Science Fiction

Ik had enkele maanden geleden in het wetenschapsgedeelte een aantal videos gepost die tonen waar we zaten en deels waar we heengaan.

We gaan nog veel meer invloed krijgen op die generatieve netwerken en ze beter kunnen sturen waardoor je naast prompt ook met de hand doelbewuster zal kunnen genereren.
Misschien dat dat velen wat minder angstig zal maken omdat het in hun ogen traditionelere creativiteit is?

Dat we nu ook met prompt kunnen genereren zal in ieder geval voor een enorme boom in kunst zorgen vooral voor prive doeleinden en dit door mensen die nooit een illustrator of iets dergelijks zouden hebben ingehuurd dus dat is alvast een win. Ook mensen die niet fysisch kunnen schilderen of kunst maken zullen hier van kunnen genieten. Ik wil maar zeggen, dit gaan verbieden puur omdat het in mensen hun portemonnee zou snijden zou ik echt geen goeie ontwikkeling vinden. Ikbenben, Alle respect voor je zus natuurlijk! :support: Ik begrijp dat het vanuit haar positie er momenteel minder tof uitziet maar als ze al met photoshop uit de voeten kan staat ze al met één been in de toekomst en zal het een kwestie worden van een module bij te leren.

Laatst bewerkt:
Miyazaki lijkt wel eerder gewoon tegen het grotesque te zijn en niet de technologie op zich.
Heb je het volledig bekeken? Want hij zegt toch duidelijk letterlijk dat hij nooit zijn werk zou laten overnemen door AI en in iets mooiere woorden dan mij op het einde: "de wereld is naar de kloten" :biglaugh:

Had idd niet helemaal tot het einde gekeken. 😳 Daarin halen ze idd aan dat ze een machine willen maken die kan tekenen zoals mensen en idd daar staan we nu een stap dichter bij. Ik snap ook volledig het standpunt van Miyazaki, die zijn stijl van werken is bijna uitgestorven en wil die natuurlijk beschermen uit respect ervoor en deels ook uit nostalgie. Ik heb daar ook compassie mee net zoals in het debat film; analoog vs digitaal. Dat moet allemaal gedocumenteerd worden want het analoog editen, knippen en zelfs effects composition zijn kunstvormen op zich die aan het verdwijnen zijn nu alles digitaal gaat. Ik kijk daar ook met een zekere liefde op terug. Het verdwijnen van videotheken en de daarbijhorende cultuur, zelfs het terugspoelen van videocasettes enzovoort, ... dat zijn allemaal momenten in de tijd die het waard zijn te koesteren.

Anderzijds heb ik in die video evengoed medelijden met die 3 jonge gasten die van de oude gevestigde waarde miyazaki een veeg uit de pan krijgen omdat ze anders denken dan hem. Ik ben ook blij dat zulke mensen aan de toekomst denken want kunst mag nooit blijven stil staan en moet zich altijd vernieuwen en heruitvinden. Zonder hen had ik nooit de door AI gegenereerde fractal geometry kathedraal van Julius Horsthuis in VR mogen aanschouwen.

MoviePoster_Fractl_Time_small.jpg

Als we de ontwikkeling van kunstzin in machines een halt toeroepen ontnemen we onszelf het genot ervan. Ik deel dus zeker niet Miyazaki's mening, zowel niet in dat het grotesque niet mag omdat hij een gehandicapt iemand kent, als in het idee dat dit het einde van kunst of zelfs de wereld betekent. In tegendeel, we staan aan de vooravond van de cambrian explosion maar dan in kunst.

Er zijn ook heel wat artiesten die er helemaal geen schrik van hebben en het wel degelijk als een geweldig machtig tool in hun toolkit zien. Ik vind het ook wel een beetje wrang dat velen er tegen protesteren uit schrik minder te verdienen. Ik snap het wel natuurlijk maar dat gaat ook zwaar in tegen de spirit van kunst.
Je vergeet dat dit ook gewoon voor veel mensen een nine-to-five is. Denk maar aan artiesten die in de productie van games en films werken. De mensen die hun werk daardoor verliezen kan uw abstracte definitie van kunst waarschijnlijk niet zo heel veel schelen.

