Paar voorbeelden van afgelopen maanden.
Ik ben naar Anderlecht gaan kijken op "kosten van het bedrijf" van een maat van mij hoewel ik zelf de ticket betaald heb. Nu, ne heeft wel getrakteerd achteraf dus de "korting" die hij krijgt, is verrekend achteraf

.
Gaan eten met een andere kameraad van mij. Betaalt met zijn kredietkaart zodat hij het restaurantbonnetje heeft maar vraagt wel mijn deel van mij terwijl hij geheel het bonnetje in zijn bedrijf steekt

.
Ik vraag mij af hoe je als loontrekkende dat kan doen.
Ok, dat is niet de grote "luxe" waar "een werknemer kan van dromen" maar dit blijft bestaan. Al die kleine foefelarijen maken wel een ferm verschil uiteindelijk.
Dat zijn: GSM's doorgeven aan de kinderen, her en der een vals factuurtje of restaurantbonnetjes krijgen van de bevriende restauranthouder, fictieve opdrachtjes zodat de kinderen wat zakgeld kregen, auteursrechten omdat die een blad heeft geschreven, om de X jaar elektronica kopen die altijd mysterieus verdwijnen uit de vennootschap na twee jaar, benzinebonnetjes insteken die gevonden zijn aan de benzinestations, kostenvergoedingen voor te gaan bij de klant terwijl die alles van thuis uit doet, cadeaubons kopen als representatiekost terwijl die voor zijn eigen gebruikt wordt,...
Dat allemaal gebeurt nog altijd heel frequent. En dat zijn dan de kleine foefelarijen.
Je kan als loontrekkende ook je werkelijke beroepskosten aftrekken:
https://www.wikifin.be/nl/belasting...gaangifte/je-beroepsinkomen/je-bent-werknemer
In dat opzicht is er geen verschil tussen een zelfstandige, vennootschap of een werknemer.
Je voorbeelden blijven kant noch wal raken. Het is niet omdat je kameraad je meeneemt op kosten van zijn zaak dat die daar dan ook een fiscaal voordeel uit haalt.
- Restaurant: als je een restaurantbezoek doorrekent aan je klant dan is dat 100% fiscaal aftrekbaar en dan kan je de BTW recupereren. Dan dien je wel een factuur te hebben van dat restaurant en geen BTW-bonnetje. Overige restaurantbezoeken zijn beperkt fiscaal aftrekbaar en worden bovendien vaak fiscaal verworpen. De kans dat je kameraad ook maar enig fiscaal voordeel haalt uit jullie restaurantbezoek is dan ook erg klein.
- Een afgeschreven GSM kan je tegen de restwaarde van je vennootschap kopen en doorgeven aan je kinderen. Ik zie niet in waar er hier enig gefoefel in zit.
- BTW bonnetjes van een bevriende restauranthouder indienen moet je niet proberen. De fiscus legt bij een controle alle bonnetjes naast je rekeninguittreksels. Heb je geen bewijs dat je effectief voor dat bonnetje hebt betaald dan vliegt het er al zeker uit. De zelfstandige betaalt dus maar beter electronisch.
- Bonnetjes van benzine? Nope, brandstof is alleen aftrekbaar als je een factuur kan voorleggen. In de praktijk heb je dus een tankkaart nodig die elke maand een factuur genereert. Brandstof is aftrekbaar in functie van de CO2 uitstoot van je wagen. Bovendien zal je wagen altijd als een gemengde privé/beroepsmatige kost worden beschouwd.
- Iets kan niet mysterieus uit een vennootschap verdwijnen. Als je de activa van je vennootschap doet verdwijnen is dat verduistering. De kerel die dus vijf iPhones op een jaar koopt voor zijn éénmanszaak zal zeker in het vizier van een fiscus lopen. Da's gewoon vragen om een controle.
- Cadeaubons kopen op factuur gebeurt vaak. Rond de eindejaarsperiode deel ik er ook uit aan mijn klanten. Dat die niet allemaal worden uitgedeeld zal best zo zijn. Maar dit is werkelijk peanuts. Je moet daar een evenredigheid in zoeken he. Als jij 100.000 euro omzet draait met 2 tot 3 klanten dan zal een kost van 10.000 euro aan cadeaubonnen alarmbellen doen afgaan bij de fiscus. Weeral, dat is vragen om een controle.
Wat ik zelfstandigen vaak zie doen is de grote jan uithangen en verhaaltjes opdissen van wat ze allemaal op de zaak zetten. In werkelijkheid hebben die nog nooit een controle gehad (en gaan ze behoorlijk slikken als dat wel gebeurt), een bijzonder slechte boekhouder of zijn ze gewoon aan het showen.
Maar als dat volgens jou zo een 'ferm verschil' maakt dan moet je het vooral doen hé. Je hoeft er niet eens zelfstandige voor te worden.
Er zijn fiscale optimalisaties voor vennootschappen net zoals dat ook voor loontrekkenden het geval is. Gebruik maken van optimalisaties is niet semi-legaal of op het randje... Dat is gewoon legaal. Wat jij als voorbeelden geeft is gewoon gefoefel uit de tijd dat de fiscus niet aan data mining deed. Dat gebeurt vandaag niet op de schaal die jij beschrijft. De grijze zone zijn dingen zoals een koffiezet, een cadeaubon, bloemen, ... Veel meer ruimte voor een vrije interpretatie is er niet meer hoor.
Ik post hier voorbeelden van regelrechte fraude door inhalige ondernemers en daar reageert niemand op. Maar wat jullie blijkbaar wel stoort zijn de business seats en restaurantkosten van de bevriende zelfstandigen. Alsof dat het verschil maakt in fiscale druk voor beide statuten. Vreemde redenering.
Kijkt men nu niet bij de toekenning van een studiebeurs indien de vennootschap voldoet aan de minimale bezoldigingregel voor het verlaagd vennootschapsbelastingstarief? Ik dacht dat er sprake was om zo'n regel in te voeren
Dat is zo en ze kijken ook naar je roerende inkomsten.