Ja nee, dat is logisch eh dat je bv. geen stuk vlees extra gaat kopen om voorbereid te zijn op het moment dat iemand binnenvalt. Dat is denk ik nergens zo, zeker niet als je uitgebreid kookt.
Maar ga in de meeste niet-West Europese landen bij mensen op bezoek, dan krijg je spontaan iets te drinken, versnaperingen, ... Italië is misschien het extreme geval, maar Vlaanderen is het dan globaal gezien ook, maar dan in de andere richting.
Weet niet, ik ken alleen goed het verschil met LA- en Zuid-Europese landen, en het verschil is toch wel heel groot.
Dat de oorzaak erin ligt dat Vlamingen en 'Noorderlingen' een hekel hebben aan iets onverwacht (bezoek) kan wel goed zijn. Want als je afspreekt om bij iemand te gaan eten, dan zijn Vlamingen uiteraard wel heel gastvrij, en wellicht betere hosts dan Duitsers en de Vikings.
Het is hier idd heel asociaal om bewust binnen te vallen rond etenstijd (je zult wrs wel zo'n mensen hebben tho

), maar vooral omdat dat hier gewoon not done is. Vlaamse gezinnen zijn over het algemeen redelijk klein (en dat neven/nichten, andere familieleden, ... te pas en te onpas onaangekondigd binnenvallen is hier ook echt absoluut de norm niet), dus gezinnen koken bewust enkel voor het gezin en zetten niet (vaak) bvb. grotere potten op het vuur wat zuidelijker toch wel meer de norm is.
De 'originele' Vlaamse cultuur is er gewoon eentje van regels, afspraken en gereserveerdheid. Gezien de ligging de normaalste zaak, maar ik vind dat gebrek/hekel aan spontaniteit (en dat gaat veel verder dan het openstaan voor onaangekondigd bezoek alleen) bij "rasechte" Vlamingen toch een slechte karaktertrek. Tuurlijk zijn er Vlamingen die niet zo zijn, maar grosso modo zijn de meeste native Vlamingen toch wel (te) grote fan van regeltjes en structuur. Op dat vlak is de multicultuur dus wel een vooruitgang.
Maar bon, dit is een topic van besparen. Een grotere pot opzetten zou allesbehalve besparen zijn. Behalve voor degene die z'n bezoeken plant rond etenstijden.