Schenking gebruiken als investering

Korte situatieschets:
Mijn moeder is +70 en heeft een aantal jaar geleden haar eigen appartement verkocht.
Tussentijds is ze beginnen huren (initieel voor een korte termijn), en ze leeft vrij zuinig als alleenstaande vrouw.
Het appartement dat ze huurt is eigenlijk te groot voor een alleenstaande, en ze overweegt opnieuw een kleiner appartement (aan te kopen).
Het is echter een eindeloze zoektocht aan het worden ...

Idee is nu dat ze een bepaald bedrag zou schenken aan mezelf en mijn broer.
Mocht ze echter tussentijds alsnog het ideale appartement vinden, dan kopen wij het aan, zijn wij eigenaar, en gebruiken we de schenking als eigen inbreng.
Nu, de ervaring leert ons dat die zoektocht nog lang kan duren, of misschien nooit zal slagen.

Wat doen we best tussentijds met het geschonken bedrag? (ervan uitgaande dat we het niet zullen spenderen zolang ze nog leeft en/of gezond is).
Het traditionele spaarboekje?

Aangezien je het wilt gebruiken om je moeder een onderdak te geven dan parkeer je het voorlopig beter op een manier die geen enkel risico inhoudt en waarbij het kapitaal op korte termijn ter beschikking blijft. Je wilt immers snel kunnen schakelen als je op een geschikt appartement valt. Ik zou ook overwegen om - indien van toepassing - de tegoeden voldoende te spreiden zodat ze gedekt zijn door de depositogarantie. Credit Suisse perikelen van onlangs hadden wel 's helemaal anders kunnen uitdraaien.

Moest ik je moeder zijn dan zou ik een kleiner appartement kopen, de naakte eigendom ervan aan de kinderen schenken en zelf het vruchtgebruik behouden.

Aangezien je het wilt gebruiken om je moeder een onderdak te geven dan parkeer je het voorlopig beter op een manier die geen enkel risico inhoudt en waarbij het kapitaal op korte termijn ter beschikking blijft. Je wilt immers snel kunnen schakelen als je op een geschikt appartement valt. Ik zou ook overwegen om - indien van toepassing - de tegoeden voldoende te spreiden zodat ze gedekt zijn door de depositogarantie. Credit Suisse perikelen van onlangs hadden wel 's helemaal anders kunnen uitdraaien.

Moest ik je moeder zijn dan zou ik een kleiner appartement kopen, de naakte eigendom ervan aan de kinderen schenken en zelf het vruchtgebruik behouden.
Bedankt voor de info.
Ons plan was om het samen aan te kopen (broer en ik) en dan te "verhuren" aan haar. Op die manier doet ze ook al maandelijks een "schenking" aan ons, onder het mom van huurgeld. Waardoor dit ook vrijgesteld zou zijn van erfenisrecht, mocht er ooit iets gebeuren.

Wat zijn de voor/nadelen tov uw voorstel?

Je gaat best eens langs bij een notaris. Die zullen wel wat goeie adviezen kunnen geven. Meestal is gewoon advies krijgen ook gewoon gratis.

Bedankt voor de info.
Ons plan was om het samen aan te kopen (broer en ik) en dan te "verhuren" aan haar. Op die manier doet ze ook al maandelijks een "schenking" aan ons, onder het mom van huurgeld. Waardoor dit ook vrijgesteld zou zijn van erfenisrecht, mocht er ooit iets gebeuren.

Die laatste 3 jaar aan huurgelden zijn dan niet vrijgesteld hoor. En ik ben ook helemaal niet zeker of dat wel legaal is.

Bedankt voor de info.

Meestal gebeurt er in deze situatie een gesplitste aankoop: jullie de blote eigendom, en jullie moeder het vruchtgebruik.
Het vruchtgebruik is het recht om er levenslang in te wonen.

Bij een overlijden krijgen jullie dan automatisch gratis de volledige eigendom. Hier is geen erfbelasting op verschuldigd.

Zo'n huurconstructie is niet ideaal want dan heeft je moeder eigenlijk geen recht om erin te wonen. Als het ooit familiale ambras zou zijn kan ze buiten gezet worden, wat puur hypothetisch is natuurlijk maar wel nogal raar aanvoelt als het geld van haar kant komt.

Je werkt daarom beter met een gesplitste aankoop, eventueel in conbinatie met nog extra schenkingen van gelden.

Terug
Bovenaan