Ik ben zeer onder de indruk van de technologie en er gaan ongetwijfeld ongelooflijk mooie dingen mee gedaan worden.
Maar ik vind ook dat er bepaalde grenzen mogen gesteld worden. Of dat copyright of andere Intellectual property wetten moeten zijn laat ik in het midden.

Een goede eerste zet vind ik bijvoorbeeld de volgende van Artstation:

NoAI Tagging on Projects - Artstation

Laatst bewerkt:
Ik ben zeer onder de indruk van de technologie en er gaan ongetwijfeld ongelooflijk mooie dingen mee gedaan worden.
Maar ik vind ook dat er bepaalde grenzen mogen gesteld worden. Of dat copyright of andere Intellectual property wetten moeten zijn laat ik in het midden.

Een goede eerste zet vind ik bijvoorbeeld de volgende van Artstation:

NoAI Tagging on Projects - Artstation

Waar heel veel artiesten daar het niet mee akkoord zijn. Het is zelfs nog slechter dan de implementatie van Deviantart. Het is opt-out dus iedereen moet zijn werk manueel gaan taggen, en dat html-tagske houdt het scrapen van de site heus niet tegen.
Niet alleen dat maar Artstation is groot geworden als portfoliowebsite en bron van nieuw talent voor werkgevers. Zij gaan de website ook links laten liggen als het aantal talentloze “promt-engineers” overweldigend wordt. ‘T is niet omdat men wat plaatjes kan genereren dat je geschikt bent voor een job in die industrie en dat weten de werkgevers hopelijk ook.

Waar heel veel artiesten daar het niet mee akkoord zijn. Het is zelfs nog slechter dan de implementatie van Deviantart. Het is opt-out dus iedereen moet zijn werk manueel gaan taggen, en dat html-tagske houdt het scrapen van de site heus niet tegen.
Niet alleen dat maar Artstation is groot geworden als portfoliowebsite en bron van nieuw talent voor werkgevers. Zij gaan de website ook links laten liggen als het aantal talentloze “promt-engineers” overweldigend wordt. ‘T is niet omdat men wat plaatjes kan genereren dat je geschikt bent voor een job in die industrie en dat weten de werkgevers hopelijk ook.
Zo had ik het zelf nog niet bekeken. De post van Artstation werd gedeeld door een grafisch artiest (wel een succesvolle, Bosslogic) op twitter en die gaf aan dat hij het wel "progress" vond. Dacht daarom dat "artiesten" het er dus wel mee akkoord waren, maar ik heb ook niet speciaal verder gezocht naar andere meningen specifiek over de Artstation post.

Stable Diffusion probeert ook tegemoet te komen. Maar eerlijk zelfs als alle grote devs dat implementeren, zelfs al wordt het opt in, dan gaat dat niemand weerhouden om zelf geen model te trainen. Ik kan ook alles op artstation downloaden en gewoon zelf gebruiken voor een model te trainen. Het staat ook in de TOS van de meeste sites waarnaar je kan uploaden dat dit kan. Die sites zijn meestal ook gewoon gratis. Het zou ergens ook wel een jammerlijke evolutie zijn als we AI niet meer zouden kunnen trainen op publieke data want dat zou een enorme rem zetten op hun ontwikkeling.

