Schuiven ongenodigde gasten mee aan aan tafel, of werk je ze zonder eten buiten

wat krijgen ongenode gasten bij jou?

• gasten die we kennen gaan niet weg zonder uitgebreid mee te eten, desnoods door iets nieuws te halen

• ze krijgen een kleine portie van wat we voorzien hadden

• een versnapering

• enkel wat drinken

• onaangekondigd krijgen ze doorgaans niets

• zelfs onbekenden eten volledig mee

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.

Muñoz

Well-known member
Ik steel gewoon wat meer. En ga veel op de koffie, en bijgevolg de pot, van de buren.

Protip: bij mensen binnenvallen rond 18 uur. En als ze geen bord bijzetten ze onder druk zetten met "het is heel onbeleefd om gasten niks voor te geven". Lukt wel niet bij de meest rasechte Vlamingen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Protip: bij mensen binnenvallen rond 18 uur. En als ze geen bord bijzetten ze onder druk zetten met "het is heel onbeleefd om gasten niks voor te geven". Lukt wel niet bij de meest rasechte Vlamingen.
Eten aangeboden krijgen bij Vlamingen? :laugh: Als je bij Vlamingen langskomt rond etenstijd, wordt vriendelijk gevraagd om een andere keer terug te komen. In de meeste landen mag je idd bij aanschuiven, maar dat gaat in ons asociale landje helemaal niet op. Langs de andere kant, moest iemand mij onder druk zetten versnelt dat het uitzettingsproces alleen maar. :p

Eten aangeboden krijgen bij Vlamingen? :laugh: Als je bij Vlamingen langskomt rond etenstijd, wordt vriendelijk gevraagd om een andere keer terug te komen. In de meeste landen mag je idd bij aanschuiven, maar dat gaat in ons asociale landje helemaal niet op. Langs de andere kant, moest iemand mij onder druk zetten versnelt dat het uitzettingsproces alleen maar. :p

Daarom dat ik ook zei dat dat niet lukt bij rasechte Vlamingen. 😂 Bij Walen is het al sneller de gewoonte om gasten iets te geven, maar Vlamingen zijn op dat vlak echt bij de meest asociale mensen ter wereld. Enkel Duitsers en Scandinaviërs zijn wrs even erg of nog erger. 😂
Maar bon, bewust binnenvallen tijdens etenstijd getuigt ook wel van een grote mate van asocialiteit. 🤣

Maar ook qua drinken is dat zo. Ik vond dat altijd grappig wanneer ik vroeger bij een vriend thuis zat. Als dat de zoon van Vlamingen was, dan kreeg je in de meeste gevallen zelfs nog niks te drinken tenzij je erachter vroeg. Bij letterlijk elk gezin met niet-Belgische roots kreeg ik dat spontaan wel.

Daarom dat ik ook zei dat dat niet lukt bij rasechte Vlamingen. 😂 Bij Walen is het al sneller de gewoonte om gasten iets te geven, maar Vlamingen zijn op dat vlak echt bij de meest asociale mensen ter wereld. Enkel Duitsers en Scandinaviërs zijn wrs even erg of nog erger. 😂
Altijd grappig wanneer ik vroeger bij een vriend was. Als dat de zoon van Vlamingen was, dan kreeg je in de meeste gevallen zelfs nog niks te drinken tenzij je erachter vroeg. Bij letterlijk elk gezin met niet-Belgische roots kreeg ik dat spontaan wel.
Ik heb toch al vaak genoeg eten gekregen bij "rasechte" Vlamingen hoor. Het is hier inderdaad minder de standaard, maar we liggen op dat vlak gewoon op de overgang tussen de meer Zuid-Europese en meer Noord-Europese cultuur. Als iets de standaard niet is, wordt dat ook niet verwacht, en maakt het zo'n gedrag niet asociaal. Misschien eerder wat onwetend als je het wel verwacht.

Beetje minder met oogkleppen op posten.

