(Schijn)zelfstandigheid: hoe de grens bepalen?

Denk dat we het principe van belastingen in België nog altijd moet zijn dat de hoogste inkomens de hoogste lasten (progressief) draaien. Als mensen zelfstanidg worden enkel om minder lasten te betalen, dan kan dat het doel niet zijn.
Dat is gewoon de keerzijde van ons ganse belastingstelsel. Je kan mensen nu eenmaal geen ongelijk geven dat men poogt om zoveel mogelijk over te houden.

Anders blijft het inderdaad allemaal hangen in de consultancyboîte waar je als werknemer voor werkt en is het de baas daar die zich dikke dividenden mag uitkeren. Volgens mij is heel de zogeheten fiscale ongelijkheid hier niet het enige, het steekt sommigen waarschijnlijk de ogen uit dat hun vrienden/kennissen die freelancer zijn er financieel goed of beter bij varen. Na de hele oorlog tegen bedrijfswagens (om dezelfde reden) krijgen we nu dit.
welja, dit dus. Een freelance IT-er in eenmanszaak zal nog altijd véél meer verdienen dan een werknemer. Maar dat komt niet door de belastingen, dat komt letterlijk alleen omdat er minder geld in de keten blijft hangen. Bij bedrijfswagens zie je hetzelfde, een collega (zelfstandige) hier rijdt met een Porsche, daar is hier ook al over gezegd dat "dat toch niet kan als bedrijfswagen"... Het is ook helemaal geen bedrijfswagen... Die jaloezie is er puur omdat iemand anders meer verdient, en helemaal niet "omdat hij minder belastingen betaalt".

oké, dus stel nu dat ze dat bij kleine bedrijven ook zo doen. Dan wordt dat ongeveer evenveel belast als loon.
Maar denk je dat de IT-ers dan plots geen zelfstandige meer gaan worden? Want eigenlijk is "hét grote verschil" bij mij niet de belasting hoor. Stel dat ik alles via loon zou uitkeren komt het nog steeds neer op pakweg 10000€ brutoloon ipv 4000€ ofzo. En dàt is de grote (financiele) reden om zelfstandige te worden he, het feit dat je alle overhead ertussen uit gooit.
Die 30% is maar een deel van het verhaal, zelfs met 30% dividendbelasting zou je nog steeds minder betalen dan een werknemer omdat ook de sociale bijdragen enorm schelen. Inclusief werkgeversbijdragen gaat ongeveer 40% van de vergoeding van een werknemer naar sociale bijdrage, bij een zelfstandige is dat 20%, en enkel op het deel dat ie niet als dividend uitkeert.

Dat is gewoon de keerzijde van ons ganse belastingstelsel. Je kan mensen nu eenmaal geen ongelijk geven dat men poogt om zoveel mogelijk over te houden.
Of flexibiliteit en zeggenschap.

Eerlijk een payroll statuut is bagger op dat vlak. Vast verlof, beperkte keuze mobiliteit, vaak beperkte keuze gsm/laptop/internet abo. Weinig inspraak pensioen, want collectief, ziektebriefjes! (Soms belachelijk in 2 richtingen, als freelancer ben ik enkel ziek als ik sterf of Covid heb), hiërarchie en bijhorende softmeuk, hr, gouden kooi, ...

Simpel voorbeeld:
HR: hier een Fiat 500
Me: k heb 19 kinderen, daag...

Of gewoon het ene jaar wat harder werken en het volgende wat minder. Of gewoon 30 jaar hard werken en daarna u anders heroriënteren.

Elk systeem heeft daar zo z'n voor en nadelen.

Zeker is wel dat ik voor geen geld in de wereld later m'n tijd nutteloos wil verprutsen op een kantoor omdat ik moet uren registreren. Tijd is m'n enigste kostbaar persoonlijk goed en staat maar marginaal in tot mijn productieve bijdrage aan de samenleving. Desnoods zal ik wel wat vrijwilligerswerk gaan doen op de lokale school. Een eeuwig durende strandvakantie hoeft niet.

Dat laatste gaat voornamelijk over zingeving, controle en bijhorende stress. Sommige krijgen stress van mijn situatie, toont maar. Of van mij :')

werkgeversbijdragen gaat ongeveer 40% van de vergoeding van een werknemer naar sociale bijdrage, bij een zelfstandige is dat 20%, en enkel op het deel dat ie niet als dividend uitkeert.
Op dividend uitkering krijg je ook geen enkele sociale bescherming terug.

Een minimum bijdrage bestaat al, misschien is die dan niet helemaal correct?

