Schoolwijzer laat samenstelling leerlingen en leerkrachten zien

Als Belg in het buitenland zijnde, met kinderen: Neen, ik maak mijn kinderen geen Belg. Ze zijn geboren en opgegroeid in Polen, verstaan ook maar half en half de Vlaamse taal.

Ze hebben wel een Poolse, en geen Vlaamse, moeder dus ze groeien veel meer op in het Pools op elk vlak. Maar we komen amper in Belgie, en ze hebben eigenlijk behalve via mij geen enkele band of gevoel met Belgie.

Ik heb dat krampachtig vasthouden aan de afkomst van je (voor)ouders nooit begrepen.
Ik vind dat in veel gevallen nu niet echt krampachtig hoor. Dat jij amper in België komt en ook niet hard probeert de kinderen jouw taal aan te leren lijkt me nu niet de standaard voor elk gemengd koppel, en is dat waarschijnlijk nog minder als beide ouders migrant zijn. Ik vind het belangrijk dat mijn dochter ook Spaans spreekt, want hoe gaat ze anders met haar familie spreken? Als zij later kinderen zou hebben, en een sterke band met haar neven bijvoorbeeld, kan zij ook die beslissing maken. Misschien gaat ze wel gewoon daar wonen, het is allemaal mogelijk.

Het is mijn mening dat taal en cultuur ook wel gewoon een rijkdom zijn. Dat moet daarom niet gepaard gaan met de nationaliteit, maar laat ons wel wezen: mensen met een dubbele nationaliteit hebben daar recht op, en in veel gevallen (niet voor jou, binnen Schengen/EU) maakt dat mobiliteit ook makkelijker. Een dubbele nationaliteit heeft zo vaak gewoon enkel voordelen, dus ik vind het altijd wat scheef wanneer mensen dat bekijken als een weigering om te integreren, wat daar volgens mij los van staat (en een bestaande problematiek is). Alsof "echte Belgen" het zouden nalaten een of andere administratieve formaliteit af te handelen als ze er voordeel uit halen. Voor mij kadert dat een beetje in "het zal nooit genoeg zijn", wanneer het gaat over integratie. En dan spreek ik uiteraard niet over iemand die na 3 generaties de Belgische maatschappij bespuugt en geen landstaal vlot spreekt, voor iemand me daarvan beticht.
En dat is oke, want het zijn geen Belgen en hebben niets van doen met Belgie.
Ik vind dat een beslissing die de ouders maken, en begrijp ze niet.
Idem hier. Mijn kinderen hebben zelfs geen Belgische nationaliteit meer maar de Britse in de plaats.
Dan hebben ze er toch twee , je hebt enkel een andere gekozen dan de Belgische?

Laatst bewerkt:
Meer was misschien ongelukkig gekozen maar ik heb mijn kinderen nooit geregistreerd in België. Dus ze hebben alleen maar de Britste nationaliteit en geen duo met de Belgische. Ze kunnen ook geen Nederlands of Frans.

In principe kunnen ze later wel nog altijd de Belgische Nationaliteit aanvragen. Maar persoonlijk zie ik het nut er niet van in.

Meer was misschien ongelukkig gekozen maar ik heb mijn kinderen nooit geregistreerd in België. Dus ze hebben alleen maar de Britste nationaliteit en geen duo met de Belgische. Ze kunnen ook geen Nederlands of Frans.

In principe kunnen ze later wel nog altijd de Belgische Nationaliteit aanvragen. Maar persoonlijk zie ik het nut er niet van in.
Ik veronderstelde dat ze ook de Zuid-Afrikaanse zouden hebben, al is dat gezien het hele commonwealth-gebeuren misschien niet nodig.

Ik veronderstelde dat ze ook de Zuid-Afrikaanse zouden hebben, al is dat gezien het hele commonwealth-gebeuren misschien niet nodig.

Nee PR status met een ID. Een Brits paspoort is gewoon een gemak als je nu ff de Brexit vergeet.

Maar wij kunnen gewoon alles online regelen/vernieuwen. En met de post zelfs binnen de 15 werkdagen zelfs hier in de bush gearriveerd.

Belgisch paspoort naar ambassade gaan voor te regelen en op te halen.

Ik vind dat in veel gevallen nu niet echt krampachtig hoor. Dat jij amper in België komt en ook niet hard probeert de kinderen jouw taal aan te leren lijkt me nu niet de standaard voor elk gemengd koppel, en is dat waarschijnlijk nog minder als beide ouders migrant zijn. Ik vind het belangrijk dat mijn dochter ook Spaans spreekt, want hoe gaat ze anders met haar familie spreken? Als zij later kinderen zou hebben, en een sterke band met haar neven bijvoorbeeld, kan zij ook die beslissing maken. Misschien gaat ze wel gewoon daar wonen, het is allemaal mogelijk.