Ik heb toch al vaak genoeg eten gekregen bij "rasechte" Vlamingen hoor. Het is hier inderdaad minder de standaard, maar we liggen op dat vlak gewoon op de overgang tussen de meer Zuid-Europese en meer Noord-Europese cultuur.

Beetje minder met oogkleppen op posten.

Nah, niet doen alsof dat hier nog maar in de richting van de norm is (onder native Vlamingen). Van alle landen/streken staat Vlaanderen wat betreft dat soort 'gastvrijheid' toch echt helemaal achteraan. Als je dat nog maar vergelijkt met Wallonië of iets meer Zuiders gelegen landen. Dat is gewoon de Vlaamse cultuur, die zijn dan weer beter op andere punten. We sluiten gewoon aan bij Duitsland, Scandinavië en Holland.

Beetje minder mijn land schoon land zingen.

Maar bon, bewust binnenvallen tijdens etenstijd getuigt ook wel van een grote mate van asocialiteit. 🤣

Maar ook qua drinken is dat zo. Ik vond dat altijd grappig wanneer ik vroeger bij een vriend thuis zat. Als dat de zoon van Vlamingen was, dan kreeg je in de meeste gevallen zelfs nog niks te drinken tenzij je erachter vroeg. Bij letterlijk elk gezin met niet-Belgische roots kreeg ik dat spontaan wel.
Hangt imo ook wat af van de manier van koken. Sommige culturen doen vaker 1-pan gerechten, wok, dat soort toestanden. Makkelijker om iemand een portie te geven.

Aangezien ik mijn kinderen ken en weet dat er 60% van de dagen 1 of 2 extra opdagen hou ik daar rekening mee. Maar als ik iets zou kopen of maken dat "een portie" is, pak weg een kip filet, een stuk zalm, zoiets dan wil iemand extra laten mee eten gewoon zeggen dat de rest niet genoeg heeft. Het is niet alsof je standaard koopt met het idee om 20-30% weg te smijten.

en btw, de Noren hebben ook die reputatie maar zoals gezegd ik denk dat mijn kinderen en omgekeerd hun vrienden meer dan 50% van de tijd ergens anders dan thuis eten. Mss betere vrienden zoeken :p

Nah, niet doen alsof dat hier nog maar in de richting van de norm is. Van alle landen/streken staat Vlaanderen wat betreft dat soort gastvrijheid toch echt helemaal achteraan. Als je dat nog maar vergelijkt met Wallonië of iets meer Zuiders gelegen landen. Dat is gewoon de Vlaamse cultuur, die zijn dan weer beter op andere punten.

Ik ben er vrij overtuigd van dat de kans om hier ongepland (want daar ligt naar onze normen het probleem) mee te kunnen eten groter is dan in Nederland, Duitsland, Denemarken, Noorwegen, Zweden, ...
Los daarvan wordt het ook gewoon "niet gedaan" om onverwacht op te duiken rond etenstijd, dat is iets cultureel. Als je niet toondoof bent op dat vlak weet je dat. Mijn vrouw wil ook altijd een berg eten voorzien als mensen komen in de avond, en als je dat bij Vlamingen doet zonder dat te zeggen hebben die doorgaans al gegeten want dat wordt niet verwacht.

Het gaat me zeker niet om "mijn land schoon land", beetje belachelijk IMO vermits jij hier over "beter" spreekt.. Je gaat gewoon kort door de bocht door iets cultureel te gaan linken aan asociaal omdat jij de gebruiken uit je eigen omgeving als de standaard ziet.

Laatst bewerkt:
@Muñoz Ik ben een rasechte vlaming, en als ik bij mijn rasechte vlaamse vrienden en familie langsga voor een rasecht bezoek heb ik niet dezelfde ervaring. Misschien ben je nodeloos aan het veralgemenen?

Hangt imo ook wat af van de manier van koken. Sommige culturen doen vaker 1-pan gerechten, wok, dat soort toestanden. Makkelijker om iemand een portie te geven.