T zelfde voor interimmers die 1 dag per jaar werken. Als ik mij vergis zijn die dan ook gedekt voor de verplichte zorgverzekering bijvoorbeeld.

welja, dit dus. Een freelance IT-er in eenmanszaak zal nog altijd véél meer verdienen dan een werknemer. Maar dat komt niet door de belastingen, dat komt letterlijk alleen omdat er minder geld in de keten blijft hangen. Bij bedrijfswagens zie je hetzelfde, een collega (zelfstandige) hier rijdt met een Porsche, daar is hier ook al over gezegd dat "dat toch niet kan als bedrijfswagen"... Het is ook helemaal geen bedrijfswagen... Die jaloezie is er puur omdat iemand anders meer verdient, en helemaal niet "omdat hij minder belastingen betaalt".
Ja maar heb je al eens bekeken wat er effectief van uw omzet naar de staatskas vloeit. En daar breng je in mindering wat je terugvordert door gemaakte kosten.
Kan je dan zeggen dat je evenveel belastingen hebt betaald?

Het gaat ook niet over jaloezie. Ik gun iedereen een fortuin.
Maar het moet allemaal wel een beetje eerlijk zijn. En dat is het niet wanneer sommige hun duit in het zakje een stuk minder is.

Jaloezie of ijverzucht (ook: jaloersheid of nijd) is een gemoedstoestand of emotie waarbij men datgene wenst te krijgen wat een ander reeds heeft gekregen, of wenst dat de ander datgene niet had.[1] Dit kan zowel om materie, eigenschappen als om relaties gaan.
//Rant
Er is maar 1 taart, je kan niet iedereen een taart wensen. De perceptie van eerlijke verdeling is eigen en onderhevig in een samenleving aan de gezamenlijke consensus scheef getrokken door belangengroepen.

Jaloers is de toevoeging van emotie. Iedereen dat toewensen zou de noodzaak van emotie gevoelsmatig lijken te verwijderen van de vergelijking. Vergeten dat niet iedereen dezelfde bijdrage zou doen voor datzelfde fortuin en dit geen emotie zou opwekken. En het feit dat het praktisch niet realiseerbaar is.

De wereld is nooit eerlijk en hoeft dat evolutionair ook niet te zijn. Klootzakken hoeven we ook niet te zijn, maar jah, is weer perceptie en concensus.

Voor mij zijn niet werkende marginale met 10 kids waarvan 9 geplaatst klootzakken.

Of double-dippers algemeen en specifiek tijdens Covid.

Die hebben evenveel te zeggen over mijn dividend als ik over hun populatie strategie en bijhorende problematiek.

Wie is de grootste klootzak en tot wat of wie?

Zoals gewoonlijk zijn de minder klootzakken in het midden de klos. Waarom? Ze zijn minder klootzak.

Voor mij is ook de betrokkenheid en inleving in de samenleving belangrijk tot welke bijdrage ik als eerlijk beschouw. In alle eerlijkheid zou ik onze BG samenleving meer willen afdragen omdat ik mij verbonden voel met sommige leden en hun mening.(leuke discussies met veel slimme meningen! Soms eens soms niet, maakt het tof) Puur door communicatie/cultuur, de essentie van een mens. Dat heb ik eigenlijk nog heel weinig in het brede "België" waardoor mijn bereidheid ook minder is. Zet er nog een sterk leiderschap bij en het spel is compleet.

//\Rant

Daarbuiten heb je een punt dat een overheid de balans moet bewaken tussen alle actoren binnen deze samenleving. Enkel de realiteit is weinig romantisch en nog minder evident in onze globale en snel veranderende wereld met bepaalde taboes

Laatst bewerkt:
Ja maar heb je al eens bekeken wat er effectief van uw omzet naar de staatskas vloeit. En daar breng je in mindering wat je terugvordert door gemaakte kosten.
Kan je dan zeggen dat je evenveel belastingen hebt betaald?

Het gaat ook niet over jaloezie. Ik gun iedereen een fortuin.
Maar het moet allemaal wel een beetje eerlijk zijn. En dat is het niet wanneer sommige hun duit in het zakje een stuk minder is.
Ruw gerekend (ben geen expert rond loonberekening):
+-30000€ aan belasting op loon (nettoloon is 2500€ en maandelijks boekingsdocument van SDWorx heeft het over 5000€, dus ga ervan uit dat de rest naar staatskas gaat?)
+-12000€ vennootschapsbelasting
+-7200€ roerende voorheffing.

Dus rond nu af op 50000€. Dat is meer dan mijn brutoloon was als werknemer. Dus ik betaal nu meer belastingen dan toen terwijl de klant evenveel betaalt?

Wat jij wil zeggen is dat die 50000€ maar 33% is van de totale omzet, dat klopt. Maar het is niet dat toen ik als werknemer werkte er wel belastingen betaald werden op die totale omzet...

