Jaloezie of ijverzucht (ook: jaloersheid of nijd) is een gemoedstoestand of emotie waarbij men datgene wenst te krijgen wat een ander reeds heeft gekregen, of wenst dat de ander datgene niet had.[1] Dit kan zowel om materie, eigenschappen als om relaties gaan.
//Rant
Er is maar 1 taart, je kan niet iedereen een taart wensen. De perceptie van eerlijke verdeling is eigen en onderhevig in een samenleving aan de gezamenlijke consensus scheef getrokken door belangengroepen.
Jaloers is de toevoeging van emotie. Iedereen dat toewensen zou de noodzaak van emotie gevoelsmatig lijken te verwijderen van de vergelijking. Vergeten dat niet iedereen dezelfde bijdrage zou doen voor datzelfde fortuin en dit geen emotie zou opwekken. En het feit dat het praktisch niet realiseerbaar is.
De wereld is nooit eerlijk en hoeft dat evolutionair ook niet te zijn. Klootzakken hoeven we ook niet te zijn, maar jah, is weer perceptie en concensus.
Voor mij zijn niet werkende marginale met 10 kids waarvan 9 geplaatst klootzakken.
Of double-dippers algemeen en specifiek tijdens Covid.
Die hebben evenveel te zeggen over mijn dividend als ik over hun populatie strategie en bijhorende problematiek.
Wie is de grootste klootzak en tot wat of wie?
Zoals gewoonlijk zijn de minder klootzakken in het midden de klos. Waarom? Ze zijn minder klootzak.
Voor mij is ook de betrokkenheid en inleving in de samenleving belangrijk tot welke bijdrage ik als eerlijk beschouw. In alle eerlijkheid zou ik onze BG samenleving meer willen afdragen omdat ik mij verbonden voel met sommige leden en hun mening.(leuke discussies met veel slimme meningen! Soms eens soms niet, maakt het tof) Puur door communicatie/cultuur, de essentie van een mens. Dat heb ik eigenlijk nog heel weinig in het brede "België" waardoor mijn bereidheid ook minder is. Zet er nog een sterk leiderschap bij en het spel is compleet.
//\Rant
Daarbuiten heb je een punt dat een overheid de balans moet bewaken tussen alle actoren binnen deze samenleving. Enkel de realiteit is weinig romantisch en nog minder evident in onze globale en snel veranderende wereld met bepaalde taboes