opstellen.
Waarom de vrouwen van Afghanistan bij voorbaat de grote verliezers zijn van het debacle dat zich nu voltrekt | VRT NWS Nieuws
Nu de taliban opnieuw de plak zwaaien in Afghanistan lijkt de hamvraag of de extremistische islamitische groepering zich milder zal opstellen tegenover vrouwelijke landgenoten dan pakweg vijfentwintig jaar geleden. Toen golden er barbaarse kledingvoorschriften, mochten vrouwen niet zonder...