Kan je dan zeggen dat je evenveel belastingen hebt betaald
Dat hangt dan ook weeral af van hoe je dat berekent. Je vraagt omzet dus dat betekent:

Van de omzet stort je 21% door aan de BTW, min de BTW die je zelf op aankopen hebt betaalt. Alleen legt de overheid daar al een hoop regeltjes op. Zo is het fabeltje dat zelfstandigen de BTW van hun restaurantbezoekjes terugtrekken niet correct. Die is in principe niet terugvorderbaar. Ook voor relatiegeschenken is het njet als dat ding boven de 50 euro kost. Het grootste deel van de BTW die je aanrekent vloeit dus naar de staat.

Vervolgens betaal je belasting en sociale zekerheid op je loon als bedrijfsleider. Dat loon moet minimaal 45000 bedragen om in aanmerking te komen voor de verlaagde vennootschapsbelasting.

Dan betaal je nog 20% vennootschapsbelasting indien je minstens een loon van 45K (bruto) aan een bedrijfsleider hebt betaald. In het andere geval is het 25%.

Dan nog 's RV op het deel dat je jezelf als dividend uitkeert.

Daarnaast zijn er nog een hele rits kleinere aanslagen op de vennootschap: gemeentebelasting, provinciebelasting, bijzondere bijdrage voor god weet welke reden...

Vergeet niet dat er bovenop brutoloon nog een bezoldiging is die de werkgever betaalt.
Daar was ik naar op zoek ;)
Hetgeen jij zelf nog afgeeft is niet de volledige som, nog voor uw brutoloon gestort is moet uw werkgever al een stuk afgeven aan de staat.
Iedereen die mensen tewerk stelt zal enkel kunnen beamen dat het een dure bussiness is. Tegen dat je winst haalt uit zo een loontrekkende moet je toch al fameus wat omzet op zijn hoofd draaien.

Daar was ik naar op zoek ;)
Hetgeen jij zelf nog afgeeft is niet de volledige som, nog voor uw brutoloon gestort is moet uw werkgever al een stuk afgeven aan de staat.
Iedereen die mensen tewerk stelt zal enkel kunnen beamen dat het een dure bussiness is. Tegen dat je winst haalt uit zo een loontrekkende moet je toch al fameus wat omzet op zijn hoofd draaien.
Maar dat spreekt mekaar dus tegen... Want als je dan die persoon als zelfstandige inhuurt, heb je er direct winst aan. En die persoon houdt er ook meer aan over. Waarom is dan niet iedereen zelfstandige?

Ik geloof best dat het duur is om personeel te hebben. Maar er gaat geen enkele zelfstandige personeel aannemen als dit wil zeggen dat hij daar verlies op gaat nemen he.

Maar dat spreekt mekaar dus tegen... Want als je dan die persoon als zelfstandige inhuurt, heb je er direct winst aan. En die persoon houdt er ook meer aan over. Waarom is dan niet iedereen zelfstandige?

Ik geloof best dat het duur is om personeel te hebben. Maar er gaat geen enkele zelfstandige personeel aannemen als dit wil zeggen dat hij daar verlies op gaat nemen he.
Klopt ook hoor.
Voor de werkgever en voor de werknemer is het voordelig. Maar het heeft ook nadelen en dat is ook waarom bedrijven ook nog graag eigen personeel hebben :P
En waarom niet iedereen zelfstandige is dat lijkt me vrij voor de hand liggend, niet iedereen kan het. En indien wel zo dan zou dit echt geen positieve zaak zijn voor de inkomsten van de staat. Gezien op alle mensen die werken zijn de zogeheten “schijnzelfstandigen” echt een minderheid. Enkel een bedrijf als BASF stelt al meer dan 1000 mensen in loondienst te werk.

En je zou je lelijk kunnen mispakken daaraan. Werken als kleine zelfstandige met enkele mensen in loondienst is echt een kunst.
Het is niet zo dat dit perse voor iedereen een stijging van de absolute winst betekend. Werken met mensen zorgt ervoor dat je meer werk kan aannemen, wat dus een stijging in omzet betekend. Maar van uw omzet moet je ook lonen betalen, vakantiegeld, moet je rekening houden dat werknemers ook ziek kunnen worden, mensen in loondienst werken ook niet altijd even precies en ga zo maar door.
Sommigen zouden beter gewoon op hun eigen blijven werken, minder omzet door minder werk aan te nemen maar wel gewoon meer winst.
Jij zou ook met mensen kunnen gaan werken en mensen in dienst gaan nemen en zo meer projecten kunt binnenhalen en meer winst draaien. Maar de reden waarom je het niet doet lijkt me ook wel duidelijk.