Ik heb er zelf ook al over zitten nadenken maar het is echt bijzonder moeilijk om iets werkbaars rond te verzinnen. Niemand had problemen met machines die de stijlen van dode kunstenaars emuleren dus stel je wil een foto genereren in de stijl van de nog levende Stålenhag of Rutkowkski. Die opten out waardoor je niet meer naar hen kan verwijzen. Dan gebruik je de naam van iemand met een gelijkaardige stijl, dat zijn grote namen dus die hebben sowieso veel copycats van vlees en bloed. Je hoeft er maar één te vinden die niet heeft ge opt out en voila. En natuulijk hoef je niet te rekenen op prefab trainingsets. Ik heb zelf heel wat van Stalenhag op mijn pc staan en zou daar een model op kunnen trainen.

Je zou dan kunnen zeggen we gaan stijl beginnen trademarken maar dat zullen zelfs kunstenaars niet willen want 1) je kan dat niet deftig afbakenen en 2) kunstenaars zouden zelf constant in de problemen komen. Stel je voor dat Seurat pointillisime had getrademarked. Niemand zou het nog kunnen gebruiken.

Zou het dan niet slimmer zijn om zoals bepaalde devs nu al doen een trending lijst en all time lijst te introduceren? Zo zullen populaire prompts en artiesten boven komen drijven en zullen ze veel meer aandacht krijgen.

Helemaal moeilijk wordt het als je bedenkt dat je prompts van 100en regels lang kan maken; 80's retro sci-fi, alternate history, atmospheric nostalgia, smoothed soft focus pastel colours, digital, matte finish, fine smeared brush strokes, ... gooi er nog wat dinosaurs en robots bij met wat scene composite en action words en je hebt stalenhag maar dan in zoveel woorden zonder naar de artiest die de stijl populariseerde zelf te verwijzen.

Ik denk niet dat ik 9to5ers vergeet. Ik heb het al in vrij diepgaand detail over verschillende 9to5ers in de industrie gehad. Mensen dachten dat de introductie van programmas als photoshop, maya, blender, renderman, ... ook zouden zorgen voor het verdwijnen van jobs en in inkomens zou snijden maar er werken vandaag meer artiesten in de film en games industrie dan ooit tevoren. Nogmaals ik snap je bezorgdheid maar je kan evengoed argumenteren dat het 9to5ers zal bevrijden van menial tasks waarin ze niets anders doen dan op industriële schaal "assets" moeten produceren. Men zal artiesten meer vrijheid kunnen geven om zich gepassioneerd te richten op het toevoegen van creatieve kunstzinnige touches waar ze zelf achter staan. Als bedrijven dat niet doen dan moeten die bedrijven daarop aangepakt worden en niet de technologie die juist zo'n verfijning zou toelaten.

Zelfs moesten er echt jobs verloren gaan... Menselijke alarm klokken, ijsblok bezorgers, lampenlichters, ... de meeste jobs die ooit bestonden zijn verloren maar niet vergeten dat er elke dag compleet nieuwe jobs bijkomen. Maar; tekenen, schilderen, beeldhouwen en de digitale varianten daarvan ... zelfs als AI daar perfect in wordt, zelfs in die hypothetische darkest timeline waar alle commerciële opportuniteiten daarin verdwijnen, dan nog gaan die activiteiten en kunst niet verdwijnen want mensen doen dat gewoon graag. We kunnen nog niet voorspellen wat er nog allemaal van nieuwe jobs op ons afkomt maar de prompt wranglers en AI animators van vandaag zijn nog maar het tipje van de ijsberg en niet vergeten dat het coderen, trainen van en dataset creatie ook kunstvormen zijn. Je kan je eigen modellen nu thuis trainen voor zeer specifieke doelen, je kan zelfs open source modules van trainingsets met elkaar delen.

Elke transitie is moeilijk en er zullen winners en losers zijn maar adobe heet al aangekondigd dat de volgende versie van photoshop stable diffusion zal integreren en hun open source tegenhangers zijn met hetzelfde bezig. Zelfs de volgende versie van MS Office gaat het integreren. Het is slimmer om die tools te leren gebruiken dan er tegen te vechten. Alle mensen die uit de boot vielen, de 9to5er die achter de kassa staat, mensen met fysieke beperking, iedereen voor wie de drempel tot nu te hoog was, die gaan allemaal gemakkelijker hun verbeelding op papier krijgen. Je moet ook aan de rest van de wereld denken en niet enkel aan de hypothetische 9to5er die misschien hierdoor zijn job verliest want er zullen ook een hoop 9to5 kunstenaars zijn wiens job hierdoor juist beter gaat worden.

Laatst bewerkt:
Stable Diffusion probeert ook tegemoet te komen. Maar eerlijk zelfs als alle grote devs dat implementeren, zelfs al wordt het opt in, dan gaat dat niemand weerhouden om zelf geen model te trainen. Ik kan ook alles op artstation downloaden en gewoon zelf gebruiken voor een model te trainen. Het staat ook in de TOS van de meeste sites waarnaar je kan uploaden dat dit kan. Die sites zijn meestal ook gewoon gratis. Het zou ergens ook wel een jammerlijke evolutie zijn als we AI niet meer zouden kunnen trainen op publieke data want dat zou een enorme rem zetten op hun ontwikkeling.
Over het algemeen ben ik het ongeveer eens met je standpunt maar ik vind wel dat sommige van je vergelijkingen niet helemaal opgaan. Of wat oneerlijk zijn.
Ik denk niet dat ik 9to5ers vergeet. Ik heb het al in vrij diepgaand detail over verschillende 9to5ers in de industrie gehad. Mensen dachten dat de introductie van programmas als photoshop, maya, blender, renderman, ... ook zouden zorgen voor het verdwijnen van jobs en in inkomens zou snijden maar er werken vandaag meer artiesten in de film en games industrie dan ooit tevoren.
Mja het is ook al aangehaald door anderen maar programmas zoals je hier aanhaalt hebben toch wel degelijk een grotere instapdrempel, zijn ook eerder supportive dan "geef een prompt in en hier is je kunstwerk" bij wijze van spreken. Ongetwijfeld zal de mening bij de introductie daarvan zo zijn geweest, maar ik vind het niveau van "vrees" wel anders bij de verschillende AI Art generators...
Nogmaals ik snap je bezorgdheid maar je kan evengoed argumenteren dat het 9to5ers zal bevrijden van menial tasks waarin ze niets anders doen dan op industriële schaal "assets" moeten produceren. Men zal artiesten meer vrijheid kunnen geven om zich gepassioneerd te richten op het toevoegen van creatieve kunstzinnige touches waar ze zelf achter staan. Als bedrijven dat niet doen dan moeten die bedrijven daarop aangepakt worden en niet de technologie die juist zo'n verfijning zou toelaten.
Dat zou inderdaad niet slecht zijn. Het probleem is uiteraard al dan niet iedereen over dezelfde kam te scheren.
Zelfs moesten er echt jobs verloren gaan... Menselijke alarm klokken, ijsblok bezorgers, lampenlichters, ... de meeste jobs die ooit bestonden zijn verloren maar niet vergeten dat er elke dag compleet nieuwe jobs bijkomen. Maar; tekenen, schilderen, beeldhouwen en de digitale varianten daarvan ... zelfs als AI daar perfect in wordt, zelfs in die hypothetische darkest timeline waar alle commerciële opportuniteiten daarin verdwijnen, dan nog gaan die activiteiten en kunst niet verdwijnen want mensen doen dat gewoon graag. We kunnen nog niet voorspellen wat er nog allemaal van nieuwe jobs op ons afkomt maar de prompt wranglers en AI animators van vandaag zijn nog maar het tipje van de ijsberg en niet vergeten dat het coderen, trainen van en dataset creatie ook kunstvormen zijn. Je kan je eigen modellen nu thuis trainen voor zeer specifieke doelen, je kan zelfs open source modules van trainingsets met elkaar delen.
De jobs die je hier aanhaalt zijn wel echt hyper specifiek... Om dan de vergelijking te maken met een omvattend begrip als "kunstenaar" of zelf "graphic designer" vind ik iets te ver gaan.
Misschien heb jij er een beter beeld op maar ik zie het iets pessimistischer in. Ik zie niet meteen hoe de introductie van AI zoals deze (zonder begrenzingen, met te weinig begrenzingen) in creatie van kunst meer jobs voor artiesten zou creeëren. Voor IT'ers eerder. Een betere vergelijking is misschien met bandwerk/auto fabrieken, waar de robotisering/automatisering de arbeiders uit de fabriek werkte.
Elke transitie is moeilijk en er zullen winners en losers zijn maar adobe heet al aangekondigd dat de volgende versie van photoshop stable diffusion zal integreren en hun open source tegenhangers zijn met hetzelfde bezig. Zelfs de volgende versie van MS Office gaat het integreren. Het is slimmer om die tools te leren gebruiken dan er tegen te vechten. Alle mensen die uit de boot vielen, de 9to5er die achter de kassa staat, mensen met fysieke beperking, iedereen voor wie de drempel tot nu te hoog was, die gaan allemaal gemakkelijker hun verbeelding op papier krijgen. Je moet ook aan de rest van de wereld denken en niet enkel aan de hypothetische 9to5er die misschien hierdoor zijn job verliest want er zullen ook een hoop 9to5 kunstenaars zijn wiens job hierdoor juist beter gaat worden.
Jij ziet het duidelijk optimistisch in en ik hoop uiteraard dat het ook daar zal op uitmonden.
Je kan het natuurlijk ook omdraaien, moeten we alles zo gemakkelijk maken dat er geen skill meer nodig is om iets te creeëren? Ik heb het dan uiteraard enkel over de gebruikers van prompt based AI art creation, niet de makers van de AI tool zelf die absoluut geaplaudiseerd moeten worden.

Interessant om jouw standpunt te lezen in ieder geval, time will tell zeker? :p

Laatst bewerkt:
Digman! - Andy Samberg's Absurdly Hilarious Animated Series Blends Classic Adventure And Modern Sci-Fi

● Laura Dern, Benedict Cumberbatch, And Naomi Ackie Are Starring In Justin Kurzel's Sci-Fi Movie Morning
"Morning" is described as being "set in a near future where society has a pill that does away with the need to sleep [and] the added help of an artificial sun means there is finally no end to morning daylight, living, and work." Leuk concept waar wel wat mee te doen valt. Benieuwd.

● De vorige X-Files reboot had niet veel om het lijf. Hopelijk heeft Coogler meer succes.

● Quentin Dupieux is back bitchez! Smoking Causes Coughing

● Boots Riley, also back! I'm a Virgo
Als deze nog maar half zo mental gaat als Sorry to Bother You zit ik op de voorste rij!

● Zack Snyder's beide Rebel Moon films krijgen langere R-rated versies. Het is ondertussen al meer dan 10 jaar geleden dat Snyder nog eens iets deftig afleverde maar toch blijf ik benieuwd naar wat hij met deze gaat doen.

● Op 5 mei komt Apple+ met Silo. Gaat deze even hoge toppen scheren als hun severance? Once can hope. Production value staat al vast lichtjaar voor op syfy en co.

● Amazon looking to supercharge MGM IPs. Robocop and Stargate projects in the works.

● Nee dit is niet Amazon's Fallout. Dit is Apple+ Hello Tomorrow. Het doet vooral aan de opener van Fallout denken vooraleer shit hits the fan maar het lijkt daarna wel een volledig andere weg in te slaan. Extra punten voor Billy Cudrup. Will watch.

Animalia questions humanity and our place in the big picture
Wist hoge ogen te gooien op sundance en die trailer... Mooi en intrigerend. Hopelijk geraakt die tot bij ons.

● 12 Mei op netflix; Mulligan

● Akiva Goldsman announces ‘I AM LEGEND 2’, starring Michael B. Jordan and Will Smith, will be set decades after the original film. The alternate ending for the original film will be canon in the sequel.

● Prime komt met een moderne herwerking van David Cronenberg's Dead Ringers. Normaal zou ik zeggen why try to ruin a good thing but...
2x Rachel Weisz... Moeilijk om nee tegen te zeggen.

● Er lopen momenteel maar 4 verschillende Star Trek series en dat is er voor Paramount duidelijk één te weinig. Starfleet Academy
The series will follow a team of young recruits on their multi-year journey through the toughest college in "Star Trek." Not quite feeling it tenzij... Saved by the Bell maar dan in een star trek jasje? ;p

● Too many big productions? Have this quirky indie charmer to cleanse that pallet. Aliens Abducted My Parents And Now I Feel Kinda Left out

Event Horizon is 25 geworden. David Seidman besliste dat te vieren met deze fanart poster.
6396a4_4815d3f6b6b845c7b7f69ff5c2397dd4~mv2.jpg

● Lindelof is totally doing it again. Y'all need to be watching Mrs. Davis.
Davis_NUP_199567_00062R-enhance.jpeg

"Sister Simone partners with her ex-boyfriend Wiley on a globe-spanning journey to destroy Mrs. Davis, a powerful artificial intelligence."
Na The Leftovers & Watchmen wederom een schot in de roos. Kijken!

Lol wtf, ik ben al lang niet meer zo excited geweest voor iets als voor die Mrs. Davis :laugh:

Bedankt voor de tip! Ik ga dit zeker checken. Maar heb je dit dan al gezien ofzo? Want begint pas vanaf volgende week...

Nee, ik wacht vol ongeduld mee. Na het fenomenale Watchmen en die trailer gewoon vol vertrouwen. Dat "schot in de roos" is volgens journos die het al gezien hebben dus onder voorbehoud maar... :woohoo: *pops the champagne.

Beetje extra reclame zal geen kwaad kunnen want streaming service Peacock is nog niet echt een grote naam en in onze contreien ook nog niet beschikbaar.

Laatst bewerkt:
Nee, ik heb ook veel vertrouwen na Watchmen, dat was echt vele malen beter dan ik dacht toen die serie werd aangekondigd. The Leftovers nog niet gezien, maar dus ook de moeite?

Watchmen had echt niet mogen werken but my god it did. The Leftovers is een moeilijke om aan te raden. Het is iets vrij raars wat ervoor zorgt dat het nogal love it or hate it is. Zelf vond ik dat bijzonder goed dus ik zou het zeker een kans geven.

Heeft een nogal low-fi indie feel en heeft duidelijk meer interesse in karakterstudies die tot het bot gaan en dieper dan in een coherent strak afgelijnd plot alhoewel dat plot zeker aanwezig is maar slechts in vage uitlijn waardoor je gemakkelijker je eigen interpretatie er tussen kan draaien.

Carrie Coon is een force of nature in die serie.

The Leftovers is alleen moeilijk om aan te raden aan mensen zonder smaak! 1 van de all time greats imo. Zeer ambitieus, uniek, soms echt ver out there, en de uitwerking is niet altijd perfect maar als geheel toch zeer succesvol in wat het probeert te doen. Veel vage mysteries en je vraagt je regelmatig af waar ze in godsnaam naartoe aan het gaan zijn, maar de payoff mag er meestal wel zijn. Top-tv die bij mij nog lang is blijven nazinderen.

Carrie Coon is een force of nature in die serie.
Amen. Wat een rol.

Star Trek: Picard S03 afgekeken.
Prachtig was dat. Een gigantische nostalgue-trip van voor tot achter en ge moet daar inderdaad voor zijn. En ik ben ervoor. Dus voor mij was dit echt ongelooflijk. I laughed. I cried.

Terug
Bovenaan