Aangezien ik mijn kinderen ken en weet dat er 60% van de dagen 1 of 2 extra opdagen hou ik daar rekening mee. Maar als ik iets zou kopen of maken dat "een portie" is, pak weg een kip filet, een stuk zalm, zoiets dan wil iemand extra laten mee eten gewoon zeggen dat de rest niet genoeg heeft. Het is niet alsof je standaard koopt met het idee om 20-30% weg te smijten.

Ja nee, dat is logisch eh dat je bv. geen stuk vlees extra gaat kopen om voorbereid te zijn op het moment dat iemand binnenvalt. Dat is denk ik nergens zo, zeker niet als je uitgebreid kookt.
Maar ga in de meeste niet-West Europese landen bij mensen op bezoek, dan krijg je spontaan iets te drinken, versnaperingen, ... Italië is misschien het extreme geval, maar Vlaanderen is het dan globaal gezien ook, maar dan in de andere richting.

Ik ben er vrij overtuigd van dat de kans om hier ongepland (want daar ligt naar onze normen het probleem) mee te kunnen eten groter is dan in Nederland, Duitsland, Denemarken, Noorwegen, Zweden, ...
Los daarvan wordt het ook gewoon "niet gedaan" om onverwacht op te duiken rond etenstijd, dat is iets cultureel. Als je niet toondoof bent op dat vlak weet je dat.

Het gaat me zeker niet om "mijn land schoon land", beetje belachelijk IMO. Je gaat gewoon kort door de bocht door iets cultureel te gaan linken aan asociaal omdat jij de gebruiken uit je eigen omgeving als de standaard ziet. Omgekeerde kerktorenmentaliteit zou ik het bijna noemen.

Weet niet, ik ken alleen goed het verschil met LA- en Zuid-Europese landen, en het verschil is toch wel heel groot.
Dat de oorzaak erin ligt dat Vlamingen en 'Noorderlingen' een hekel hebben aan iets onverwacht (bezoek) kan wel goed zijn. Want als je afspreekt om bij iemand te gaan eten, dan zijn Vlamingen uiteraard wel heel gastvrij, en wellicht betere hosts dan Duitsers en de Vikings.
Het is hier idd heel asociaal om bewust binnen te vallen rond etenstijd (je zult wrs wel zo'n mensen hebben tho 😂), maar vooral omdat dat hier gewoon not done is. Vlaamse gezinnen zijn over het algemeen redelijk klein (en dat neven/nichten, andere familieleden, ... te pas en te onpas onaangekondigd binnenvallen is hier ook echt absoluut de norm niet), dus gezinnen koken bewust enkel voor het gezin en zetten niet (vaak) bvb. grotere potten op het vuur wat zuidelijker toch wel meer de norm is.
De 'originele' Vlaamse cultuur is er gewoon eentje van regels, afspraken en gereserveerdheid. Gezien de ligging de normaalste zaak, maar ik vind dat gebrek/hekel aan spontaniteit (en dat gaat veel verder dan het openstaan voor onaangekondigd bezoek alleen) bij "rasechte" Vlamingen toch een slechte karaktertrek. Tuurlijk zijn er Vlamingen die niet zo zijn, maar grosso modo zijn de meeste native Vlamingen toch wel (te) grote fan van regeltjes en structuur. Op dat vlak is de multicultuur dus wel een vooruitgang. 🙏 😅

Maar bon, dit is een topic van besparen. Een grotere pot opzetten zou allesbehalve besparen zijn. Behalve voor degene die z'n bezoeken plant rond etenstijden. :oi22:

Ja nee, dat is logisch eh dat je bv. geen stuk vlees extra gaat kopen om voorbereid te zijn op het moment dat iemand binnenvalt. Dat is denk ik nergens zo, zeker niet als je uitgebreid kookt.
Maar ga in de meeste niet-West Europese landen bij mensen op bezoek, dan krijg je spontaan iets te drinken, versnaperingen, ... Italië is misschien het extreme geval, maar Vlaanderen is het dan globaal gezien ook, maar dan in de andere richting.

Weet niet, ik ken alleen goed het verschil met LA- en Zuid-Europese landen, en het verschil is toch wel heel groot.
Dat de oorzaak erin ligt dat Vlamingen en 'Noorderlingen' een hekel hebben aan iets onverwacht (bezoek) kan wel goed zijn. Want als je afspreekt om bij iemand te gaan eten, dan zijn Vlamingen uiteraard wel heel gastvrij, en wellicht betere hosts dan Duitsers en de Vikings.
Het is hier idd heel asociaal om bewust binnen te vallen rond etenstijd (je zult wrs wel zo'n mensen hebben tho 😂), maar vooral omdat dat hier gewoon not done is. Vlaamse gezinnen zijn over het algemeen redelijk klein (en dat neven/nichten, andere familieleden, ... te pas en te onpas onaangekondigd binnenvallen is hier ook echt absoluut de norm niet), dus gezinnen koken bewust enkel voor het gezin en zetten niet (vaak) bvb. grotere potten op het vuur wat zuidelijker toch wel meer de norm is.
De 'originele' Vlaamse cultuur is er gewoon eentje van regels, afspraken en gereserveerdheid. Gezien de ligging de normaalste zaak, maar ik vind dat gebrek/hekel aan spontaniteit (en dat gaat veel verder dan het openstaan voor onaangekondigd bezoek alleen) bij "rasechte" Vlamingen toch een slechte karaktertrek. Tuurlijk zijn er Vlamingen die niet zo zijn, maar grosso modo zijn de meeste native Vlamingen toch wel (te) grote fan van regeltjes en structuur. Op dat vlak is de multicultuur dus wel een vooruitgang. 🙏 😅

Maar bon, dit is een topic van besparen. Een grotere pot opzetten zou allesbehalve besparen zijn. Behalve voor degene die z'n bezoeken plant rond etenstijden. :oi22:

Het grote probleem is inderdaad de ingebakken "regelitis" van de Vlaming en een doorgedreven structuur regiditeit.

Ik heb lang gedacht dat de overheid te veel regelde uit zichzelf. Maar na een jaar of 10 project en people manager geweest te zijn, besef ik maar al te goed dat veel mensen gewoon regelitis willen als houvast of gemakzucht. Het is voor velen gewoon gemakkelijk om gewoon execution te doen binnen een strak keurslijf. Regeltjes zijn gemakkelijk, je kunt je erachter wegsteken. Een procedure volgens en uitvoeren is gemakkelijk. Judgement calls zijn moeilijker en soms gaat het mis. En de Vlaming trekt dat overal door. Je kunt die zijwieltjes gewoon van het fietsje halen en fietsen. Soms ga je op je bek, maar je gaat er niet dood van.

Je moet structuur en regels hebben, zeker met kinderen. Maar ze moeten het doel dienen, niet een doel op zich zijn. Hoeveel gezinnen zijn er niet waar alles vast is en afwijken is heiligschennis.
- Verjaardagsfeest op zaterdag kunnen ze pas later komen want zaterdag is Colruyt dag. Weet je wat, ga eens de vrijdag avond of de zondag naar de Carrefour of, godbetert, op maandag
- Weekmenu is vastgelegd op papier. Zondag dit, maandag dat, dinsdag dit, etc
- Dutjes van je kinderen. Ja, die van ons slaapt van 13-15h. Maar als het moet, dan skipt die een keer of 12-14 of 14-16h.
- etc

Bij ons valt wel af en toe eens een (schoon)broer of (schoon)ouder binnen rond etenstijd. Die mogen altijd blijven eten. En ja, er zijn dan soms eens 4 hamburgers en 2 worsten in een pan - oh nee. En er zijn dan niet genoeg patatten - ramp. Dan zet ik de zak brood op tafel of ik smijt wat couscous in (klaar op 1 minuut). Oh nee, de worsten die voor woensdag gepland waren, zijn al op. Een winkel bezoeken om 2 worsten bij te kopen, duurt 5 minuten, he.

Ik heb meer de omgekeerde ervaring. Er wordt in die situatie meestal zo hard en volhoudend aangeboden om mee te eten dat je op den duur niet meer durft te weigeren. Als je echt niets wil eten ga je minstens 15 keer nee moeten zeggen en een ontgoochelde blik moeten weerstaan.

Nah, niet doen alsof dat hier nog maar in de richting van de norm is (onder native Vlamingen). Van alle landen/streken staat Vlaanderen wat betreft dat soort 'gastvrijheid' toch echt helemaal achteraan. Als je dat nog maar vergelijkt met Wallonië of iets meer Zuiders gelegen landen. Dat is gewoon de Vlaamse cultuur, die zijn dan weer beter op andere punten. We sluiten gewoon aan bij Duitsland, Scandinavië en Holland.

Hier nochtans de ervaring dat er (zeker in een weekend) standaard 'iets gehaald wordt' in zo een geval.

Limburgers, Wereldburgers ;)

lijkt me toch dat jij vooral pauper vrienden hebt.

Letterlijk nog nooit ergens meegemaakt dat je je ergens langs gaat en niks te drinken aangeboden krijgt.

Ik denk dat de originele stelling nogal héél kort door de bocht is. Volgens mij hangt het vooral af van gezin tot gezin, en dan ook nog eens van de specifieke context en waarschijnlijk ook van de streek. Sowieso zal het verschil tussen stedelijk en op het platteland al voor een groter verschil zorgen dan of het nu al dan niet om "rasechte" Vlamingen gaat.

Mijn ervaringen zijn toch helemaal anders. Het was onmogelijk om bij mij ons langs te komen en niét mee te eten, onafhankelijk van of het nu etenstijd was. Kwam je om 10u, dan moest je nog 2u blijven zitten en kon je hoogstens vertrekken na een kom soep. Maar het bord voor het warme eten stond er al, dus nee zeggen was moeilijk. Kwam je om 14u, dan was het bijna tijd voor vlaai. En dat gaat om ongenode bekenden, maar evenzeer om de loodgieter of een leverancier. De combinatie Limburg-klein dorp-zelfstandigen zal daar ongetwijfeld voor iets tussen zitten, en dat is dan ineens ook het probleem met veralgemeningen.

Zelf doe ik het ook niet op die manier, maar als het bekenden zijn, eten ze wel mee. Onbekenden krijgen wel een glas of een tas, en als ik iets in huis heb van versnaperingen dat ook wel.

Ik heb gewoon zoveel eten niet in huis. Als hier iemand toekomt op etenstijd (wat eigenlijk ook gewoon nooit gebeurd) dan kan die iets drinken, maar niet eten. Dat lijkt mij ook niet dat een bezoeker dat zou verwachten. En ik kook genoeg voor ons gezin maar niet meer. Mensen kunnen uiteraard wel blijven eten als dat op voorhand gecommuniceerd wordt. 'Komen jullie eten dan?' Maar ongenodigd niet. Zou ik zelf bij iemand anders ook nooit (durven) doen/verwachten.

Bij mij zou iedereen welkom zijn op elk moment (behalve als ik aan het werken, fappen en neuken ben uiteraard) en heb altijd genoeg fret en bakken bier voorzien voor eventuele gasten. Het feit dat ik zuiderse roots heb zal er msch wel te maken mee hebben al voel ik me 100% Belg.

De enigen die ik ken die er een sport van maken om telkens net voor etenstijd op bezoek te komen, is hetzelfde koppel waar je in het beste geval een glas kraantjeswater krijgt als je op (afgesproken) bezoek naar daar gaat. Dus neen, hier gaan ze met een lege maag terug weg.

Terug
Bovenaan