En je zou je lelijk kunnen mispakken daaraan. Werken als kleine zelfstandige met enkele mensen in loondienst is echt een kunst.
Het is niet zo dat dit perse voor iedereen een stijging van de absolute winst betekend. Werken met mensen zorgt ervoor dat je meer werk kan aannemen, wat dus een stijging in omzet betekend. Maar van uw omzet moet je ook lonen betalen, vakantiegeld, moet je rekening houden dat werknemers ook ziek kunnen worden, mensen in loondienst werken ook niet altijd even precies en ga zo maar door.
Sommigen zouden beter gewoon op hun eigen blijven werken, minder omzet door minder werk aan te nemen maar wel gewoon meer winst.
Jij zou ook met mensen kunnen gaan werken en mensen in dienst gaan nemen en zo meer projecten kunt binnenhalen en meer winst draaien. Maar de reden waarom je het niet doet lijkt me ook wel duidelijk.
Welja, de reden dat ik dit niet doe is vrij simpel: de shitload aan overhead die daarbij komt kijken is het niet waard. Maar personeel aannemen om minder winst te draaien, dat is gewoon dom. Behalve als het voor korte termijn is (bvb als voorbereiding op een grote klant die er aan komt), maar als je echt nooit verwacht winst te halen uit een FTE die je aanneemt dan moet je serieus vragen stellen bij uw business model.

En waarom niet iedereen zelfstandige is dat lijkt me vrij voor de hand liggend, niet iedereen kan het. En indien wel zo dan zou dit echt geen positieve zaak zijn voor de inkomsten van de staat. Gezien op alle mensen die werken zijn de zogeheten “schijnzelfstandigen” echt een minderheid. Enkel een bedrijf als BASF stelt al meer dan 1000 mensen in loondienst te werk.
Tuurlijk zijn schijnzelfstandigen een minderheid. Maar een minderheid kan nog altijd betekenisvol zijn, hé. ik denk dat je echt wel kan zeggen dat momenteel zo'n 10% van de zelfstandigen mogelijks schijnzelfstandigen zijn, wat een gigantische inkomstenbron zou kunnen zijn voor de overheid als je eens deftig analyseert.
MrKend54 zei:
Er zijn weinig bedrijven die mensen in dienst nemen met de verwachting dat ze (op lange termijn) minder winst daardoor zullen maken. Ja, er is een stuk meer onzekerheid die je creëert, maar gemiddeld doe je het enkel als je er vooruit op zal gaan.

Welja, de reden dat ik dit niet doe is vrij simpel: de shitload aan overhead die daarbij komt kijken is het niet waard. Maar personeel aannemen om minder winst te draaien, dat is gewoon dom. Behalve als het voor korte termijn is (bvb als voorbereiding op een grote klant die er aan komt), maar als je echt nooit verwacht winst te halen uit een FTE die je aanneemt dan moet je serieus vragen stellen bij uw business model.
Er zijn ook gewoonweg geen mensen meer te vinden.

ik denk dat je echt wel kan zeggen dat momenteel zo'n 10% van de zelfstandigen mogelijks schijnzelfstandigen zijn,
Op wat is dat gebaseerd? Je buikgevoel? Een random steekproef in je omgeving? Hoe hebt je dat gemeten? Zo'n populistisch gezwets: ik denk dat makkelijk X% van de groep Y mogelijk actie zever doet. Zo kan je alles kwantificeren he.

Tuurlijk zijn schijnzelfstandigen een minderheid. Maar een minderheid kan nog altijd betekenisvol zijn, hé. ik denk dat je echt wel kan zeggen dat momenteel zo'n 10% van de zelfstandigen mogelijks schijnzelfstandigen zijn, wat een gigantische inkomstenbron zou kunnen zijn voor de overheid als je eens deftig analyseert.
Maar met welke definitie van "schijnzelfstandigheid"?
Want dit zijn de criteria die bekeken worden normaal:
  • Kunt u zelf beslissingen nemen over de uit te voeren opdracht?
  • Bepaalt u zelf uw arbeidsuren?
  • Kunt u zelf mensen in dienst nemen?
  • Hebt u de mogelijkheid om voor meerdere opdrachtgevers te werken?
  • Doet u zelf investeringen?
  • Hebt u een vaste inkomensgarantie?
Ik denk dat by far de meeste IT consultants volgens die definitie helemaal geen schijnzelfstandige zijn.

Het omgekeerde kan trouwens ook, mensen die zeggen dat ze werknemers zijn maar eigenlijk zelfstandig zijn, heb nog mensen serieus weten aangepakt worden door de sociale inspectie daarvoor.

Terug
Bovenaan