Het is mijn mening dat taal en cultuur ook wel gewoon een rijkdom zijn. Dat moet daarom niet gepaard gaan met de nationaliteit, maar laat ons wel wezen: mensen met een dubbele nationaliteit hebben daar recht op, en in veel gevallen (niet voor jou, binnen Schengen/EU) maakt dat mobiliteit ook makkelijker. Een dubbele nationaliteit heeft zo vaak gewoon enkel voordelen, dus ik vind het altijd wat scheef wanneer mensen dat bekijken als een weigering om te integreren, wat daar volgens mij los van staat (en een bestaande problematiek is). Alsof "echte Belgen" het zouden nalaten een of andere administratieve formaliteit af te handelen als ze er voordeel uit halen. Voor mij kadert dat een beetje in "het zal nooit genoeg zijn", wanneer het gaat over integratie. En dan spreek ik uiteraard niet over iemand die na 3 generaties de Belgische maatschappij bespuugt en geen landstaal vlot spreekt, voor iemand me daarvan beticht.

Ik vind dat een beslissing die de ouders maken, en begrijp ze niet.

Dan hebben ze er toch twee , je hebt enkel een andere gekozen dan de Belgische?
Over het gedeelte in het vet.
Voor sommige nationaliteiten en culturen meer standaard dan een ander.
Mijn vrouw is ook Europees en niet-Belgisch. Mijn kinderen hebben het niet maar zouden de dubbele nationaliteit kunnen krijgen.
Het is niet gemakkelijk om kinderen "dubbel-nationaal" op te voeden als je een perfect geïntegreerd gezin bent.
Wij spreken Nederlands thuis. Geen 2 talen of tussentalen maar altijd en overal Nederlands. Mijn vrouw kan niet constant switchen tussen verschillende talen. Dat is te intensief en uiteindelijk moet je ook wel consequent zijn of je krijgt een kind dat slecht is in beide talen. Zie maar naar de beginreden voor deze topic.
Contact houden met familie op dat niveau is ook niet evident. Als wij 2 keer per jaar naar daar kunnen zijn we al blij. (en dat kost tonnen geld)
De situatie van General Zantas zal gelijkaardig zijn. Die spreekt en leeft Pools.

Ik begrijp je ideaal en in het begin had ik dat idee ook.
Met uw Spaans heb je nog geluk natuurlijk. Dat is een wereldtaal en kan je overal en op elke leeftijd leren.
Maar die luxe hebben de meeste nationaliteiten niet. Probeer maar eens iemand te vinden om uw kind degelijk Litouws of Slowaaks te leren.

Er zijn natuurlijk ook economische of juridische redenen om wel voor dubbele nationaliteit te kiezen maar denk ik eerder aan Australisch, Chinees, Amerikaans.
Het voobeeld van de Marokaans nationaliteit en dan de problemen die we nu kennen. Dan is die dubbele nationaliteit toch eerder het gevolg van slechte integratie.

Over het gedeelte in het vet.
Voor sommige nationaliteiten en culturen meer standaard dan een ander.
Mijn vrouw is ook Europees en niet-Belgisch. Mijn kinderen hebben het niet maar zouden ook de dubbele nationaliteit kunnen krijgen.
Het is niet gemakkelijk om kinderen "dubbel-nationaal" op te voeden als je een perfect geïntegreerd gezin bent.
Wij spreken Nederlands thuis. Geen 2 talen of tussentalen maar altijd en overal Nederlands. Mijn vrouw kan niet constant switchen tussen verschillende talen. Dat is te intensief en uiteindelijk moet je ook wel consequent zijn of je krijgt een kind dat slecht is in beide talen. Zie maar naar de beginreden voor deze topic.
De situatie van General Zantas zal gelijkaardig zijn. Die spreekt en leeft Pools.
Ik vraag me nu wel af waarom een kind dat van jongsaf twee talen hoort, waarbij het Nederlands de taal is van het dagelijks leven/opvang/school geen goed niveau zou halen in het Nederlands hoor. In heel Brussel en de rand lopen al generaties lang tweetaligen rond op die manier. De 2de taal, dat wordt moelijker als daar geen formele component aan wordt gehangen, maar voor velen is het al voldoende dat er communicatie mogelijk is met de familie.

De consensus zover ik weet is inderdaad dat je consequent moet zijn: ouder 1 spreekt taal 1, ouder 2 taal 2. Daar komt geen switchen bij kijken toch?

De beginreden van deze topic (want we gaan inderdaad off-topic) was kinderen die thuis geen landstaal spreken waarna de school het moet oplossen vanaf de leerplicht speelt, en mijn insteek daarbij is nog altijd dat daar de hele situatie bij komt kijken van voornamelijk achtergestelde gezinnen waar sowieso de nadruk op studies en meedraaien in de maatschappij eerder laag ligt. Ik ken nu wel via mijn werk wat koppels waarvan één of beide partners uit het buitenland afkomstig zijn, en die hun kinderen doen het zowat allemaal goed. Het grote verschil is wel dat die ouders allen hooggeschoold zijn. Hier in de buurt ken ik ook zo'n koppels, met verschillende achtergronden, en daar zitten er wel tussen die vooral hopen dat de school alles rechttrekt dat zij niet doen of verkeerd doen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan